خودروهای چینی

مقایسه میزان سود BYD در چین و اروپا؛ اختلاف قابل‌توجه 10 برابری!

بر اساس گزارش رسانه‌ها، میزان سود شرکت چینی BYD در اروپا ۱۰ برابر بیشتر از سود این شرکت در بازار داخلی است.


چینی‌ها از فروش هر دستگاه سیل U در بازار اروپا ۱۵۴۰۰ دلار سود به دست می‌آورند درحالی‌که میزان سود این خودرو در چین تنها ۱۴۰۰ دلار است. به این ترتیب BYD در بازار اروپا ۱۴ هزار دلار سود بیشتری به جیب می‌زند. چند روز پیش کمیسیون اروپا نتایج بررسی‌های خود درباره وضعیت خودروهای چینی وارداتی به این قاره را منتشر کرد و اعلام نمود زنجیره تأمین خودروهای برقی این کشور یارانه‌های غیرمنصفانه‌ای را دریافت می‌کنند. به همین خاطر کمیسیون اروپا تعرفه‌های جدیدی را روی خودروهای موردبحث وضع کرد که بسته به شرکت سازنده بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد خواهند بود. وضع این تعرفه‌ها علاوه بر ۱۰ درصد تعرفه‌ای خواهد بود که هم‌اکنون نیز وجود دارد. بنا به گزارش گروه رودیوم، حتی اعمال تعرفه ۳۰ درصدی روی خودروی BYD سیل U هم باعث نمی‌شود میزان سود حاصل از فروش این خودرو در اروپا و چین باهم برابر شود. حتی با وجود اعمال چنین تعرفه‌ای چینی‌ها ۱۵ درصد سود بیشتر (۵۰۸۰ دلار) در اروپا نسبت به چین به دست می‌آورند.

به این ترتیب BYD می‌تواند با وجود تعرفه‌های بالای واردات به قاره اروپا، از فروش هر دستگاه سیل U سود بیشتری نسبت به فروش در کشور چین به دست آورد. همین اختلاف باعث می‌شود صادرات محصولات به قاره اروپا امری بسیار جذاب جلوه کند. علاوه بر این وضع تعرفه‌های جدید فضایی برای BYD فراهم می‌سازد تا قیمت‌های محصولاتش را به ‌منظور کسب سهم بیشتر از بازار کاهش دهد. گروه رودیوم می‌گوید:

تحلیل‌های ما روی چندین خودروی عرضه شده در چین و آلمان نشان می‌دهد حتی پس از وضع تعرفه ۳۰ درصدی هم بسیاری از خودروهای برقی چینی سوددهی بیشتری در قاره اروپا خواهند داشت

بر اساس این گزارش، اگر اروپایی‌ها به دنبال اتخاذ اقداماتی جهت کاهش رقابت‌پذیری چینی‌ها در قاره همیشه‌سبز باشند می‌بایست تعرفه‌هایی در حد ۴۵ یا حتی ۵۵ درصد وضع نمایند. البته تعرفه‌ها شاید اثری ناخواسته روی خودروسازان غربی داشته باشند. وضع تعرفه ۱۵ تا ۳۰ درصدی می‌تواند به مدل‌های تجاری برندهایی همچون تسلا یا بی ام و آسیب برساند چراکه این برندها محصولات تولیدی خود در چین را به اروپا صادر می‌کنند. اختلاف سوددهی بی ام و iX3 در اروپا و چین (پس از در نظر گرفتن هزینه‌هایی همچون حمل) فقط ۹ درصد است و بنابراین اگر تعرفه‌ها بیشتر از ۹ درصد باشد سوددهی بی ام و در اروپا کمتر از چین خواهد بود. تعرفه‌های بالاتر می‌تواند برنامه خودروسازانی همچون بی ام و، هوندا و فولکس‌واگن را مختل سازد. این شرکت‌ها می‌خواهند بیشتر روی کشور چین به عنوان قطب صادراتی به بازار اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

جوینت ونچر بی ام و برلیانس و تسلا با تعرفه اضافی ۲۱ درصدی مواجه شده‌اند زیرا در زمان تحقیقات کمیسیون اروپا با این نهاد همکاری داشته‌اند. همچنین تسلا تحقیقات جداگانه بیشتری را نیز انجام داده است. باید گفت اختلاف قیمت بین تولیدکنندگان خارجی و چینی به این دلیل است که چینی‌ها یارانه‌های بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین برندهای چینی یکپارچگی بیشتری دارند به این معنی که خودشان اکثر قطعات و فرایندها را تولید می‌کنند و این امر باعث کاهش قیمت محصولات در مقایسه با برندهای خارجی می‌شود.

