از جاروبرقی تا بوگاتی: جاهطلبی غولآسای Dreame در دنیای خودرو!
از جاروبرقی تا هایپرکار: Dreame با دو برند خودروی برقی، بوگاتی و رولزرویس را هدف میگیرد
دنیای خودروهای برقی در آستانهی یک شگفتی دیگر قرار دارد. شرکت Dreame Technology، که بیشتر با جاروبرقیهای هوشمندش شناخته میشود، با یک استراتژی جسورانه و دوگانه، رسماً ورود خود را به صنعت خودروسازی اعلام کرده است. این شرکت قصد دارد با یک برند، هایپرکاری در سطح بوگاتی ویرون تولید کند و با برندی دیگر، خودروهای شاسیبلند فوق لوکسی برای رقابت با رولزرویس کالینان و بنتلی به میدان بفرستد.
بهگزارش رسانهی چینی Sina Tech، این شرکت کسبوکار خودرویی خود را به دو بخش مجزا تقسیم کرده است: Dreame Automotive که روی خودروهایی در سطح بوگاتی تمرکز دارد و Starry Automotive که مدلهایی برای رقابت در بازار خودروهای فوق لوکس مانند رولزرویس و بنتلی توسعه میدهد. برنامههای این شرکت آنقدر جدی است که نمونهی اولیهی هایپرکار آن با نام داخلی «Dreame-Bugatti» قرار است در نمایشگاه CES پایان امسال به نمایش درآید و نسخهی نهایی آن برای عرضه در سال ۱۴۰۶ (۲۰۲۷) برنامهریزی شده است.
یو هائو، بنیانگذار و مدیرعامل Dreame، با اعتماد به نفس بالایی از برنامههای خود صحبت میکند و مستقیماً رقبای داخلی را به چالش کشیده است. او در یک جلسهی داخلی اعلام کرده که مدلهای رقیب بنتلی این شرکت میتوانند به طور کامل با محصولات Li Auto مقابله کنند. او در نقلقولی جنجالی گفته است:
این محصول میتواند به طور کامل Li Auto را به چالش بکشد و همه چیز را از L9 گرفته تا L8، L7 و L6 له کند.
استراتژی «یادگیری از شیائومی» برای تسخیر بازار
برای رقابت در بازار شلوغ چین، Dreame استراتژی هوشمندانهای را در پیش گرفته است. یو هائو مشخصاً به «یادگیری از شیائومی» اشاره کرده و قصد دارد بر پایهی یک پلتفرم، چهار مدل مختلف عرضه کند. این سری که با نام D9 شناخته میشود، قیمتگذاریهای متفاوتی برای هدف قرار دادن بخشهای مختلف بازار خواهد داشت:
- D9: با قیمت ۲۶۹,۹۰۰ تا ۳۰۹,۹۰۰ یوان (حدود ۳۷,۵۰۰ تا ۴۳,۰۰۰ دلار) برای رقابت با Li Auto L6/L7 و شیائومی YU7.
- D9 Pro: با قیمت ۳۲۹,۹۰۰ تا ۳۸۹,۹۰۰ یوان (حدود ۴۵,۸۰۰ تا ۵۴,۲۰۰ دلار) برای رقابت با Li Auto L8 و Aito M8.
- D9 Max: با قیمت ۴۲۹,۹۰۰ تا ۴۸۹,۹۰۰ یوان (حدود ۵۹,۸۰۰ تا ۶۸,۱۰۰ دلار) برای رقابت با Li Auto L9.
- D9 Ultra: با قیمت ۵۲۹,۹۰۰ تا ۵۸۹,۹۰۰ یوان (حدود ۷۳,۷۰۰ تا ۸۲,۰۰۰ دلار) برای رقابت با Aito M9.
علاوه بر این، مدل بزرگتری با نام D10 و فاصلهی محوری ۳.۳ و ۳.۴ متر نیز در دست طراحی است که بخشهای گرانقیمتتری از بازار را هدف خواهد گرفت.
زیرساختهای یک غول نوظهور
Dreame برای تحقق این رویاهای بزرگ، زیرساختهای قابل توجهی را فراهم کرده است. این شرکت تیمی متشکل از متخصصان تحقیق و توسعه، تولید و کنترل کیفیت از صنایع مختلف، از جمله سختافزارهای هوشمند خود و صنعت خودروسازی سنتی، تشکیل داده است. Dreame Automotive همچنین به تازگی اولین دور تأمین مالی خود را با موفقیت به پایان رسانده و رکورد سریعترین جذب سرمایه توسط یک شرکت خودروسازی برقی جدید در چین را شکسته است.
این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۴ بیش از ۶,۳۰۰ پتنت در سراسر جهان به ثبت رسانده که ۴۵ درصد آن در حوزههای کلیدی خودروهای برقی مانند کنترل موتور و تعامل انسان و ماشین است. علاوه بر این، Dreame برای ساخت یک کارخانه در آلمان، در نزدیکی گیگافکتوری تسلا در برلین، با BNP Paribas همکاری میکند که نشان از عزم جدی این شرکت برای حضور در بازارهای جهانی دارد.
آیا یک شرکت فعال در حوزه لوازم خانگی میتواند غولهای خودروسازی را به چالش بکشد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.