چریفولکس واگن

چری برای تولید خودروهای خود در اروپا کارخانه‌های فولکس‌واگن را می‌خرد

گزارش‌ها حاکی از مذاکرات پیشرفته چری با فولکس‌واگن برای تصاحب دو کارخانه در آلمان است که می‌تواند نقطه عطفی برای تولید خودروهای چینی در قلب صنعت خودروی اروپا باشد.

چین مدت‌ها است که به بازار خودروی اروپا چشم دوخته و حالا به نظر می‌رسد یکی از خودروسازان برجسته این کشور یعنی چری، در آستانه کسب جایگاهی در قلب صنعت خودروی آلمان است. در ژانویه ۲۰۲۵، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چند خودروساز چینی به خرید یا اجاره دو کارخانه فولکس‌واگن در درسدن و اوزنابروک علاقه‌مندند. این دو کارخانه قرار است در چارچوب تلاش‌های فولکس‌واگن برای کاهش هزینه‌ها تعطیل شوند. حالا شواهد نشان می‌دهد که چری، چهارمین خودروساز بزرگ چین در حال نهایی کردن توافقی برای تصاحب این دو کارخانه است تا حضور خود را در بازارهای اروپایی گسترش دهد. چری تأیید کرده که در مذاکرات پیشرفته‌ای برای شروع تولید خودرو در آلمان است، اما مشخص نکرده که آیا این مذاکرات با فولکس‌واگن است یا خیر.

در صورت توافق برای خرید این دو کارخانه، چری قصد دارد مدل‌های برند جدید خود بنام لیپاس را در اروپا تولید کند. این برند که به‌تازگی ایجاد شده، نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از سری تیگو چری را برای بازارهای جهانی عرضه می‌کند. مدل‌های تولیدی در اروپا شامل دو شاسی‌بلند کامپکت و یک شاسی‌بلند میان سایز با پیشرانه‌های بنزینی، پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی خواهند بود. چری پیش‌تر تجربه تولید در اروپا را دارد. از سال ۲۰۲۴، این شرکت با همکاری شرکت اسپانیایی Ebro، در کارخانه سابق نیسان در بارسلونا خودرو مونتاژ می‌کند تا مشمول تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی نشود. چری در حال آماده‌سازی برای ارتقای این کارخانه است تا تولید شاسی‌بلند پلاگین‌هیبریدی تیگو را افزایش دهد و نسخه‌های الکتریکی برندهای اومودا و جیکو را برای فروش در اروپا اضافه کند. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو را دارد و چری قصد دارد تا پایان ۲۰۲۵ تولید کامل را از سر بگیرد.

با گسترش تولید در چندین سایت اروپایی، چری نه‌تنها به دنبال دور زدن موانع تجاری مانند تعرفه‌های اتحادیه اروپا است بلکه می‌خواهد محصولاتش را با نیازهای بازارهای محلی هماهنگ کند. اتحادیه اروپا سال گذشته تعرفه‌های جدیدی بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین اعمال کرد و مدعی شد که این شرکت‌ها از یارانه‌های ناعادلانه دولتی بهره می‌برند. تولید در اروپا، مانند کارخانه بارسلونا یا کارخانه‌های احتمالی فولکس‌واگن، به چری امکان می‌دهد این تعرفه‌ها را دور بزند و خودروهایش را با قیمت رقابتی‌تری عرضه کند. چری قصد دارد تا پایان ۲۰۲۵، برندهای اومودا و جیکو را از ۷ به ۱۹ بازار اروپایی گسترش دهد و تا پایان سال ۱۰۰ نمایندگی در آلمان تأسیس کند.

کارخانه درسدن فولکس‌واگن با ۳۴۰ نیروی کار، در حال حاضر خودروی الکتریکی ID.3 را تولید می‌کند و قرار است از سال ۲۰۲۵ تولید آن متوقف شود. کارخانه اوزنابروک نیز با ۲,۳۰۰ نیروی کار، پورشه ۷۱۸ باکستر، کیمن و تی‌راک کابریولت را تولید می‌کند که تولید آن‌ها تا ۲۰۲۷ پایان می‌یابد. فروش این کارخانه‌ها به چری با ارزش تخمینی هر کارخانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو می‌تواند برای فولکس‌واگن ارزان‌تر از تعطیلی آن‌ها باشد. این معامله همچنین می‌تواند خشم اتحادیه‌های کارگری را کاهش دهد زیرا چری می‌تواند بخشی از نیروی کار را حفظ کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Cadillac-V

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (296 ديدگاه)

    اتحادیه اروپا و چین دارن باهمدیگه گند میزنن به صنعت خودروسازی کشورای اروپایی
    اون از محدودیت‌های مسخره اتحادیه اروپا اینم از چینیا که ول نمیکنن اروپا رو

    موافقم 39
    مخالفم 68
    1. datsun

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4096 ديدگاه)

      دنیای رقابت همینه حالا نوبت چینه

      موافقم 79
      مخالفم 10
      1. KOP

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (68 ديدگاه)

        سطح کامنتها بیانگر سطح فکری اجتماع ایران هست. به همین دلیله که ایران چند دهه از بقیه عقبه.
        بجای کار تلاش برای پیشرفت همه بفکر میانبر هستند و مجیزگوی اجنبی.
        یکی دیگه میفروشه یکی دیگه میخره. فشار یا خوشحالی شامل حال مردم بیخبر هست. واقعا دنیا کجاست و مردم ما کجا؟؟؟؟؟

        یه همستر پارسال شایعه شد ، اونقدر مردم دنبالش رفتند که شد تیتر خبر رسانه ها. همینقدر دنبال پول مفت بدون تلاش باعث شد ایران به مدت بیش از 3 قرن دچار این وضعیت بشه.
        کتاب سفرنامه ابراهیم بیگ را بخوانید تا بفهمید آب از چشمه گل آلود هست . ایران دچار این باتلاق فکری.

    2. Mohammad

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (282 ديدگاه)

      همینی که هست ناراضی هستی لفت بده
      مگه شما آمریکای فن ها نبودید میگفتید قانون قانون جنگله ؟ حالا که چین هم داره با همین قانون پیش میره ناراحت شدید ؟ بعدشم مگه به تجارت آزاد اعتقاد نداشتید ؟

      موافقم 59
      مخالفم 21
    3. پیام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2270 ديدگاه)

      چند سال دیگه دهن چین آسفالت هست. آمریکا حالا حالاها باهاش کار داره

      موافقم 19
      مخالفم 62
      1. Arsham

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دیدیم چقدر سر تعرفه کار داشت با چین،ترامپ هنوز امضاش خشک نشده بود چین درجا تعرفه کالاهای آمریکایی رو افزایش میداد،تهش وا داد امریکا،فکر کرد چین اوکراینه!

        موافقم 44
        مخالفم 13
        1. ارسلان

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (119 ديدگاه)

          چین اوکراین ام نیست 😂 اپل داره میره هند…..همون هند ببین چطوری می‌ماله در چین!!!! چین هنوز گیر همون تعرفه هاست….هر روز داره خودشو میزنه به در و دیوار !!!
          چین نهایت بتونه کلاه از سر اروپای احمق برداره….

          موافقم 8
          مخالفم 12
      2. Mohammad

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (282 ديدگاه)

        اصلا گیریم واقعا راس بگی آمریکا دهن چین رو سرویس میکنه چی تو میرسه ؟
        فکر کردی با اونایی که همش دنبال آشوب تو خاورمیانه هستن فرقی داری ؟
        در ضمن اگه انقدر میدونی چرا نمیری کاخ سفید استخدامت کنن باهوش خان

        موافقم 11
        مخالفم 9
        1. Avan

          ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (470 ديدگاه)

          حالا این همه هزینه برای دشمنی با آمریکا کردیم چی به ما رسیده ؟

          موافقم 9
          مخالفم 4
      3. Mg rover

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (10 ديدگاه)

        داداش توهمین سالهای نزدیک چین دهن دنیارو اسفالت خواهد کرد.

        موافقم 9
        مخالفم 4
    4. A

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بدبختانه چین صنعت خودروسازی ایران رو بلعیده .

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. Souls_Master

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    دنیا برعکس شده☹️

    موافقم 25
    مخالفم 14
  3. محمد عباسی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دمشون گرم،به این میگن برنامه ریزی موفق چندساله

    تا ده سال پیش همه چین رو مسخره میکردن

    ده سال بعد اونا همه رو مسخره میکنن😂اگ همینجوری پیش برن

    موافقم 54
    مخالفم 12
    1. سوشیانت

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4158 ديدگاه)

      خریدن مهم نیست صاحب تکنولوژی بودن مهمه

      موافقم 24
      مخالفم 44
      1. Ehsan

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (33 ديدگاه)

        این حرفا دورش گذشته ،با پول تکنولوژی رو میخرن دیگه،راهی که بقیه ده ها سال طی کردن تا بهش برسن اینا با یه قرارداد میرسن بهش،گرچه خودشون هم کاملا صاحب تکنولوژی هستن

        موافقم 47
        مخالفم 8
        1. سوشیانت

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4158 ديدگاه)

          آره هستن🤣🤣🤣 دیدیم چینی ها چطوری موتور درون سوز طراحی کردن با تکنولوژی نیم قرن پیش اینکه خودت صاحب تکنولوژی باشی خیلی فرق داره تا اینکه بخری

          موافقم 5
          مخالفم 14
        2. Ehsan

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (33 ديدگاه)

          تکنولوژیشون از قدرت اقتصادی و نقششون تو صنعت مشخصه
          فرقش واس توعه که صرفا میتونی کامنت بزاری وگرنه واس اونایی که تو کارن اینکه طرف مقابل خودش ده سال تحقیق و هزینه کرده تا بهش رسیده یا خریدش فرقی نداره

    2. رامین صفایی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (82 ديدگاه)

      عزیزم ؛ چینی ها همین الآن هم مسخره هستند و شک ندارم که تا صد سال دیگر هم
      مورد تمسخر قرار خواهند گرفت .

      موافقم 2
      مخالفم 14
      1. Ehsan

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (33 ديدگاه)

        حداقل زیر مطلبی که خبر از خرید کارخونه های فولکس توسط چینی ها میده از مسخره بودن نگو …
        البته این صحبتا از رو حرص هست

        موافقم 10
  4. محمد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (355 ديدگاه)

    به گذشته های دور نمیرم فقط ۱۵ سال برگردیم عقب ، اگه یکی می‌گفت چینی ها ( و خصوصا چری که کارخونه ای دولتی هست و طبیعتاً نباید رشد و توسعه ای مثل کارخونه های خصوصی داشته باشه) به جایی میرسن که تو قلب خودروسازی اروپا کارخونه های بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان رو میخرن و محصولاتی قابل رقابت با خودروسازان مطرح تولید میکنن میگفتم احتمالا طرف دیوانست ، شاید خیلی از دوستان اینجا جوانتر از اونی باشن که یادشون بیاد یه زمانی اکثر محصولات تولید چین مترادف با کلمه آشغال بود حتی محصولات شرکت های بزرگ که صرفاً مونتاژ چین بود رو کسی نمی‌خرید و دنبال محصولات اصلی بودن ، با اینکه از کمونیست ها و دولت چین متنفرم اما این پیشرفت سریع از یک کشور عقب مونده که بزرگترین دغدغشون مهار قحطی های متوالی بود واقعاً ستودنی هست

    موافقم 58
    مخالفم 7
    1. Saeed

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      نتیجه کنار گذاشتن شعارها و اهداف ایدئولوژیک و تن دادن به واقعیت های بازار و صنعت و تکنولوژی ، همچنین درس گرفتن از اشتباهات و کاهلی ها و…

      موافقم 22
      مخالفم 4
  5. Mr wrong

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (541 ديدگاه)

    انقد که ایرانی هایی که ماشین اروپایی از نزدیک ندیدن از رشد چین تو اروپا ناراحتن ،خود اروپایی هایی که ماشین اروپایی زیر پاشونه نیستن :)

    موافقم 57
    مخالفم 8
    1. B

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      اروپایی که اروپا نباشد اروپا نیست

      موافقم 20
      مخالفم 2
  6. سوشیانت

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4158 ديدگاه)

    دوباره شاهد کامنت های بی ربط و آینده آینده کردن چینی فن های متعصب هستیم🤣

    موافقم 14
    مخالفم 50
    1. محمد

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (355 ديدگاه)

      اول چینی ها هنوز اونقدر جذاب نشدن که بین ماشین باز ها فن داشته باشند ، دوما کسی که یه آمریکایی دوست بی منطق و متعصبه همین مونده که بقیه رو مسخره کنه

      موافقم 11
      مخالفم 8
      1. سوشیانت

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4158 ديدگاه)

        آره نه اینکه شما اروپایی فن ها اصلا تعصب نداین و برای حرف هاتون مدرک میارید!!!