برای مثال BYD نه تنها خودرو می‌سازد بلکه دارای معادن لیتیوم مخصوص خود است و باتری، موتورهای برقی و… را نیز تولید می‌کند. این شرکت دارای کشتی‌های بزرگی برای صادرات است و حتی یک شرکت بیمه وسایل نقلیه را هم در اختیار دارد. از طرف جنگ قیمتی شدیدی که وجود دارد باعث کاهش قیمت خودروهای برقی تمامی برندها به ویژه شرکت‌های مطرحی شده که در رقابت با برندهای چینی به مشکل برخورده‌اند. قیمت فولکس‌واگن ID.4 در اروپا ۵۰ درصد بیشتر از اروپاست (قیمت این خودرو در آلمان به معادل حدود ۵۰ هزار دلار می‌رسد) و برای خرید نسخه مجهز به باتری ۸۰ کیلووات ساعتی در چین باید فقط ۳۳۵۰۰ دلار پرداخت کرد. البته گروه رودیم می‌گوید رقم یاد شده تنها قیمت پیشنهادی تولیدکننده است و بهای واقعی ID.4 در نمایندگی‌های چین حدود ۲۵ هزار دلار است.

علیرغم افزایش تعرفه‌ها توسط کمیسیون اروپا، خودروسازان چینی به دنبال افزایش صادرات خود هستند. از جمله مواردی که باعث پیشبرد این استراتژی می‌شود می‌توان به کاهش رشد و حاشیه سود کمتر بازار خودروهای برقی در کشور چین و همچنین مشوق‌های صادراتی اشاره کرد. چین تمرکز ویژه‌ای روی اتحادیه اروپا به عنوان مقصد صادراتی اصلی دارد زیرا این اتحادیه از بازاری جذاب برخوردار است و برندهایی همچون BYD و MG اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای کسب سهم بالا از این بازار ترسیم کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1606 ديدگاه)

    اوناییکه میگن خودروی چینی تو اروپا خریدار نداره ظاهرا از خود چینیا و ایرانیا بیشتر میخرن

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. علی

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      دورانی که به خودرو های چینی میگفتن بی کیفیت گذشته ابر قدرت خودرو سازی اینده جهانه با اختلاف 🇨🇳

      موافقم 7
      مخالفم 15
    2. شمال

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      چقدر پول از نمایندگیهای چینی میگیری تا خودروهاشون رو تبلیغ کنی ؟

      موافقم 10
      مخالفم 10
      1. Mercedes

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (904 ديدگاه)

        شما چقدر از بایدن میگیری که بدگویی کنی از چینی ها؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. شهروند ایرانی

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (815 ديدگاه)

      بله ولی توجه داشته باش اونجا خودرو بی کیفیت نمیتونه رقابت کنه فقط تو ایران که هر چی خودرو در جه چندم چینی میبینی حداقل اکسل خودرو درمیره ولی تو اروپا ام جی جیلی هاوال خودرو با کیفیت فروش میره

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Mercedes

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (904 ديدگاه)

        اون که بدیهیه
        وضع بازار ایران رو هر ادم … هم میفهمه
        منتهی ایشون از بازار ایران حرف نزد
        بازار ایران اصلا نباید راجعش صحبت کرد
        حتی نباید خودرو خرید
        خودم باشم از مترو استفاده میکنم تو کلان شهر ها ، جاهای دیکه هم اتوبوس هست
        حداقل خیالم راحته یه نمایندگی و وارد کننده به ریشم نمیخنده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. Arman

