خودروسازی چین در 11 ماه ابتدای سال 2022 بیش از 2.7 میلیون خودرو صادر کرده‌اند!

دوشنبه 19 دی 1401 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-gif-maker
صنعت خودروی چین در سال 2022 عملکردی بسیار خوب داشته و بیش از 2.7 میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده است. از ژانویه تا نوامبر 2022،...
تبلیغات

صنعت خودروی چین در سال 2022 عملکردی بسیار خوب داشته و بیش از 2.7 میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده است. از ژانویه تا نوامبر 2022، چینی‌ها 2.785 میلیون دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که رشد 55.3 درصدی را نشان می‌دهد!

یین تونگ یوئه مدیرعامل چری پیش‌بینی می‌کند آمار نهایی صادرات صنعت خودروی چین در سال 2022 از 3 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت؛ اما 10 کشوری که بیش از کل دنیا میزبان خودروهای چینی بوده‌اند به ترتیب آمریکا، مکزیک، روسیه، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، استرالیا و امارات متحده عربی هستند. بزرگ‌ترین صادرکنندگان چینی از نظر حجم صادرات نیز خودروسازان سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، بایک، جک و سینوتراک نام دارند. سایک در 11 ماهه ابتدایی سال 2022 میلادی 784 هزار دستگاه خودرو صادر کرده که حدود 2 برابر چری بوده است. این 10 برند چینی در مجموع 2.514 میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده‌اند و بنابراین بیش از 90 درصد کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

اما صنعت خودروی چین در 11 ماهه ابتدایی سال پیش 593 هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه جدید NEVs صادر کرده که 43.3 درصد این خودروها ساخت تسلا چین بوده‌اند. به‌طور خاص می‌توانیم به ماه نوامبر 2022 اشاره کنیم که میزان صادرات این دسته از خودروها ارزشی معادل 3.2 میلیارد دلار آمریکا داشته و نسبت به مدت مشابه سال 2021 رشد 165 درصدی را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین واردکنندگان خودروهایی با قوای محرکه جدید کشورهای اروپایی همچون بلژیک و بریتانیا بوده‌اند و حدود 70 درصد واردات این خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند در اروپا از هر 10 خودروی دارای قوای محرکه جدید 1 خودرو ساخت کشور چین هستند.

به دلیل تفاوت‌ها در طراحی زنجیره تأمین و مقیاس تولید، خودروسازان چینی استراتژی‌های صادراتی متفاوتی دارند. کمپانی‌های جدیدتر معمولاً اولویت خود را حضور در بازار اروپا اعلام کرده‌اند زیرا اروپایی‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش خودروهایی با قوای محرکه جدید داشته و زیرساخت‌های آن‌ها نیز بهتر است. برای مثال می‌توانیم به شرکت‌هایی همچون نیو، ژیپنگ و یویاه اشاره کنیم که همگی به دنبال تصاحب بازارهای اروپایی هستند. این کمپانی‌ها یا صادرات مستقیم دارند و یا اینکه با نمایندگی‌های محلی کار می‌کنند و یا فروشگاه‌های مستقیم خودشان را تأسیس کرده‌اند.

از طرف دیگر خودروسازان چینی سنتی را داریم که مقاصد صادراتی آن‌ها متنوع بوده و از آسیا و آفریقا تا اروپا و آمریکا را شامل می‌شود. روش‌های صادراتی این دسته از خودروسازان منعطف‌تر بوده و برخی به‌صورت مستقیم صادرات دارند درحالی‌که برخی اقدام به تأسیس کارخانه‌های محلی کرده‌اند و برخی هم سهام شرکت‌های دیگر را خریداری نموده‌اند. در مجموع می‌توان گفت جهانی‌سازی به یک طرح مهم فراینده در کل صنعت خودرو بدل خواهد شد و احتمال می‌رود خودروسازان چینی در آینده سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. حتی کار به جایی رسیده که مدیران ارشد خودروسازان اروپایی از هجوم برندهای چینی ابراز نگرانی می‌کنند و کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس دراین‌باره هشدار داده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.