سهم 76 درصدی چینی‌ها از فروش جهانی خودروهای برقی

شنبه 11 اسفند 1403 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
China-EV-4
خودروسازان چینی موفق شده‌اند از کل فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان در سال 2024، سهمی 76 درصدی را به خود اختصاص دهند.
تبلیغات

میدانیم که خودروسازان چینی در بخش خودروهای الکتریکی بسیار پیشرفت کرده‌اند. بااین‌حال، موضوع شگفت‌انگیز اینکه چینی‌ها بدون حضور در آمریکا یعنی دومین بازار بزرگ خودروی جهان، توانسته‌اند سهم بزرگی از کل فروش خودروهای الکتریکی جهان را به خود اختصاص دهند. طبق مطالعات و بررسی‌ها، برندهای چینی به لطف گسترش حضور خود در بازارهای جدید، در حال حاضر سهم فوق‌العادهٔ 76 درصدی از بازار جهانی خودروهای الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی را در اختیار گرفته‌اند. البته در اروپا هنوز سهم این شرکت‌ها از بازار جزئی است ولی در بازارهای کمتر توسعه‌یافته در سراسر جهان دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‌اند.

در آلمان که بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا است، چینی‌ها حدود 4 درصد از کل فروش 578 هزار دستگاهی خودروهای الکتریکی در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. این عدد در بریتانیا و فرانسه کمی بیشتر و به ترتیب برابر با 7 درصد و 5 درصد است. در هلند، سوئد و بلژیک هم سهم خودروسازان چینی از فروش خودروهای الکتریکی به ترتیب 6 درصد، 5 درصد، 8 درصد و 3 درصد بوده است درحالی‌که در اسپانیا و اتریش با سهم 10 و 11 درصدی، حضور پررنگ‌تری داشته‌اند.

در خارج از اروپا اما موفقیت چینی‌ها چشمگیرتر است. در برزیل، 82 درصد از کل خودروهای الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی که در سال 2024 فروخته شده چینی بوده است. این خودروسازان همچنین 77 درصد از بازار تایلند و 70 درصد از بازار مکزیک را هم تصاحب کرده‌اند. سهم خودروسازان چینی از فروش کل خودروهای الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی اندونزی، مالزی، نپال و اسرائیل هم به ترتیب 75 درصد، 52 درصد، 74 درصد و 64 درصد بوده است. چینی‌ها همچنین با سهم 26 درصدی در استرالیا و 15 درصدی در نیوزلند هم عملکرد خوبی داشته‌اند.

یکی از دلایل موفقیت چینی‌ها در این کشورها، عدم وجود صنعت خودروسازی بومی قدرتمند در مناطق مذکور است که باعث شده خودروسازان چینی آسان‌تر بتوانند بر بازار سلطه پیدا کنند. علاوه بر این، صنعت خودروهای الکتریکی چین از سال 2009 تا پایان 2023 حداقل از 231 میلیارد دلار یارانهٔ دولتی بهره‌مند شده است. این حمایت مالی بزرگ باعث شده چینی‌ها بتوانند خودروهای الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی را با قیمتی ارزان‌تر از محصولات برندهای معتبر عرضه کنند و از این طریق مزیتی رقابتی داشته باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.