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      وقتی فولکس واگن I’d.4 برقی با باطری بزرگ ۸۰کیلو وات ساعتی[ که نصف هزینه تولید خودرو برقی هزینه باتری و تجهیزات اش هست] قیمتش برای نمایندگی ۲۵هزار دلار یعنی کمتر از ۱‌‌.۵میلیارد تومن،چجوری قیمت فروش دناپلاس ۷۰۰میلیون و پژو پارس نزدیک ۶۰۰ و کوئیک مثلا جدید ۴۳۰میلیون میشه و کارخونه های ایران خودرو و سایپا هرسال نزدیک ۱۰۰هزار میلیارد تومن زیان انباشته هم میدن؟؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    دلیل سود بی وای دی قیمت گزاری چند برابری خودرو هاش در بازار اروپاست ، تمام دنیا دولت ها و کارشناس درست حسابی بسیج شدن ورود خودروهای چینی به امریکا اروپا بسته بشه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. mosafer

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    اژدها وارد میشود

    موافقم 8
    مخالفم 6
  4. Moro

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    عشاق اروپا و متعصبین عزیز کجا غش کردید؟؟ البته زنده باید مک لارن، زنده باید استون مارتین، زنده باد بنتلی، زنده باید رنجرور کلا خود روسازی عنگلستان

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. Mercedes

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (904 ديدگاه)

      مگه عنگلیس خودروسازی داره 😂
      همشون رو فروختن به چین و آلمان و اخیرا بحرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    وقتش رسیده چین یه اردنگی خرج کمپانی های اروپایی و آمریکایی که داخل چین فعالیت دارند بکنه

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. بهزاد

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2494 ديدگاه)

      مشخصه بدجور به اقتصاد مقاومتی علاقه مندی و پهن شدن تفکر فقر و فلاکت.
      همین چین خودخواسته افتاد تو تسبیح.
      In 2022, total annual foreign direct investment (FDI) inflows into China amounted to around 189.13 billion U.S. dollars.
      سال ۲۰۲۲ میزان سرمایه گذاری خارجی در چین ۱۸۹ میلیارد دلار بود.
      China’s State Administration of Foreign Exchange (SAFE) shows FDI inflows have hit multi-year lows in 2023, totalling only USD 15 billion
      ولی در سال گذشته این میزان به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته که خود گویای آینده ی اقتصاد چینه.
      قدرت اقتصاد چین به دو تا عامل وابسته ست؛
      سرمایه گذاری خارجی
      صادرات کالا
      وقتی سرمایه گذاری کم بشه و با ایجاد تعرفه و تحریم ها هم صادرات کاهش پیدا کنه شروع مراحل جدید جنگ تجاری و افول اقتصادی چین هست.

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. مهدی

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        اونایی که هنوز شناختی از چین و سیاست هایش ندارن ،باید وحشت کنن از روزی که این کمونیست ابرقدرت اول جهان بشه و الکی ذوق نکنند چین و مردم چین به هیچ چیز و هیچ کسی رحم نمیکنه از آمریکا خطرناک تره ، و قطعا نمیتونه همینطور ادامه بده که اگر چنین بشه فاتحه همه دنیا مخصوصا کشورهای جهان سوم مثل ما خواننده خواهد شد ، و بازم علی‌الخصوص قشر متوسط و ضعیف

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. فندق

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (721 ديدگاه)

          فعلا که ایران از ده سال پیش خیلی جلوتره به لطف همین چین
          راستی کیش چی شد؟
          بی بی سی و ایران ترترنشنال میگفتن چین میخواد کیشو بگیره که؟
          نگرفت هنوز؟ بد شد که
          ماهی ها چی
          میگفتن کشوری که بیشترین مساحت اب های در اختیار جهان رو داره میخواد ماهی های جنوب ایران رو بدزده😂
          دود های کارخونه هاشم تونل زده بده به کشور های جهان سوم مثل ایران
          امریکای گوگولی عزیز دلم ، اخی
          چقدر این کشور مهربونه
          چقدر به فکر جهان سومیاست
          اخ فداش بشی الهی مهدی جان
          بمب اتم زد به ژاپنیا که هنوز تو اون منطقه معلول به دنیا میان
          کل خاورمیانه رو چند دهه درگیر جنگ کرد که نفتشون رو بالا بکشه
          تو افریقا کلی غارت منابع انجام داد
          تو آمریکای حنوبی هم همینطور
          از ضعف اقتصادی چین و ویتنام ۵۰ سال استفاده کرد تا مثل برده براش مفت مفت و با پول ناچیز کار کنن
          اینا حقوق بشر نیست نه؟
          اینکه چین میاد وام بلاعوض به کشور های افریقا میده تا کشورشون رو بسازن و از بدبختی در بیان میشه عدم رعایت حقوق بشر؟
          اینکه به مردمت ازادی عمل تو انتخابات ندی که ترامپ رو انتخاب کنن تا جو خوابالو دوباره انتخاب بشه که وسط مصاحبه ارور بده (به ترامپ ۳۰ و خورده ای جرم نسبت دادن خیلی یهویی ) این میشه ازادی و حقوق بشر و دموکراسی
          حا.لم از هرچی آمریکا و هرچی عشق امریکاست … میخوره
          پدال تایید کن لطفا
          این بحث یکبار برای همیشه باید تموم بشه تو این سایت
          خسته شدم از بس با یه مشت بچه سال که از پای فیلم اسپایدر کن در نیویورک 😂 پاشدن بحث کردم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. محمد

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (897 ديدگاه)

        تو همه چی داری نظر می دی و ادعا داری حالیته.
        تو ضمینه نظامی گفتی آمریکا ال کرده بل کرده و یمن رو داره نابود می کنه،در صورتی که من با مدرک اثبات کردم تا حالا چقدر یمن تجهیزات نظامی آمریکایی رو نابود کرده ولی باز هم بعد اون رو باور نکردی و شروع به حرف های بی سند و بی مدرک کردی و کلی هم لایک خوردی چون
        بعضی از مردم ما به اراجیف بی مستند علاقه و ارادت دارند.
        حالا تو اقتصاد هم داری اظهار نظر می کنی.

        موافقم 3
        مخالفم 2
      3. فندق

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (721 ديدگاه)

        عشقم در جریانی که شرکای وین از لحاظ حمعیت بیش از 75 درصد جهان رو شامل میشن؟
        افول اقتصادی و عدم خریدار؟ شوخی دیگه؟
        کل اروپا و امریکا یدونه پیچ هم از چین نخرن باز تفاوت خاصی اتفاق نمیفته (همین الانش آمریکا تقریبا تجارت خاصی با چین نداره که سودی به چین برسونه بجز چند تا شرکت غول مثل گوگل و مایکروسافت و اپل)
        کل اسیا بجز اسرائیل + کل افریقا + کل امریکای جنوبی + تا حدی استرالیا از لحاظ اقتصادی
        شرکای اقتصادی چین هستن
        جمعیت اروپا کلا 600-700 میلیون و امریکا و کانادا رو هم کمتر از 400 میلیونه که جمعا میشه 1 میلیارد از 8 میلیارد
        سهمشون از کیک اقتصادی هم به 50 درصد به زور برسه
        چی باعث شد فکر کنی چین مثل ایران و کشور های دیگست که با تحریم امریکا فلج بشه؟ نه واقعا واسم سواله

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Mercedes

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (904 ديدگاه)

      اونا مثل شما فکر نمیکنن
      امثال شما کلا از جنگ و دعوا خوشتون میاد
      تا الان میگفتین اروپا و امریکا چین رو تحریم کنن و …
      الان چین بیاد اروپایی امریکایی هارو بندازه بیرون
      این چیزا فقط تو تخیلات شماست
      تو دنیای واقعی مثل بربر به همدیگه نمیپرن
      مثل ادم رقابت میکنن
      البته بجز آمریکا منظورم بود
      امریکا دقیقا همون چیزیه که شما دوست داری
      نیزه ورمیداره به همه حمله می‌کنه و تحریم و موشک و بمب اتم و …

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا