شرکتهای تولیدکننده خودروهای برقی در چین از دولت این کشور درخواست کردند تعرفه ۲۵ درصدی را روی خودروهای بزرگ اروپایی با پیشرانههای درونسوز وضع کنند.
این پیشنهاد در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی به قاره همیشهسبز مطرح شده است. باید گفت اتحادیه اروپا چند روز پیش با انتشار بیانیهای از اعمال تعرفههای جدید که به حداکثر ۳۸.۱ درصد میرسد خبر داد. رسانهها میگویند درخواست وضع تعرفه روی خودروهای اروپایی در جلسهای که خودروسازان چینی با وزیر تجارت این کشور پشت درهای بسته برگزار شده مطرح کردهاند. نکته جالب اینکه در جلسه موردبحث نمایندگان ۶ خودروساز اروپایی، ۴ برند چینی و همچنین چندین شرکت تحقیقات و مشاوره صنعت خودرو حضور داشتهاند.
در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی درونسوز با پیشرانههای ۲.۵ لیتری و بیشتر وارد کشور چین شدهاند. اتحادیه اروپا هفته قبل اعلام کرد به دنبال افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی وارداتی به این اتحادیه است. شرکت دولتی سایک موتور بیشترین تأثیر را از این تعرفهها میگیرد و محصولات وارداتی آن به قاره اروپا با تعرفه ۴۸.۱ درصدی روبرو میشوند. سایک دارای برندهای MG و IM است. باید دانست MG پرفروشترین برند چینی کشور آلمان در ماه می بوده است.
در جلسه یاد شده، یکی از نمایندگان تجاری چین اتحادیه اروپا را متهم کرد از تحقیقات خود به عنوان بهانهای برای کسب اسرار تجاری برندهای چینی استفاده میکند. نکته دیگر اینکه پیشنهاد اعمال تعرفههای بیشتر روی خودروهای درونسوز اروپایی، قبل از تحقیقات اتحادیه اروپا و توسط گلوبال تایمز که رسانهای دولتی است مطرح شد. بر اساس بیانیه کمیسیون اروپایی، هدف از اعمال تعرفههای جدید اطمینان از رقابت منصفانه است. چینیها در سال ۲۰۲۳ سهم خود از بازار محصولات برقی اتحادیه اروپا را به ۸.۲ درصد رساندهاند درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۰.۵ درصد بوده است. چینیها همچنین آماده تولید بلندمدت خودروهای خود در خاک اروپا میشوند.
بی وای دی مشغول تأسیس کارخانه تولید خودرو در مجارستان است و این کار را از سال ۲۰۲۵ شروع میکند. شرکت چینی لیپ موتور نیز تولید خود در کارخانه لهستان را از چند روز قبل شروع کرده است. دیگر برند چینی یعنی گریت وال موتور نیز به دنبال تأسیس کارخانه خودروسازی در اروپاست و فعلاً در حال بررسی کشورهای آلمان، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است. چری هم اعلام کرده است کارخانه خود در بارسلونا اسپانیا افتتاح میکند تا از تعرفه ۳۱ درصدی اروپاییها در امان بماند. البته احتمال دارد برخی شرکتهای چینی همچون بی وای دی علیرغم وضع چنین تعرفههایی بتوانند هزینههای اضافی را تحمل کنند. این خودروساز با تعرفه ۱۷.۴ درصدی روبرو شده که کمترین میزان تعرفه بین برندهای چینی دیگر است.
بهرام
۴ تیر ۱۴۰۳فقط دقت کنید. خودروسازان چینی آرزوی 25 درصد تعرفه بر محصولات خارجی رو دارند یعنی الان تعرفه کمتر از 25 درصده. ولی نظام ایران و لگن سازان بی وجدان دست به یکی کردند و دارند خون مردم رو می مکند.
NAVID۰۰۹۸
۴ تیر ۱۴۰۳هیچگاه ایران مهد دلیران دنیای شیران را با جایی دیگر مقایسه نکن!!!
ما قرار نیست مثل آدم زندگی کنیم چون خودمون خواستیم آب برق مفتی داشته باشیم و پنیر مفت همیشه تو تله موشِ!!!
