نفوذ BYD به قلمرو تویوتا و کسب سهم 3 درصدی از بازار ژاپن!
آیا BYD میتواند با تویوتا در خانه خود رقابت کند؟ جدیدترین دادههای فروش حاکی از آن هستند که این برند چینی حدود 3 درصد بازار خودروهای برقی ژاپن را در نیمه اول 2024 به خود اختصاص داده است؛ و این اتفاق در حالی رخ میدهد که چینیها اولین خودروی برقی خود را سال قبل در ژاپن عرضه کردهاند. این خودرو آتو 3 نام دارد که ژانویه 2023 در دسترس مشتریان ژاپنی قرار گرفت و پس از گذشت یک و نیم سال میبینیم که چینیها توانستهاند به یکی از نفوذناپذیرترین بازارهای خودرویی دنیا رخنه کنند. انجمن واردکنندگان خودرو ژاپن میگوید میزان واردات به این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی با افت 7 درصدی به 113,887 دستگاه رسیده است. همچون همیشه برندهای لوکس همچون بی ام و، مرسدس بنز و آئودی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص دادهاند.
البته واردات خودروهای برقی به ژاپن رو به افزایش است و بر اساس دادهها، میزان واردات این خودرو 17 درصد بیشتر شده و به حدود 11 هزار دستگاه رسیده است. BYD در این میان عملکرد خوبی داشته و صادرات خودروهای سواریاش به ژاپن در نیمه اول 2024 با رشد 184 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 980 دستگاه رسیده است. این خودروساز چینی پس از آتو 3 خودروهای برقی پرفروشی همچون دلفین و سیل را نیز ارائه میکند. ماه قبل بود که خودروی برقی سیل با قیمت حدود 33 هزار دلار در بازار ژاپن معرفی گردید.
چینیها همچنان به نفوذ خود در بازار ژاپن ادامه میدهند و خودروهای برقی ارزانقیمتی را برای این کشور در نظر گرفتهاند. سیل پاسخ BYD به تسلا مدل 3 محسوب میشود درحالیکه آتو 3 یک شاسیبلند برقی کمهزینه است. قیمت آتو 3 از حدود 30 هزار دلار شروع میشود و خودروی دلفین هم با قیمت حدود 25 هزار دلاری خود میتواند رقیبی بدون آلایندگی برای تویوتا پریوس و نیسان لیف باشد. اگرچه فروش BYD در ماه قبل افت کرده اما در ردهبندی برندهای برتر واردکننده به ژاپن، این شرکت از رتبه نوزدهم به چهاردهم صعود کرده است.
کاهش مشوقهای دولتی منجر به استقبال کمتر مشتریان از خودروهای برقی شده اما مدیر BYD ژاپن میگوید خودروهای برقی جدید این شرکت در ژاپن به افزایش فروش آن کمک خواهند کرد. شرکت موردبحث میخواهد هر سال حداقل یک خودرو را راهی بازار ژاپن کند. BYD تا پایان امسال به دنبال دو برابر کردن فروش خود در این کشور است. چینیها میخواهند 90 شوروم در ژاپن داشته باشند درحالیکه این رقم هماکنون به حدود 55 شوروم میرسد. هدفگذاری چینیها تا پایان سال 2025 فروش 30 هزار خودرو در ژاپن است.
بد نیست بدانید خودروسازانی همچون تویوتا، هوندا و نیسان سلطه بی چون و چرایی روی بازار ژاپن دارند به گونهای که تویوتا بهتنهایی یکسوم کل فروش بازار این کشور را به خود اختصاص داده است. با اینکه اکثر خودروهای وارداتی به ژاپن از نوع لوکس و گرانقیمت هستند اما خودروهای برقی به تدریج سهم خود از این بازار را به دست میآورند. BYD به خاطر عرضه خودروهای برقی ارزانقیمت شناخته میشود و البته طیف وسیعی از خودروها شامل وانت پیکاپ ها، محصولات لوکس و حتی سوپرکاری برقی را ارائه میکند. ژاپن تنها کشوری نیست که BYD قصد نفوذ به آن را دارد. چینیها در حال عرضه محصولات برقی خود در کره جنوبی، مکزیک، اروپا، تایلند، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر هستند. BYD همچنین در حال تأسیس کارخانههای تولید خودرو در اروپا، تایلند و مکزیک است. باید منتظر ماند و دید آیا چینیها خواهند توانست رقیب تویوتا در وطن خود باشند یا اینکه ژاپنیها سرانجام خواهند توانست غول چینی را به چالش بکشند.