برند چینی آواتر با برگزاری یک آزمایش زنده تونل باد برای سدان الکتریکی آواتر ۱۲، به جنجال ناشی از ادعای یک بلاگر درباره ضریب درگ این خودرو پاسخ داد.
آواتر، برند چینی که با همکاری چانگان، هواوی و CATL تأسیس شده، بهتازگی آزمایش تونل باد زندهای را برای مدل آواتر ۱۲ برگزار کرده است. این رویداد پس از جنجالی برگزار شد که توسط یک بلاگر خودرویی با بیش از یک میلیون دنبال کننده در ویبو به راه افتاد. این بلاگر در ویدیویی ادعا کرد که آزمایش مستقل او در تونل باد مرکز فناوری و تحقیقات خودرویی چین (CATARC) در تیانجین، ضریب درگ آواتر ۱۲ را ۰.۲۸ Cd نشان داده است؛ رقمی که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از ادعای رسمی آواتر (۰.۲۱ Cd) بود. او این ضریب درگ را با خودروهای بنزینی ۲۰ سال پیش، مانند فولکسواگن پاسات B5، مقایسه کرد و انتقادات تندی را متوجه آواتر ساخت. دپارتمان حقوقی آواتر این اطلاعات را «کاملاً نادرست» خواند و اعلام کرد که آزمایش زندهای برای اثبات ادعای خود برگزار خواهد کرد. در اقدامی غیرمنتظره، آواتر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا را که ظاهراً ویدیوی بلاگر را در پلتفرم X بازنشر کرده بود، به این آزمایش دعوت کرد اما بلاگر اصلی که جرقه این جنجال را زده بود، اعلام کرد که آواتر صراحتاً او را از حضور در این رویداد منع کرده است.
آزمایش تونل باد، نتایج و شرایط
آواتر آزمایش را در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تحت شرایط مختلف انجام داد تا شفافیت ادعای خود را نشان دهد. در ابتدا، آزمایش با رینگهای آیرودینامیک و آینههای دیجیتالی انجام شد که ضریب درگ ۰.۲۱۷ Cd را به دنبال داشت یعنی رقمی که ۲۲ درصد کمتر از ۰.۲۸ Cd ادعایی بلاگر بود. سپس رینگها با نمونههای اسپرت جایگزین شد و ضریب درگ به ۰.۲۳۲۶ Cd رسید که ۱۶.۹ درصد بهتر از نتیجه بلاگر بود. در مرحلهٔ بعد، از آینههای معمولی استفاده شد و ارتفاع تعلیق بیشتر شد که ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ Cd رساند. در پایان هم ورودی هوای جلو در حالت باز قرار گرفت و ضریب درگ به ۰.۲۷۴۳ Cd رسید که نزدیک به نتیجه بلاگر بود.
این نتایج نشان میدهند که ضریب درگ تحت شرایط مختلف بهشدت تغییر میکند. آواتر حتی آزمایشی با شیب ۵ درجه بدنه خودرو انجام داد که بهطور طبیعی درگ بالاتری ایجاد کرد، اما این آزمایش بیشتر نمایشی بود تا کاربردی. هدف آواتر ظاهراً اثبات این بود که ادعای ۰.۲۱ Cd در شرایط بهینه (چرخهای آیرودینامیک، آینههای دیجیتال و ورودی هوای بسته) قابلدستیابی است. این جنجال اما توجهات را به نبود استاندارد ملی اجباری برای آزمایش مقاومت باد در چین جلب کرده است. کارشناسان اشاره میکنند که خودروسازان میتوانند از روشهای مختلفی، ازجمله استفاده از نمونههای اولیه یا شبیهسازی دادهها، برای اعلام ضریب درگ استفاده کنند. این انعطافپذیری میتواند به تفاوتهای قابلتوجهی بین ارقام تبلیغاتی و نتایج واقعی منجر شود. درحالیکه اختلافات جزئی قابلقبول هستند، اختلاف ۳۰ درصدی ادعایی در این مورد، سؤالاتی درباره شفافیت و اعتبار ادعاهای بازاریابی ایجاد کرده است.
javad-bmw
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این ماشین رو هم آقای فقیه زاده طراحی کردن؟؟
ارسلان
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تر زدند! طراحی نکردن!!! 😂 به خدا موندم این داخل بی ام و چکار میکرده!!!
کوروش
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چون به نظر شما زیبا نیست دلیل نمیشه کل سابقه بنده خدا رو زیر سوال ببری، یعنی شما از یکی از معروفترین طراحهای دنیا بیشتر میفهمید؟
حجتاله براهنی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴یه جوری به سری ۶ ضربه زد که دیگه ب ام و ادامهاش نداد!
نیما
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقا ادامه داد. ولی اسمشو گذاشت سری ۸. bmw m6 e63 موتور و پلت فرمش با m5 e60 یکیه. یا مثلا m5 f10 و m6 f12. همونجوری هم m5 f90 با m8 f92 یکیه
بهزاد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴احتمالا سینا کار شو از این مطلب دلگیر بشه.
نتایج تست های مصرف برق و ضریب درگ خودروهای چینی قابل اعتماد نیست.
Sina_carshow
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴حداقل متن رو میخوندی که تست شده و اینقدر مطمئن بودن حتی ایلان ماسک هم دعوت کردن
بهزاد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴متن را کامل خواندم ، این شمایی که متوجه نشدی شرایط و اعلام اعداد ضریب درگ استاندارد واحدی نداره.
گل پسر ورودی هوا را کامل ببندی باتری ها و ترمزها بیش از حد گرم میشه و یکم از منطقت استفاده کن.
بعد از منطق طرفداران تسلا که معلوم نبود چی میگفتن حالا با منطق چینی ها روبرو شدیم.
Sina_carshow
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بازم حرف خودتو زدی
یه جوری میگی انگار بقیه تو بدترین شرایط تست گرفتن و ورودی هوا رو باز میزارن بعد عددش رو ثبت میکنن…
مثلا آمریکا اکثر برنداش ماشیناش رو یک فوت بعد حرکت شتاب 0 تا 60 مایل رو میگیره
میدونم فشار میخوری از پیشرفت چین بالاخره از اون صابون حمومی که خود بنز هم 5 سال دیگه گردن نمیگیره خیلی قیافه بهتری داره و برا همین تلاش میکنی زیر سوال ببریش اونم برا همین جلو عموم تست گرفت که امثال شما هیت بی مورد ندید ولی تعجبه تمام متن به همین قضیه داشت اشاره میکرد باز حرف خودتو میزنی که چیو ثابت کنی نمیدونم
یه ویدئو مت واتسون که مقایسه بی وای دی سی لیون با تسلا مدل وای بود کافیه برات که بدونی اعداد و ارقام چینی ها خیلی نزدیک تر به real life هستن تا اعداد ارقام آمریکایی ها و اروپایی ها ویدئو این ماشینم برا امثال شما ساخته شده حرفی حدیثی نمونه مشکل داری پستای ماشینای چینی رو باز نکن ایراد علمی منطقی داری بفرما بگو منم به علمم اضافه بشه
سوشیانت
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز کی گفته فقط آمریکایی ها از رول اوت استفاده میکنن رول اوت یه شیوه قدیمیه اگر شرکتی واقعا استفاده نکنه خودش اعلام میکنه حداقل قبل کامنت یکم مطالعه کن البته از کسی که یبار میگه صدای درون سوز جذابه یبار میگه اصن مهم نیست بیشتر از این انتظار نمیره
بهزاد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ببین حداقل حرف تو دهن مت واتسون نزار چون در بررسی byd سیلیون اینو گفته؛
The Sealion 7 offers a choice of two large battery packs, with a claimed range of between 283-312 miles. That sounds good on paper, but during our testing we saw really poor efficiency which would suggest that even the larger battery will only return a figure in the 200s. Not so good.
در تست های برد واقعی با باتری ۹۱ کیلوواتی به زور ۳۲۰ کیلومتر راه رفته در حالی که بردهای اعلامی نزدیک ۵۰۰ کیلومتره و شاید در چین به محدوده ۶۰۰ کیلومتری هم اشاره کنند.
راجب صدای کابین و تکان های آزاردهنده هم مت واتسون اشاره میکنه که نشان میده این خودرو در ایزوله صدا و شاسی و سیستم تعلیق دچار ضعف هست.
Sina_carshow
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴خوبه که رفتی از سایتش متن آوردی ولی کامل در رابطه با حرف من این قسمتش مرتبط تره
Well the BYD Sealion 7 has a claimed range of 312 miles, and during my time with the car it averaged 3.3 miles per kWh. That’s including the drag race, which is not too shabby. It also works out to a real-world range of around 301 miles.
The Tesla on the other hand should be able to do 353 miles on a charge, however at an average of 3.7 miles per kWh it works out to a real-world range of 278 miles. That’s some way off the claimed figure, but the Tesla will prove slightly cheaper to run as it’s more energy efficient.
دقت کن:
That’s some way off the claimed figure,
من هیچوقت به صدای کابین یا رنج کم این خودرو اشاره نکردم فقط طبق ویدئو خودش گفتم که رنج اعلامی خیلی نزدیک تر به رنج حقیقی ماشین هس نسبت به تسلا مدل وای وگرنه در نهایت چه رنج اعلامی چه حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای کمتره اما تو گفتی چینی ها خیلی دروغ میگن اعداد و ارقام رو منم گفتم نسبت درصدی بگیریم طبق همین حرفای مت واتسون رنج اعلامی و حقیقی یه خودرو چینی نزدیک تره به واقعیت شما میگی نه دورتره
کامنتم در جواب اون جملت بود:
“نتایج تست های مصرف برق و ضریب درگ خودروهای چینی قابل اعتماد نیست.”
وگرنه من حرفی از برتری بی وای دی سی لیون زدم نسبت به تسلا مدل وای
Sina_carshow
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴راستی استاد مایله نه کیلومتر هر مایل ام 1.609 کیلومتره
یعنی طبق گفته خودت حدود 440 تارو میتونه بره
متاسفانه این قسمت از متن ادیت نشد:
وگرنه در نهایت چه رنج اعلامی چه حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای کمتره
ادیت:
وگرنه در نهایت رنج حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای بیشتره
وگرنه من حرفی از برتری بی وای دی سی لیون زدم نسبت به تسلا مدل وای
ادیت:
زدم: نزدم
بهزاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به قول دیالوگ فیلم کمال الملک زنده یاد حاتمی ، استاد تویی.
استاد متن انگلیسی مایل بود که بنده برای شما در توضیح فارسی کیلومتر زدم.
بر طبق شواهد ضریب درگ و برد اعلامی سازنده های چینی واقعی نیست و چرا بی جهت و با کلمات و جملات بی معنی سعی میکنی جواب بدی معلوم نیست.
نزدیک ۲۰۰ کیلومتر اختلاف برد وجود داره بعدش چیرو ماستمالی میکنی؟
Sina_carshow
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴مایل با کیلومتر خیلی فرق داره حالا اصطلاحی میشه گفت 0 تا 100 یا 0 تا 60 مایل چون اختلافی ندارن ولی 320 کیلومتر با 300 مایل حدود 160 کیلومتر فرقشون هس
منم طبق شواهد از همون جایی که متن آوردی گفتن برد ماشین چینی نزدیک تر به واقعیت هس تا برد یه برندی مثل تسلا
چرا همش اسرار داری بگی فیکه؟دیگه از منبع خودت و خودم جمله آوردم اینو گفته و حتی همین پست هم نشون داد یه بلاگر برا گرفتن ویو همچین حرفی زده اینقدر مطمئن بود خود ایلان ماسک هم دعوت کرد شاهد باشه که حرفی حدیثی نمونه
بهزاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴استاد, پرفسور ، توی طبق گفته متن میانگین برد ۳۰۰ مایل که نزدیک ۵۰۰ کیلومتر و مسافتی که به زور رفته ۲۰۰ مایل یعنی حدود ۳۲۰ کیلومتر، دقیقا تو ذهنت چی ثبت شده بگو اگر گیری گره ای مشکلی هست بیشتر بازش کنیم.
سطح منطق شماها از تسلا سواران یک مرحله جلوتر رفته و خودت دقیق متوجه میشی چی میگی؟
Ksrwy
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴50 خط مقاله: ما اینجا داربم زحمت میکشیم!!!
شایکل موماخر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴یک عمر هست داریم فریاد میزنیم: اعداد و ارقام اعلامی چینی ها فقط فریب و خقه و بازاریابی ناجوانمردانه هست. دقیقاً مصداق خیانت به اعتماد مشتری. ضریب درگ سی درصد بالاتر.پیمایش برقی،در دنیای واقعی کمتر از نصف، مصرف سوخت هیبریدها اهی تا دو برابر بیشتر……. نمیشه نمیشه نمیشه که چین ، بنز و تویوتا و لکسوس و کادیلاک و شِوی بشه. اگه بشه،گرونتر در میآد….
حجتاله براهنی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا نکته همینجاست. چینیها روراست نیستن و با این بزرگنماییها میخوان بازار رو بگیرن که هر از گاهی یکیش لو میره.
حجتاله براهنی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴یه سوال! کاری به نیرنگ آواتار ندارم. ولی انصافا شما دیگه ننویسید آواتر!! درستش رو بنویسید یا آواتار (فارسی!!) یا اوتار (انگلیسی!)