شاسی بلند بزرگ چری اکسید VX، محصول جدید و گران‌قیمت مدیران خودرو برای ایران

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Chery-Exeed-VX-1
طی چند وقت اخیر، شرکت چینی چری فعالیت خود در کشورمان را پررنگ‌تر از قبل کرده است زیرا درحالی‌که این شرکت قبلاً فقط از طریق مدیران خودرو در ایران...
تبلیغات

طی چند وقت اخیر، شرکت چینی چری فعالیت خود در کشورمان را پررنگ‌تر از قبل کرده است زیرا درحالی‌که این شرکت قبلاً فقط از طریق مدیران خودرو در ایران حضور داشت، به‌تازگی محصولات برند جتور خود را هم با نام فیدلیتی از طریق گروه بهمن روانهٔ بازار کشورمان کرده است. حال درحالی‌که به‌زودی گروه بهمن نسخهٔ جدید جتور X70 پلاس را با نام فیدلیتی پرستیژ در ایران عرضه خواهد کرد، مدیران خودرو نیز برای اینکه عرضه را به این رقیب جدید واگذار نکند سراغ یکی دیگر از برندهای چری یعنی اکسید رفته و به نظر می‌رسد قصد دارد به‌زودی بزرگ‌ترین محصول این برند یعنی VX را در کشورمان عرضه کند.

اکسید (Exeed) برند لوکس و سطح بالای چری محسوب می‌شود که در سپتامبر سال 2017 تأسیس شد و اولین محصول خود را در نمایشگاه فرانکفورت همان سال رونمایی کرد. این برند در خانوادهٔ چری، جایگاه بالاتری نسبت به جتور دارد. حال ازآنجایی‌که از یک سو چند وقتی است در اینستاگرام صفحه اکسید ویژه ایران ایجاد شده و از سوی دیگر به‌تازگی نمونه‌های آزمایشی شاسی‌بلند VX توسط مدیران خودرو وارد کشور شده‌اند، احتمال عرضهٔ این خودرو در ایران بسیار قوت گرفته است. اکسید VX گران‌ترین و بزرگ‌ترین محصول حال حاضر چری محسوب می‌شود و در ادامه نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات آن خواهیم داشت.

معرفی کلی چری اکسید VX

همان‌طور که اشاره شد، VX پرچم‌دار اکسید محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2019 در قالب یک کانسپت رونمایی شد و سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه پکن 2020 نسخهٔ تولیدی آن با تغییراتی نه‌چندان بزرگ به نمایش درآمد. VX کراس‌اوور بسیار بزرگی است به‌گونه‌ای که با 4,970 میلی‌متر طول، 1,940 میلی‌متر عرض و 1,795 میلی‌متر ارتفاع، قامتی هم‌اندازهٔ تویوتا لندکروزر دارد. این خودرو با جلوپنجرهٔ مستطیلی با سه میلهٔ افقی کرومی و چراغ‌های جلوی افقی معمولی، ظاهر کاملاً ساده‌ای دارد و در پروفیل جانبی آن‌هم هیچ خبری از خط و خطوط و حجم پردازی‌های تهاجمی که معمولاً در خودروهای جدید چینی می‌بینیم نیست.

داخل کابین چری اکسید VX

اکسید VX به‌عنوان پرچم‌دار محصولات چری از کابین لوکس و مدرنی برخوردار است. حال و هوای اینجا با صندلی‌های چرمی و ترکیبی از تریم‌های چوبی و فلزی به همراه غربیلک فرمان D شکل، هم لوکس و هم اسپرت به نظر می‌رسد. اصلی‌ترین ویژگی داخلی این خودرو دو نمایشگر 12.3 اینچی چسبیده به هم است که یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است و دیگری نقش صفحه آمپر را بازی می‌کند. این صفحه آمپر گرافیک بسیار واضحی دارد اما راننده می‌تواند به هر شکلی که دوست دارد آن را تنظیم کند. سیستم‌عامل این نمایشگرها نیز از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. زیر دریچه‌های تهویهٔ میانی هم به سبک محصولات لندروور، یک صفحه‌نمایش بزرگ به‌صورت یکپارچه با کنسول مرکزی برای کنترل سیستم تهویه تعبیه شده است. VX به‌صورت استاندارد با سه ردیف صندلی به بازار عرضه می‌شود که با ترکیب 2+3+2، امکان حمل حداکثر هفت نفر را فراهم می‌کند.

