بی وای دی شارک معرفی شد: ورود چینی‌ها به قلمرو وانت‌های فورد

چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 07:15
مطالعه 7 دقیقه
BYD-Shark-1024x576
بی‌وای‌دی برای رقابت با وانت‌های برقی فول سایز، شارک 430 اسب بخاری را با طراحی مشابه فورد لایتنینگ رونمایی کرده است.
تبلیغات

تاخت و تاز برندهای چینی آنقدر بالا گرفته است که حال برند بی‌وای‌دی قصد دارد آمریکایی‌ها را در بازی خودشان شکست دهد. این خودروسازی آسیایی با معرفی وانت شارک در بازار مکزیک در تلاش است تا از فرصت برقی‌شدن صنعت خودرو استفاده کرده و وانت پلاگین هیبریدی خود را به‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های آمریکایی معرفی کند.

اولین چیزی که در طراحی شارک بیداد می‌کند، شباهت بی‌وچون‌وچرای آن به پرفروش‌ترین وانت آمریکا، فورد F-150، است. فرم جعبه‌ای بدنه و طاق چرخ‌ها به‌همراه چراغ‌های عمودی، همه المان‌های آشنایی هستند که در محصول فورد به چشم می‌خورند. تفاوت اساسی نمای جلوی شارک اما در جلوپنچره مختص بی‌وای‌دی و گلگیر آن است. در بخش‌های دیگر بدنه شاهد به‌کارگیری ریل سقفی، گلگیرهای سیاه‌رنگ دور بدنه، رینگ 18 اینچی آلیاژی، ستون‌های سیاه‌رنگ و به‌هم‌پیوستگی چراغ‌های جلو و عقب هستیم.

بی‌وای‌دی مدعی است که شارک با ابعاد 5,457 در 1,971 در 1,925 میلی‌متر، بزرگ‌ترین خودرو در کلاس خود به شمار می‌رود. برای صحت این ادعا می‌توان به شورولت کورورادو و فورد رنجر اشاره کرد که کمی کوتاه‌تر از شارک هستند؛ اما در سوی دیگر جیپ گلادیاتور 81 میلی‌متر بزرگ‌تر از آن است که ادعا بی‌وای‌دی را نقض می‌کند.

اعلامیه شرکت چینی جزئیات زیادی را درباره کابین شارک اعلام نکرد. با نگاهی به تصاویر می‌بینیم که دو نمایشگر بزرگ 10.25 و 12.8 اینچی به‌ترتیب نقش ارائه داده‌های رانندگی و کاربری سیستم اطلاعات-سرگرمی را دارند. ظاهرا نمایشگر مرکزی امکان چرخش 90 درجه‌ای هم دارد و به سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی و فناوری تشخیص صدا مجهز شده است. سرنشینان درصورت تمایل می‌توانند از ویژگی آهنگ‌خوانی در شارک استفاده کنند و با استفاده از میکروفون دستی خودرو، با آهنگ موردعلاقه‌شان همخوانی کنند (ویژگی که در تلاش است حس‌وحال یک تسلا را تداعی کند).

خوشبختانه بی‌وای‌دی به میکروفون سرگرمی بسنده نکرده و از امکانات کاربردی دیگری مانند فناوری کلید دیجیتال، شارژ بی‌سیم 50 واتی، نمایشگر 12 اینچی HUD، تودوزی باکیفیت و نرم و پایش پیرامون خودرو که وضعیت سطح زمین زیر بدنه شارک را هم نشان می‌دهد. ظاهرا این وانت از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره‌مند شده که 436 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و برای دستیابی به سرعت معیار (100 کیلومتربرساعت) تنها به 5.7 ثانیه زمان نیاز دارد.

از آن مهم‌تر، شارک با توجه به چرخه رانندگی جدید اروپا، NEDC، می‌تواند در حالت تمام خود مسافت 100 کیلومتری را بپیماید. راننده می‌تواند باتری را با استفاده از شارژر مناسب و درعرض 20 دقیقه از 30 به 80 درصد برساند. از آنجا که این محصول قرار است زندگی خود را به‌عنوان رقیبی برای مدل‌های آمریکایی شروع کند، انتظار می‌رود که ویژگی‌های حمل و یدک مناسبی داشته باشد. سازنده اعلام کرده که توان حمل بار و یدک‌کشی شارک به‌ترتیب برابر 835 کیلوگرم و 2.5 تن است.

بی‌وای‌دی برای اطمینان از سواری مناسب (موردی که بسیار موردتوجه خریداران وانت است) شارک، آن را به سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب مجهز کرده که از قابلیت V2L هم سود می‌برد و به کاربر اجازه می‌دهد از طریق نرم‌افزار گوشی هوشمندش، تمام اجزای خودرو مانند قفل در یا سیستم تهویه‌مطبوع را از راه دور کنترل کند.

برای اینکه شارک بتواند در این بازار شلوغ دوام بیاورد، باید به ویژگی‌های ایمنی استاندارد روز دنیا مجهز باشد؛ از این رو، بی‌وای‌دی در ساخت آن از سیستم‌های کمک‌راننده‌ای چون کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو و عقب، هشدار برخورد در ترافیک، هشدار خروج از خط، دستیار اضطراری تغییر خط و ترمز اضطراری خودکار استفاده کرده است.

همچنان انتظار می‌رود جزئیات بیشتر این وانت با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه آن منتشر شود. تاکنون مشخص شده که بی‌وای‌دی شارک با قیمت 53,427 دلار در بازار مکزیک عرضه خواهد شد تا با مدل‌های به‌نامی چون فورد رنجر با قیمت کمتر و شورولت کولورادو با قیمت بیشتر، رقابت کند. حال سوال این است که آیا خودروهای چینی آنقدر قابل اتکا شده‌اند که به بخش کاربردی بازار خودرو ورود کنند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.