چین به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شد

دوشنبه 10 بهمن 1401 - 03:58
مطالعه 3 دقیقه
3-47-800x539
کشور چین با صادرات 3.111 میلیون دستگاه خودرو در سال 2022 توانست به دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو تبدیل شود. میزان صادرات خودرو از چین در سال...
تبلیغات

کشور چین با صادرات 3.111 میلیون دستگاه خودرو در سال 2022 توانست به دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو تبدیل شود. میزان صادرات خودرو از چین در سال 2022 رشد 54.4 درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان می‌دهد.

بنا به گفته انجمن سازندگان خودروی چین CAAM، این کشور 3.111 میلیون دستگاه خودرو را در سال گذشته میلادی صادر کرده است تا به این ترتیب دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو در جهان لقب گیرد. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید بگوییم چین سال گذشته 2.529 میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده که رشد 56.7 درصدی را نشان می‌دهد. صادرات 582 هزار دستگاهی خودروهای تجاری نیز حاکی از رشد 44.9 درصدی بوده و صادرات 679 هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه غیر درون‌سوز نیز به معنی رشد 120 درصدی است.

میزان تولید و فروش خودرو در چین طی سال 2022 نیز به ترتیب 27.021 و 26.867 میلیون دستگاه بوده است. علاوه بر این انجمن سازندگان خودروی چین پیش‌بینی می‌کند فروش خودروهای صفرکیلومتر در چین به 27.6 میلیون دستگاه در سال 2023 رسیده و رشد 3 درصدی را ثبت کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهایی با پیشرانه‌های غیر درون‌سوز نیز به 9 میلیون دستگاه برسد که آن‌هم به معنی رشد 35 درصدی خواهد بود. اما 10 برند برتر در چین از نظر صادرات خودرو در سال 2022 عبارت‌اند از سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC. شایان ذکر است تا قبل از سال 2021 میزان صادرات صنعت خودروی چین حدود 1 میلیون دستگاه بوده اما در سال‌های اخیر خودروهای چینی نفوذی نامحسوس به بازارهای اروپایی و آمریکایی داشته‌اند. از آنجایی که استقبال از خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا و آمریکای شمالی افزایش می‌یابد، چینی‌ها نیز به دنبال نفوذ بیشتر در این کشورها هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در 11 ماهه ابتدایی سال قبل کشورهای امارات متحده عربی و مکزیک محبوب‌ترین مقاصد صادراتی خودروسازان چینی بوده‌اند و در این دو کشور رشد فروش 270 و 160 درصدی داشته‌اند. سه کشور برتر پذیرای خودروهای هیبریدی و برقی چینی نیز به ترتیب بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هستند. نهایتاً باید گفت خودروسازان چینی در تلاش هستند با عرضه محصولات بدون آلایندگی حرف اول را در جنوب شرق آسیا بزنند، بازاری که در قبضه ژاپنی‌ها بوده است. بر اساس داده‌های موجود، فروش خودرو در منطقه جنوب شرق آسیا به 2.79 میلیون دستگاه در سال 2021 رسیده که رشد 14 درصدی را نشان می‌دهد. تخمین زده شده تا سال 2035 فروش خودروهای برقی در این منطقه به‌طور کامل از خودروهای بنزینی پیشی بگیرد. در دو سال گذشته خودروسازان چینی از جمله نتا، بی وای دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال با موفقیت توانسته‌اند به بازار خودروهای برقی جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.