خودروهای چینی با امکانات فراوان و قیمت رقابتی، گزینههای وسوسهانگیزی هستند، اما افت قیمت سریع این خودروها هزینهای پنهان را بر خریداران تحمیل میکند.
خودروهای چینی در بازارهای صادراتی بهسرعت در حال پیشرفت هستند و به لطف ارائهٔ امکانات فراوان با قیمت مناسب، توجهات را جلب کردهاند. بااینحال، مطالعهای اخیر نشان میدهد که ارزش این خودروها در مقایسه با رقبای دیگر کشورها سریعتر کاهش پیدا میکند. این مطالعه که در ویتنام انجام شده، نشان میدهد برندهای نوظهور چینی با افت ارزش بسیار بیشتری نسبت به رقبای خود از برندهای شناختهشدهتر مواجهاند. این مطالعه سه مدل پرطرفدار از برند امجی شامل سدان MG 5، کراساوور ZS و کراساوور HS را بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ بررسی کرده است.
امجی در سال ۲۰۲۰ به بازار ویتنام بازگشت و اکنون بزرگترین خودروساز چینی در این منطقه است. شاسیبلند HS بیشترین افت ارزش را داشت و در دو سال ۳۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. سدان MG 5 با ۲۷ درصد افت ارزش در رتبه بعدی بود و شاسیبلند ZS نیز ۲۴ درصد کاهش ارزش داشت. برای مقایسه، سدان کیا K3 از کره جنوبی ۱۹ درصد افت ارزش داشت، درحالیکه شاسیبلند هیوندای کرتا و هیوندای توسان هرکدام ۱۷ درصد کاهش ارزش را تجربه کردند. مدلهای ژاپنی، مانند محصولات تویوتا، بهترین عملکرد را در حفظ ارزش داشتند و در بازه دوساله تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد افت ارزش را ثبت کردند.
بااینحال، همه خودروهای چینی افت ارزش شدیدی ندارند. شاسیبلند بیجینگ X7 از بایک در دو سال تنها ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد که حتی از برخی رقبا بهتر است. تحلیلگران معتقدند این عملکرد به دلیل کمبود عرضه این مدل در ویتنام و امکانات پیشرفتهای است که آن را در بازار خودروهای دستدوم محبوب کرده است. خودروسازان چینی هنوز در ویتنام شهرت خیلی خوبی ندارند اما این وضعیت در حال تغییر است. خریداران با تجربه نسل جدید خودروها، بهبود در طراحی، کیفیت و امکانات را حس میکنند. بااینحال، افت ارزش بالای خودروهای چینی تحت تأثیر استراتژیهای قیمتگذاری تهاجمی ازجمله تخفیفهای سنگین روی مدلهای جدید برای جذب خریداران، قرار دارد. در حال حاضر، ۱۳ برند چینی در ویتنام خودرو میفروشند که هفتتای آنها سال گذشته وارد بازار شدند.
ashkanyp
۷ خرداد ۱۴۰۴احساس نمیکنید مطلب نسبت به تیتر ناقصه؟
۷ خرداد ۱۴۰۴من که نمیخونم
کسرا
۷ خرداد ۱۴۰۴همین درصد افت ها که میگین رو اروپایی ها و آمریکایی ها هم دارن بماند تیتر هم زرد بود و داخل مقاله خودش حرفش رو رد کرد
Ali.d
۷ خرداد ۱۴۰۴چه عجب
یه تیتر درست و واقعی در مورد ماشین های چینی منتشر شد
الان میدون خالیه،اگر گمرک نبود و واردات ازاد بود،خودتون میدونین که ماشین های چینی تو بازار ایران جایی نداشتن
مهربد
۷ خرداد ۱۴۰۴چیزی که در این بررسی مغفول مانده، اینست که برندی مانند ام جی، در سالیان متمادی و در مدل های جدید تر، با کاهش قیمت روبر، و بوده و این بر عکس برندهای کیا و تویوتا بوده که مدل به مدل، افزایش قیمت داشته اند و این در قیمت مدل قدیمی، بسیار تاثیر گذار است. به عنوان نمونه، ام جی 3 مدل سال 2014 و 2015، در بازار بریتانیا، 10 هزار پوند قیمت داشت و سپس در مدل بعدی که فیس لیفت شد و برای مدل سال 2017، قیمت نمایندگی به 9500 پوند، کاهش یافت و این مایه افت قیمت با فشار بیشتر بر مدل های دست دوم شد. در حالیکه در همین بازه، هیوندای i20 از 12500 پوند به 13700 پوند در مدل 2018، تغییر قیمت داده بود.
به همه این ها می توان این مورد را هم اضافه کرد که شرایط فروش خودروهای ام جی در همه بازارهای جهانی، سهل تر و گارانتی های آن از پنج سال به هفت سال افزایش یافته و این مورد هم بر قیمت مدل های دست دوم، تاثیر گذار است.
mickeyy
۷ خرداد ۱۴۰۴توی ایران هم این قضیه صادقه دو تا مشکل اصلی برند های چینی یکی همین افت زیاد ارزششونه یکی هم کمبود و گرونی قطعات و تعمیراتشون
Aref
۷ خرداد ۱۴۰۴این مثال خوبی برای مقایسه افت قیمت در برندهای چینی نیست.
ام جی برند بریتانیایی با دفتر طراحی بسیار بزرگ در لندن و تحت مالکیت چین است و برند چینی محسوب نمی شود. جگوار و اندروور هم تحت مالکیت تاتاموتورز هند هستند ولی برند هندی نیسنتد.
این وضعیت را باید در برندهای چینی مانند چانگان، دانگ فنگ، بی وای دی، جیلی و.. دید.
سامان اذری
۸ خرداد ۱۴۰۴وقتی یه هیوندای کیا یا تیوتا نیاز به گیربکس پیدا میکنه همه جا پر هست از نو و استوک ان
عراق امارات گرجستان و….ولی قطعات چینی ها وجود نداره
۸ خرداد ۱۴۰۴اره بعد یه سری ها میگن تویوتا قطعاتش گیر نمیاد ولی در عوض تیگو هشت گارانتی داره یکی نیست بهشون بگه بدبخت تیگو گارانتیشو تموم بشه دو سال دیگه توقف تولید بشه قطعاتش میخوای از کجا پیدا کنی 🖕🏿
حالا یکی
۸ خرداد ۱۴۰۴در کشورهای دیگر بجز ایران ماشینها، سریعاً ظرف چند سال به شرایط اسقاط و کاهش کامل ارزش میرسن
به عنوان مثال خودروهای آلمانی بعد از ۵ سال دو سوم ارزش خودشون را از دست میدن تازه با احتساب قیمت بالای ماشینهای آلمانی ببین چقدر میشه
بنابراین اینکه با گذشت دو سال ارزش خودروی ارزون قیمت چینی 33% یا 27% یا 24% افت میکنه اصلأ ترسناک و غیر منطقی نیست
M
۸ خرداد ۱۴۰۴تو ایران چیزی به اسم افت قیمت نداریم اصلا که بشینید تحلیل کنید هر ماشینی بخرید دو سال بعد دوبرابر قیمت فروخته میشه
ارسلان
۸ خرداد ۱۴۰۴الان پرادو ۲۰۰۴ کسی که خریده میتونه ۱۰۰ برابر قیمت بفروشه! ولی کسی که چینی حتی ۲۰۱۰ خریده باید دنبال مشتری بگرده ، حتی چکی مکی رد کنه فقط بره….
یه ماشین حتی کره ای ۵ سال کارکرده رو با یه چینی ۵ ساله مقایسه کنی از نظر قیمت، میبینی پولت افت کرده اگر چینی خریده باشی!! چون داخل ایران تورم هست ، باید مقایسه کرد!! اگر واردات آزاد بشه ، چینی ها نصف قیمت الان ام مشتری نداره
مهدی
۸ خرداد ۱۴۰۴اینها که در مقاله گفته بنظرم برای ما قیاس معالفارق است وقتی بازارهای داخل یسته هست وفقط یک برندهای خاصی میتونن حضور داشته باشن ضمنا دو خودروساز وطنی بدلخواه بازار رو دستکاری میکنن وتورم بالا وتغییرات نرخ ارز پس شاهد یک وضعیت خاص هستیم که تحلیل خاص میطلبه.
علی
۸ خرداد ۱۴۰۴مطمناخودتونم میدونیداگه جلوی واردات خودروازادبشه خودروچینی اصلاهیچ جایگاهی ازارزونترینش تابقول شمالوکس ترینش دربین مردم ایران نداره.الانم ازروی مجبوری بعضیامیخرن
فرشاد شفیعی
۸ خرداد ۱۴۰۴تو ایران که فعلا این جوری نیست اگهی ها این مطلب رو ثابت میکنه باقی دنیا هم ب ما ربطی نداره وقتی تو زندان اسیری
نون
۸ خرداد ۱۴۰۴لطفا رفرنس مقاله رو هم ارایه فرمایید ، اصولا تو کشورهای با تعرفه واردات صفر و یا پایین ، خودرو کالا سرمایهای نیست حال در ویتنام وضعیت چگونه است و چطور از یک برند جنجالی در ایران به کل تولیدات یک کشور رسیدید و در پایان نام یه محصول از همان کشور را در تضاد با کل مقاله و تیتر و غیره ارایه میکنید ، توهین به شعور خواننده هست .