آی‌ویز U6، رقیبی تازه‌وارد برای فولکس واگن ID.5

سه‌شنبه 10 آبان 1401 - 07:30
مطالعه 4 دقیقه
aiways-u6-front-three-quarter-1024
کراس‌اوور U6 نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی «چنگژو» در سال 2020 رونمایی شد. این خودرو که تحت برند نه‌چندان نام‌آشنای «آی‌وِیز» تولید شده است، بدنه...
تبلیغات

کراس‌اوور U6 نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی «چنگژو» در سال 2020 رونمایی شد. این خودرو که تحت برند نه‌چندان نام‌آشنای «آی‌وِیز» تولید شده است، بدنه و طراحی شبیه به شاسی‌بلند فولکس‌واگن ID.5 دارد که خود به‌عنوان یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو با طراحی کوپه شناخته می‌شود و قابلیت حمل 5 سرنشین را دارد.

U6 دومین محصول آی‌ویز محسوب می‌شود که توسط دو بنیان‌گذار این شرکت، «سموئل کیانگ»، مدیر فروش سابق خودروسازی ولوو در چین، و «گری گو» در سال 2017 رونمایی شد. نخستین محصول این خودروساز چینی که U5 نام داشت، به‌عنوان رقیبی برای فولکس‌واگن ID.4 طراحی شد و هم‌اکنون در 15 بازار بین‌المللی به فروش می‌رسد.

کراس‌اوورهای U5 و U6 بر پایه معماری تطبیق‌پذیر این شرکت موسوم‌به «MAS» تولید شده‌اند. این معماری که فرمی شبیه به یک تخته اسکیت دارد از بسته باتری لیتیوم‌یونی 63 کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌کند. هم‌اکنون ابرشرکت CATL به‌عنوان تولیدکننده باتری‌های آی‌ویز شناخته می‌شوند.

طراحی و استایل U6 نسبت‌به کانسپت اولیه خود چندان تفاوتی ندارد و تنها آینه‌های آن دچار تغییر شده‌اند. کابین و بدنه بیرونی این خودرو درکنار مدل U5 در کارخانه آی‌ویز در «شانگرائو» در چین تولید خواهد شد.

از طراحان این خودرو (که لزوما هم زیبا نیست) می‌توان به «کن اوکویاما» اشاره کرد که مدیریت بخش خلاقیت در پینین‌فارینا را در رزومه خود جای داده است. شاسی‌بلند U6 نسبت‌به برادر کوچکش یعنی U5 ظاهر اسپرت‌تری دارد. بخش‌هایی چون اسپویلر کوچک روی صندوق، طراحی زاویه‌‌دار بخش عقب و سپر یکپارچه جلو باعث ایجاد چهره‌ای درخور در این کراس‌اوور شده‌اند. آی‌ویز مدعی شده که ضریب درگ این خودرو با فولکس‌واگن ID.5 برابر است.

نیروگاه این خودرو یک موتور الکتریکی با قدرت 215 اسب بخار و 311 نیوتن متر گشتاور است که بدنه 1790 کیلوگرمی این خودرو را جابه‌جا می‌کند. U6 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6.9 ثانیه زمان نیاز دارد و به‌صورت الکترونیکی به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. آی‌ویز U6 براساس چرخه رانندگی رسمی اروپا می‌تواند با هربار شارژ کامل مسافت 398 کیلومتر را بپیماید.

نرخ شارژ باتری این خودرو با برق AC برابر 11 کیلووات و با برق DC برابر 90 کیلووات است. دارنده اگر از شارژرهای مناسب و سریع استفاده کند، می‌تواند خودروی خود را در عرض 35 دقیقه از 20 تا 80 درصد شارژ کند.

سیستم فنربندی U6 در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب به‌صورت مولتی‌لینک است که روی‌هم‌رفته جزوی از مجموعه سیستم تعلیق مجهز به دمپرهای تطبیق‌پذیر این خودرو به شمار می‌رود. سیستم تعلیق یادشده توسط شرکت مشهور «پرودرایو» تنظیم شده است تا این شاسی‌بلند سواری مناسبی را برای سرنشینانش مهیا کند.

کابین U6 به طراحی مختص‌به خود مزین شده که آی‌ویز از آن با عنوان «AI Cockpit» یاد می‌کند و شامل یک نمایشگر 8.2 اینچی روبه‌روی راننده یک نمایشگر 14.6 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی می‌شود. نمایشگر کنسول میانی به اندروید نسخه 9.0 مجهز شده و از سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می‌کند.

فرمان U6 نیز به راننده اجازه دسترسی به گزینه‌های مختلفی از سیستم روبه‌رویش را می‌دهد. آی‌ویز خودروی جدیدش را به یک صفحه شارژ نیز مجهز کرده است که در وسط کنسول میانی قرار دارد. نظر شما درباره محصول چینی تازه‌وارد چیست؟ آیا مشتریان اروپایی حاضرند به‌جای خرید خودرویی مطمئن از خودروسازی مطمئن به یک کراس‌اوور ناآشنا روی بیاورند؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.