مدل پلاگین هیبرید چری تیگو ۸ پرو، خودرویی جدید با طراحی ۲۰۲۳ است که میانگین مصرف سوخت ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از برترین خودروسازان چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 ،X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
چری تیگو ۸ پرو مکس در بازار ایران، گرانترین خودروی صفر کیلومتر چینی است و هماکنون برای خرید آزاد، حدود ۳ میلیارد تومان قیمتگذاری شده. باتوجه به شرایط موجود و هجوم مشتریان برای انواع خودروهای چینی، احتمال بالایی برای واردات انواع تیگو ۸ وجود دارد. هماکنون نسخههای پرو، پرومکس و هیبرید ساده (غیرپلاگین هیبرید با سیستم تک دیفرانسیل) توسط مدیران خودرو در ایران رونمایی شدهاند.
مهمترین تفاوت تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، نصب پیشرانهی قویتر و سیستم دو دیفرانسیل برای نسخهی پرومکس است. مدل پرو از موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر روی محور جلو استفاده میکند اما تیگو ۸ پرومکس، پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور همراه سیستم دو دیفرانسیل دارد. قیمت کارخانهای تیگو ۸ پرو و پرومکس به ترتیب، ۱/۷۵۰ میلیارد تومان و ۲/۱۳۰ میلیارد تومان است.
باوجود مشتریان متعدد برای خودروهای چینی ۳ میلیارد تومانی و اعتماد عامهی مردم به سابقهی ۲۰ سالهی مدیران خودرو در خدمات پس از فروش برای مدلهای مونتاژی، جدیدترین نسخهی تیگو ۸ با پیشرانهی پلاگین هیبرید نیز، امکان ورود به ایران دارد.
مقالات مرتبط:
فروش نقدی مدیران خودرو: ام وی ام و فونیکس
تجربه رانندگی با چری تیگو ۷ پرو، جدیدترین محصول مدیران خودرو
طراحی بدنه و ظاهر بیرونی چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
مهمترین نکته در خودروی جدید چری، استفاده از یک جلوپنجرهی بزرگ و ذوزنقهای شکل است که سرتاسر فضای بین چراغها و بخش میانی سپر را پوشش میدهد. هرچند که تیگو ۸ موجود در ایران، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سانتافه قدیمی دارد، ظاهرا تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید از سبک طراحی لکسوس پیروی کرده است.
چراغهای باریک و اسپرت در جلو، چشمنواز به نظر میرسند و حجمدهی بسیار خوب در طرفین سپر دیده میشود؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاهرنگ، حس یک خودروی ارزانقیمت را تداعی میکند. احتمالا با تولید ادوات فلزی یا پلاستیک باکیفیت براق در آینده، بهبود نمای بیرونی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید حاصل شود.
انواع تیگو ۸ پرو و پرومکس با چراغ عقب مستقل و فاقد پیوستگی تولید شدند اما مدل پلاگین هیبرید این خودرو، حالا ساختار پیوسته دارد. هرچند که این طرح، سالها پیش توسط کراساورهای اروپایی مثل رونو تالیسمان و پورشه کاین استفاده شد، بهتازگی حالت ثابت تمام شاسیبلندهای چینی شده است.
حجمدهی چراغها، بدنه و جایگاه مخصوص پلاک در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، برتری ظاهری نسبت به مدلهای چینی مرسوم در ایران را نشان میدهد. حالت سپر، جاسازی اگزوز و بالچهی انتهای سقف نیز، به خوبی انجام شده است.
در مجموع، میتوان طراحی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید را بسیار خوب توصیف کرد و پلاستیک سیاهرنگ داخل گلگیرها، رکاب و سپرها را نادیده گرفت. ابعاد خودرو شامل ۴۷۴۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۰ میلیمتر عرض و ۱۷۴۷ میلیمتر ارتفاع با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلیمتر، کمیبزرگتر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.
طراحی کابین و داخل چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
بهزحمت میتوان تفاوت در طراحی داشبورد نسخهی پلاگین هیبرید و مدل استاندارد تیگو پرو پیدا کرد. در نمونهی جدیدتر، انحنای جزئی به گوشهی سمت راست نمایشگر اضافه شده است و بخش سوم (پایینتر از خروجیهای تهویه مطبوع) حالت طاقچهای دارد.
طراح فرمان تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز جدیدتر و جذابتر از دیگر مدلهای چری به نظر میرسد. ظاهرا برای کلیدهای گردان روی فرمان و کنسول میانی (انتخاب حالت رانندگی و عملکرد گیربکس) از فلز نقرهای رنگ استفاده شده است. همچنین نسخهی پرو پلاگین هیبرید، فاقد نمایشگر لمسی فرعی خواهد بود که در مدلهای واردشده به ایران، زیر داشبورد برای کنترل امکانات رفاهی وجود دارد.
ادوات کنسول، تودری و طرح صندلیهای نیز برای مدل پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ متفاوت از چری تیگو ۸ موجود در ایران است. نصب چند خروجی صدا (اسپیکر) داخل درهای خودرو، نشان از تجهیزات اضافی و سفارشی مخصوص تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارد. این خودرو با دو مدل ۵ و ۷ نفره (سه ردیف صندلی) در چین تولید شده است.
پیشرانه و تجهیزات فنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
پیشتر گفته شد که تیگو ۸ پرو و پرومکس موجود در ایران، موتور ۱/۶ و ۲ لیتر توربوشارژ دارند. این شرایط برای نسخهی پلاگین هیبرید متفاوت است و پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ با همراهی دو موتور برقی ارائه میکند.
موتور بنزینی، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتورهای الکتریکی نصب شده در جلو عقب، قدرت ۹۳ و ۷۳ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتنمتر تولید میکنند. مجموع قدرت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، ۳۲۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۴۵ نیوتنمتر است.
براساس اطلاعات موجود در سایتهای چینی، تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید با وزن خالص ۱۸۲۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه دارد. این شرایط نشان میدهند نسخهی پلاگین هیبرید، کمی کندتر از مدل هیبرید ساده (تک دیفرانسیل ۳۲۶ اسب بخار) و پرومکس ( ۲ دیفرانسیل ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۴ اسب بخار) است اما شتابگیری مشابه تیگو ۸ پرو دارد.
دو دلیل مهم، مردم جهان را به خرید مدلهای پلاگین هیبرید تشویق میکند. عامل اصلی، کاهش مصرف سوخت و نکتهی دوم، امکان رانندگی تمام برقی است. این شرایط برای تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز وجود دارد و شرکت سازنده ادعا میکند، میانگین مصرف سوخت ۱/۵ تا ۲ لیتر، به شرط شارژ کامل باتریها از طریق برق شهری، تامین میشود. همچنین راننده میتواند مسافتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را بدون بنزین و صرفا با تکیه بر باتری، طی کند. همچنین راننده میتواند با یک مرتبه سوختگیری بنزین و شارژ باتری، بیش از هزار کیلومتر رانندگی بدون توقف داشته باشد.
زمان لازم برای شارژ باتریهای ۱۹.۲۷ کیلوواتی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید ۲۰۲۳ اعلام نشده اما میتوان از شبیهسازی این مدل با دیگر خودروهای چینی مشابه، ۸ تا ۹ ساعت زمان لازم برای تکیمل ظرفیت با برق شهری ۲۲۰ ولت را پیشبینی کرد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
در مدلهای مختلف تیگو ۸ امروزی، کروز کنترل هوشمند با ترمز اضطراری، حرکت آرام در سرازیری، حفظ خودرو در شیب (اتوهُلد)، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک و هشدار حرکت بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، حسگر باران، چرخش روشنایی جلو به طرفین، فرمان برقی، صندلیهای چرم با تنظیم برقی در جلو، دو کانال تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، دید ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بیسیم، درب صندوق برقی و سانروف پانورامیک وجود دارند.
رینگهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اینچ در مدلهای مختلف تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید وجود دارند. همچنین سیستم صوتی باکیفیت از برند سونی و نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ امکانات استاندارد این خودرو هستند.
قیمت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید
در بازار جهانی، آستانه قیمت تیگو ۸ پرو استاندارد، مجهز به موتور ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار، ۲۰ هزار دلار است؛ اما نسخهی پلاگین هیبرید در چین، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد. این شرایط، واردات تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید یا مونتاژ توسط مدیران خودرو را پرچالش جلوه میدهد؛ چراکه هزینه خرید برای مصرفکنندهی ایرانی را به حدود ۴ میلیارد تومان میرساند.
جهت اطلاع مخاطبان پدال، بیوادی سانگ DM به عنوان یکی از پرفروشترین کراساورهای پلاگین هیبرید چین، مجهز به پیشرانهی ۴۴۷ اسب بخار با گشتاور ۴۷۰ نیوتنمتر و توان پیمایش ۸۰ کیلومتر با یک شارژ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ تا ۵/۵ ثانیه و میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد. بیوادی سانگ DM از نظر ابعاد بدنه، کمی کوچکتر از تیگو ۸ پلاگین هیبرید است اما با قیمت ۲۳ هزار دلار، ارزش خرید بسیار خوبی دارد.
