احتمال ورود BYD F0 به بازار ایران

سه‌شنبه 18 مهر 1396 - 13:30
مطالعه 8 دقیقه
Byd-f0-3
بازار خودروی ایران همچون دیگر نقاط جهان به انواع بلندقامت گرایش روزافزونی را نشان می‌دهد؛ اما این قضیه را نمی‌توان به‌صورت یک‌بعدی و مطلق آن در...
تبلیغات

بازار خودروی ایران همچون دیگر نقاط جهان به انواع بلندقامت گرایش روزافزونی را نشان می‌دهد؛ اما این قضیه را نمی‌توان به‌صورت یک‌بعدی و مطلق آن در نظر گرفت. هنوز این بازار هشتاد میلیونی اشباع نشده و هنوز هم بالقوه تقاضای بسیاری برای خرید خودروهای کوچک و ارزان‌تر در آن وجود دارد؛ تقاضایی چند میلیونی که در پی فرصتی است که به فعلیت برسد؛ و مهم‌تر از همه اینکه، در بازه زیر 50 میلیون تومان تنوع کمی دیده می‌شود و چنانچه خودروسازی به عرضه خودرویی مطلوب و ایرانی پسند در این بازه قیمتی اقدام نماید، اقبال هزاران خریدار وطنی را بیش‌ازپیش به خود جلب خواهد نمود.

همه ما کمابیش بر این امر آگاهیم که سازندگان برتر دنیا ازجمله تویوتا، هیوندای، نیسان، رنو، فولکس و... خودروهای کوچک، ارزان و کم‌مصرف بسیاری را در گردونه تولید خود دارند که اتفاقاً برخی از آنها برای بازار کشور و کلان‌شهرهای آلوده آن سخت مناسب هستند اما از طرفی به این امر نیز واقفیم که ورود و تولید خودروهای کوچک از برندهای برتر و عرضه آنها با قیمت منطقی به این سادگی‌ها به بازار داخلی امکان‌پذیر نیست، موانع پیدا و پنهان بسیاری دیده می‌شوند که چون سنگی خارا جلوی ورود برندهای برتر و کیفی‌تر را به خطوط تولید سازندگان و عرضه آنها به قیمت منطقی می‌گیرند و تجربه ثابت کرده که هراندازه که خودروسازانمان از قافله تکنیک روز در دنیا بیشتر عقب می‌افتند این موانع سفت و سخت‌تر نیز می‌شوند، روزگاری از ورود سهل و آسان برندهای پرطرفدار ژاپنی و اروپایی به اسم حمایت از صنایع خودروسازی ممانعت به عمل می‌آمد و حال یک دهه‌ای است که کره‌ای‌های محبوب هم به این جمع اضافه شده‌اند، شاید روزگاری نه‌چندان دور حتی برندهای باکیفیت‌تر چینی هم به این جمع ملحق شوند.

از طرفی، حتی در صورت ورود و مونتاژ خودروی کوچکی از برندی برتر، این خودرو آن‌چنان گران قیمت‌گذاری می‌شود که دست مصرف‌کننده میانه‌حال جامعه کمتر به آن می‌رسد. مثال عینی این قضیه خودرویی مثل هیوندای i10 است که بالای 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ هم که جای خود دارند و بالای 80 میلیون فروخته می‌شوند.

پس با این حساب، فعلاً چاره‌ای جز رجوع به انواع ارزان‌تر چینی و هندی نیست. هندی‌ها که فعلاً در دستور کار نیستند؛ اما در میان چینی‌ها جورواجور، می‌توان خودروهای کوچکی را پیدا نمود که تا حدی ارزان بوده و مونتاژ آنها در ایران تا حد زیادی امکان‌پذیر است. یکی از این خودروها احتمالاً بی وای دی F0 است که چندی پیش زمزمه تولید و عرضه آن توسط شرکت کارمانیا شنیده شد.

بی وای دی F0، یک خودروی سوپر مینی و درعین‌حال، یک «CLONE» و یا نسخه‌ای شبیه‌سازی‌شده از تویوتا آیگو است. این خودرو نخستین بار، در سال 2007 میلادی و با نام F1 در نمایشگاه خودروی شهر گوآنگژو چین به نمایش درآمد؛ اما چند ماه بعد برای جلوگیری از سوتفاهم با مسابقات اتومبیلرانی فرمول F1، نام این خودرو به F0 تغییر یافت. بی وای دی F0 سرانجام در دوم ماه سپتامبر سال 2008 در خط تولید سازنده خود جای گرفت.

بی وای دی F0 تنها با یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر عرضه می‌شود. این پیشرانه از توانی معادل 68 اسب بخار و گشتاوری برابر با 90 نیوتن‌متر برخوردار است. پیشرانه مذکور با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و 5 سرعته نیمه‌خودکار (AMT) در دسترس خریداران است. ماکزیمم سرعت نهایی این خودرو معادل 151 کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی پیشرانه این خودرو یورو 4 و مصرف ترکیبی سوخت در آن، برابر با 5.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است.

سامانه تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون استرات و در عقب از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی بوده و عقب آن از نوع کاسه‌ای است.

طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 3460/1618/1465 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با 2340 میلی‌متر است. ظرفیت مخزن سوخت آن معادل 30 لیتر، گنجایش صندوق‌عقب کوچک آن برابر با 140 لیتر و وزن خالص آن تنها 870 کیلوگرم است. ارتفاع کف آن از سطح زمین معادل 140 میلی‌متر است.

بی وای دی F0 در نسخه فول خود از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی بهره می‌برد ازجمله: 2 عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS + EBD، ستون جاذب فرمان، میله‌های ضربه‌گیر کناری در درب‌ها، قفل ایمنی کودک، کلید هوشمند، شیشه‌های برقی، قفل برقی درب‌ها، تهویه مطبوع دستی به همراه فیلتر، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB/AUX/SD، مه شکن‌های جلو، بخار زدای شیشه عقب، رینگ‌های آلومینیمی و...

بهای نسخه دستی بی وای دی F0، بسته به تیپ آن، از رقم 36,900 یوآن (5,500 دلار) شروع و به 46,900 یوآن (7,100) ختم می‌شود. قیمت نسخه اتوماتیک این خودرو نیز از 42,900 یوآن (6,500) آغاز و به 46,900 یوآن (7,100) ختم می‌گردد. نسخه‌های دستی در سه تیپ و نسخه‌های اتوماتیک تنها در دو تیپ عرضه می‌شوند.

منابع:

CHINAAUTOWEB.COM

CARNEWSCHINA.COM

و...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.