ممد ژانگولر
۴ تیر ۱۴۰۳وقتی موفقیت ها و پیروزیها باعث جوگیر شدن مسئولین خودروسازی چین میشه نتیجش میشه این .
Amirmohammad
۴ تیر ۱۴۰۳موفقیت و پیروزی باید باعث اعتماد بنفس(از نظر تو جوگیری) بشه،بعد جوگیریرشون کجاس؟ اینجا ٨ درصد بازار برقی اروپا رو گرفتن تو چند سال؟
ممد ژانگولر
۴ تیر ۱۴۰۳نه دیگه امیر داداش معلومه سوال منو درست نخوندی . رو تعصب جواب دادی رفت
Amirmohammad
۴ تیر ۱۴۰۳واقعا متوجه نشدم ربطش به جوگیری چیه؟ از لحاط جایگاه و قدرت خود اون کشورا بگی که میتونن چنین درخواستی داشته باشن،از لحاظ رقابت بگی بازم میتونن چون اروپایی ها تعرفه گذاشتن اول،دیگه مشکلش چیه
حسین
۴ تیر ۱۴۰۳بیشتر انگار شما از رو تعصب کامنت گذاشتی
اقا زانگولر
ممد ژانگولر
۴ تیر ۱۴۰۳من نمیگم مشکله و به خودشون مربوطه .منه مصرف کننده بهترین ماشینو با کمترین هزینه و پول پرداختی میخوام . من و شما نباید زیاد حرص بخوریم این دعوای بین بزرگان سیاسته. ولی یادمون نره اروپایها و آمریکایها با اون سابقه ۱۲۰ سال تولید ماشین در جهان چند سالیه دارن از این تصمیمها میگیرن اونم با توجه به دامپینگ کردن چینیاست . ولی چین چند ساله مگه داره ماشین تولید میکنه که به این نتیجه رسیده !!!
امیدوارم متوجه حرفم شده باشی مگر نه من با هیچ برند و کشوری مشکل ندارم .
ممد ژانگولر
۴ تیر ۱۴۰۳دیگه ی مش حسین آقا کم داشتیم که اونم اضافه شد 😅
علی
۴ تیر ۱۴۰۳عالی
علیزاده
۴ تیر ۱۴۰۳لیاقت سوار شدن ماشین اروپایی آمریکایی ندارید
نويد
۴ تیر ۱۴۰۳تو داری واس همین الان ماشین روز آمریکا و اروپا زیر پاته ولی چینیا سمند سوار میشن!!
محمد
۴ تیر ۱۴۰۳اروپا کم آورده.
هر دولتی که خودش و مردمش رو از خودرو های ترند و بروز دنیا محروم کنه باعث عقب ماندگی خودش میشه.
شهروند ایرانی
۴ تیر ۱۴۰۳اگر همین کار چینی میکردند الان بانگ وامصیبتا بلند شده که ببینید چقدر نامردند
اشکان
۴ تیر ۱۴۰۳چین ام میتونه شرکت هاش و ببره اروپا برا بازار اونجا ، همین کاری که غربی ها کردند !! اتفاقاً این عادلانه است…چین داره بازار و به هم میریزه ، رقابت سالم و از کمونیست طلب نکن…
برا اروپا فرقی نمیکنه تعرفه ۲۵ درصدی چین ام ، جز اینکه اونا هم تعرفه رو ببرند بالاتر…این گپ و پورسانت ها بالاخره باید جبران شه….
Ehsan
۴ تیر ۱۴۰۳چین متقابلا تعرفه بزاره به ضرر اروپا تمام میشه بیشتر.برای امریکا همین چند روز پیش تعرفه گذاشت امریکا،برای اروپا هم قطعا میزاره
بهزاد
۴ تیر ۱۴۰۳باور بفرمائید تربیت شدگان نظام های سرکوب اولین مشکلشون توهم عدد و رقم هست و به عینیت میشه در جامعه و شبکه های اجتماعی دید.
صادرات چین به اتحادیه اروپا حدود ۵۵۰ میلیارد دلاره و تراز تجاری اتحادیه اروپا با چین منفی ۳۱۰ میلیارد دلار هست.
به این تجارت ، تراز تجاری چین و آمریکا هم اضافه کنید که اونجا هم آمریکا منفی ۳۵۰ میلیارد دلاره.