تجهیزات و امکانات چری اکسید VX

ازآنجایی‌که اکسید VX گران‌ترین محصول چری به‌حساب می‌آید، از تجهیزات کاملی بهره می‌برد که آن را از این لحاظ هم‌سطح شاسی‌بلندهای مدرن جهانی قرار می‌دهد. دوربین دید 360 درجه سه‌بعدی، رکاب‌های برقی، تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، حافظهٔ صندلی راننده، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای برای صندلی‌های ردیف اول و دوم، درب صندوق برقی هوشمند با سنسور پایی، سقف پانورامای بزرگ، هدآپ دیسپلی و تودوزی تمام چرمی ازجمله تجهیزات این خودرو هستند. VX در بخش ایمنی هم کاملاً دست پر بوده و از سیستم‌هایی مثل هشدار خروج از خط، هشدار تصادف عقب، پایش نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار کمکی حرکت در ترافیک، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، نوربالای خودکار و ترمز اضطراری خودکار به همراه بین 7 تا 9 ایربگ بهره می‌برد.

پیشرانه و گیربکس چری اکسید VX

اکسید VX در ابتدا با یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه شد که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانهٔ چری تیگو 8 پرو است که در کشورمان هم ارائه می‌شود. در اواسط سال 2021 اما اکسید نسخهٔ جدیدی از VX را با نام 400T راهی بازار چین کرد که به پیشرانهٔ قوی‌تر 2 لیتری توربو مجهز است. این پیشرانه با تولید 250 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور، VX 400T را به قوی‌ترین محصول چری تبدیل کرده است. انتقال نیروی هردو موتور در این خودرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد اما نسخهٔ 2 لیتری به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است. به نظر می‌رسد مدیران خودرو قصد دارد همین نسخهٔ قوی‌تر 400T را در کشورمان عرضه کند که در این صورت، اکسید VX به اولین کراس‌اوور چینی چهارچرخ محرک در بازار ایران تبدیل خواهد شد.

چری اکسید VX در ایران

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، مدیران خودرو به‌تازگی اولین نمونه‌های آزمایشی اکسید VX را وارد کشور کرده است و بنابراین، احتمالاً این کراس‌اوور پرچم‌دار چینی از اواخر امسال یا اوایل سال آینده در بازار ایران عرضه خواهد شد. فعلاً به‌طور قطعی مشخص نیست که این خودرو با چه نامی در کشورمان عرضه خواهد شد زیرا به‌تازگی مدیران خودرو محصولات رده بالا و جدید چری مثل تیگو 8 پرو را در ایران با نام فونیکس عرضه کرده است؛ بنابراین، احتمال استفاده از این نام برای اکسید VX هم وجود خواهد داشت اما طبق برخی گفته‌ها، گویا سازندهٔ ایرانی قصد دارد این کراس‌اوور چینی را با همان نام اصلی یعنی اکسید VX راهی بازار کشور کند.

قیمت چری اکسید VX

در چین قیمت اکسید VX از 179,900 یوآن معادل 27 هزار دلار آغاز شده و نهایتاً به 233,900 یوآن معادل 35 هزار دلار ختم می‌شود. این یعنی کراس‌اوور پرچم‌دار اکسید در زادگاهش هم خودروی چندان ارزانی محسوب نمی‌شود اما ازآنجایی‌که مدیران خودرو سابقهٔ درخشانی در قیمت‌گذاری‌های فضایی دارد، در کشورمان باید انتظار قیمت بسیار بالایی را برای این خودرو داشته باشیم. با توجه به اینکه چری تیگو 8 پرو با قیمت پایهٔ 124,900 یوآن معادل 18,700 دلار در چین در کشورمان با قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان عرضه می‌شود، اکسید VX قطعاً قیمتی بیش از دو میلیارد تومان و حتی شاید نزدیک به سه میلیارد تومان خواهد داشت.

مشخصات فنی چری اکسید VX

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

250 اسب بخار

گشتاور

390 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

طول

4,970 میلی‌متر

عرض

1,940 میلی‌متر

ارتفاع

1,795 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,900 میلی‌متر

وزن

1827 کیلوگرم

ظرفیت باک

50 لیتر

ظرفیت سرنشین

7 نفر

قیمت پایه

26,900 دلار

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.