شرکت آنهویی آنوا با حمایت چری، تولید اولین نمونههای باتری حالت جامد را آغاز کرد؛ فناوریای که با چگالی انرژی بالا، میتواند آینده خودروهای الکتریکی را متحول کند.
یک شرکت چینی با حمایت چری، اولین سری از باتریهای حالت جامد خود را تولید کرده است؛ فناوریای که مدتهاست به عنوان کلید باز کردن پتانسیل کامل خودروهای الکتریکی شناخته میشود. در حالی که صنعت خودرو پر از ادعاها و پیشبینیهای بزرگ درباره این فناوری بوده، این پیشرفت گامی ملموس از آزمایشگاه به خط تولید کارخانه به نظر میرسد. شرکت موردبحث، آنهویی آنوا نیو انرژی تکنولوژی است که در ژوئن ۲۰۲۰ تأسیس شد. آنوا یک استارتاپ مستقل نیست و چری نزدیک به ۱۰ درصد سهام آن را در اختیار دارد.
در تاریخ ۴ جولای، آنوا اعلام کرد که اولین نمونههای مهندسی باتریهای حالت جامد از خط تولید جدید در ووهو چین خارج شدهاند. این باتریها هنوز برای تولید انبوه آماده نیستند اما نمونههای اولیه حیاتی برای آزمایش و اعتبارسنجی محسوب میشوند. باتری نسل اول این شرکت چگالی انرژی ۳۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را ارائه میدهد. این چگالی انرژی، بهبود قابلتوجهی در میزان ذخیره انرژی نسبت به وزن باتری است که عاملی کلیدی برای افزایش برد رانندگی خودروهای الکتریکی بدون افزودن وزن اضافی محسوب میشود. مقامات آنوا همچنین اعلام کردند که این باتریها استاندارد ایمنی سختگیرانهای به نام «بدون آتش، بدون انفجار» را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند و یکی از نگرانیهای اصلی مرتبط با فناوری باتریهای لیتیوم یونی کنونی را برطرف کردهاند.
خط تولید آنوا برای یک فرآیند تمام زنجیره طراحی شده و از تکنیک تولید خشک پنج مرحلهای استفاده میکند که ادعا میشود مصرف انرژی را ۲۰ درصد و سرمایهگذاری مورد نیاز برای تجهیزات را ۳۰ درصد در مقایسه با روشهای سنتی کاهش میدهد. ظرفیت اولیه برنامهریزیشده این کارخانه ۱.۲۵ گیگاوات ساعت در سال است. برای درک بهتر، یک گیگاوات ساعت میتواند انرژی مورد نیاز برای دهها هزار خودروی الکتریکی را تأمین کند. آنوا قصد دارد در سالهای آینده این سایت را گسترش دهد و یک مرکز تحقیق و توسعه ۵ گیگاوات ساعتی و خط تولید یکپارچهتر راهاندازی کند.
علاوه بر این این پروتوتایپها، باتری نسل دوم آنوا با چگالی انرژی بالاتر یعنی ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم هم وارد مرحله تولید آزمایشی شده است. این شرکت هدفگذاری کرده که تا سال ۲۰۲۷ تولید انبوه باتریهای نسل سوم با چگالی انرژی ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را نیز آغاز کند. در صورت تحقق این هدف، عملکرد و هزینه خودروهای الکتریکی میتواند به طور چشمگیری تغییر کند. اگرچه هنوز مدل خاصی برای استفاده از این باتریها تأیید نشده اما کراساوور الکتریکی اکسید اگسلانتیکس ET چری پیشتر با نشان باتری حالت جامد دیده شده که نشانهای از احتمال استفاده این فناوری در این خودرو است.
هرچند این دستاورد بسیار مهم است اما باید نگاهی واقعبینانه داشت انتقال از نمونههای مهندسی به تولید میلیونها خودرو در جادههای جهانی سفری طولانی و پرچالش است که با مشکلات تولید و هزینههای بالا همراه خواهد بود. صنعت خودروهای الکتریکی پر از وعدههای بزرگ در زمینه باتری است که هنوز به حقیقت نپیوستهاند. با این حال، تولید باتریهای قابلآزمایش در یک کارخانه اختصاصی با حمایت خودروسازی بزرگ مانند چری، نشان میدهد این پیشرفت اهمیت بیشتری نسبت به یک اطلاعیه مطبوعاتی ساده دارد. این نشانهای روشن است که باتریهای حالت جامد بهآرامی اما مطمئن به سمت نمایشگاههای خودرو نزدیک میشوند.
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۴چگالی انرژی خیلی خوبیه باتری تسلا مدل ۳ ، ۲۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم هست باتری های ۵۰۰ وات بر کیلوگرم میتونن کم کم ماشین های احتراق داخلی رو به حاشیه ببرند انتظار داشتم ژاپنی ها و غربی ها اولین نمونه هارو تولید کنن ولی خب گویا چینی ها فعلا دست برتر رو دارند
مدی
۱۴ تیر ۱۴۰۴بسه دیگه چقدر انقلاب میکنین
بهراد
۱۵ تیر ۱۴۰۴یه باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی با این باتری نسل ۳ میشه حدود ۲۰۰ کیلو گرم وزنش میشه
با موتور الکتریکی کویینخ زگ ۴۰ کیلویی که ۸۰۰ اسب تولید می کنه
یا موتور تسلا که ۳۰ کیلویه و ۴۰۰ اسب تولید می کنه
وزن موتور تیوفایو ۱۳۰ کیلو هست، وزن ۵۰ لیتر بنزین با متعلقات باک و پمپ و سوخت رسانی ۴۵ کیلو میشه ، جمعا حدود ۱۸۰ کیلو.
اگر باتری و موتور کویینخ بزاریم روش جمعا ۲۴۰ کیلو میشه که فقط ۶۰ کیلو وزنش از نسخه بنزینی بیشتر میشه. ولی قدرت ۸ برابر فابریکی داره
عجب ترکیب جالبی روی بدنه ۲۰۷ در میاد
ولی اصولا نیاز به تغییر پتلفرم داره
Saeed Boroomand
۱۵ تیر ۱۴۰۴جعبه دنده ؛)
payfast
۱۵ تیر ۱۴۰۴سلام(بی ربط) مثل اینکه نت دوباره ملی شد ._.