چین با بیش از ۳۰۰ خودروساز داخلی، بیشازحد نیاز خودرو تولید میکند و به دلیل کمبود تقاضا، به اقداماتی مثل صادرات خودروهای نو در قالب دستدوم دست زده است.
چین سالهاست که با بیش از ۳۰۰ خودروساز داخلی مشغول توسعه و تولید خودروهای جدید است و دولت محلی با فشار بر بازار، فروش و عرضه را افزایش میدهد؛ اما مشکلی وجود دارد. با وجود جمعیت عظیم چین، تقاضای داخلی برای این حجم از خودروها کافی نیست. طبق گزارشها، دولت چین حالا صادرکنندگان را تشویق میکند تا خودروهای نو را مستقیماً از خط تولید بهعنوان خودروهای دستدوم در بازارهای خارجی بفروشند. این کار قیمتها را در این بازارها بهطور مصنوعی کاهش میدهد و رقبای بینالمللی را کنار میزند. این جنگ قیمت برای خودروسازان خارجی، حتی آنهایی مثل تسلا که در چین تولید میکنند خبر بدی است.
این فرآیند با اهداف تولید و فروش اجباری که از سوی دولت تعیین شده، آغاز میشود. دولت به صنایع تحت کنترل خود اهدافی را دیکته میکند که باید به آنها برسند. در صورت تحقق این اهداف، مشوقهایی مانند ترفیع و بودجههای گستردهتر ارائه میشود اما ناکامی در رسیدن به این اهداف اغلب با مجازات دولتی همراه است. این موضوع باعث شده که صادرکنندگان و شرکتهای خارجی، خودروهای داخلی چین را مستقیماً از خط تولید بهصورت نو خریداری کنند و بلافاصله آنها را به خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه صادر کنند، جایی که بهعنوان مدلهای دستدوم غیرواقعی با قیمتهای پایینتر فروخته میشوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولتهای محلی چین این رویه را با صدور مجوزهای لازم برای تولید، ثبت و صادرات خودروها تشویق میکنند. آنها بازپرداخت مشوقهای مالیاتی را تسریع کرده و زیرساختهای لازم برای جابهجایی حجم بالای خودروها را گسترش دادهاند. یک خودروی نو تولید میشود، پلاک و ثبت چینی دریافت میکند و سپس صادرکننده آن را بهعنوان یک مدل دستدوم صادر میکند. بدین ترتیب، خودروسازان چینی میتوانند به اهداف فروش دولتی برسند. با توجه به حجم بالای تولید خودرو در چین، این روند بر بازارهای هدف و رقبا تأثیر گذاشته است. برخی نمایندگان چینی این رویه را در رویدادهای عمومی آشکارا ستایش میکنند و از جزئیات آن ابایی ندارند.
این نشان میدهد که دولت کاملاً آگاه است که بیشازحد خودرو تولید میکند اما بازهم قیمتها را کاهش میدهد و رقابت جهانی را تضعیف میکند تا آمار افزایش یابد سیاستمداران را راضی نگه دارد. علاوه بر این، دولت چین به دنبال تسلط بر بازار جهانی خودرو است. جالب است که این اخبار درباره رویههای فروش جهانی مشکوک در حالی منتشر میشود که بازار داخلی چین از رشد به سمت کوچک شدن حرکت میکند. بزرگترین خودروساز چین یعنی بیوایدی تولید خود را کاهش داده و برنامههایی برای گسترش خطوط تولید با تغییر بازار دارد. همچنین برخی مقامات چینی از ادغام بازار و تجمیع برخی از صدها خودروساز موجود صحبت میکنند، بنابراین به نظر میرسد بازار چین در آستانه آشوب قرار دارد.
علیرضا
۶ تیر ۱۴۰۴نزدیک به ۲۰۰ خودرو ساز درچین وجود داره که ۱۰ تاش معتبره ، خودرو ساز های چینی یک مشکل بزرگ دارن اکثر خودرو های که تولید میکنن یا کپی یا چرت کم پیش میاد ماشین درست حسابی تولید کنن
منصور
۶ تیر ۱۴۰۴درسته
چون هزینه طراحی و تولید تکنولوژی ،بخش بزرگی از قیمت تمام شده ماشین رو تشکیل میده. که با کپی کاری این هزینه ها روی قیمت نهایی تاثیر مستقیم میذاره
علیرضا
۶ تیر ۱۴۰۴دقیقا اما در کشور چین برای اینکه تجارتی شروع بکنی باید جذو بالا رده ترین افراد کشور بشی سرمایع در دسترس هم اما خلاقیت وجود نداره بخاطر همین با فیس لیفت های زود هنگام محصول زنده نگه میدارن برای مثال همین x22
رامین صفایی
۶ تیر ۱۴۰۴چینی ها مگر غیر از آشغال ، چیر دیگری
هم بلد هستند تولید کنند ؟
محی
۶ تیر ۱۴۰۴خودرو سازهای ما اونجا باشن یه دونه هم نمیتونن بفروشن
Farhad
۶ تیر ۱۴۰۴خبر مشابهی در مورد بخش خودروهای برقی هیوندای بخصوص ایونیک ۵ و کنا هست هزاران خودروی انبار شده و غیرقابل فروش
ستایشگران خودروهای برقی حتما تحلیل خواهند کرد
علی علوی
۶ تیر ۱۴۰۴عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات شریف همگی بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
در مقاله و یا مطلبی که در رابطه با آشوب و نابسامانی های بسیار شدید اقتصادی در رابطه با صنایع اتومبیل سازی چین دقیقاً قبلاً توسط کارشناسان و متخصصان و اقتصاددانان در مجلات فوربس و فورچون و سایت های خبری و تحلیلی و پژوهشی و آموزشی بسیار معتبر و قابل استناد و رسمی پیش بینی دقیق شده بود که رشد اقتصادی سریع چین که اولاً پروپاگاندای رسانه ای حزب کمونیست چین می باشد و غیر قابل پذیرش می باشد و ثانیاً عمده شاخصهای اصلی و استراتژیک اقتصادی و مالی و اعتباری به عنوان نمونه نرخ بیکاری کلی و نرخ بیکاری جوانان و بسیاری دیگر از این شاخص های مختلف و گوناگون اقتصادی و مالی و اعتباری به صورت مبهم توسط حزب کمونیست چین به جهانیان عرضه می شوند و از سویی دیگر فرار جوانان و مهندسان و دانشمندان و پژوهشگران و محققان چینی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته که نشان دهنده گسترش بیکاری جوانان و کاهش شدید رشد اقتصادی و مالی و اعتباری در چین می باشند
جالب توجه این است که عمدتاً جوانان و مهندسان و دانشمندان و پژوهشگران و محققان و متخصصان چینی که از چین مهاجرت می نمایند مقصد اصلی آنها ایالات متحده می باشد
و یا به عنوان نمونه یکی از دوستان و کاربران گرامی و عزیز در رابطه با چین بیان کرده بودند که چین با سرعت نور در حال پیشرفت می باشد؟؟؟؟!!!!
بله ایشان دقیقاً صحیح می فرمایند اما متأسفانه با سرعت نور در حال سرقت مالکیت معنوی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و پیچیده و استراتژیک و بنیادین و اسرار تجاری و صنعتی و مهندسی از ایالات متحده می باشد
در عمده نشریات علمی و تکنولوژیکی معتبر و قابل استناد و رسمی سه کشور به عنوان تقلب و جعل علمی و تکنولوژیکی در سطح جهانی مطرح شده اند که اولین کشور چین و سپس روسیه و متأسفانه بنده از نام بردن کشور سوم معذورم به دلایل مختلف!!؟؟؟
به هر ترتیب در سالهای آینده باید شاهد و ناظر و منتظر اتفاقات و حوادثی باشیم که در حال حاضر نشانه های آن قابل دسترسی می باشند نظیر سقوط شدید اقتصادی و مالی و اعتباری چین و غیره
سپاسگزارم
علی علوی از مشهد
عزیزان هرگونه سوالاتی که دارند مرحمت و بزرگواری بفرمائید و با رعایت اصول و قواعد ادب و احترام متقابل و نزاکت اطلاع رسانی بفرمایید سپاسگزارم
R
۶ تیر ۱۴۰۴آمریکا فنا منطق جواب دادن ندارن شمام چون آمریکا فنی به خاطر همین سوالی نیس🙏
Ali.d
۶ تیر ۱۴۰۴والا اگه ایران نبود نفت بده یک چهارم قیمت و بجاش ماشینو هواپیما ۴ برابر وارد کنه خیلی زودتر از این حرفا چین به مشکل میخورد
همین آمار فروشی که چین داره هم به خاطر فروختن زوری محصولات بی کیفتش به کشور هایی هست که اونها رو استعمار کرده
مگر نه کسی اینا رو نمیخره
علیرضا
۶ تیر ۱۴۰۴تو بازار روسیه گندش درومد دارن کم کم بازار خودرو های چینی جمع میشه
گاس فرینگ
۶ تیر ۱۴۰۴خب مازاد شو تکه تکه کنن به عنوان لوازم یدکی بدن بیرون
شایکل موماخر
۶ تیر ۱۴۰۴اینا دیگه برای خودشون هم دامپینگ میکنن 😂😂 حالا اینجوری شده، لطفاً لطف کنن همینا که رو دستشون مونده رو بابت غرامت یکعمر گرانفروشی و بنجل فروشی به خریدار ایرانی ،بفرستن ایران. مثلا آریزو جی تی رو ۳۰۰ میلیون تمام اقساط بدون سود. یا تیگو ۸پرومکس الترا رو بفروشم ۴۰۰ اقساط بدون سود. اگر آدمن البته
Avan
۶ تیر ۱۴۰۴وقتی با قیمت پایین تر به عنوان دست دوم بفروشند آیا از نظر مالی و سود دهی دچار زیان نمی شوند ؟!
هاشم
۶ تیر ۱۴۰۴فقط سایپا چندماهه ازتحویل گذشته ولی باقلدری تمام حاظر به تحویل نیست مردم شدن بانک خودروسازهاچین بایدبیاازمدیران سایپایادبگیرن
مجتبی
۶ تیر ۱۴۰۴فقط در ایران میتونی ببینی خودرو بی کیفت تولید میشه بعد با ثبت نام اونم اگه اگه خوش شانس باشی بعد از چند ماه بهت تحویل میرن که قطعاتی که داغ بشه شامل گارانتی نیست یعنی شما کلا هیچ گارانتی نداری ، بهت میفروشن فقط چون لوازمش موجوده …
پیام
۶ تیر ۱۴۰۴پدر سوخته ها هر کی از بابا ننش قهر کرده رفته یه شرکت خودرو سازی زده