معرفی سدان الکتریکی BYD e3 با گیربکس دستی!

دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
2021-BYD-e3-Driving-School-Manual-2
اکثر خودروسازان می‌گویند یکی از مزیت‌های بزرگ خودروهای الکتریکی عدم نیاز به گیربکس‌های سنتی است اما شرکت چینی BYD با عرضه نسخه جدیدی از سدان...
تبلیغات

اکثر خودروسازان می‌گویند یکی از مزیت‌های بزرگ خودروهای الکتریکی عدم نیاز به گیربکس‌های سنتی است اما شرکت چینی BYD با عرضه نسخه جدیدی از سدان الکتریکی e3 این ادعاها را به چالش کشیده است!

این مدل توسعه یافته برای آموزشگاه‌های رانندگی دارای گیربکس دستی با تمامی مخلفات خود است. در واقع این خودرو علاوه بر سه پدال سنتی دارای پدال چهارمی هم در سمت سرنشین می‌باشد. این پدال ترمز است چراکه با خودرویی برای آموزش رانندگان طرف هستیم. البته باید گفت این e3 همچنان از گیربکس با الگوی سنتی H استفاده می‌کند.

هنوز مشخص نیست که BYD چگونه از این گیربکس استفاده کرده چراکه محصول خود را به مشتریان عادی نمی‌فروشد. البته برخی رسانه‌های چینی گفته‌اند این خودرو با برخی حالت‌های رانندگی از جمله اکونومی، قفل ترمز و اسپورت در دسترس است که همگی آن‌ها برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف آموزشگاه‌های رانندگی تعبیه شده‌اند.

BYD e3 دارای باتری 38 کیلووات ساعتی است که بر پایه تست‌های چینی‌ها شعاع حرکتی 350 کیلومتری ایجاد می‌کند. قیمت مدل دستی از معادل 20500 دلار شروع شده درحالی‌که برای خرید مدل اتوماتیک باید معادل 22055 دلار پرداخت کنید.

اگرچه ما دقیقاً نمی‌دانیم این گیربکس دستی چه مشخصاتی داشته و ساخت کدام شرکت است اما حضور BYD در صنعت خودروسازی شاید نشانه‌ای مهم باشد؛ و اگرچه تولید خودرویی الکتریکی با گیربکس دستی موضوعی غیرعادی محسوب می‌شود اما بی‌سابقه است. در واقع قبلاً شاهد تولید میکروباس فولکس‌واگن با قوای محرکه الکتریکی بجای پیشرانه درون‌سوز بوده‌ایم که گیربکس 4 سرعته دستی خود را حفظ کرده است.

دلیل حفظ این گیربکس دستی در میکروباس فولکس استفاده از پیشرانه DC بوده است. این پیشرانه‌ها برخلاف نمونه‌های عادی‌تر AC دارای منحنی گشتاور هستند که کمی مشابه پیشرانه‌های درون‌سوز است بنابراین هنوز هم می‌توان از گیربکس‌های دستی در آن‌ها استفاده کرد.

در میکروباسی که تست شده کلاچ تنها برای تعویض دنده‌ها بکار رفته و نیازی به گرفتن آن در زمان توقف یا شروع به حرکت نبوده زیرا ریسک خاموش شدن پیشرانه وجود نداشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.