        موافقم 1
        مخالفم 7
  7. بهزاد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    میخی بر تابوت خودروسازی اروپا ،باعثه تاسفه

    موافقم 16
    مخالفم 23
  8. zm.1994

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (81 ديدگاه)

    چینی ها هرچقدر هم پیشرفت کنن من بازم ماشین اروپایی رو بیشتر ترجیح میدم

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. فرامرز

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1591 ديدگاه)

    مگه اینا بازار خودرو اروپا رو رقابتی کنن. قیمت محصولات فولکس با همون تریم و مشخصات تو بازار آلمان حداقل دو برابر بازار چینه، بدون هیچ فشار دولتی و تقاضای خرید زیاد.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. مصطفی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (148 ديدگاه)

    مرکز تولید زباله ها به اروپا منتقل شد خواهد شد والسلام

    موافقم 4
    مخالفم 12
  11. مهدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دوست ندارم ماشین هایی که تمام تکنولوژی‌ و قیافه شون از اروپایی ها کپی شده جای ماشین های اروپایی مثل پورشه و فولکس رو بگیره.

    موافقم 6
    مخالفم 11
  12. عارف رضائیان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    آمریکا به خاطر سیاستهای ظالمانه اش باید از اریکه قدرت اول جهان پایین بیاید امیدوارم چینیها بعد از قدرتمندترین شدن مثل آمریکا دست به جنایت علیه دیگر کشورها نزنند و مطمئنا کمتر ظلم خواهند کرد

    موافقم 5
    مخالفم 5
  13. رامین صفایی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    تا همین جا هم تعرفه های امریکا روی اجناس
    چینی ، کلی ضرر و زیان به چینی ها وارد کرده
    و حتی موجب تعطیلی بعضی از صنایع چین و
    بیکاری کارگران شده است . چین هرگز نمی تواند
    به لحاظ اقتصادی برای امریکا کل کل کند .

    موافقم 1
    مخالفم 8
  14. حسن پاشایی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    سلام
    همانطور که طلوع چین به سرعت گسترش پیدا کزده مطمین باشید غروبش سریعتر خواهد بود
    غربیها با تمام رفتارهای ظالمانه ایی که دارن باز از چین بهتر هستن ما نباید ثنا گوی چین یا غرب باشیم ولی خدا وکیلی کسانیکه آرزوی ابر قدرتی چین رو دارن دیدیم همین چین چطوری جزایر سه گانه ما رو در عربستان و امارات گفت ملک اعراب هست و ما را فروخت
    در گذشته همین اعراب خلیج فارس جرات نداشتن در مقابل ما عرض اندام بکنند اگر رابطه ما با غرب بهتر بشه و دست از دشمنی برداشته بشه ایران بهترین شریک غرب خواهد بود ولی فقط امیدوارم من به شخصه چین رو دوست ندارم و اصلا حس خوبی ندارم چون ایران ما خدا وکیلی یکی از با پرستیژ ترین ممالک جهان بوده ما خودمون به این روزش دراوردیم .

    موافقم 1
    مخالفم 4
  15. کیوان

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دوماه پیش گفتم ایران بره این فولکس بخره…داره ورشکست میشه…کو گوش شنوا…الان اروپا مثل دهه۵۰ شده…ایران میتونه با خرید سهام این شرکتها…تو دنیا حرفی برای گفتن پیدا کنه ودرجا چند خط مونتاژ تو ایران راه اندازی کنن…کارافرینی درجا میشه…چین الکی تو۱۰ سال ابرقدرت نشده…همش مونتاژ میکنه…و سرمایه دار شده…تو ایران فقط خام فروشی میکنن…تنها راه این که ایران درست بشه..اینه ما در صنعتهای مختلف خط مونتاژ تو ایران اوکی کنیم .و شرکتهای رو به ورشکستگی تو اروپا رو بخریم..حیف حیف کسی گوش نمیده….چندماه دیگه چین میره سمت رنجوور اونم میگه بیا بخرم…ما اندر خم یک کوچه هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا