فروش نیم میلیون دستگاه بی وای دی دلفین در دو سال؛ بیشتر از تسلا مدل 3

سه‌شنبه 28 شهریور 1402 - 03:37
مطالعه 3 دقیقه
BYD-Dolphin-1
هاچ‌بک الکتریکی بی‌وای‌دی دلفین در دو سال اول عرضه بیش از 460 هزار دستگاه فروخته درحالی‌که فروش دو سال اول تسلا مدل 3 تنها 276 هزار دستگاه بود.
تبلیغات

دو سال از زمان معرفی بی‌وای‌دی دلفین می‌گذرد و طی این مدت تعداد 462,558 دستگاه فروخته است. در چین این خودرو از مارس امسال ماهانه موفق به فروش حدود 30 هزار دستگاه شده است اما فروش جهانی آن از زمانی که عرضه در بازارهای بین‌المللی جدی شده به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. به همین دلیل، قصد داریم فروش دلفین را با سدان پرفروش تسلا یعنی مدل 3 مقایسه کنیم.

بی‌وای‌دی تحویل دلفین را در 29 آگوست 2021 آغاز کرد و پس از دو سال یعنی در پایان آگوست 2023 فروش این هاچ‌بک چینی به 462,558 دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، تسلا تحویل مدل 3 را از جولای 2017 آغاز کرد و در سه‌ماههٔ پایانی آن سال تنها 1,541 دستگاه از این خودرو به خریداران تحویل داد. برای مقایسهٔ فروش این سدان الکتریکی آمریکایی با دلفین چینی، باید فروش دو سال اول مدل 3 را در نظر بگیریم. این یعنی باید فروش سدان تسلا را از ابتدای سه‌ماههٔ سوم سال 2017 تا پایان سه‌ماههٔ دوم سال 2019 محاسبه کنیم.

در این مدت که معادل دو سال است، مدل 3 موفق به فروش 276,381 دستگاه شده که 40 درصد از فروش دلفین در دو سال اول کمتر است. البته ممکن است برخی بگویند مدل 3 خودروی بزرگ‌تر و گران‌تری از دلفین است ولی قصد ما مقایسهٔ سرعت رشد فروش اولین محصول الکتریکی تولید انبوه دو شرکت بی‌وای‌دی و تسلا در بازارهای بین‌المللی است. با توجه به اعداد و ارقامی که بیان شد، این امکان وجود دارد که بی‌وای‌دی بتواند فقط با بازار چین عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را از تسلا بگیرد اما حضور در بازارهای خارج از چین هم می‌تواند این روند را تسریع کند.

 

بااین‌حال، خودروهای چینی در بازار اروپا با تعرفهٔ واردات 10 درصدی مواجه هستند و به همین دلیل، دلفین در قارهٔ سبز بسیار از چین گران‌تر است. ازاین‌رو، بی‌وای‌دی قصد دارد با ایجاد یک کارخانه در خاک اروپا، قیمت محصولات خود را در این بازار کاهش دهد. طبق شایعات، ممکن است این شرکت چینی کارخانهٔ فورد در آلمان را بخرد که هم‌اکنون هاچ‌بک فوکوس را تولید می‌کند. البته احتمال احداث یک کارخانهٔ جدید در اروپا توسط بی‌وای‌دی هم وجود دارد اما ازآنجایی‌که تولید فورد فوکوس در سال 2025 خاتمه میابد، خرید کارخانهٔ فورد می‌تواند سریع‌تر بی‌وای‌دی را در اروپا صاحب کارخانه کند.

این در حالی است که خودروسازان آلمانی مثل فولکس‌واگن در چین کارخانه‌های زیادی دارند اما در حال حاضر هیچ خودروساز چینی در اروپا کارخانه ندارد و بی‌وای‌دی می‌خواهد این شرایط را تغییر دهد. شرکت چینی با احداث یا خرید کارخانه در اروپا، می‌تواند علاوه بر دلفین، دیگر محصولات خود برای این بازار مثل کراس‌اوور آتو 3 را هم در قارهٔ سبز تولید کند درحالی‌که مدل‌های سیل و سیگال نیز می‌توانند نامزدهای بعدی برای تولید در اروپا باشند؛ بنابراین، اینکه دلفین طی دو سال بیشتر از مدل 3 فروخته تهدیدی برای تسلا نخواهد بود و تهدید اصلی این است که بی‌وای‌دی می‌تواند همین فروش را حداقل با سه مدل دیگر تکرار کند. درحالی‌که بی‌وای‌دی چندین محصول جدید در راه دارد، تسلا هنوز برای تولید سایبرتراک با مشکل مواجه است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.