چری آریزو 8؛ در کلاس سدان لوکس چینی معرفی شد

یک‌شنبه 21 فروردین 1401 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
chery_arrizo_8_6_055f00db0b160761
آریزو 8، اولین تلاش چری برای حضور در کلاس سدان‌های لوکس چینی است. این مدل با طول بدنه‌ی 4/8 متر، ابعادی مشابه تویوتا کمری و هوندا آکورد دارد؛ اما...
تبلیغات

آریزو 8، اولین تلاش چری برای حضور در کلاس سدان‌های لوکس چینی است. این مدل با طول بدنه‌ی 4/8 متر، ابعادی مشابه تویوتا کمری و هوندا آکورد دارد؛ اما از پیشرانه‌های توربوشارژ کم حجم استفاده می‌کند.

چری یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در چین است. این شرکت، انوع سدان، شاسی‌بلند، هاچبک شهری و مدل‌های متنوع الکتریکی تولید می‌کند. محصولات چری علاوه‌بر چین، در ایران، اندونزی، مصر، برزیل، ونزوئلا و تایلند، مونتاژ می‌شوند.

خودروسازی چری با ساخت سدان‌های کوچک و ارزان‌قیمت در سال 2003 شروع به فعالیت کرد. این مجموعه در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای بر انواع کراس‌اورها داشت و توسعه‌‌ی سدان‌های اندازه متوسط و بزرگ را ادامه نداد. بین‌ سال‌های 2013 تا 2018، آریزو 7 با ابعادی نزدیک به تویوتا کمری توسط چری تولید شد و بعد از آن، آریزو 5 پلاس که در ایران با نام آریزو 6 وجود دارد؛ بزرگ‌ترین سدان شرکت سازنده باقی ماند. به همین دلیل، رونمایی از آریزو 8 در کلاس سدان فول سایز، رویدادی مهم برای چری است.

هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد و توانایی‌های فنی آریزو 8 منتشر نشده است اما بنابر گمانه‌زنی رسانه‌های چینی، پیشرانه‌های 1/6 لیتر و 2 لیتر توربوشارژ روی این خودرو نصب خواهد شد. در میان تولیدات چری، موتور 1/6 لیتر توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی توربوشارژ جدید چری با حجم 2 لیتر، هنوز روی خودروهای تجاری نصب نشده اما طبق اطلاعات رسمی، 261 اسب بخار قدرت خواهد داشت.

آریزو 8، از زبان طراحی معمول در سدان‌های چری پیروی می‌کند. این مدل، همراه چراغ‌های باریک اسپرت مشابه آریزو 5 تولید می‌شود و دارای پیوستگی با خط میان جلوپنجره است. ورودی‌ هوا در سپر و فضای بین چراغ‌ها، ابعاد بزرگی دارد و الهام گرفته از خودروهای مدرن لکسوس به نظر می‌رسد. در نمای جانبی، حالت کوپه برای بندنه حفظ شده و ساختار اجزای مختلف، مثل رینگ‌ها، آینه بغل و فریم شیشه‌های پنجره، هماهنگ با سدان‌های مشهور بازار جهانی است.

در نمای عقب، پیوستگی بین چراغ‌های LED، شباهت زیادی به رنو تالیسمان دارد اما همراه با خطوط تیز و حالت مثلثی در گوشه‌ها، جذاب به نظر می‌رسد. چهار اگزوز در طرفین سپر، حس اسپرت آریزو 8 را تقویت می‌کند؛ درحالی‌که حجم‌دهی بدنه برای کاپوت عقب و حفره‌های نزدیک به چرخ نیز، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر ادوات بدنه دارند.

طراحی داخلی برای آریزو 8، تحت تاثیر  سدان‌های مدرن مثل بی‌ام‌و i4 و جنسیس G90 است. دو نمایشگر بزرگ 12/3 اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل دیجیتال پشت فرمان وجود دارد. فرمان‌ D شکل، کلیدهای کروم برای تنظیم برقی صندلی، جوی استیک به‌جای دسته‌دنده در کنسول میانی و چرم نصب شده داخل تودری‌ها، آریزو 8 را نزدیک به کلاس جهانی و برتر از سدان‌های معمول در خودروسازی چین جلوه می‌دهد.

قیمت نهایی لوکس‌ترین محصول چری هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا با قیمتی حدود 25 هزار دلار در چین عرضه خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.