علی
۴ اسفند ۱۴۰۱بی انصاف ترین خودروساز همین مدیران خودرو هست به دروغ میگن قیمت ماشین مثلا ۲ میلیارد ثبت نامی اما تمام نمایندگی ها ۵۰۰-۶۰۰ تومن جدا میگیرن برای فریب سازمان حمایت از مصرف کننده
داود
۴ اسفند ۱۴۰۱مدیران خودرو الان به هیچ کس پاسخگو نیست سازمان حمایت هم باهاش همراهه .بالاخره باید باهم بخورند دیگه . تک خوری خطرناکه.
امیررضا
۴ اسفند ۱۴۰۱ای کاش همراه با چانگان بعضی از خودروهای بی وای دی وارد بشه
Kl1200
۴ اسفند ۱۴۰۱شرکتای بزرگ مثل byd که بازار اروپا و امریکا رو هدف میگیرن ، با اومدن به ایران کار خودشونو سخت نمیکنن . چون به راحتی با سیاسی بازی از میدان خارج میشن
RENAULT5
۴ اسفند ۱۴۰۱کاش شرکت هایی مثل مدیران خودرو اینقدر سود جو نبودن
ووزارت صمت بجای رشوه گرفتن این شرکت هارو جریمه میکرد.
زیزیگولو
۴ اسفند ۱۴۰۱به نظر من از بین همه چینیایی که تو ایران هستن فونیکس fx (چری آمودا) و فیدلیتی و دیگنیتی و KMC7 طراحیای خوبی دارن
علی
۵ اسفند ۱۴۰۱فیدلیتی فقط همون طراحی خوب داره!
زیزیگولو
۵ اسفند ۱۴۰۱بین این چهارتایی که گفتم از نظر من فونیکس fx از بقیه شون زیباتره
بهراد
۴ اسفند ۱۴۰۱تیگو ٨ پرو ١٩٢٠ میلیون تومان هست.
تیگو ٩ هم بیاد ۵ میلیارد قیمت میخوره.
ماهم ماهی ٢٠٠$ متوسط بگیریم.
۶٠٠٠٠$ هم تیگو ٨
٣٠٠ ماه
مشتاقی
۴ اسفند ۱۴۰۱خدایا قبل از شهادت یکی ازینا رو نصیب ما بفرما
بلند بگو الایامین
افشار
۴ اسفند ۱۴۰۱حالا که دعا میکنی قبل از شهادت یک خودروی خوب و توپ نسیبت بشه لااقل کوروت یا پورشه یا موستانگ از خداوند بخواه
RENAULT5
۴ اسفند ۱۴۰۱از شما که نمیخواد از خداونش میخواد
افشار
۵ اسفند ۱۴۰۱مگر من گفتم از من بخواهد ؟ از همان خدایش کوروت و پورشه و موستانگ بخواهد
RENAULT5
۵ اسفند ۱۴۰۱مطمعن باشه اگه خداوند ببینیه ادم طمع کاری نیست بهش پورشه میده
مجتبی .
۷ اسفند ۱۴۰۱دیگه اونقدر داغونه اوضاع که پورشه از سبد آرزوها ورویاهامون هم رفته
Clean energy
۴ اسفند ۱۴۰۱به جای دعا از خدا و شهادت و اینجور چیزا
برو کار کن
وقتتو به جای اینکه بزاری روی دعا
بزار روی کار کردن و پول در آوردن
(شرایط عادی رو فرض کنید)
حسبن
۵ اسفند ۱۴۰۱چه جوری کار کنیم با ماهی هشت میلیون کارگری بدم به کرایه خونه یا بچه هام یا خوراک یا پوشاک ها دارید از ما بیچاره ها خبر ندارید با ماهی هشت میلیون امروز فردا که مثل سگ بغل خیابونا بمیریم
ناخدا
۵ اسفند ۱۴۰۱آخه مگر در ایران با کار کردن و حقوق ماهانه میشه ماشین میلیاردی خرید ؟ مثل این که از دنیای اطرافت بی خبری
F
۴ اسفند ۱۴۰۱رنو تالیسمان سدانه. کراس اوور نیست، اون رنو کولئوسه.
در متن اشتباه ذکر کردید
AHMADREZA
۵ اسفند ۱۴۰۱به نظرم نام گذاری چری اشتباه و گیج کننده ست
پیدا کردن یه اسم خیلی بهتر و ساده تر و قشنگ تره
الان یه تیگو ۸ داریم یه تیگو ۸ پرو یه تیگو ۸ پرو مکس یه تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی
Hamid3x
۵ اسفند ۱۴۰۱با دلار نیمایی وارد کن
با دلار ازاد بفروش
کی به کیه🤣🤣🤣🤣🤣🤣
❤BMW❤
۵ اسفند ۱۴۰۱اگه وارد شه خوبه ،
چینیان کمکم دارن خودشون رو نشون میدن