خودروهای چینی

دنزا ادعا می‌کند ۱۰ برابر بهتر از رقبای آلمانی است!

دنزا، برند جدید و لوکس شرکت BYD، با ادعای جسورانه‌ای وارد میدان شده است: «ما ۱۰ برابر بهتر از رقبایمان هستیم!

این برند که با حمایت غول خودروسازی چین و طراحی الهام‌گرفته از برندهای اروپایی پا به بازار جهانی گذاشته، قصد دارد با محصولاتی مثل Z9 GT و D9 MPV، غول‌های آلمانی مثل مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی و پورشه را به چالش بکشد. در این مقاله، جزئیات این برند نوظهور، ویژگی‌های خودروهایش و تأثیر احتمالی آن بر بازار ایران را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال خودرویی لوکس، پیشرفته و با ارزش خرید بالا هستید، دنزا می‌تواند شگفتی‌ساز بعدی صنعت خودرو باشد!

 دنزا چیست و چه هدفی دارد؟

دنزا (Denza) در اصل نتیجه همکاری مشترک بین دایملر (مالک مرسدس بنز) و بی‌وای‌دی بود، اما حالا به‌عنوان بازوی لوکس و پیشرفته BYD فعالیت می‌کند. این برند قرار است جایگاهی بین محصولات اقتصادی BYD و برند فوق لوکس یانگ‌وانگ (Yangwang) داشته باشد و در کنار برند آفرود فانگ‌چنگ‌بائو (Fangchengbao) به‌عنوان یکی از مهره‌های کلیدی استراتژی جهانی BYD عمل کند.

دنزا با هدف رقابت با برندهای لوکس اروپایی مثل ب‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی وارد بازار شده و قرار است در سال ۲۰۲۴ در اروپا و در سال ۲۰۲۶ در بریتانیا عرضه شود. استلا لی، نایب‌رئیس اجرایی BYD، در مراسم رونمایی این برند در هفته طراحی میلان با اطمینان اعلام کرد:

دنزا ترکیبی از طراحی پیچیده، عملکرد قدرتمند و فناوری خیره‌کننده ارائه می‌دهد که آن را به گزینه‌ای بی‌رقیب در بازار لوکس تبدیل می‌کند.

خودروهای دنزا: ترکیبی از زیبایی و فناوری

دنزا برنامه‌ریزی کرده تا سبد متنوعی از محصولات شامل ۶ تا ۷ خودرو را عرضه کند که دو مدل از آن‌ها آفرود هستند. در حال حاضر، دو خودروی اصلی این برند معرفی شده‌اند:

۱. دنزا Z9 GT:
این خودرو که در قالب یک شوتینگ بریک (Shooting Brake) و سدان سه‌جعبه‌ای در چین عرضه شده، قرار است پرچم‌دار دنزا در اروپا باشد. طراحی Z9 GT با الهام از پورشه پانامرا، توسط ولفگانگ اِگِرز، طراح سابق آلفارومئو، لامبورگینی و سئات، خلق شده و ظاهری خیره‌کننده و مدرن دارد. این خودرو از پلتفرم پیشرفته e3 BYD بهره می‌برد که شامل فناوری باتری‌های بلید (Blade Battery) و ساختار یکپارچه باتری با بدنه (Cell-to-Body) است.

Z9 GT با باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی، موتور جلوی ۳۰۸ اسب‌بخاری و دو موتور عقب ۳۲۲ اسب‌بخاری، مجموعاً ۹۵۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۳.۴ ثانیه است. این خودرو همچنین از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل چرخش ۳۶۰ درجه‌ای و حرکت خرچنگی (Crab Walk) برای پارک آسان در فضاهای تنگ برخوردار است.

داخل کابین Z9 GT با سه نمایشگر دیجیتال، سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته و متریال لوکس، تجربه‌ای مشابه خودروهای لوکس اروپایی ارائه می‌دهد. استلا لی با اطمینان می‌گوید: «این خودرو از نظر فناوری، راحتی و ارزش خرید، ۱۰ برابر بهتر از رقباست. ما ویژگی‌هایی داریم که برندهای سنتی اصلاً به آن فکر نکرده‌اند.»

۲. دنزا D9 MPV:

این مینی‌ون لوکس برای خانواده‌ها و مشتریان تجاری طراحی شده و با فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی پیشرفته، رقیبی برای مدل‌هایی مثل تویوتا آلفارد یا حتی مرسدس بنز V-Class محسوب می‌شود

آیا دنزا برای بازار ایران جذاب است؟

بازار خودروهای لوکس در ایران، به‌ویژه در بخش سدان‌ها و شاسی‌بلندها، همیشه مورد توجه قشر مرفه بوده است. بااین‌حال، محدودیت‌های وارداتی و قیمت‌های نجومی خودروهای آلمانی باعث شده بسیاری از خریداران به دنبال گزینه‌های با ارزش خرید بالاتر باشند. دنزا با استراتژی قیمت‌گذاری رقابتی خود می‌تواند این خلأ را پر کند.

برای مثال، فرض کنید Z9 GT با قیمتی در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار (تقریباً ۶ تا ۸ میلیارد تومان با نرخ فعلی ارز و بدون احتساب تعرفه‌های گمرکی) وارد ایران شود. این خودرو با شتاب ۳.۴ ثانیه‌ای، طراحی لوکس و فناوری‌های پیشرفته، می‌تواند رقیبی جدی برای ب‌ام‌و سری ۵ یا مرسدس بنز E-Class باشد، اما با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر. همچنین، دنزا D9 MPV می‌تواند گزینه‌ای عالی برای خانواده‌های مرفه یا شرکت‌هایی باشد که به دنبال یک مینی‌ون لوکس و جادار هستند.

چالش اصلی برای ورود دنزا به ایران، همانند سایر خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ و تعرفه‌های بالای گمرکی است. بااین‌حال، اگر دولت سیاست‌های تشویقی برای خودروهای برقی اعمال کند، دنزا می‌تواند به یکی از گزینه‌های محبوب در بازار ایران تبدیل شود. برای مثال، معافیت‌های گمرکی یا یارانه برای خودروهای برقی می‌تواند قیمت نهایی این خودروها را به سطحی برساند که با خودروهای بنزینی لوکس رقابت کنند.

دنزا در برابر رقبا: آیا ادعای برتری ۱۰ برابری واقعیت دارد؟

دنزا قصد ندارد در زمینه عملکرد خام با برندهایی مثل پورشه رقابت کند، بلکه تمرکز آن بر فناوری، راحتی و ارزش خرید است. بیایید نگاهی به مقایسه دنزا Z9 GT با رقبای اصلی‌اش بیندازیم:

مرسدس بنز EQE: این سدان برقی با قیمت پایه حدود ۷۵ هزار دلار، طراحی لوکس و فناوری پیشرفته‌ای دارد، اما شتاب آن (حدود ۴.۵ ثانیه) از Z9 GT کندتر است.
ب‌ام‌و i5: با قیمت مشابه، i5 تجربه رانندگی اسپرت‌تری ارائه می‌دهد، اما از نظر قدرت (حدود ۶۰۰ اسب‌بخار) و فناوری‌های نوآورانه مثل حرکت خرچنگی، از دنزا عقب‌تر است.
آئودی e-tron GT: این خودرو با شتاب ۳.۳ ثانیه‌ای و قیمت بالای ۱۰۰ هزار دلار، در دسته‌ای گران‌تر قرار می‌گیرد.

دنزا با ارائه مشخصات فنی قوی، طراحی جذاب و قیمتی رقابتی، می‌تواند بخشی از مشتریان این برندها را به سمت خود جذب کند. استراتژی BYD در عرضه خودروهای با ارزش خرید بالا، پیش‌تر در مدل‌هایی مثل BYD Seal و Atto 3 موفقیت‌آمیز بوده و حالا دنزا این فرمول را در بخش لوکس پیاده می‌کند.

آینده دنزا در اروپا و جهان

دنزا با جدیت وارد بازار اروپا شده و قرار است شبکه فروش و خدمات پس از فروش جداگانه‌ای از BYD داشته باشد. استلا لی تأکید می‌کند که خدمات پس از فروش یکی از اولویت‌های اصلی دنزا خواهد بود: «ما نه‌تنها خودروهای پیشرفته‌ای عرضه می‌کنیم، بلکه خدمات پس از فروش قوی و متفاوتی ارائه خواهیم داد.» این رویکرد می‌تواند اعتماد مشتریان اروپایی را که به خدمات برندهای سنتی عادت دارند، جلب کند.

علاوه بر Z9 GT و D9 MPV، دنزا برنامه‌ریزی کرده تا مدل‌های بیشتری معرفی کند، از جمله دو خودروی آفرود و احتمالاً یک سدان لوکس دیگر که ممکن است نسخه تغییر نام‌یافته یانگ‌وانگ U7 باشد. این تنوع می‌تواند دنزا را به بازیگری کلیدی در بازار خودروهای برقی تبدیل کند.

اگر دنزا بتواند این چالش‌ها را مدیریت کند، می‌تواند به گزینه‌ای جذاب برای کسانی تبدیل شود که به دنبال خودرویی لوکس، برقی و با ارزش خرید بالا هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. آونجر موتور تخت

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    مقایسه این زلم زیمبو های چینی با بنز و پورشه و کادیلاک و تویوتا ،مثل قیاس شیایومی با آیفون هست.دوربین چینی هزار مگا پیکسل اما جلو ۱۲ مگاپیکسل آیفون یا سامسونگ ،به جوک بیشتر شبیه هست.دوام و پایداری و ساپورت و ارزش برند هم بماند.این چینیا اوج هنرشون حرکات آکروباتیک یه بروسلی روی سقف ماشین هست و بازی با اعداد و ارقام در شرایط آزمایشگاهی برای فریب خریدار ناآگاه و تله یا دامی بنام تامین قطعات که مدیران خودرو معرف حضور همه عزیزان هست!!! البته اگر سهامداران وطنی شایومانگ چاپولانگ مایونگ تونگ تسه شونگ،بهشون برنخوره!!!! بقول مدیر اجرایی ب ام و: چینی ها هیچوقت به برندهای معتبر اروپایی آمریکایی و ژاپنی نخواهند رسید،چون اگر همان آلیاژ و مهندسی و دقت و ماندگاری رو بخوان لحاظ کنن، از برندهای معتبر ،گرانتر خواهد شد،پس مجبورن از تمام موارد بالا چشم پوشی کنن،یعنی جنس درجه سه و چهار اما با ظاهری گول زننده…….

    موافقم 77
    مخالفم 64
    1. مرتضی ابراهیمی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      متاسفانه افرادی مثل شما باعث عدم رشد و بالندگی دیگران به جهت رقابت بیشتر و نفع مصرف کننده میشوید. دست بردارید از این تعصب کور و زنگ زده .آن برندها هم یک زمانی خنده دار بودند و فقط بخاطر تبلیغات چشم رنگی ها و مانکن هایشان توانستند به اینجا برسند

      موافقم 58
      مخالفم 51
      1. مهرشاد

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کاملاً موافقم

        موافقم 16
        مخالفم 11
      2. انگوری

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مواظب باش به سایپا برنخوره 😂😂😂😂

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. حسین

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          در هر کاری استادیم و نقاد هر چیزی، برادر من کسی که اتومبیل دنزا را تست نکرده چرا منفی بافی میکند، شرکت بی وای دی دارد از تسلا و خیلی کنده های این صنعت جلو افتاده یا در حال جلو افتادن است.

          موافقم 4
          مخالفم 2
      3. محمد کیان شهسوار

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (49 ديدگاه)

        عزیز من،اون خانم های لوسی که صدای ماشین رو در میاوردن بعد اسم ماشین رو میگفتن اونا ملاک ما نیستن،ملاک برای ما اصالت و رضایت مشتری برای چند سال و طراحی و قدرت خالصه.
        این چینی ها که در برابرشون چیزی نیستن.

        موافقم 3
        مخالفم 4
    2. NAVID@@98

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1280 ديدگاه)

      معلومه دیگه چون در مقایسه با اسیایی های دیگه شاید این ادعا رو کنه هرچند همینم بیخوده

      ولی به گرد پای
      اروپا و آمریکا که ۱۱ برابر بهتر هستن که نمیرسه
      چون خدایی خوب اروپا و آمریکا خدایی خوب برنده هر بازی هستن و ۱۱ برابر بهتر هستن

      و این باید برای بعد از اینا برای دوم شدن به بعدشون رقابت کنه

      چون بحث اثبات و عمل که همیشه برتری رو نشون دادن

      موافقم 13
      مخالفم 15
  2. احمدی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (98 ديدگاه)

    Byd از کی تاحالا آلمانی بوده هر چی هیچی نمیگیم شماها پرو تر میشید

    موافقم 12
    مخالفم 15
  3. امید

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همین که برای طراحی محصولاتت آخرش از رو همون اروپایی ها اسکی میری و خودت نوآوری در طراحی نداری ینی هنوز زیرشونی،گیرم یه ماشین از رو پورش پانمرا اسکی رفتی و واقعا کیفیت ساختت هم ده برابر از پورش بهتر بود بازم میگن اسکی رفتی از پورش

    موافقم 18
    مخالفم 14
    1. NAVID@@98

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1280 ديدگاه)

      علاوه بر اینکه اسکی میره
      مسئله اینه که اغراق میکنه و اصلا نمیتونه ۱۰ برابر رو اثبات کنه حتی اتفاقا برعکسه
      علاوه بر این کپی هم میکنن
      مثلا در مورد اون سیستم تعلیق ماشینی که نشون میدادن که پویا بود
      ولی در اصل اون سیستم تعلیق برگرفته از یک شرکت آمریکایی بود که سالها پیش از اون توسعه داده بود

      موافقم 15
      مخالفم 6
  4. Vahid

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینده صنعت خودرو مال چینه مثل صنعت البسه و لوازم الکترونیکی وارتباطی ،خودروهم بعد گذشت یک دهه تماما تو چین تولید خواهد شد یا ۹۰ درصد لوازم چینی خواهد بود ،برندهای اروپایی وامریکایی مجبور خواهند شد با چینی ها همکاری کنن ،،وگرنه از بین خواهند رفت ،،الان از وقتی پای ماشین چینی به ایران باز شده تمام صنعت خودروسازی در خدمت مونتاژ قطعات وماشینهای چینی است وعملا از طراحی وساخت ماشین جدید در کشور خبری نیست ،حتی ارتقا خوذروهای تولبد داخل هم براشون صرف نداره متأسفانه ،این صنعت در کشور رفته رفته وابسته چین خواهد شد چه بسا از الان هم چین نباشه ایران در تولید خودرو با چالش روبرواست ،،

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. NAVID@@98

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1280 ديدگاه)

      نه اتفاقا آمریکا و اروپا که الان از هر لحاظ برتری دارن آینده هم به راحتی میتونن در دست بگیرن همونطور که الان برتری دارند از هر لحاظ برتری دستشونه حرف اول رو میزنند و آینده مال ایناست ۱۱ برابر بهتر هستن آمریکا و اروپا ۱۱ برابر بهتر هستن
      و از هر لحاظ برتری دارن مثلا به تکنولوژی های صنعت چیپ های پیشرفته که نگاه کنیم می‌بینیم که همه تکنولوژی هاش یعنی اصل کار تکنولوژی های پیشرفته و انحصاریش دست اروپا و آمریکا ست چون برتری مهندسی و طراحی و تکنولوژی و هنر کلا از هر لحاظ حرف اول رو میزنند چون اثبات کردند و داریم میبینیم

      اینم که میگیم طرف کسی نمی‌گیریم و نباید هم بگیریم بلکه ما وقتی واقعیت علم تکنولوژی رو نگاه کنیم داریم واقعیت رو میبینم چون ادعا کردن آسونه مهم اینه که چیزی اثبات بشه

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. آقا رضا

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (8 ديدگاه)

        واقعیت اینکه که شما هیچی نمی دانید آقا نوید!‌

        چین در 37 حوزه از 44 حوزه از فناوری های کلیدی از آمریکا جلو زده!‌

        این حرف من نیست! این بررسی خود آمریکایی هاست!‌

        توی اینترنت سرچ کن :

        ASPI’s Critical Technology Tracker

        و ببین چه کسی جلو افتاده !

        خود آمریکایی ها و غربی ها میگن ما عقب افتادیم! اما یک عده توی ایران همچنان سینه چاک غرب!

        عجیب ترین مردم دنیا را داریم!‌

        موافقم 12
        مخالفم 6
        1. اسحاق

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (31 ديدگاه)

          نه اتفاقا
          واقعیت اینکه که شما خودت هیچی نمی دانید آقا رضا!‌

          چون

          آمریکا و اروپا در ۴۴ حوزه از 44 حوزه از فناوری های کلیدی از چین جلو هستن!‌

          و چین هرکاری هم کنه نمیتونه چون
          چون
          واقعیت اینه که اون آمار و مجلات و حرفای خودشون فقط برای گول زدنه بعضیاست و شما هم نباید گول اون حرفا رو بخورید
          و استنادی هم ندارن

          چون واقعیتس همینه که گفتم وقتی تحقیق کنید میرسید به این حرف
          ولی الان چون هیچی نمی دانید برای حرفی که هنوز درک نکردید میگید نمیدونید درصورتی که برعکسه

          این حرف من نیست! این بررسی خود آمریکایی هاست!‌

          شما توی اینترنت سرچ کن :

          Science engineering &art & everything is 1 prime europa America science engineering &art everything is 1 prime

          و ببین چه کسی جلو افتاده !

          میگه هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ که خودشون اثبات کردن

          نه اینکه ما بگیم

          خود آمریکایی ها و اروپایی ها و غربی ها میگن ما جلو هستیم ! اما یک عده توی ایران همچنان سینه چاک شرق!

          عجیب ترین مردم دنیا را داریم!‌

          واقعیت درستش همینه اینم گفتم تا با حرف کسان دیگه مسیرشان تغییر نکنه بلکه با این حقایقی که گفتم درستش رو بدونن

          موافقم 8
          مخالفم 7
        2. NAVID@@98

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1280 ديدگاه)

          مهم اینه که تو چه حوزه هایی جلو و پیشرفته و پیشرو و برتر باشند

          و اینکه اونها چه ملاک های برتری هستن

          حوزه هایی داریم که اتفاقا فقط همونا ملاک های اصلی برتری هستن جوری که اگه تو اونها برتری داشته باشند
          تو هر حوزه ای میتونند اول و شماره ۱ و برتر باشند این حوزه های فناوری هوافضا نظامی و هسته ای و بایوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و هنر نجوم الکترونیک و مهندسی چیپ های پیشرفته و … هستن که فقط اروپا و آمریکا جلو هستن این چند تا حوزه کلیدی داریم فقط که هرکدومش فقط شماره ۱ و برتر و اونایی که حرف اول رو میزنند آمریکا و اروپا هستن که ایناست که مهمه

          که اینها جوری هستن که وقتی میگن تو اینا برتر و جلو هستن تو هر حوزه ای دیگه هم که خواسته باشند هم اول و جلو یا هستن و یا هرچی بخوان میشن که همون اول هست و شماره ۱ ش

          ولی اون آمار های کاذبی که می‌بینید و به خورد مردم میدن و شما هم گول اون آمار ها و اخباری رو میخورید که اشتباه و غیر قابل استنادن اصلا رضا چون اشتباه و و غیر قابل استنادن اصلا و شما هم نباید گول بعضی ازون آمارا رو رو بخوری چون توضیحش و درستش رو گفتم

          مثلا میرن مینویسن تو فلان چیزا چین فلانه و … درصورتی که تعداد قابل ملاحظه‌ای از اونها بیخوده کاذبه و بدرد نمیخوره و فیکه مثلا تو حوزه اسباب بازی سازی چین حرف برای گفتن یا مثلا باتری قلمی و… چین که اینها هم مثلا خودشون حوزه ای هستن ولی اینها کاذبه و بیخوده و بدرد نمیخوره و فیکه چون حوزه داریم تا حوزه فناوری اینها خیلی فرق دارن و تفاوت و برتری و جلو بودن ۱ رو هرچیز همینا که گفتم رقم نیزنند

          ولی دراصل و اورجینال و در حقیقت آمریکا و اروپا الان بجای باتری قلمی باتری اتمی فضاپیما برتر رو میسازند و بجای ماشین اسباب بازی خود ماشین های مهندسی صنعتی برتر رو میسازند که ایناست که در اصل و اورجینال و در حقیقت درستشه

          درنتیجه اون آمارا اونایی که شما دیدی بدرد نمیخوره و اشتباهه رضا اون آمارا که گفتی چون اشتباهه و بدرد نمیخوره و غیر قابل استناده اصلا

          چون میدونم من توضیحاتش و درستش رو گفتم که چطور اونهایی که جلو هستن حالا هر چیز یا حوزه فناوری و شماره ۱ و حرف اول رو نیزنند اروپا و آمریکا هستن که چطور جلو هستن حالا هرچیز یا حوزه فناوری و اون شماره ۱ بودن رو به منصه ۱ظهور رسوندن

          پدال یه توضیح عادی درمورد موضوع الان چی داره لطفا بزار کامنتو

          موافقم 3
          مخالفم 4
        3. آقا رضا

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (8 ديدگاه)

          اولا اقای اسحاق، اون سرچی که گفتید به هیچ چیزی نمی رسه!‌ 🤣🤣🤣
          مثلا خواستی ادای من رو دربیاری! منبع بزاری 🤣🤣🤣

          دوما.
          بیا عملکرد کشورها در حوزه نوآوری را نگاه کن، درخواست گواهی ثبت اختراع در سال 2023 بر اساس کشور:
          – چین: 1,677,701
          – امریکا: 598,085
          – ژاپن : 300,133
          – کره: 243,310
          – کل اروپا: 199,429
          – المان: 58,661
          – ایران : 8,852
          منبع: خود سایت WIPO (داده های ویکی پدیا دست کاری شدند)
          از اینجا بگیر: (برو صفحه ۵۶)

          https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-941-2024-en-world-intellectual-property-indicators-2024.pdf

          من طرفدار شرق و غرب نیستم! فقط اینکه یک سری به شدت روی برندها عقده دارن، و تصور می کنند غیر از غربی ها هیچ کسی نمی توانند فناوری داشته باشد، برام عجیبه؟

          دقیقا این غرب پرستی بسیاری از ایرانی ها از کجا میاد؟
          چرا فکر می کنید غیر از غربی ها کسی آدم نیست؟
          چرا تصور می کنید غیر از غربی ها کسی دانش و فناوری را نمی فهمد؟

          این موضوع در واقع جواب داره و در روان شناسی به نام «نژادپرستی درونی شده» (Internalized racism)، شناخته می شه. بدین صورت که یک نژاد قدرتمند و ثروتمند مدام تو سر نژاد فقیرتر می زنه و می گه تو هیچی نیستی، نژاد فقیر تر کم کم این موضوع را باور و درونی سازی می کند، و خود را کوچک، حقیر و بی ارزش می داند و در مقابل نژاد ثروتمند را بالاتر و بهتر از خود می بینید و هیچ کاستی و اشتباهی را برای او متصور نمی شود. به عبارتی هر چی بیشتری تو سری بخورد بیشتر سر تعظیم فرود می آورد. یک چیزی تو مایه های سندرم استکهلم!‌

          برخی از ایرانی ها انچنان دچار نژادپرستی درونی شده و خود تحقیری شده اند، که برایشان غیر قابل باور است که کسی بتوانند از غربی ها جلو بزند!‌ ایران که هیچ حتی دیگران هم اجازه جلو زدن از غربی ندارند!

          تاریخ و تجریه ساخت خودرو در کشورهای مختلف:
          آلمان : اولین خودرو در سال 1885 – تجربه ساخت خودرو : 140 سال
          چین : اولین خودرو در سال 1958 – تجربه ساخت خودرو : 67 سال
          ایران: اولین خودرو در سال 2001 – تجریه ساخت خودرو: 24 سال

          ما تا سال 1979 هیچ فناوری نداشیتم، هیچی صفر صفر!

          میزان تولید فولاد در سال 1980:
          ایران : 0.5 میلیون تن
          آلمان : 51 میلیون تن

          میزان تولید فولاد در سال 2024:
          ایران: 31 میلیون تن
          آلمان : 37 میلیون تن

          توسعه واقعی ایران از سال 1989 و پس از جنگ با عراق شروع شده.
          ایران تو 36 سال، نه تنها صنعت فولاد را به همپای آلمان رساند، بلکه ابزالات لازم برای صنعت فولاد مانند راکتورهای احیای اهن را بومی سازی کرد.

          ایران تو صنایع فضایی و راکت از آلمان جلو زده! ایران تنها پس 20 سال پس از جنگ عراق، در سال 2009 اولین ماهواره بومی خودش با راکت بومی فرستاد فضا، چیزی که آلمان در سال 2025 هنوز نتونسته انجام بده!

          ایران زیر تحریم ها پیشرفت های خیلی زیادی داشته، اما باورش برای دوستان خود تحقیر خیلی سخته!
          برای مثال ایران و ترکیه با جمعیت برابر خودرو می سازند. اما ایران کجا و ترکیه کجا:

          خودروی togg مثلا ساخت ترکیه در سال 2025:

          – طراحی پلتفرم : AVL اتریش
          – طراحی بدنه: Pininfarina ایتالیا
          – موتورهای الکتریکی: bosch آلمان
          – اینورترها : bosch آلمان
          – جعبه دنده: Magna Steyr اتریش
          – باتری ها: Farasis چین
          – پنل های داشبورد: BOE چین
          – فریم صندلی ها: Magna Steyr اتریش
          – ایربگ ها: Autoliv سوئد
          – سیستم صوتی: harman آلمان

          تنها چرم های داخل خودرو طراحی واقعی ترکیه است. این را برای مقایسه گذاشتم، تا بدونی که ساخت خودرو کار ساده ای نیست. و ایران با بوجود تحریم ها از کشورهایی مانند ترکیه چندین دهه جلو تر است. ایران زیر تحریم ها و ترکیه با دسترسی کامل به فناوری های غربی، اما عقب افتادگی ترکیه در زمینه های فناوری نسبت به ایران برای بعضی خود تحقیرها غیر قابل باوره! ترکیه حتی توان طراحی موتورهای الکتریکی رو نداره! که به مراتب از موتورهای احتراقی ساده تر هستند. ترکیه حتی صندلی های خودرو را نمی تونه طراحی کنه! صندلی! چه برسه به موتور!‌

          هواپیمای جنگنده و پهبادها و زیردریایی و سایر چیز های مثلا ساخت ترکیه هم همین طور هستند. در هواپیمای کان ترکیه تنها رادارش ساخت ترکیه است که یک رادار ضعیف حساب میشه و مربوط به جنگنده های نسل چهار هست. اگر دوست داری می تونم مثل مثلا خودروی ملی ترکیه تمام قطعات ساخت هواپیمای کان ترکیه را هم لیست کنم، چون حتی ارابه های فرودش هم ساخت فرانسه است! صندلیش به کنار!

          چین در عرض کمتر از قرن از جنگ جهانی دوم به بعد تمامی فناوری ها را یاد گرفت!
          چین یک تنه از صفر تا صد خودرو می سازد و تمام زیر سیستم هاش ساخت خودشان است.
          چین یک تنه هواپیمای نسل پنجم و نسل ششم می سازد و به کسی برای ساخت زیر سیستم هاش نیازی نداره!
          چین در صنایع ریلی، صنایع کشتی سازی (50 درصد کشتی های جهان ساخت چین هستند)، صنایع اتمی و هم جوشی هسته ای، صنایع مخابراتی و ارتبطات، ارتباطات کوانتومی، خودروی های الکتریکی , .. از جهان غرب جلو زده!

          فناوری متعلق به هیچ کسی نیست و همه می توانند آن را یاد بگیریند! و ظرفیت چین برای یادگیری فناوری های جدید و انجام اختراعات جدید از کل جهان غرب (امریکا و اروپا ) بیشتر است.
          چین بیش از 45 میلیون مهندس فعال داره! و میزان فارغ التحصیلان سالانه ش در حوزه های STEM حدود 5 میلیون نفره!
          غربی ها دانش و فناوری را از شکم مادر خود نمی آورند. همه باید بگیرند یک زمانی غرب هم فناوری نداشت. اما یادگرفتند. الان سرعت یادگیری فناوری در چین و پیشرفت ها از کل جهان بیشتر است. طبیعیه که انتظار داشت چین بتوانند از همه از جمله غرب جلو بزند!‌

          لطفا متعصب نباشید!

          ما چینی و غربی نیستیم! و نه چینی ها و نه غربی ها هیچ کدام دوست ما حساب نمی شوند.

          موافقم 5
          مخالفم 7
        4. آقا رضا

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (8 ديدگاه)

          متاسفانه آمریکا پرستی و غرب پرستی به طور کلی منطق شما عزیزان را خاموش کرده!
          تعصب شماها چنان سنگین شده که داده‌های سازمان‌های بین المللی مانند WIPO ( سازمان جهانی مالکیت فکری) را چرند و اشتباه می‌دانید!‌ چون بر خلاف تصور شما از ابرانسان‌های غربی‌تان است!
          با این حد از تعصب که بدون ارائه هیچ منبع و مدرکی، می‌فرمایید همه چیز ساخت آلمان و آمریکاست و غربی‌ها را شماره یک و به قول خودتان نامبر وان در تمام حوزه‌های فناوری می‌دانید، بحث اضافی دیگر ارزش نداره اقای اسحاق!
          در ضمن ما هم «مشلغه» داریم! منتهی نمی‌دانم با این سطح نگارشی که شما دارید دقیقا «مشلغه» شما چیست.

          به هر حال، قبول. دوست گرامی شما بردید!‌ هر گونه بحث با انسان متعصب و غیر منطقی فاقد ارزشه!

          به طور کلی خارج از جهان غرب، یعنی خارج از آمریکا و اروپای غربی، هیچ فناوری وجود نداره!
          مردمان غیر غربی به زور می‌توانند راه بروند، همان راه رفتن را هم از لطف غربی‌ها دارند! که به «uttermensch» های غیرغربی یاد دادند! و گرنه هنوز هم شرقی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها چهار دست و پا راه می‌رفتند!‌
          مردمانی که در خارج از جهان غرب زندگی می‌کنند، مثل آسیایی‌ها، خاورمیانه‌ای‌ها و غیره عملا بلا نسبت حیوانات سخنگو هستند. یک سری موجود دون پایه و رقت انگیز که تنها ادای انسان بودن را در می‌آورند!‌
          پیشنهاد می‌شود انسان‌های غیر غربی به غارهایشان بازگردند! دانش و فناوری تنها برای غرب است!

          خوبه؟ راضی شدید که در نهایت هم عقیده شدیم؟!

          موافقم 5
          مخالفم 2
        5. محمد کیان شهسوار

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (49 ديدگاه)

          داش داریم در مورد ماشین بحث میکنیم نه حوزه های دیگه:/

        6. آقا رضا

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (8 ديدگاه)

          قطار مافوق صوت چیه دیگه!؟ 🤣
          باور کن همچین فناوری اصلا وجود خارجی نداره!
          بی خیال اسحاق جان نمی‌دونم کلاس چندمی! 🤣
          من که گفتم حق با شماست!
          آقا قطار مافوق صوت هم آمریکایی‌ها دارن! و از قطارهای پارویی و بادبانی چینی خیلی بهترن!
          کلا تمدن آمریکا و اروپا توی یک سطح دیگه ست!
          خوبه؟
          بی خیال ولش کن داداش! ولش کن.

          موافقم 2
          مخالفم 3
        7. اسحاق

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (31 ديدگاه)

          عرض کردم که هنوز باید بیشتر تحقیق کنی
          اتفاقا این فناوری وحود داری ولی الان اطلاع ندارید
          بعدا متوجه خواهید شد

          ول هم نمیکنم چندین صفحه آماده کردم باید ویراستاری بشن که فرصت کردم یا لازم بدونم عرض میکنم

          موافقم 1
          مخالفم 1
        8. پارسا

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (10 ديدگاه)

          مشکلتون اینه ملاک برتریتون مثالات دانشگاه و حرفای فیزیکدانان و اینا هستن خب چه ربطی به صنعت خودرو داشت؟
          درضمن اونی هم اسم بردید یک موسسه استرالیای هست و صد البته بر اساس مقالات بررسی کردع نه چیزی که تو صنعت میبینیم

          واقعیت با ساخته و عملیاتی از زمین تا آسمان فرق داره بزرگوار.

  5. محمد کیان شهسوار

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    آقا رضا،شما داری میگی که ساخت ماشین کار راحتی نیست، این توی ذهنت باشه.

    ما هیچوقت نگفتیم فقط آمریکا و آلمان،کلی برند های دیگه هم هستن،مثلا…خب چرا جای دور بریم؟
    فرانسه و ایتالیا و…
    شما که داری میگی چرا هی کشور خودمون رو سرکوفت میزنیم،خب کافیه نگاه کنی،اگه نگاهت مثل ما باشه،میتونی ببینی که ما دنا پلاس و سمند و ریرا و غیره رو با پونتیاک آزتک مقایسه میکنیم و میگیم آزتک بهتره!(البته ربطی به این نداره که پونتیاک ساخت آمریکاست ولی به عنوان یکی از زشت ترین ماشین های دنیا ثبت شده!)

    بخوای بگی ساخت ماشین کار راحتی نیست اوکی!
    ولی اگه بخوای منم اگه پول و پله و ارث پدر داشته باشم و ادعا هم داشته باشم، میتونم یه پورشه پانامرا توربو ۵ بگیرم،تمام الکتریکی اش کنم،داشبورد تمام نمایشگری بذارم،چنتا چراغ هاشو سیخ بدم و یکم موتور اضافه بذارم روش که اعداد ارقام بالا بره و بگم از این سه برند که به عنوان بهترین برند های جهان(من اینو نگفتم رضایت مشتریان بوده)که شامل
    بنز،تویوتا و بی ام دبلیو می‌شوند ۱۰ برابر بهتره! اصن ۱۰۰ برابر اوکی؟

    بابا تو ببین زنه چجوری داره میگه! شما اصلا تا الان اسم چنین برندی رو اولین بار کی شنیدی؟
    مقایسه کن با اینکه وقتی بچه بودیم تنها چیزی که به ذهنمون میومد بوگاتی و لامبورگینی و ولوکس واگن و ۲۰۶ و ۴۰۵ بود!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. محمد کیان شهسوار

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    از این بحث ها خارج که هیچ،یه نگاه به قیمتش بکن،ماشین با اینهمه امکانات ۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ دلار؟؟؟

    والا بخدا سلام گرگ بی کلک نیست….

  7. احمد

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برندهای چینی هیچوقت به پای برندهای آمریکایی آلمانی و ژاپنی نمی رسند گول ظاهر شیک چینی ها. تبلیغات شون رو نخورید.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. اسحاق

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      به ژاپنی ها ممکنه برسن یا جلو بزنند ولی هیچوقت به گرد پای اروپایی و آمریکایی ها که نمیرسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا