سدان اقتصادی بیجینگ U5 پلاس که قرار است با نام سابرینا پلاس توسط شرکت دیار خودرو در ایران عرضه شود، ترکیبی از طراحی بهروز، امکانات مناسب و پیشرانه کماستهلاک را در اختیار مشتریان ایرانی قرار میدهد. در این مطلب به بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و موقعیت بازار این خودرو میپردازیم.
معرفی برند Beijing و تاریخچه
برند Beijing یکی از زیرمجموعههای شرکت دولتی بایک (BAIC) چین است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، یعنی چهار سال پیش از تأسیس ایرانخودرو، و بنابراین از لحاظ قدمت برند، Beijing یک خودروساز قدیمی محسوب میشود. محصولات Beijing طی سالهای گذشته توانستهاند جایگاه خوبی در بازار داخلی چین و برخی کشورهای دیگر پیدا کنند.
طراحی ظاهری: الهامگرفته از زبان طراحی Tigard X35
در نمای جلو، چراغهای باریک با طراحی زاویهدار و دیلایتهای LED، شباهت زیادی با Tigard X35 دیگر محصول بایک دارند. جلوپنجره بزرگ و یکپارچه که در سپر نیز امتداد یافته، ظاهری جسور به خودرو بخشیده است. در نمای عقب، چراغهای یکتکه پیوسته به همراه دیفیوزر ساده، حس خودروهای نیمهلوکس را منتقل میکنند.
طراحی داخلی و کابین
داخل کابین با کلاستر دیجیتال و نمایشگر مالتیمدیا یکپارچه و خمیده، نمایی مدرن دارد. غربیلک فرمان D-Cut با جویاستیکهای غلطکی حس اسپرتی به راننده القا میکند. متریال داشبورد در بخش بالایی از نوع سافتتاچ است و در کنار ترکیب رنگ دوگانه مشکی-سفید، حس و حال مناسبی ایجاد شده است. صندلیها با روکش چرمی نسبتاً باکیفیت و طراحی ریسینگ ارائه میشوند، هرچند تنظیم آنها بهصورت دستی انجام میشود.
امکانات رفاهی و ایمنی
اگرچه Beijing U5 Plus در برخی آپشنها از رقبای گرانتر عقب مانده، اما همچنان لیست قابل قبولی از تجهیزات رفاهی و ایمنی دارد:
تجهیزات رفاهی و ایمنی | توضیحات |
---|---|
کیسه هوا | ۴ عدد برای راننده و سرنشین جلو |
دوربین ۳۶۰ درجه | بله |
رادار نقطه کور | دارد |
هشدار خروج از خط و برخورد از جلو | فعال |
سانروف | دارد (کوچک، غیرپانورامیک) |
نمایشگر یکپارچه با کلاستر | دارد، طراحی خمیده |
ورود بدون کلید و استارت دکمهای | بله |
فرمان کمکی برقی | دارد |
تهویه عقب | ندارد |
شارژر عقب | ندارد |
صندلی برقی | ندارد |
آرم رست عقب | ندارد |
کنترل پایداری و کشش | ESP و TCS فعال |
سنسور باد تایر (TPMS) | دارد |
رینگ آلومینیومی | دارد |
مشخصات فنی Beijing U5 Plus
مشخصه | مقدار |
---|---|
پیشرانه | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر (۱۴۹۹ سیسی) |
قدرت | ۱۱۲ اسببخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتنمتر |
گیربکس | CVT متغیر پیوسته |
محور محرک | جلو |
نوع تعلیق جلو | مکفرسون مستقل |
نوع تعلیق عقب | تورشن بیم |
مصرف سوخت | حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
تجربه رانندگی: سواری نرم با هندلینگ متوسط
در زمان رانندگی، کیفیت صندلیها و ارگونومی قابل قبول آنها جلب توجه میکند. موتور تنفس طبیعی عملکردی نرم اما کمهیجان دارد. گیربکس CVT تعویض دنده را بسیار روان انجام میدهد اما طبیعتاً خبری از شتابگیری سریع نیست. تعلیق عقب تورشن بیم ممکن است در عبور از ناهمواریها کمی خشک عمل کند اما در کل سواری خودرو قابل قبول است. صدا و لرزش کابین در سطح مناسبی کنترل شدهاند.
مقایسه با رقبا و موقعیت بازار
Beijing U5 Plus یا همان سابرینا پلاس در بازه قیمتی قرار دارد که بین خودروهایی مانند تارا، شاهین پلاس، ریسپکت و آریزو ۵ FL قرار میگیرد:
مدل | رده قیمتی | امکانات | نقاط ضعف |
---|---|---|---|
تارا | پایینتر | سادهتر | طراحی قدیمی، کیفیت مونتاژ پایینتر |
شاهین پلاس | پایینتر | نزدیک به U5 Plus | موتور ضعیفتر، طراحی داخلی ساده |
ریسپکت | بالاتر | آپشنهای بیشتر | قیمت بالاتر |
آریزو ۵ FL | بالاتر | طراحی اسپرتتر | سواری خشک، استهلاک بالاتر |
آینده همکاری دیار خودرو با بایک
دیار خودرو سالهاست که با برند بایک همکاری دارد و محصولاتی مانند سابرینا و سابرینا پلاس را در ایران مونتاژ کرده است. طبق اعلام رسمی، این شرکت در سال ۱۴۰۴ قصد دارد دو محصول جدید دیگر نیز وارد بازار ایران کند:
- یک مدل هیبریدی به نام BJC طی چند ماه آینده
- شاسیبلند BJ60 با پیشرانه رنج اکستندد تا نیمه دوم سال
جمعبندی
Beijing U5 Plus گزینهای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک سدان خانوادگی با طراحی مدرن، موتور کماستهلاک و امکانات رفاهی کافی هستند. اگرچه برخی آپشنها در این خودرو حذف شدهاند، اما ترکیب طراحی، کیفیت ساخت و عملکرد کلی، ارزش خرید قابل قبولی را برای این خودرو ایجاد کرده است. نظر شما چیست؟
کوشا
۳ خرداد ۱۴۰۴مشکل اصلی این خودرو که داخل متن بهش اشاره نشده بود وارداتی بودن و گسترده نبودن خدمات شرکت عرضه کننده هست. بنابراین این خودرو علاوه بر اینکه مالک خود را دچار گرفتاری های زیاد میکنه، بازار دست دوم فاجعه ای خواهد داشت. هر چند که پول خودتونه. هر جور که خواستید خرج کنید ولی بدونید که هیچ بنی بشری در هیچ نقطه ای از کره زمین به غیر از ایران اینطور صاحب اتومبیل نمیشه.
۳ خرداد ۱۴۰۴ماشین بچه پولدارها ارزش خرید نداره