علاقه آمریکاییها به خرید خودروهای چینی با وجود تعرفههای واردات
برخلاف تنشهای سیاسی و تجاری، ذائقهٔ مصرفکنندگان آمریکایی در حال تغییر است. برای اولین بار، بیش از نیمی از خریداران خودرو در ایالاتمتحده اعلام کردهاند که اگر فرصتی فراهم شود، خرید یک خودروی ساخت چین را مدنظر قرار میدهند. این در حالی است که ۶۵ درصد از مصرفکنندگان آمریکایی اکنون با حداقل یک برند خودروساز چینی آشنا هستند؛ رقمی که نسبت به ۵۲ درصد در سال ۲۰۲۴ جهش چشمگیری داشته است. این آمار که در مطالعهٔ جدید موسسهٔ تحقیقاتی اتوپاسیفیک (AutoPacific) منتشر شده، از یک واقعیت پنهان پرده برمیدارد؛ با وجود دیوارهای تعرفهای بلند (بیش از ۱۰۰ درصد بر خودروهای برقی) و محدودیتهای نرمافزاری که دولت آمریکا به بهانهٔ حفاظت از امنیت ملی وضع کرده، جذابیت و آوازهٔ برندهای چینی از مرزها عبور کرده و به ذهن مصرفکنندهٔ آمریکایی راه یافته است.
جالبترین بخش این نظرسنجی، صدرنشینی نامهایی است که بیش از آنکه خودروساز باشند، بهعنوان غولهای فناوری شناخته میشوند. هواوی با جلب نظر ۲۷ درصد از پاسخدهندگان، در رتبهٔ اول برندهای چینی موردتوجه آمریکاییها قرار گرفته است. پسازآن، شیائومی با ۲۳ درصد و بیوایدی با ۱۹ درصد در جایگاههای بعدی ایستادهاند. برندهای دیگری مانند گریت وال، جیلی و نیو نیز توانستهاند توجه ۱۳ تا ۱۶ درصد از مخاطبان را به خود جلب کنند. رابی دیگراف، مدیر محصول و تحلیل رفتار مصرفکننده در اتوپاسیفیک، دلیل این رشد را اینگونه توضیح میدهد:
ما شاهد رشد قابلتوجه آگاهی از برندهای نوظهوری مانند بیوایدی، جیلی، هواوی و زیکر بودهایم. بخش بزرگی از این موضوع را میتوان به افزایش پوشش رسانهای خودروهای این برندها (چه در رسانههای تخصصی خودرو و چه خارج از آن) و همچنین تعاملات و مشاهدههای حضوری بیشتر نسبت داد.
البته نگرانیها هنوز بهطور کامل برطرف نشدهاند. حریم خصوصی دادهها و امنیت ملی همچنان مهمترین دغدغههای مصرفکنندگان آمریکایی در مواجهه با خودروهای چینی است. بااینحال، شدت این نگرانیها رو به کاهش است. طبق یافتههای اتوپاسیفیک، تعداد پاسخدهندگانی که نگران خطرات امنیتی بودند از ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۷۷ درصد در سال جاری کاهش یافته است. به همین ترتیب، نگرانیها در مورد امنیت ملی نیز از ۸۲ درصد به ۷۹ درصد رسیده است. این کاهش شاید اندک به نظر برسد اما نشاندهندهٔ تغییر تدریجی در نگرش عمومی است. به نظر میرسد ویدیوهای وایرال در تیکتاک از کابینهای عجیبوغریب خودروهای برقی چینی و بررسیهای مثبت یوتیوبرها، سریعتر از آنچه سیاستگذاران تصور میکنند، در حال تغییر دادن ذهنیتها است. درحالیکه خودروهای چینی هنوز بهجز چند مدل محدود که با برندهای غربی عرضه میشوند، در جادههای آمریکا حضور فیزیکی ندارند اما جای خود را در ذهن و خیال آمریکاییها باز کردهاند و شاید در صورت باز شدن دروازهها، با مخاطبانی مشتاق روبرو شوند.