خودروهای چینی

آواتر 12 برقی؛ سدان چینی با طراحی جذاب و قدرت 580 اسب بخار

خودروسازی آواتر با مدیریت نادر فقیه‌زاده در بخش طراحی بدنه، یکی از برندهای آینده‌دار چین است. جدیدترین محصول این مجموعه به نام آواتر ۱۲ محصول چانگان، هواوی و CATL با قدرت ۵۷۸ اسب بخار و طراحی آیند‌نگر تولید می‌شود..

آواتر ۱۲ قبلاً با کد E12 شناخته می‌شد. این خودرو سدان فول سایز و سطح بالاست که از پلتفرم EP1 مشترک با شاسی‌بلند کوپه آواتر ۱۱ استفاده می‌کند. در حقیقت باید گفت آواتر ۱۲ نه یک سدان بلکه لیفت بکی جذاب است که زبان طراحی خاص این برند را به نمایش می‌گذارد. از جمله ویژگی‌های ظاهری خاص ۱۲ می‌توان به چراغ‌های جلو، سپر اسپرت و شکل بدنه روان اشاره داشت. بجای آینه‌بغل‌های سنتی از دوربین استفاده شده و چراغ‌های عقب نیز بسیار نازک هستند.

از نظر ابعادی باید گفت طول/عرض/ارتفاع خودروی موردبحث به ۵۰۲۰/۱۹۹۹/۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله بین محوری آن به ۳۰۲۰ میلی‌متر می‌رسد. برای مقایسه بهتر باید دانست محصول جدید آواتر حدود ۸۱ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۱۲ میلی‌متر پهن‌تر و ۴۵ میلی‌متر کم ارتفاع‌تر از سدان چینی نیو ET7 است. زوایای حمله و فرار این خودرو نیز به ۱۵ و ۱۳ درجه می‌رسد. همچنین نسخه دیفرانسیل عقب آواتر ۱۲ حدود ۲۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که وزن مدل چهار چرخ محرک نیز ۲۳۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

این خودرو با دو نوع قوای محرکه در دسترس خواهد بود. مدل اول از یک پیشرانه برقی ساخت هواوی استفاده می‌کند و ۳۱۳ اسب بخار قدرت دارد؛ اما مدل چهار چرخ محرک نیز وجود دارد که دو پیشرانه برقی آن ۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. شاسی‌بلند آواتر ۱۱ نیز از همین قوای محرکه استفاده می‌کند. جزئیات مربوط به باتری سدان جدید این برند معلوم نشده و تنها می‌دانیم که آن را CATL ساخته است. حدس می‌زنیم از این نظر نیز سدان آواتر مشابه شاسی‌بلند کوپه ۱۱ باشد که با دو باتری ۹۰.۴ و ۱۱۶.۸ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود.

برای یادآوری باید گفت برند آواتر در ابتدا جوینت ونچری بین چانگان و نیو بود که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد اما بعدها نیو به خاطر مشکلات مالی از این جوینت ونچر کنار کشید و در حال حاضر چانگان ۴۰.۹۹ درصد سهام آن را در اختیار دارد درحالی‌که شرکت CATL نیز ۱۷.۱ درصد سهام را به دست آورده است. باقی سهام آواتر هم بین سرمایه‌گذاران مختلف تقسیم شده است. در این پروژه هواوی اگرچه سهمی ندارد اما مواردی همچون پیشرانه‌های برقی را تأمین می‌کند. آواتر ۱۲ باید به مصاف رقبایی همچون نیو ET7 و زیکر ۰۰۱ برود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Yasin

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    حداقل مطمئن میشی این تو ایران نمیاد«به خاطر عقب افتادگی کشور عزیزمان که هیچ جا ایستگاه شارژر نداره,
    »

    موافقم 38
    مخالفم 1
    1. ALI A

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      هر دو زیبان مخصوصا آواتار 11

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. Amiro

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    انگاری همه ماشین های چینو یکی طراحی می‌کنه 😂😂
    🤌🙂🧡

    موافقم 2
    مخالفم 18
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      این یکی طراح ایرانی داره 🙂

      موافقم 38
      مخالفم 1
      1. اشکان

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (272 ديدگاه)

        هر وقت اینو میبینم یاد تایکانی می افتم که چشاش و تنگ کردند و یه ابرو بهش اضافه کردند !!! یادش بخر برا لیسانس از این کپی هاری ها زیاد میکردیم…..

        موافقم 6
        مخالفم 16
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیر آقای نادر فقیه زاده طراحی می کنه
    اگه این مرد تو ایران بود وی می شد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چی میشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Avan

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    متاسفانه با این پیشرفت چینی ها در خودروسازی باید آماده ورشکستگی بسیاری از برندهای قدیمی جهان باشیم.

    موافقم 11
    مخالفم 11
    1. اشکان

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      اتفاقاً به نظرم چینی ها نصفشون ورشکسته میشند !!! قدیمی ها میمونند و جدیدای که با قدرت کار کردند مثل تسلا و بی وای دی….

      موافقم 7
      مخالفم 10
    2. سوشیانت

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      اون شرکت های قدیمی بیکار نشستن

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. OM.01

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    (این خودرو سدان فول سایز و سطح بالاست که از پلتفرم EP1 مشترک با شاسی‌بلند کوپه آواتر ۱۱ استفاده می‌کند)

    چنین مطلبی از سایت پدال بعید بود!حداقل می‌رفتید وبسایت شرکت ببینید داستان چیه!
    https://www.avatr.com/en/chn
    بر اساس چیزی که سایت آواتر نوشته شده پلتفرم آواتر 11 و مدل های بعدی پلتفرم CHN هست نه EPA1! پلتفرم برقی EP0 و EP1برای خودروهای الکتریکی چانگان هست و نه آواتر.

    .

    حالا فارق از این ها میشه گفت آواتر همون نقش تویوتا_لکسس و هیوندای_جنسیس برای چانگان رو قراره ایفا بکنه به عنوان زیربرند لوکس. حالا چی میشه در آینده باید صبر کنیم ولی اگر همین سبک طراحی مدل 11 و مدل 12 رو برای مدل های بعدی هم پیاده کنه آقای نادر فقیه زاده، میشه گفت تا 15 سال دیگه یه برند اصیل از لحاظ طراحی طرف خواهیم بود.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      در منبع اصلی این عبارت رو ذکر کرده بود.

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا