بازار خودروی برقی چین در تب و تاب: رشد انفجاری در کنار سقوط‌های بزرگ

سه‌شنبه 11 شهریور 1404 - 11:00
مطالعه 6 دقیقه
آمار فروش خودروهای برقی چینی
بازار خودروی برقی چین در ماه اوت (مرداد) شاهد داستانی پر از تناقض بود: رکوردهای جدید در کنار سقوط‌های سنگین و توقف رشد غول بزرگی به نام BYD.
تبلیغات

تصور کنید مسابقه‌ی اتومبیلرانی بزرگی در جریان است. نه یک مسابقه‌ی معمولی، بلکه یک گرندپری نفس‌گیر در جاده‌های پرپیچ‌وخم بازار خودروهای برقی چین. در ماه اوت ۲۰۲۵، این مسابقه شاهد درامی شگفت‌انگیز بود. برخی رانندگان با سرعت‌های سرسام‌آور از رقبا سبقت گرفتند، برخی دیگر پنچر کردند و از دور خارج شدند، و قهرمان بی‌چون‌وچرای فصل قبل، ناگهان پایش را از روی پدال گاز برداشت.

این قهرمان، شرکت عظیم BYD است. غولی که ماه‌ها یکه‌تاز میدان بود و رکوردهای فروش را جابجا می‌کرد، در ماه اوت تنها ۰.۲ درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. با فروش ۳۷۱,۵۰۱ دستگاه، BYD هنوز با اختلاف در جایگاه اول قرار دارد، اما این توقف ناگهانی در شتاب رشد، زنگ خطری جدی برای این شرکت و سیگنالی مهم برای کل بازار است. انگار که یک کشتی اقیانوس‌پیمای غول‌پیکر، سرعت خود را به حداقل رسانده باشد.

درست در لحظه‌ای که BYD ترمز می‌کرد، دیگران پدال گاز را تا انتها فشردند. جیلی (Geely) با یک رشد انفجاری ۹۵.۲ درصدی و فروش ۱۴۷,۳۴۷ دستگاه، گرد و خاکی به پا کرد. لیپ‌موتور (Leapmotor) که از حمایت غول خودروسازی استلانتیس برخوردار است، با رشد ۸۸.۳ درصدی نشان داد که همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند چه معجزه‌ای کند. ایکس‌پنگ (Xpeng) هم که فولکس‌واگن را به عنوان حامی در کنار خود دارد، با رشد خیره‌کننده‌ی ۱۶۸.۷ درصدی، همه را شگفت‌زده کرد.

کپی لینک

داستان تلخ و شیرین نیو

اما شاید پیچیده‌ترین داستان ماه اوت متعلق به گروه نیو (Nio) باشد. این گروه یک رکورد فروش تاریخی با ۳۱,۳۰۵ دستگاه ثبت کرد که رشد ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. اما اگر کمی دقیق‌تر شویم، متوجه یک درام داخلی می‌شویم. برند اصلی و لوکس «نیو» برای سومین ماه متوالی با کاهش فروش ۵۰ درصدی مواجه شده است. در واقع، این برندهای ارزان‌قیمت‌تر گروه یعنی Onvo و Firefly هستند که با رشد فوق‌العاده‌ی خود، جور برند لوکس را کشیده‌اند و آمار کلی گروه را نجات داده‌اند. این یک پیروزی تلخ برای نیو است؛ رکوردی که به قیمت قربانی شدن تصویر لوکس برند اصلی به دست آمده.

در سوی دیگر این مسابقه‌ی پرهیجان، بازندگانی هم وجود داشتند. لی اتو (Li Auto) که زمانی یکی از ستاره‌های بازار بود، ماه بسیار بدی را پشت سر گذاشت و با سقوط سنگین ۴۰.۷ درصدی فروش نسبت به سال گذشته، یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های ماه را تجربه کرد. این اتفاق نشان می‌دهد که در بازار بی‌رحم چین، هیچ موفقیتی دائمی نیست.

کپی لینک

۱۰ خودروساز برتر چین در فروش جهانی خودروهای برقی – اوت ۲۰۲۵

رتبه

گروه خودروسازی

تعداد فروش (اوت ۲۰۲۵)

سهم از بازار (تقریبی)

تغییر نسبت به اوت ۲۰۲۴

🥇 1

BYD

371,501 دستگاه

~26%

▲ 0.2%

🥈 2

جیلی (Geely Auto)

147,347 دستگاه

~10%

▲ 95.2%

🥉 3

سایک (SAIC)

129,771 دستگاه

~9%

4

چانگان (Changan)

88,000 دستگاه

~6%

5

SGMW (سایک-جنرال موتورز-وولینگ)

74,000 دستگاه

~5%

▲ 0.1%

6

لیپ‌موتور (Leapmotor)

57,066 دستگاه

~4%

▲ 88.3%

7

هواوی HIMA

44,579 دستگاه

~3%

▲ 32.3%

8

XPeng

37,709 دستگاه

~2.6%

▲ 168.7%

9

گریت‌وال (Great Wall Motor)

37,495 دستگاه

~2.6%

▲ 50.9%

10

Nio Group

31,305 دستگاه

~2.2%

▲ 55.2%

کپی لینک

نکات برجسته

  • BYD همچنان با اختلاف بزرگ، پیشتاز بازار باقی ماند. این شرکت هدف‌گذاری فروش ۵.۵ میلیون دستگاه را برای سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته است.
  • جیلی رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد؛ در بازه ژانویه تا اوت بیش از یک میلیون دستگاه فروخته که نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است.
  • لیپ‌موتور دومین بار است که از مرز فروش ۵۰ هزار دستگاه در یک ماه عبور می‌کند. این شرکت ۲۸ ماه متوالی رشد سالانه داشته و هدف فروش ۵۰۰ هزار دستگاه در سال جاری را دنبال می‌کند.
  • Nio Group رکورد ماهانه خود را شکست. برند اقتصادی Onvo با استقبال از مدل L90 شش‌نفره رشد ۱۷۵ درصدی داشت.
  • برند اقتصادی Firefly نیز رکورد جدیدی با فروش ۴,۳۴۶ دستگاه ثبت کرد.
  • Li Auto برخلاف دیگران افت قابل‌توجهی داشته و نسبت به سال گذشته ۴۰٪ کاهش فروش تجربه کرده است.
کپی لینک

سایر خودروسازان

  • شیائومی (Xiaomi) آمار دقیق منتشر نمی‌کند اما اعلام کرده در اوت بیش از ۳۰ هزار دستگاه فروخته است (در ژوئیه نیز “بیش از ۳۰ هزار” و در ژوئن “بیش از ۲۵ هزار”).
  • تسلا چین آمار دقیق خود را افشا نکرده است. تنها در سه هفته نخست ژوئیه ۳۷,۷۰۰ دستگاه ثبت کرده و برآورد می‌شود کل فروش ژوئیه در چین حدود ۵۰ هزار دستگاه بوده باشد. آمار صادرات تسلا چین را انجمن CPCA در پایان ماه اعلام خواهد کرد.
  • چری (Chery) هنوز آمار رسمی ماه اوت را منتشر نکرده و احتمالاً به‌زودی اضافه خواهد شد.

ماه اوت ثابت کرد که دوران رشد آسان و همگانی در بازار خودروی برقی چین به پایان رسیده است. حالا این یک میدان نبرد استراتژیک است که در آن، سرعت، نوآوری، قیمت‌گذاری هوشمندانه و همکاری‌های بین‌المللی، برنده‌ها و بازنده‌ها را مشخص می‌کند. قهرمان دیروز شاید به سختی برای حفظ جایگاهش بجنگد و یک تازه‌وارد، فردا تاج پادشاهی را بر سر بگذارد.

شما فکر می‌کنید کدام برند چینی در آینده بازار خودروهای برقی را تسخیر خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.