بی وای دی BYD

انقلاب بی وای دی در دنیای خودروهای برقی، 400 کیلومتر برد با 5 دقیقه شارژ!

بهانهٔ اصلی روی‌گردانی اکثر خریداران از خودروهای برقی، زمان زیاد شارژ آن‌ها است ولی بی‌وای‌دی با تکنولوژی شارژ مگاواتی خود، این بهانه را از بین برده است.

شارژر مگاواتی بی‌وای‌دی که در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شد، نه‌تنها واقعی است بلکه می‌تواند بازی را برای همیشه تغییر دهد. به لطف این شارژر، فقط ظرف پنج دقیقه ۴۰۰ کیلومتر به برد خودرویی مثل سدان هان L اضافه می‌شود. این فناوری بر پایه Super e-Platform بی‌وای‌دی توسعه یافته است که اولین پلت‌فرم خودرویی تولید انبوه جهان با معماری الکتریکی ۱۰۰۰ ولتی محسوب می‌شود. این رقم بالاتر از بهترین خودروهای الکتریکی کنونی با معماری ۸۰۰ ولتی است. این معماری «کیلوولتی» کلید دستیابی به سرعت‌های شارژ بی‌سابقه است. مهندسان بی‌وای‌دی می‌گویند قطعات لازم برای این فناوری وجود نداشتند، بنابراین خودشان آن‌ها را ساختند.

برخلاف خودروسازان غربی که به تأمین‌کنندگان خارجی وابسته‌اند، بی‌وای‌دی این فناوری را به‌صورت داخلی توسعه داد. نتیجه زنجیره تولید کاملاً مستقل برای معماری کیلوولتی است. این پلتفرم نه‌تنها شارژ سریع را ممکن می‌کند بلکه عملکرد فوق‌العاده‌ای هم دارد. مدل‌های هان L و تانگ L، هر دو با شتاب صفرتاصد در ۲.۷ ثانیه تا ۷۰ بار لانچ متوالی بدون افت عملکرد را تحمل کردند. قیمت این خودروها هم شگفت‌انگیز است. هان L با قیمت پایهٔ ۲۹ هزار دلار و تانگ L با قیمتی از ۳۲ تا ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شوند که ارزان‌تر از رقبای غربی مانند تسلا مدل ۳ با قیمت پایهٔ ۳۲ هزار دلاری در چین هستند.

باتری و شارژر، قلب تپنده فناوری بی‌وای‌دی

بدون باتری مناسب، این سرعت‌های شارژ غیرممکن بود. باتری فلش شارژینگ بی‌وای‌دی که بر پایه باتری‌های «بلید» این شرکت ساخته شده، از شیمی لیتیوم آهن فسفات (LFP) استفاده می‌کند. باتری هان L ظرفیت ۸۳.۲ کیلووات ساعت و تانگ L ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت دارد. باتری‌های LFP دوام و طول عمر بیشتری نسبت به باتری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) رایج در غرب دارند، هرچند چگالی توان کمتری ارائه می‌دهند. برای کاهش مقاومت داخلی باتری تا ۵۰ درصد، بی‌وای‌دی الکترولیت‌ها، جداکننده‌ها و الکترودها را بازطراحی کرد و از جدیدترین سیستم خنک‌کننده مستقیم مبرد استفاده کرده است. نتیجه، باتری‌ای است که نه‌تنها ایمن است، بلکه می‌تواند فشار شارژ سریع مکرر را تحمل کند. بی‌وای‌دی ادعا می‌کند بهبودهای باتری بلید، عمر آن در دماهای بالا را ۳۵ درصد افزایش داده و شارژ مگاواتی تأثیری بر عمر باتری ندارد. گارانتی این باتری نیز مشابه مدل‌های فعلی بلید است.

جایگاه شارژ مگاواتی بی‌وای‌دی هم به همان اندازه چشمگیر است. این شارژر با مساحت تنها ۱.۵ مترمربع، توان خروجی حداکثر ۱۳۶۰ کیلووات را ارائه می‌دهد درحالی‌که قوی‌ترین شارژرها در آمریکا تنها ۵۰۰ کیلووات ظرفیت دارند. این جایگاه همچنین مجهز به سیستم ذخیره انرژی است که امکان شارژ سریع در مناطقی با شبکه برق ضعیف یا روستایی را فراهم می‌کند. پلاگ شارژر نیز با وزن دو کیلوگرم، برای استفاده راحت‌تر (به‌ویژه برای بانوان و افراد با جثه کوچک‌تر) طراحی شده و از پلاگ‌های سنگین CCS در آمریکا استفادهٔ راحت‌تری دارد.

تست اول، سیستم شارژ دوگانه

هان L و تانگ L یک ویژگی منحصربه‌فرد دارند. این خودروها از دو پورت شارژ DC بهره می‌برند و می‌توانند هم‌زمان از دو شارژر سریع استفاده کنند. این فناوری که پیش‌تر در مدل‌های لوکس بی‌وای‌دی مانند دنزا D9 و N7 دیده شده بود، در این خودروها به سطح جدیدی ارتقاء پیدا کرده است. با اتصال به دو شارژر ۲۵۰ کیلوواتی، سرعت شارژ به حدود ۵۰۰ کیلووات و با دو شارژر ۱۸۰ کیلوواتی به حدود ۳۶۰ کیلووات می‌رسد. در تست پکن، یک هان L با شارژ ۱۳ درصد به دو شارژر ۲۵۰ کیلوواتی متصل شد و سرعت شارژ به نزدیک ۴۰۰ کیلووات رسید، این رقم بالاتر از هر چیزی است که تاکنون دیده‌ایم. در این خودرو شارژ باطری ظرف حدود یک دقیقه به ۲۵ درصد رسید. این عملکرد به‌تنهایی یک دستاورد عظیم برای شارژ خودروهای الکتریکی است.

تست دوم، شارژ مگاواتی ۵ دقیقه‌ای

در تست اصلی در یک نمایندگی بی‌وای‌دی در پکن، یک هان L با شارژ ۱۳ درصد به ایستگاه مگاواتی متصل شد. شارژ مگاواتی نیازی به دو پلاگ ندارد و یک پلاگ و شارژر ویژه بی‌وای‌دی کافی است. نمایشگر خودرو لوگوی «۱۰۰۲ کیلووات» را نشان داد و سرعت شارژ بلافاصله به این سطح رسید، اما سپس به حدود ۷۶۷ کیلووات کاهش یافت. شارژ باطری خودرو در ۱.۵ دقیقه به ۳۰ درصد، در ۲.۵ دقیقه به ۴۰ درصد و در حدود ۴ دقیقه به ۵۰ درصد رسید. در کمتر از ۵ دقیقه، شارژ به ۶۰ درصد با سرعت ۴۶۳ کیلووات و برد ۴۲۱ کیلومتر رسید. این سرعت به حدی است که در سفرهای جاده‌ای، توقف برای شارژ دیگر به گردن خودرو نیست، بلکه به سرعت شما در استفاده از سرویس بهداشتی بستگی دارد.

آینده شارژ مگاواتی بی‌وای‌دی

برخی منتقدان می‌گویند شارژ مگاواتی زیاده‌روی است و نیاز به حجم عظیمی از برق دارد. آن‌ها معتقدند شارژرهای سطح دو یا شارژ سریع معمولی ممکن است گزینه‌های بهتری باشند اما بی‌وای‌دی تأکید دارد که زمان طولانی شارژ همچنان مانع اصلی پذیرش خودروهای الکتریکی است، حتی در کشوری که خودروهای الکتریکی پیشرفته در آن غالب هستند. «وانگ چوانفو»، رئیس بی‌وای‌دی، می‌گوید:

با وجود پیشرفت‌های فناوری خودروهای الکتریکی، اضطراب شارژ همچنان بزرگ‌ترین مشکل تجربه کاربری است. هدف ما این است که زمان شارژ خودروهای الکتریکی را به‌اندازه زمان سوخت‌گیری خودروهای بنزینی برسانیم

برای استفاده کامل از شارژ مگاواتی، به خودروهای مبتنی بر Super e-Platform (فعلاً فقط هان L و تانگ L) و شارژر مگاواتی بی‌وای‌دی نیاز است که در حال حاضر فقط در چین موجودند. به دلیل تعرفه‌ها، ممنوعیت‌های نرم‌افزاری و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، خودروهای بی‌وای‌دی احتمالاً سال‌ها در آمریکا عرضه نخواهند شد؛ اما این فناوری یک پیشرفت بزرگ است. بی‌وای‌دی اعلام کرده ۵۰۰ ایستگاه مگاواتی در چین راه‌اندازی کرده و قصد دارد این تعداد را به ۴ هزار برساند. رقبای چینی مانند زیکر (گروه جیلی) و هوآوی نیز شارژرهای سریع‌تر با سرعت‌های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ کیلووات معرفی کرده‌اند که نشان‌دهنده شکل‌گیری یک رقابت تسلیحاتی در شارژ سریع است. این فناوری احتمالاً به مدل‌های دیگر بی‌وای‌دی مانند دنزا و یانگ‌وانگ گسترش می‌یابد و ممکن است سایر خودروسازان مجوز استفاده از آن را بگیرند یا از تحقیقات بی‌وای‌دی بهره ببرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. سوشیانت

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    تانگ l که شتابش ۳.۶ هست

    موافقم 1
    مخالفم 9
  2. ashkanyp

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (117 ديدگاه)

    سوال: دمای محیط و یا خود خودرو چه تاثیری روی شارژ شدن داره؟ مثلا مناطق گرمی مثل خوزستان

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. OM.01

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (656 ديدگاه)

    (مدل‌های هان L و تانگ L، هر دو با شتاب صفرتاصد در ۲.۷ ثانیه تا ۷۰ بار لانچ متوالی بدون افت عملکرد را تحمل کردند)
    پورشه تایکان توربو اس وقتی رونمایی شد پورشه اعلام کرد 26 بار بدون افت پرفورمنس شتاب 0 تا 200 ثبت میکنه با تایم 10 ثانیه و با یک ویدئو این رو ثابت کرد (نسخه پروتوتایپ)

    حال byd میگه هان L و تانگ L میتونن 70 بار بدون افت شتاب 0 تا 100 بگیرین! علم دانش مهندسی چه میکنه!
    هان L در 2.7 ثانیه به 100 میرسه و 4.14 ثانیه از 100 به 200 میرسه و تو 9 ثانیه از 200 به 300 میرسه!(شتاب 0 تا 300 در 20 ثانیه)
    تانگ L هم در 3.6 ثانیه از 0 به 100 و 6.19 ثانیه از 100 به 200 میرسه و 23 ثانیه از 0 به 287!
    https://www.youtube.com/watch?v=ZX8D__96PK0
    سیستم خودران چشم خدا و شارژ سریع امکانات انبوه و…همه اینا با قیمت 50 هزار دلار در نسخه پرچمدار!
    زمین ارزون سرعت بالای تولید و خط تولید اتوماتیک کاهش هزینه تولید و ماژولار کردن کارخانه و پلتفرم همه اینا تو قیمت ارزون شدن این خودرو نقش داشته و همش برمیگرده به تحقیق در عملیات…

    هیچ دلیل قانع کننده ای وجود نداره بخوام تسلا لوسید پورشه یا هر خودروی دیگه ای رو بخرم…
    اصالت!؟ با کسی که صنعت hot rodding رو دنبال میکنه از اصالت صحبت نکن من خودم ته اصالت هستم…موضوع قبول کردن واقعیت هست

    دمت گرم byd! باید کلاه از سر برداشت و تشویق کرد و برگشت سر کار زندگی خود!

    بقیه خودروسازان دنیا چیکار میکنن!؟مشخص نیست… چین هم برق هم هیدروژن هم هایبرید هم خودروی پرنده evtol داره فعالیت میکنه!

    موافقم 27
    مخالفم 5
  4. Lyting

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (164 ديدگاه)

    مرحبا بی وای دی ⚜️

    موافقم 8
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا