خودروهای چینی

آی‌ویز U6، رقیبی تازه‌وارد برای فولکس واگن ID.5

کراس‌اوور U6 نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی «چنگژو» در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این خودرو که تحت برند نه‌چندان نام‌آشنای «آی‌وِیز» تولید شده است، بدنه و طراحی شبیه به شاسی‌بلند فولکس‌واگن ID.5 دارد که خود به‌عنوان یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو با طراحی کوپه شناخته می‌شود و قابلیت حمل ۵ سرنشین را دارد.

U6 دومین محصول آی‌ویز محسوب می‌شود که توسط دو بنیان‌گذار این شرکت، «سموئل کیانگ»، مدیر فروش سابق خودروسازی ولوو در چین، و «گری گو» در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. نخستین محصول این خودروساز چینی که U5 نام داشت، به‌عنوان رقیبی برای فولکس‌واگن ID.4 طراحی شد و هم‌اکنون در ۱۵ بازار بین‌المللی به فروش می‌رسد.

کراس‌اوورهای U5 و U6 بر پایه معماری تطبیق‌پذیر این شرکت موسوم‌به «MAS» تولید شده‌اند. این معماری که فرمی شبیه به یک تخته اسکیت دارد از بسته باتری لیتیوم‌یونی ۶۳ کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌کند. هم‌اکنون ابرشرکت CATL به‌عنوان تولیدکننده باتری‌های آی‌ویز شناخته می‌شوند.

طراحی و استایل U6 نسبت‌به کانسپت اولیه خود چندان تفاوتی ندارد و تنها آینه‌های آن دچار تغییر شده‌اند. کابین و بدنه بیرونی این خودرو درکنار مدل U5 در کارخانه آی‌ویز در «شانگرائو» در چین تولید خواهد شد.

از طراحان این خودرو (که لزوما هم زیبا نیست) می‌توان به «کن اوکویاما» اشاره کرد که مدیریت بخش خلاقیت در پینین‌فارینا را در رزومه خود جای داده است. شاسی‌بلند U6 نسبت‌به برادر کوچکش یعنی U5 ظاهر اسپرت‌تری دارد. بخش‌هایی چون اسپویلر کوچک روی صندوق، طراحی زاویه‌‌دار بخش عقب و سپر یکپارچه جلو باعث ایجاد چهره‌ای درخور در این کراس‌اوور شده‌اند. آی‌ویز مدعی شده که ضریب درگ این خودرو با فولکس‌واگن ID.5 برابر است.

نیروگاه این خودرو یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و ۳۱۱ نیوتن متر گشتاور است که بدنه ۱۷۹۰ کیلوگرمی این خودرو را جابه‌جا می‌کند. U6 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و به‌صورت الکترونیکی به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. آی‌ویز U6 براساس چرخه رانندگی رسمی اروپا می‌تواند با هربار شارژ کامل مسافت ۳۹۸ کیلومتر را بپیماید.

نرخ شارژ باتری این خودرو با برق AC برابر ۱۱ کیلووات و با برق DC برابر ۹۰ کیلووات است. دارنده اگر از شارژرهای مناسب و سریع استفاده کند، می‌تواند خودروی خود را در عرض ۳۵ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.

سیستم فنربندی U6 در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب به‌صورت مولتی‌لینک است که روی‌هم‌رفته جزوی از مجموعه سیستم تعلیق مجهز به دمپرهای تطبیق‌پذیر این خودرو به شمار می‌رود. سیستم تعلیق یادشده توسط شرکت مشهور «پرودرایو» تنظیم شده است تا این شاسی‌بلند سواری مناسبی را برای سرنشینانش مهیا کند.

کابین U6 به طراحی مختص‌به خود مزین شده که آی‌ویز از آن با عنوان «AI Cockpit» یاد می‌کند و شامل یک نمایشگر ۸.۲ اینچی روبه‌روی راننده یک نمایشگر ۱۴.۶ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی می‌شود. نمایشگر کنسول میانی به اندروید نسخه ۹.۰ مجهز شده و از سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می‌کند.

فرمان U6 نیز به راننده اجازه دسترسی به گزینه‌های مختلفی از سیستم روبه‌رویش را می‌دهد. آی‌ویز خودروی جدیدش را به یک صفحه شارژ نیز مجهز کرده است که در وسط کنسول میانی قرار دارد. نظر شما درباره محصول چینی تازه‌وارد چیست؟ آیا مشتریان اروپایی حاضرند به‌جای خرید خودرویی مطمئن از خودروسازی مطمئن به یک کراس‌اوور ناآشنا روی بیاورند؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    طراحیش خیلی خوبه

    موافقم 12
    مخالفم 5
  2. meysam

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    آیا مشتریان اروپایی حاضرند به‌جای خرید خودرویی مطمئن از خودروسازی مطمئن به یک کراس‌اوور ناآشنا روی بیاورند؟!

    خیلی سنگین بود 😭😭

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (3502 ديدگاه)

      کیفیتش خوب باشه چرا که نه ، میتونه رقابت کنه

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. meysam

        ۱۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (3540 ديدگاه)

        دارن این کارو میکنن
        اروپا از همین الان گرخیده

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. TML BN

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      متأسفانه در ذهن ما ایرانی ها چینی ها ماشین های بد و بی کیفیت نا مطمئن شناخته شده با این که چینی با کیفیت موجود در ایران هم زیاد داریم ولی خب به لطف ایران خودرو و سایپا تصورات مردم از چینی ها بد شده

      موافقم 14
      مخالفم 0
    3. Habib

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (56 ديدگاه)

      وقتی مسأله هزینه در میان باشد، چرا که نه. همه که یکسان پول ندارند و قیمت ماشین ها هم مثل هم نیست.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. Afg

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    خودروی بدی نیست فقط از طرح روکش صندلی ها خوشم نمیاد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. Habib

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    از بغل انگار دنا رو حجیم کرده اند و به این حال و روز انداخته اند.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. خبر

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه این ماشین چینی بود کامنت ها پر شده بود اینچیه فلان هزار جور بهانه ولی الان…

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا