خودروهای چینی

آواتر 12 و جنجال ضریب درگ، آزمایش تونل باد با دعوت از ایلان ماسک

برند چینی آواتر با برگزاری یک آزمایش زنده تونل باد برای سدان الکتریکی آواتر ۱۲، به جنجال ناشی از ادعای یک بلاگر درباره ضریب درگ این خودرو پاسخ داد.

آواتر، برند چینی که با همکاری چانگان، هواوی و CATL تأسیس شده، به‌تازگی آزمایش تونل باد زنده‌ای را برای مدل آواتر ۱۲ برگزار کرده است. این رویداد پس از جنجالی برگزار شد که توسط یک بلاگر خودرویی با بیش از یک میلیون دنبال کننده در ویبو به راه افتاد. این بلاگر در ویدیویی ادعا کرد که آزمایش مستقل او در تونل باد مرکز فناوری و تحقیقات خودرویی چین (CATARC) در تیانجین، ضریب درگ آواتر ۱۲ را ۰.۲۸ Cd نشان داده است؛ رقمی که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از ادعای رسمی آواتر (۰.۲۱ Cd) بود. او این ضریب درگ را با خودروهای بنزینی ۲۰ سال پیش، مانند فولکس‌واگن پاسات B5، مقایسه کرد و انتقادات تندی را متوجه آواتر ساخت. دپارتمان حقوقی آواتر این اطلاعات را «کاملاً نادرست» خواند و اعلام کرد که آزمایش زنده‌ای برای اثبات ادعای خود برگزار خواهد کرد. در اقدامی غیرمنتظره، آواتر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا را که ظاهراً ویدیوی بلاگر را در پلتفرم X بازنشر کرده بود، به این آزمایش دعوت کرد اما بلاگر اصلی که جرقه این جنجال را زده بود، اعلام کرد که آواتر صراحتاً او را از حضور در این رویداد منع کرده است.

آزمایش تونل باد، نتایج و شرایط

آواتر آزمایش را در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تحت شرایط مختلف انجام داد تا شفافیت ادعای خود را نشان دهد. در ابتدا، آزمایش با رینگ‌های آیرودینامیک و آینه‌های دیجیتالی انجام شد که ضریب درگ ۰.۲۱۷ Cd را به دنبال داشت یعنی رقمی که ۲۲ درصد کمتر از ۰.۲۸ Cd ادعایی بلاگر بود. سپس رینگ‌ها با نمونه‌های اسپرت جایگزین شد و ضریب درگ به ۰.۲۳۲۶ Cd رسید که ۱۶.۹ درصد بهتر از نتیجه بلاگر بود. در مرحلهٔ بعد، از آینه‌های معمولی استفاده شد و ارتفاع تعلیق بیشتر شد که ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ Cd رساند. در پایان هم ورودی هوای جلو در حالت باز قرار گرفت و ضریب درگ به ۰.۲۷۴۳ Cd رسید که نزدیک به نتیجه بلاگر بود.

این نتایج نشان می‌دهند که ضریب درگ تحت شرایط مختلف به‌شدت تغییر می‌کند. آواتر حتی آزمایشی با شیب ۵ درجه بدنه خودرو انجام داد که به‌طور طبیعی درگ بالاتری ایجاد کرد، اما این آزمایش بیشتر نمایشی بود تا کاربردی. هدف آواتر ظاهراً اثبات این بود که ادعای ۰.۲۱ Cd در شرایط بهینه (چرخ‌های آیرودینامیک، آینه‌های دیجیتال و ورودی هوای بسته) قابل‌دستیابی است. این جنجال اما توجهات را به نبود استاندارد ملی اجباری برای آزمایش مقاومت باد در چین جلب کرده است. کارشناسان اشاره می‌کنند که خودروسازان می‌توانند از روش‌های مختلفی، ازجمله استفاده از نمونه‌های اولیه یا شبیه‌سازی داده‌ها، برای اعلام ضریب درگ استفاده کنند. این انعطاف‌پذیری می‌تواند به تفاوت‌های قابل‌توجهی بین ارقام تبلیغاتی و نتایج واقعی منجر شود. درحالی‌که اختلافات جزئی قابل‌قبول هستند، اختلاف ۳۰ درصدی ادعایی در این مورد، سؤالاتی درباره شفافیت و اعتبار ادعاهای بازاریابی ایجاد کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (319 ديدگاه)

    این ماشین رو هم آقای فقیه زاده طراحی کردن؟؟

    موافقم 24
    مخالفم 3
    1. ارسلان

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (157 ديدگاه)

      تر زدند! طراحی نکردن!!! 😂 به خدا موندم این داخل بی ام و چکار میکرده!!!

      موافقم 4
      مخالفم 71
      1. کوروش

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (80 ديدگاه)

        چون به نظر شما زیبا نیست دلیل نمیشه کل سابقه بنده خدا رو زیر سوال ببری، یعنی شما از یکی از معروف‌ترین طراح‌های دنیا بیشتر می‌فهمید؟

        موافقم 19
        مخالفم 1
      2. حجت‌اله براهنی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (184 ديدگاه)

        یه جوری به سری ۶ ضربه زد که دیگه ب ام و ادامه‌اش نداد!

        1. نیما

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (23 ديدگاه)

          اتفاقا ادامه داد. ولی اسمشو گذاشت سری ۸. bmw m6 e63 موتور و پلت فرمش با m5 e60 یکیه. یا مثلا m5 f10 و m6 f12. همونجوری هم m5 f90 با m8 f92 یکیه

  2. بهزاد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2653 ديدگاه)

    احتمالا سینا کار شو از این مطلب دلگیر بشه.
    نتایج تست های مصرف برق و ضریب درگ خودروهای چینی قابل اعتماد نیست.

    موافقم 13
    مخالفم 27
    1. Sina_carshow

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (560 ديدگاه)

      حداقل متن رو میخوندی که تست شده و اینقدر مطمئن بودن حتی ایلان ماسک هم دعوت کردن

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. بهزاد

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2653 ديدگاه)

        متن را کامل خواندم ، این شمایی که متوجه نشدی شرایط و اعلام اعداد ضریب درگ استاندارد واحدی نداره.
        گل پسر ورودی هوا را کامل ببندی باتری ها و ترمزها بیش از حد گرم میشه و یکم از منطقت استفاده کن.
        بعد از منطق طرفداران تسلا که معلوم نبود چی میگفتن حالا با منطق چینی ها روبرو شدیم.

        موافقم 9
        مخالفم 17
        1. Sina_carshow

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (560 ديدگاه)

          بازم حرف خودتو زدی
          یه جوری میگی انگار بقیه تو بدترین شرایط تست گرفتن و ورودی هوا رو باز میزارن بعد عددش رو ثبت میکنن…
          مثلا آمریکا اکثر برنداش ماشیناش رو یک فوت بعد حرکت شتاب 0 تا 60 مایل رو میگیره
          میدونم فشار میخوری از پیشرفت چین بالاخره از اون صابون حمومی که خود بنز هم 5 سال دیگه گردن نمیگیره خیلی قیافه بهتری داره و برا همین تلاش میکنی زیر سوال ببریش اونم برا همین جلو عموم تست گرفت که امثال شما هیت بی مورد ندید ولی تعجبه تمام متن به همین قضیه داشت اشاره می‌کرد باز حرف خودتو میزنی که چیو ثابت کنی نمیدونم
          یه ویدئو مت واتسون که مقایسه بی وای دی سی لیون با تسلا مدل وای بود کافیه برات که بدونی اعداد و ارقام چینی ها خیلی نزدیک تر به real life هستن تا اعداد ارقام آمریکایی ها و اروپایی ها ویدئو این ماشینم برا امثال شما ساخته شده حرفی حدیثی نمونه مشکل داری پستای ماشینای چینی رو باز نکن ایراد علمی منطقی داری بفرما بگو منم به علمم اضافه بشه

          موافقم 13
          مخالفم 5
        2. سوشیانت

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (220 ديدگاه)

          دوست عزیز کی گفته فقط آمریکایی ها از رول اوت استفاده میکنن رول اوت یه شیوه قدیمیه اگر شرکتی واقعا استفاده نکنه خودش اعلام میکنه حداقل قبل کامنت یکم مطالعه کن البته از کسی که یبار میگه صدای درون سوز جذابه یبار میگه اصن مهم نیست بیشتر از این انتظار نمیره

          موافقم 2
          مخالفم 7
        3. بهزاد

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2653 ديدگاه)

          ببین حداقل حرف تو دهن مت واتسون نزار چون در بررسی byd سیلیون اینو گفته؛
          The Sealion 7 offers a choice of two large battery packs, with a claimed range of between 283-312 miles. That sounds good on paper, but during our testing we saw really poor efficiency which would suggest that even the larger battery will only return a figure in the 200s. Not so good.
          در تست های برد واقعی با باتری ۹۱ کیلوواتی به زور ۳۲۰ کیلومتر راه رفته در حالی که بردهای اعلامی نزدیک ۵۰۰ کیلومتره و شاید در چین به محدوده ۶۰۰ کیلومتری هم اشاره کنند.
          راجب صدای کابین و تکان های آزاردهنده هم مت واتسون اشاره میکنه که نشان میده این خودرو در ایزوله صدا و شاسی و سیستم تعلیق دچار ضعف هست.

          موافقم 3
          مخالفم 3
        4. Sina_carshow

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (560 ديدگاه)

          خوبه که رفتی از سایتش متن آوردی ولی کامل در رابطه با حرف من این قسمتش مرتبط تره

          Well the BYD Sealion 7 has a claimed range of 312 miles, and during my time with the car it averaged 3.3 miles per kWh. That’s including the drag race, which is not too shabby. It also works out to a real-world range of around 301 miles.
          The Tesla on the other hand should be able to do 353 miles on a charge, however at an average of 3.7 miles per kWh it works out to a real-world range of 278 miles. That’s some way off the claimed figure, but the Tesla will prove slightly cheaper to run as it’s more energy efficient.

          دقت کن:
          That’s some way off the claimed figure,

          من هیچوقت به صدای کابین یا رنج کم این خودرو اشاره نکردم فقط طبق ویدئو خودش گفتم که رنج اعلامی خیلی نزدیک تر به رنج حقیقی ماشین هس نسبت به تسلا مدل وای وگرنه در نهایت چه رنج اعلامی چه حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای کمتره اما تو گفتی چینی ها خیلی دروغ میگن اعداد و ارقام رو منم گفتم نسبت درصدی بگیریم طبق همین حرفای مت واتسون رنج اعلامی و حقیقی یه خودرو چینی نزدیک تره به واقعیت شما میگی نه دورتره
          کامنتم در جواب اون جملت بود:

          “نتایج تست های مصرف برق و ضریب درگ خودروهای چینی قابل اعتماد نیست.”

          وگرنه من حرفی از برتری بی وای دی سی لیون زدم نسبت به تسلا مدل وای

          موافقم 2
          مخالفم 3
        5. Sina_carshow

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (560 ديدگاه)

          راستی استاد مایله نه کیلومتر هر مایل ام 1.609 کیلومتره
          یعنی طبق گفته خودت حدود 440 تارو میتونه بره

          متاسفانه این قسمت از متن ادیت نشد:
          وگرنه در نهایت چه رنج اعلامی چه حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای کمتره

          ادیت:
          وگرنه در نهایت رنج حقیقی این ماشین از تسلا مدل وای بیشتره

          وگرنه من حرفی از برتری بی وای دی سی لیون زدم نسبت به تسلا مدل وای
          ادیت:
          زدم: نزدم

          موافقم 2
          مخالفم 2
        6. بهزاد

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2653 ديدگاه)

          به قول دیالوگ فیلم کمال الملک زنده یاد حاتمی ، استاد تویی.
          استاد متن انگلیسی مایل بود که بنده برای شما در توضیح فارسی کیلومتر زدم.
          بر طبق شواهد ضریب درگ و برد اعلامی سازنده های چینی واقعی نیست و چرا بی جهت و با کلمات و جملات بی معنی سعی میکنی جواب بدی معلوم نیست.
          نزدیک ۲۰۰ کیلومتر اختلاف برد وجود داره بعدش چیرو ماستمالی میکنی؟

          موافقم 2
          مخالفم 1
        7. Sina_carshow

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (560 ديدگاه)

          مایل با کیلومتر خیلی فرق داره حالا اصطلاحی میشه گفت 0 تا 100 یا 0 تا 60 مایل چون اختلافی ندارن ولی 320 کیلومتر با 300 مایل حدود 160 کیلومتر فرقشون هس
          منم طبق شواهد از همون جایی که متن آوردی گفتن برد ماشین چینی نزدیک تر به واقعیت هس تا برد یه برندی مثل تسلا
          چرا همش اسرار داری بگی فیکه؟دیگه از منبع خودت و خودم جمله آوردم اینو گفته و حتی همین پست هم نشون داد یه بلاگر برا گرفتن ویو همچین حرفی زده اینقدر مطمئن بود خود ایلان ماسک هم دعوت کرد شاهد باشه که حرفی حدیثی نمونه

          موافقم 2
          مخالفم 1
        8. بهزاد

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2653 ديدگاه)

          استاد, پرفسور ، توی طبق گفته متن میانگین برد ۳۰۰ مایل که نزدیک ۵۰۰ کیلومتر و مسافتی که به زور رفته ۲۰۰ مایل یعنی حدود ۳۲۰ کیلومتر، دقیقا تو ذهنت چی ثبت شده بگو اگر گیری گره ای مشکلی هست بیشتر بازش کنیم.
          سطح منطق شماها از تسلا سواران یک مرحله جلوتر رفته و خودت دقیق متوجه میشی چی میگی؟

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. Ksrwy

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      50 خط مقاله: ما اینجا داربم زحمت میکشیم!!!

  3. شایکل موماخر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یک عمر هست داریم فریاد میزنیم: اعداد و ارقام اعلامی چینی ها فقط فریب و خقه و بازاریابی ناجوانمردانه هست. دقیقاً مصداق خیانت به اعتماد مشتری. ضریب درگ سی درصد بالاتر.پیمایش برقی،در دنیای واقعی کمتر از نصف، مصرف سوخت هیبریدها اهی تا دو برابر بیشتر……. نمیشه نمیشه نمیشه که چین ، بنز و تویوتا و لکسوس و کادیلاک و شِوی بشه. اگه بشه،گرونتر در میآد….

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. حجت‌اله براهنی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (184 ديدگاه)

      دقیقا نکته همین‌جاست. چینی‌ها روراست نیستن و با این بزرگ‌نمایی‌ها می‌خوان بازار رو بگیرن که هر از گاهی یکیش لو میره.

  4. حجت‌اله براهنی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    یه سوال! کاری به نیرنگ آواتار ندارم. ولی انصافا شما دیگه ننویسید آواتر!! درستش رو بنویسید یا آواتار (فارسی!!) یا اوتار (انگلیسی!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا