اطلاعات تازه از ابرخودروی بی وای دی یانگ وانگ U9؛ صفر تا صد 2 ثانیه!
یانگ وانگ برند سطح بالا و گرانقیمت بی وای دی است که چند ماه قبل تأسیس شده و سبد محصولاتش در حال حاضر تنها از یک شاسیبلند آفرود به نام U8 با قیمت 150 هزار دلار تشکیل شده است. این قدبلند گرانقیمت از نوامبر سال قبل راهی بازار چین شده و به فروش 3653 دستگاهی رسیده که از این میان 1652 دستگاه در ماه ژانویه فروخته شدهاند.
اما یانگ وانگ میخواهد در سال جاری میلادی سبد محصولات خود را گسترش دهد و به همین منظور از سوپرکار برقی U9 رونمایی کرده است. اگرچه مراسم معرفی رسمی U9 تا چند روز دیگر انجام خواهد شد اما مقامات بی وای دی برخی جزئیات اصلی آن را منتشر کردهاند. خودروی موردبحث از 4 پیشرانه برقی TZ220XYAK ساخت بی وای دی استفاده میکند. حداکثر قدرت هر پیشرانه به 322 اسب بخار میرسد و قدرت ترکیبی U9 برابر با 1287 اسب بخار است. مقامات یانگ وانگ همچنین میگویند گشتاور خودرو در دور 21 هزار به 1680 نیوتون متر میرسد که نتیجه نهایی این آمار ثبت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2 ثانیهای خواهد بود.
سوپرکار U9 برای اولین بار از طراحی موتور U شکل استفاده کرده تا مرکز ثقل پایینتری داشته باشد. این خودرو همچنین به آهنرباهای دائمی مقاوم در برابر دمای بالا و مغناطیس زدایی مجهز است تا راندمان موتورهای برقی افزایش یابد. این آهنرباها میتوانند در حداکثر دمای 200 درجه سانتیگراد هم کارایی داشته باشند. البته باید گفت آهنربای یک موتور برقی استاندارد معمولاً میتواند تا دمای حدود 140 درجه سانتیگراد دوام بیاورد.
خودروی موردبحث همچنین از کنترلر سیلیکون کاربید بهره میبرد که حداکثر راندمان گیربکس را به 99.8 درصد میرساند. باید دانست راندمان گیربکسهای اتوماتیک سنتی بین 86 تا 94 درصد است. سیستم مدیریت گرمایی بی وای دی یانگ وانگ U9 نیز از دو پمپ الکترونیکی در اکسلهای جلو و عقب تشکیل شده و هریک بهصورت مستقل کنترل شده و موتورها را خنک میکنند. U9 به شاسی دایسیوس ایکس نیز تجهیز شده که جدای از حرکات نمایشی مشابه پرش و رقص میتواند باعث عبور سریعتر از پیچها شود و در زمان ترمزهای سنگین وضعیت تخت خودرو را حفظ نماید. این سیستم تعلیق توانایی بالا بردن هر اکسل با سرعت 500 میلیمتر در ثانیه را دارد که به لطف حداکثر قدرت 36 کیلوواتی پلتفرم 800 ولتی حاصل میشود.
در بدنه یانگ وانگ U9 از فیبر کربن و نسل بعدی ساختار محصولات این خودروساز استفاده شده است. چینیها میگویند استحکام پیچشی ساختار خودرو 54,425 نیوتون متر است. همچنین باید دانست اسپویلر عقب U9 میتواند حداکثر داون فورس 280 کیلوگرمی را ایجاد کند. البته یک نقطهضعف مهم وجود دارد و آنهم وزن 2475 کیلوگرمی سوپرکار بی وای دی است که تقریباً دو برابر وزن پورشه 911 نسل 992 خواهد بود. تنها وزن مجموعه باتری U9 حدود 633 کیلوگرم گزارش شده و بنابراین با یک خودروی اسپرت سنگینوزن روبرو هستیم.
طول/عرض/ارتفاع یانگ وانگ U9 به 4966/2029/1295 میلیمتر و فاصله بین محوری آن به 2900 میلیمتر میرسد. باتری LFP این خودرو با ظرفیت 80 کیلووات ساعتی خود میتواند شعاع حرکتی 465 کیلومتری را فراهم سازد. قیمت و دیگر جزئیات U9 نیز در زمان رونمایی رسمی آن منتشر خواهد شد. در نهایت باید گفت یانگ وانگ درصدد عرضه یک سدان لوکس و پرقدرت با نام U7 است که از باتری 135.5 کیلووات ساعتی استفاده میکند. این سدان به همراه یک شاسیبلند فست بک دیگر که فعلاً نامش مشخص نیست به بی وای دی کمک خواهند کرد تا با برندهای باسابقه جهانی رقابت کنند. همچنین قرار است یانگ وانگ در سال جاری راهی بازارهای بینالمللی شود و به احتمال زیاد از نام دیگری استفاده خواهد کرد چراکه بخش دوم نام آن در زبان انگلیسی معنی مناسبی ندارد.