خودروهای چینی

چانگان از لومین کورن رونمایی کرد

ذرت بوداده چینی

چانگان لومین کورن (به معنای ذرت!) یک خودروی برقی کوچک درون‌شهری محسوب می‌شود که برای رقابت با هم‌وطن پرفروش خود، «وولینگ مینی EV»، رونمایی شده است. مسئولیت ساخت لومین کورن برعهده مجموعه «چانگان نیو انرژی» و شرکت «CATL» بوده که از پلتفرم EPA0 چانگان استفاده می‌کند.

این خودروی کوچک نیز مانند وولینگ مینی ابعاد بسیار کمی دارد؛ طول، عرض و ارتفاع آن به‌ترتیب برابر ۳.۲۷، ۱.۵۴۵ و ۱.۷ متر است و فاصله‌محوری برابر با ۱.۹۸ متر دارد. سازنده با توجه به اندازه کوچک لومین، آن را با دو نوع باتری ۱۲.۹۲ و ۱۷.۶۵ کیلووات ساعتی روانه بازار می‌کند.

نکته جالب‌توجه این در مشخصات این خودرو، گستره مسافت قابل‌پیمایش آن است؛ لومین با باتری ۱۲.۹۲ و ۱۷.۶۵ کیلووات ساعتی راننده‌اش را به‌ترتیب تا ۱۵۵ و ۲۱۰ کیلومتر همراهی می‌کند که برای یک خودروی کوچک درون‌شهری رقمی بسیار مناسب است. براساس گزارش «مجموعه خبری خودروی چین»، اگر خریداران مایل به پیمودن مسافت بیشتری باشند، می‌توانند از باتری بزرگ‌تر ۲۷.۹۹ کیلووات ساعتی استفاده کنند که بعدها دردسترس قرار خواهد گرفت و می‌تواند تا ۳۰۱ کیلومتر را طی کند.

تمام نمونه‌های اولیه این خودرو  با یک موتور برقی کوچک به فروش خواهند رسید که تنها ۴۱ اسب بخار قدرت دارد. چانگان در برنامه خود عرضه یک نمونه قوی‌تر ۴۸ اسب بخاری را نیز درنظر گرفته است. سازنده این هاچبک کامپکت را با دو در و ظرفیت ۴ سرنشین معرفی کرده که در جلو و عقب از چراغ‌های بانمک، خمار و گرد سود می‌برد. زیر جایگاه پلاک خودرو نیز شاهد جایگیری یک ورودی هوای کوچک هستیم. رینگ‌های این هاچبک سه‌پره سیاه‌وسفید هستند و بیشتر سطح چرخ را برای بهبود وضعیت آیرودینامیکی خودرو می‌پوشانند. چانگان برای ادامه روند بهبود آیرودینامیک خودرو دستگیره در را با بدنه یکی کرده و فرمپردازی کلی بدنه را نیز به‌شکلی نرم طراحی کرده است.

کابین این خودرو با فناوری پر شده است. برای نمونه می‌توان به نمایشگر سرعت‌سنج و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی اطلاعات سرگرمی اشاره کرده که درکنار کلیدهای فیزیکی کنترل سیستم تهویه‌مطبوع و فرمان نسبتا جذاب سه‌پره به انجام‌وطیفه می‌پردازند. بسیار بخش‌های خالی داشبورد و صندلی‌ها نیز با پارچه و چرم پوشش داده شده است.

چانگان هنوز چیزی درباره شیوه قیمت‌گذاری ذرت کوچک خود منتشر نکرده است اما مطمئن هستیم که این خودرو در نیمه دوم سال جاری میلادی و منحصرا در بازار چین رونمایی خواهد شد. سازنده برای پیروزی در رقابت و جذب بیشتر مشتریان، لومین را با گارانتی سه ساله و ۱۲۰ هزار کیلومتری به همراه گارانتی ۸ ساله یا ۱۲۰ کیلومتری موتور روانه بازار خواهد کرد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟! آیا یک هاچبک کوچک چینی ارزش هزینه‌کردن دارد یا بهتر است خریداران به سراغ نمونه‌های اروپایی بروند؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2234 ديدگاه)