تنش های اقتصادی و سیاسی تقریبا ۹۹ درصد به ضرر چین خواهد بود چون غرب براحتی میتونه در چند سال جایگزین تجارت را پیدا کنه اما چین نمیتونه محو شدن ۱ تریلیون تجارت را جبران کنه و مثل شوروی سابق و چند کشور دیگه در مشکلات اقتصادیش فرو میره.
Ehsan
۴ تیر ۱۴۰۳همیشه خیلی راحت میشه حرفاتو نقض کرد! یکم بیشتر رو جواب دادنات کار کن حداقل آدم به تکاپو بیوفته واس حواب دادنشون
خودت جواب خودتو دادی،تراز تجاریشون با چین منفیه! یعنی امریکا و اروپا که در ظاهر چین رو رقیب میدونن و نمیخوان پیشرفت کنن وضعیت واسشون جوریه که راهی جز این ندارن اینقدر مجبورن به واردات از چین متکی باشن که بقول خودت ٣۵٠ میلیارد دلار تراز تجاریشون منفیه،اکثر برندهای اروپایی و امریکایی واس تولید وابسته به چین هستن و توی چین کارخانه دارن و اگه چین بخواد از این اهرم فشار استفاده کنه هزینه مصرفی خانوارها طبق گزارش یورونیوز خیلی افزایش پیدا میکنه چون کشوری نمیتونه جای چین رو توی تولید با قیمت پایین بگیره!
دیگه مثال بارزش اعتراض برندهای خودروسازی اروپایی به سرانشون بود که ترسیده بودن چین تعریفه متقابل اعمال کنه و کلی ضرر کنن،دیگه واضح تر از این؟
بهزاد
۴ تیر ۱۴۰۳به والله هنوز متوجه نیستی و یکسری کلمات بی پایه اقتصادی را برای اختلافات اقتصادی غرب با چین بیان میکنی.
وابستگی به تولید چین دیگه چیه؟!
مگر کالایی هست که انحصارش ۱۰۰ درصد در اختیار چین باشه.
صنعت الکترونیک و تولید کالای مصرفی که چندین ساله داره به سایر کشورها شیفت پیدا میکنه و مثلا الان hpو dell تا دو سه سال دیگه هیچ تولیدی در چین نخواهند داشت و صنعت پوشاکش هم توسط بنگلادش و ویتنام و… بلعیده شده و صدها مثال دیگری که میشه زد.
شوروی سابق با ده ها کشور تحت پوشش نتونست به اقتصاد غرب ضربه بزنه و بسیاری از کارشناسان میگفتن تحریم نفت و گاز روسیه قیمت هارو کمر شکن میکنه که دیدیم هیچ اتفاقی رخ نداد.
تو اقتصاد حذف یک تولید کننده به معنای پایان تولید اون کالا نیست و یک تولیدکننده ی دیگر جایگزین میشه.
Ehsan
۵ تیر ۱۴۰۳واقعا نیازه دوباره نقض کنم کامنتتو؟ فک میکنم فعلا بست باشه حالا باز نظرات تخیلی دادی اگه صلاح دیدم باز این کارو میکنم فقط تا اون موقع یه تکلیف بهت میدم انجام بده
گفتی جایگزین کردن تولید کننده آسونه و جایگزین کردن وارد کننده و خریدار نه(حالا اگه قضیه چین و امریکا عکسش بود که اینو نمیگفتی)،پس یه رفرنس اقتصادی بیار که این حرفتو بر اساس علم اقتصاد ثابت کنه.فقط یکی،ده سال هم بهت فرصت میدم.شروع کن
راهنمایی:توی امریکایی ها و اروپایی ها دنبالش نگرد چون اگه چنین چیزی رو قبول میکردن وضعیت تراز تجاریشون اینقدر منفی نبود جلو چین و ایلان ماسک و جف بزوسشون نمیرفت چاپلوسی شی جی پینگ همین چند ماه پیش!
ممد
۴ تیر ۱۴۰۳شما راننده تاکسی کدوم خط هستی؟
! i M α η δ υ α R
۴ تیر ۱۴۰۳بهزاد جان همیشه از خوندن کامنت هات لذت می برم …
دقیق و درست مثل همیشه …
من بشخصه همیشه از شما یاد گرفتم …
پاینده باشی عزیز …