ناتوانی برندهای اروپایی در رقابت با خودروهای برقی ارزان قیمت ساخت چین!
در یک تغییر استراتژیک بزرگ، خودروسازان مطرح اروپایی تمرکز خود را به سمت خودروهای برقی بزرگتر و گرانقیمتتر معطوف کرده و به نظر میرسد از رقابت در بازار مدلهای اقتصادی دست کشیدهاند. این عقبنشینی، میدان را برای برندهای چینی باز کرده تا با سرعت شگفتانگیزی، بخش خودروهای برقی ارزانقیمت را به تسخیر خود درآورند. مطالعه جدیدی از بنیاد FIA نشان میدهد که چگونه چین با تکیه بر نقاط قوت خود در زنجیره تأمین باتری، بهرهوری تولید و نرمافزار، به یک مزیت رقابتی تعیینکننده دست یافته است. این گزارش تأکید میکند که همین برتری باعث شده چین از یک واردکننده صرف خودرو پیش از سال ۲۰۲۰، به بزرگترین صادرکننده خالص خودرو در جهان تبدیل شود.
آثار این دگرگونی در بازارهایی مانند بریتانیا کاملاً مشهود است. در ماه ژوئن، حدود ۱۰ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در این کشور، محصول برندهای چینی مانند امجی، بیوایدی و چری (اومودا و جیکو) بود. در حال حاضر، از میان بیش از ۱۳۰ مدل خودروی برقی موجود در بریتانیا، ۳۳ مدل با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار پوند عرضه میشوند که عمدتاً چینی هستند. این موج جدید از خودروهای کوچک و اقتصادی میتواند روند رو به رشد ابعاد خودروها را معکوس کند. استیو گودینگ، مدیر اجرایی بنیاد RAC، دراینباره میگوید:
شاید علاقهٔ ما به خودروهایی در اندازهٔ فورد فییستا، با ورود مدلهای برقی کوچک و خوشقیمت بیشتر به بازار، بهسرعت دوباره زنده شود
به نظر میرسد سیاستهای تشویقی دولت بریتانیا، مثل تخفیفهایی تا سقف ۳,۷۵۰ پوند برای خرید خودروهای برقی جدید و برنامه توسعه بیش از ۱۰۰ هزار جایگاه شارژ عمومی، به این روند شتاب بیشتری خواهد بخشید.