    این دیگه جدی جدی از نمایه بغلش شبیه
    شبیه جارو برقیه 😉مخصوصا مدل رینک لاستیکش

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۹
    1. کافر مقدس

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1388 ديدگاه)

      اخباری از ایمنی و تست ش نمیدن ولی رونمایی سریعا دست به کار میشن

      اول رونمایی میکنن بعد میرن تست اونم cncap اللخصوص برای بازار چین نیاز به یورو انکپ نیست

      شما فقط ببین توهمین عکسهای رندر و واقعی ش چقدر تفاوت هست. در رندر همیشه اون فضای خالی بین لاستیک و بدن رو محو و مشکی میکنن ولی در عمل نمیشه اینکار رو کرد

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۴
    2. برقیه جارو برقی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (165 ديدگاه)

      معلومه جارو برقی ضعیفی هم هست از قرار معلوم

      ولی هوندا e به قول یکی از دوستان عزیز در همین پدال گوگولی تره

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
    3. Who

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      توی کشوری که بیشتر مردم سوار پراید تیبا و کوئیک میشن
      و با اینکه مفت نمی ارزه ولی قیمتش سر به فلک میکشه بازم مردم همچین آهن پاره هایی میخرن
      دیگه نبای این ماشینای شیک و ساده مسخره کنه😂😂

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
      1. F22RAPTOR

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (2234 ديدگاه)

        آقای آهن سالم و آهن تر تمیز خر
        هیچ کی جلوی اظهار نظر و انتقاد کسه دیگه ای رو نمیتونه بگیره
        شما اگه چاینا فن هستی سعی کن به نظرات بقیه احترام بذاری

        موافقم ۴
        مخالفم ۸
        1. Khosrow

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2107 ديدگاه)

          رپتر درست میگن / فن بیانشو داری؟ / احترام ریخت و پاش کردن ایشون 😁 ..

          موافقم ۱
          مخالفم ۴
      2. برقیه جارو برقی

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (165 ديدگاه)

        یه ف ش های تو دلمه برای این مم لکت و مردم هیییییییییییی هییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

        اتش خشمم جهانشان را خواهد سوزاند این را به یاد داشته باش

        پدال پخشش کن

        موافقم ۲
        مخالفم ۴
  2. AMIR / ARMI

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    چقدر با نمک
    ولی اگه مخصوص بازار چین اسم انگلیسی روش می‌زارن ؟
    ارزش داره واسه داخل شهر که تنگ باریک تو شهر های شلوغ هند و چین بخریش
    تو آمریکا توسط هامر تو جاده احتمال له شدنش هست نمیشه !! 😂

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
    1. Mad.z.Max

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1720 ديدگاه)

      آره! به قول خودت هامر یا رم یا سیلورادو و باقی غولای آمریکایی مثه یه سرعتگیر میتونن رد شن از روش! مخصوصا اگه لیفت هم شده باشن 🙂

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. کافر مقدس

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1388 ديدگاه)

      ارزشش اینجوری تعیین نمیشه . ارزشش تو کاربرد و راندمان مشخص میشه در بحث جاده و خیابان اندازه یک فیات ۵۰۰ هم کاربرد ندارن

      پیگیر اخبار ماشین های چینی اللخصوص ev باشید در کامیونیتی چینی ها فراوان نام میبرن از ماشین هایی که مشکل فنی و تامین قطعات و…دارن

      خیل از این ماشین ها به مرحله buyback میرسند تو بازار چین . مردم چین هم بیخود استقبال نمیکنن از نیسان و هوندا چون تولیدات خودشون رو میذارن مقابل این تولیدات

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
      1. پویان

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (619 ديدگاه)

        جناب کافر مقدس خودروهای چینی دارن از نیسان و هوندا بهتر میشن. فروش نیسان وهوندا فقط تو بخش بنزینی ها بهتره.
        چانگان هم میخواسته قیمت رو بیاره پایین. و گر نه نیسان و هوندا که سهله چانگان با تسلا هم رقابت میتونه بکنه

        موافقم ۹
        مخالفم ۱۶
        1. Jdm باز

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (900 ديدگاه)

          صحیح

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۱
      2. AMIR / ARMI

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1122 ديدگاه)

        آخه قیمت های خیلی ارزونن مثلاً ۵ هزار دلار که پول موتور سیکلت تک سیلندر هست قیمت دارن
        جای موتور سیکلت خوبه نه جای فیات ۵۰۰ که بعضی نسخه هاش لوکس گرونه

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
  3. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (900 ديدگاه)

    میان وعده خوبی برای رمtrx خواهد بود😀

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۴
    1. برقیه جارو برقی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (165 ديدگاه)

      بندازه پشتش بعد ببره تو لونه با سس روغن و گریس و بنزین بخوره

      اوففففففففففف که چه مزه ای بده

      موافقم ۶
      مخالفم ۵
  4. meysam

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2875 ديدگاه)

    اینجور ماشینا بیشتر تو خود چین طرفدار دارن
    حتی تو ژاپن با اون خیابونای باریک و تنگ کسی سراغ این اندازه‌ها خیلی نمیره.
    تویوتا بصورت خیلی محدود برای بازار ژاپن تولید میکنه بنام C pod که اجاره‌ایه و فعلا برنامه‌ای برای فروشش نداره چون استقبال بالایی نمیشه بخاطر همین خط تولیدش کاملا دستیه

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  5. مانی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من چند سطر آخر این متن کاملا بی ربط و بیخودی هست.اونجا که نویسنده متن نوشته که : آیا این هاچ بک چینی ارزش هزینه کردن دارد یا خریداران بهتر است سراغ نمونه های اروپایی بروند؟!..سئوال من از این نویسنده یا مترجم این متن اینه که کدوم هاچ بک برقی اروپایی رو الان سراغ داری که با قیمت حدود ۵ هزار دلار به مشتری فروخته بشه؟ این ماشین در کلاس ووولینگ مینی است و قراره که با اون رقابت کنه یعنی جای این ماشین تو کلاس هاچ بک های برقی خیلی ارزون قیمت هست.قرار نیست که این ماشین در کلاس قیمتی فولکس واگن گلف برقی یا پژو ۲۰۸ برقی رقابت کنه که فکر کنیم که مشتری مثلا بین لومین و گلف یکی رو انتخاب بکنه.چون این ماشین ها اصلا در یک سطح قیمتی نیستند که با هم مقایسه بشن.متأسفانه خودرونویس هایی ایرانی به ماشین های چینی که می رسن از سر بغض و نفرت یا به دلیل برخی منافع شخصی یا توهمی پارامتری به نام »قیمت» را عمدا فراموش می کنند.رویکرد خودرونویس های ایرانی به ماشین های چینی و بازار چین اصلا علمی نیست و در حد دلال ها و عوام جوگیر و نادون کوچه و بازار است.این مشکل رو ما تو دهه ۷۰ شمسی هم در مقابل خودروهای کره ای شاهد بودیم و تبلیغات بسیار منفی و مغرضانه اغلب خودرونویس های اون زمان بر علیه ماشین های کره ای باعث شد که پای خیلی از ماشین های خوب و به روز کره ای تو بازار ایران قطع بشه و مثلا ایران خودرو به جای اینکه روی ماشین اقتصادی مثل هیوندای اکسنت سرمایه گذاری کنه رفت روی یک ماشین از رده خارجی مثل پیکان ۱۶۰۰ سرمایه گذاری کرد که در عمل همون دور ریختن پول و هدر رفتن زمان بود. در حالی که تو همون دوره هیوندای با قدرت وارد بازار ترکیه و هند شد.البته جای شکرش باقیه که اون زمان فضای گند مجازی نبود و گرنه مطمئن باشید با همون جوسازی های مسخره حتی همین پراید و ریو و دوو هم تو ایران مونتاژ نمی شد.یادم هست که در اوائل دهه هشتاد شمسی شرکت کرمان موتور ماشین های به روز کره ای مثل هیوندای ورنا و هیوندای آوانته رو با تیراژ کم مونتاژ می کرد و قیمت این ماشین ها هم بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بود ولی اینقدر جو بر علیه ماشین های کره ای سنگین بود که این دو ماشین خوب هم بازار چندان پر رونقی نداشتند و ملت می رفتن برای خریدن پژو پارس و زانتیا صف می بستن…حالا همون ملت جوگیر برای ماشین های کره ای شعر عاشقانه میگن و اونا رو تا حد اعلاء می پرستن!…هیچ چیز بهتر از صداقت و تعادل و انصاف نیست.چیزی که متأسفانه تو بین ما ایرانی ها خیلی کمه.

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
  6. پدرام

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    به نظرم طراحی قابل توجه تر و پخته تری داره نسبت به وولینگ داره

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  7. new RAMIN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2221 ديدگاه)

    ((مسئولیت ساخت لومین کورن برعهده مجموعه «چانگان نیو انرژی» و شرکت «CATL» بوده که از پلتفرم EPA0 چانگان استفاده می‌کند.))
    چانگان نیو انرژی جوینت ونچری بود بین چانگان و NIO چین که سال ۲۰۱۸ رخ داد. اما اتفاقات خاصی رخ نداد تو این چند ساله برای همین هواوی دستبکار شد و سال ۲۰۲۱ هواوی ۳۰ درصد و catl هم ۳۰ درصد سهامشو خرید و چانگان هم خودش ۳۸درصد سهامشو داشت ۲ درصد هم شد nio که کلا خارج شد از این پروژه. نامش هم از چانگان نیو انرژی به چانگان آواتر تغییر کرد.

    بگذریم

    وقتی طراحی داخلی و بیرونی این ماشینو با رقباش مثل چری qq بستنی و وولینگ مینی ev مقایسه کنید ناخودآگاه میفهمید با یه ماشین درست حسابی طرف هستیم…قیمتش هم زیر ۶هزار دلار است احتمالا.عکسی چند وقت پیش انتشار داده شد که باتری ماشین۹۳درصد شارژ داشت و زده بود ۱۸۶کیلومتر میشه رفت…با ۱۰۰درصد شارژ هم همون ۲۰۰کیلومتر میشه رفت.خود من زیاد epa و wltp و nedc و cltc و خلاصه هرچی تست هست رو قبول ندارم…هرچی شارژ ماشین بزنه میتونید برید رو قبول دارم.چون میزان پیمایش بستگی به نوع رانندگی داره.پیمایش ۲۰۰کیلومتر هم باتوجه به کاربرد ماشین و قیمت ماشین خیلی خوبه.

    ((آیا یک هاچبک کوچک چینی ارزش هزینه‌کردن دارد یا بهتر است خریداران به سراغ نمونه‌های اروپایی بروند؟!))

    رقبای اروپایی؟طنز سال ۱۴۰۱ هم اومد…والا تنها رقیب خارجی این خودرو به طور کلی مینی کوپر se و هوندا E و فیات ۵۰۰برقی هست که ۴ برابرش قیمت دارن رقبای این خودرو میشن انواع موتورهای برقی که مقایسه منطقی نیستش.

    موافقم ۷
    مخالفم ۷
  8. Khosrow

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    پت پستچی / خیلی با نمکه / بیاد ایران بازار رو _ ج ر میده ..

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  9. genius

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (775 ديدگاه)

    یکی از راه های کنترل ترافیک و مصرف سوخت و آلودگی شهرهای بزرگ بالاخص تهران رو اوردن به همین هاچبک های کامپکته اونم وقتی ۸۰ درصد خودروها تو تهران تک سرنشین هستن.اما نمیدونم مونتاژکننده های چینی چرا انقد اسیر و عاشق انواع cuvها شدند

    موافقم ۶
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا