گرانترین خودروهای دارای نمایندگی و صفر کیلومتر ایران
نمایندگی برندهای کرهای، ژاپنی و آلمانی مجاز به عرضهی خودروی صفر کیلومتر نیستند. با این شرایط، واردات مدلهای غیر چینی به کشورمان، مبهم خواهد بود و صرفا، محصولات ساخت چین از مرزهای ایران میگذرند.
فهرست گرانترین خودروهای وارداتی و دارای گارانتی، به چینیها اختصاص دارد. حالا پرداخت بیش از 2 میلیارد تومان برای مدلهای چینی، کاملا عادی شده است و حتی ارزانتری نمونهها، دور از دسترس عامهی مردم هستند.
اختلاف قیمت خودرو در پیشفروش نمایندگی و بازار آزاد، یکی از عوامل نارضایتی عمومی است. مردم به دلایل مختلف، علاقهمند خرید خودرو هستند اما تعداد کافی برای پاسخ به نیاز آنها وجود ندارد. از سویی دیگر، قیمت پرداختی توسط شهروندان ایرانی برای مدلهای چینی، بسیار بیشتر از ارزش واقعی در کشور سازنده است. حالا نهتنها قیمت ریالی برای پیشفروش، گران و دور از دسترس به نظر میرسد؛ کمبود عرضه و تقاضای بالا برای خرید هم، وجود دارد. مجموع این موارد، بودجهی لازم برای مالکیت خودروی چینی 18 تا20 هزار دلاری را به محدودهی 3 میلیارد تومان رسانده است.
در ادامهی مطلب، فهرست قیمت گرانترین خودروهای صفر کیلومتر بازار ایران ارائه میشود؛ اما باید توجه داشت که افت و خیز ارزش دلار در هر روز، قیمتها را تغییر میدهد. همچنین شایعات غیررسمی از شرایط سیاسی و مذاکرات بینالمللی با محوریت ایران، بر هزینهی خرید خودرو تاثیر میگذارد.
فونیکس چری تیگو 8 پرو مکس IE
قیمت 2/9 تا 3 میلیارد تومان
بزرگترین شاسیبلند مدیران خودرو، سه نسخهی پرو و پرو مکس و پرومکس IE دارد. اختلاف قیمت این سه مدل، تقریبا 500 میلیون تومان است. سیستم دو دیفرانسیل، مهمترین برتری تیگو 8 پرومکس با تیگو 8 پرو محسوب میشود. مدل IE صرفا آپشنهای اضافی مثل گرمکن چهارصندلی نسبت به تیگو 8 پرومکس دارد و حالا گرانترین خودروی صفر کیلومتر ایران است.
موتور 2 لیتر توربوشارژ برای تیگو 8، قدرت 254 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتنمتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلوتر برساعت این خودرو با سیستم دو دیفرانسیل، 8 ثانیه است و میانگین مصرف سوخت 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر دارد.
هنوز مدل پلاگین هیبرید تیگو 8 در ایران دیده نمیشود. این خودروی چینی، 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. پیشبینیها از قیمت تیگو 8 پلاگین هیبرید، حدود 500 میلیون تومان هزینهی خرید بیشتر نسبت به تیگو 8 پرومکس را نشان میدهند.
فونیکس چری تیگو 7 پرو
قیمت 2 میلیارد تومان
دیگر محصول مدیران خودرو، به دلیل قیمت پایینتر نسبت به تیگو 8، با استقابل بازار ایران روبرو است. تیگو 7 پرو در کلاس کراساورهای چینی اندازه متوسط، رقیب فیدلیتی و دیگنیتی محسوب میشود.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با گیربکس 9 سرعته CVT قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تیگو 7 پرو، 10 ثانیه و میانگین مصرف سوخت، 9 لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو فقط با سیستم محرک جلو تولید میشود.
