جهش بیسابقه برندهای چینی در کیفیت و رضایت خریداران در مطالعه جدید جیدی پاور
نتایج جدیدترین مطالعهٔ سالانهٔ جیدی پاور در زمینهٔ سنجش میزان رضایتمندی خریداران خودرو در چین که تحت عنوان APEAL شناخته میشود نشان میدهد که رضایت مالکان خودروهای بنزینی با افزایشی ۱۴ امتیازی به امتیاز ۷۵۱ از ۱۰۰۰ رسیده است. این بزرگترین جهش سالانه از سال ۲۰۲۰ به این سو محسوب میشود و حکایت از رقابتیتر شدن بازار و بازگشت قدرتمند خودروهای درونسوز دارد. نکتهٔ مهمتر عملکرد قابلتوجه برندهای چینی بوده است. امتیاز رضایت از این برندها با افزایشی ۳۲ واحدی به ۷۴۵ رسیده و شکاف آنها با برندهای معتبر به کمترین میزان در تاریخ کاهش یافته است. در اتفاقی کمسابقه، امتیاز برندهای لوکس برای اولین بار در پنج سال گذشته با افتی ۵ امتیازی مواجه شده است.
در ردهبندی کلی، لندروور، فاو-فولکسواگن و چری به ترتیب در صدر بخشهای لوکس، غیرلوکس و برندهای داخلی چین قرار گرفتند. این رشد چشمگیر در رضایت کلی، عمدتاً ناشی از بهبود در حوزههایی چون مصرف سوخت (+۱۷ امتیاز)، سهولت در ورود و خروج (+۱۳ امتیاز)، طراحی بیرونی (+۱۲ امتیاز) و طراحی داخلی (+۱۲ امتیاز) بوده است. یکی از یافتههای جالب این مطالعه، به فناوریهای هوشمند بازمیگردد. اگرچه خودروسازان بنزینی بهسرعت در حال مجهز کردن محصولات خود به سختافزارهایی مانند دستیار صوتی و سیستمهای کمکراننده پیشرفته هستند، اما تجربه کاربری هنوز چنگی به دل نمیزند. مالکان از مواردی چون کندی پاسخگویی سیستم اطلاعات و سرگرمی، پیچیدگی در راهاندازی و روان نبودن رابط کاربری شکایت دارند.
برندگان ردهبندی APEAL 2025
در بخش برندهای لوکس، لندروور با امتیاز ۸۱۷ در رتبه اول قرار گرفت و پسازآن پورشه (۷۹۴)، کادیلاک (۷۷۹) و لکسوس (۷۷۹) جای گرفتند. در بخش برندهای غیرلوکس، فاو-فولکسواگن با امتیاز ۷۷۳ صدرنشین شد و چری (۷۶۰)، گک-هوندا (۷۵۸) و جیلی (۷۵۸) در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در بخش برندهای داخلی چین، چری با امتیاز ۷۶۰ رتبه اول را کسب کرد و جیلی (۷۵۸) و هاوال (۷۵۶) دوم و سوم شدند. در بخش سگمنتها هم خودروهایی مثل جیلی امگرند، تویوتا لوین، بامو سری ۳، مرسدس بنز E کلاس، چانگان CS75، چری تیگو ۷ پلاس، چری تیگو ۸ پلاس، رنجروور و لکسوس RX بهترینهای کلاس خود بودهاند.
این مطالعه بر اساس پاسخهای ۲۰,۲۲۶ مالک خودروی بنزینی انجام شده که خودروی خود را بین تیر ۱۴۰۳ و اسفند ۱۴۰۳ (ژوئیه ۲۰۲۴ تا مارس ۲۰۲۵) خریداری کردهاند. این نظرسنجی از دی ۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۴ (ژانویه تا مه ۲۰۲۵) در ۸۱ شهر بزرگ چین انجام شده است.