لاماری ایما
قیمت 2/2 میلیارد تومان
محبوبیت لاماری ایما در بازار ایران، به دلیل طراحی جسورانه و برتری فنی در مقایسه با تیگو 7 و فیدلیتی و دیگنیتی است. لاماری ایما براساس محصولی از دانگ فنگ، توسط آرین پارس موتور در کشورمان عرضه میشود.
لاماری از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. گیربکس این خودرو، 7 سرعته دو کلاچه خیس (WDCT) است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت لاماری ایما، 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر و فاقد سیستم دو دیفرانسیل است.
دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ
قیمت 2 میلیاد و 2/3 میلیارد تومان
دو مدل دیگنیتی (دانگ فنگix5 ) در ایران وجود دارند. این خودروها، پیشرانههای متفاوت ارائه میکنند و باوجود ظاهر مشابه، از نظر فنی یکسان نیستند. قرار است مدل 7 نفره به نام دیگنیتی دریم نیز با ابعاد بزرگتر در ایران عرضه شود تا رقیب تیگو 8 مدیران خودرو باشد.
دیگنیتی پرایم از موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و حدود 13 ثانیه زمان لازم دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی پرایم، 8 لیتر در صد کیلومتر است.
دیگنیتی پرستیژ با موتور 2 لیتر توربو، 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل همراه جعبهدندهی 6 سرعته خودکار، در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و تقریبا 9 لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.
فیدلیتی بهمن موتور
قیمت 1/8 میلیارد تومان
دیگر محصول چینی مونتاژ گروه بهمن، براساس چری جتور X70 در ایران عرضه میشود. فیدلیتی نسبت به دیگنیتی، لوکستر بهنظر میرسد؛ اما ارزانتر است. فعلا در بازار، فقط یک نوع فیدلیتی وجود دارد اما نسخهی مجهز به موتور 1/6 لیتر توربو با ظاهر متفاوت نیز، در برنامهی تولید گروه بهمن دیده میشود.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ برای فیدلیتی، 155 اسب بخار قدرت و 225 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل برخلاف دیگنیتی از گیربکس 6 سرعته دو کلاچه استفاده میکند و در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت فیدلیتی، 8 لیتر در صد کیلومتر است.
کی ام سی جک K7 کرمان موتور
قیمت 2 میلیارد تومان
تعداد اندکی K7 طی ماههای اخیر، عرضه شده و حالا تقاضا برای گرانترین محصول کرمان موتور بالا رفته است. این خودرو در چین به نام Sehol X7 یا Jiayue X7 شناخته میشود.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ برای جک K7، قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتنمتر تولید میکند. این شرایط با گیربکس 6 سرعته دو کلاچه، منجر به سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 12 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر میشود. در چین، پیشرانهی 2 لیتر توربو با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر نیز برای K7 وجود دارد.
مکث کلوت اتوماتیک
قیمت 2 میلیارد تومان
مکث موتور زیرمجموعه ی ماموت خودرو، مدعی واردات بهترین شاسیبلند دو دیفرانسیل چینی در ایران است. وانت پیکاپ کلوت، ابعاد بزرگ و تجهزات مناسب آفرود شامل قفل دیفرانسیل ارائه میکند.
مکث کلوت اتوماتیک از موتور 2/4 لیتر توربوشارژ بنزینی، 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل، حدود 2000 کیلوگرم وزن دارد و همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در زمان 13 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت کلوت اتوماتیک 12 تا 13 لیتر در صد کیلومتر است.
مکث تیارا
قیمت 1/8 میلیارد تومان
بایک رویژیانگ X5در ایران به نام تیارا توسط مکث موتور عرضه میشود. این خودرو به تازگی وارد خیابانهای ایران شده و طراحی مشابه بورگوارد دارد.
مکث تیارا یک کراساور اندازه متوسط دیفرانسیل جلو با وزن 1610 کیلوگرم است که همراه پیشرانه 1/5 لیتر توربوشارژ ارائه میشود. این مدل با قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتنمتر، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دارد. مکث تیارا در زمان 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و حدود 8 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.