خودروهای چینی

دانگ‌فنگ M-Terrain، شاسی‌بلند آفرودی غول‌پیکری با 1000 اسب بخار قدرت

دانگ‌فنگ امسال در نمایشگاه چنگدو کانسپت‌های جذابی را به نمایش درآورده است. این‌ها خودروهای آفرودی الکتریکی غول‌پیکری با نام‌های M-Terrain و M-Terrain S هستند که ظاهر بسیار چشمگیری دارند. این خودروها قرار است از طریق برند جدید منگشی (Mengshi) به بازار عرضه شوند که دانگ‌فنگ رسماً آن را در همین نمایشگاه معرفی کرده است. منگشی قبلاً نام سری خودروهای نظامی دانگ‌فنگ بود که بر اساس هامر H1 ساخته می‌شد اما حالا به برندی مستقل برای تولید محصولات آفرودی انرژی نو تبدیل شده است (در چین به خودروهای الکتریکی، پلاگین‌هیبریدی و هیدروژنی انرژی نو گفته می‌شود).

خودروهای M-Terrain بر اساس معماری آفرودی هوشمند M Tech ساخته شده‌اند. این معماری شامل پلت‌فرم جدید مورا (MORA)، سیستم‌های آفرودی هوشمند M ATS و قوای محرکه مگا پاور می‌شود. مورا یک پلت‌فرم آفرودی مستقل از نوع اسکیت‌برد است که مزیت‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان بدنه‌های مختلفی را به‌صورت مجزا توسعه داد و روی این پلت‌فرم نصب کرد و به همین دلیل، پلت‌فرم مورا از انواع مختلف بدنه مثل شاسی‌بلند، پیکاپ، ون و… پشتیبانی می‌کند. همچنین ازآنجایی‌که مورا یک پلت‌فرم انرژی نو است، امکان تجهیز به پیشرانه‌های بنزینی به‌عنوان افزایش‌دهنده برد را هم خواهد داشت.

در این خودروها هیچ اتصال فیزیکی بین فرمان و چرخ‌ها وجود ندارد زیرا از سیستم فرمان با سیم استفاده شده است. به لطف این تکنولوژی، دایره چرخش خودروهای منگشی تنها ۵.۱ متر خواهد بود. این خودروها همچنین از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و تکنولوژی حرکت خرچنگی مشابه هامر EV هم برخوردار هستند. سیستم آفرودی هوشمند M ATS منگشی هم شامل ۹ حالت رانندگی برای شرایط مختلف می‌شود. این سیستم همچنین می‌تواند تعلیق بادی خودروها را تنظیم کند و ارتفاع از زمین را تا ۱۰۵ میلی‌متر افزایش دهد. خودروهای منگشی به سه قفل دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی مجهز هستند که دوتا از آن‌ها روی محورهای جلو و عقب قرار دارند و سومی از نوع مرکزی و مجازی است.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اولین محصولات برند تازه تأسیس منگشی فعلاً در قالب دو کانسپت معرفی شده‌اند. M-Terrain یک شاسی‌بلند بزرگ آفرودی با ظاهری پر از خطوط تیز و زاویه‌دار است که قطعاً توجهات را جلب می‌کند. در جلوی این ماشین چراغ‌های کوچکی با طرح X شکل، سپر آفرودی بزرگی با قلاب‌های بکسل و جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی با لوگوی بزرگ منگشی در میانهٔ آن به چشم می‌خورند. در نمای جانبی خودرو هم می‌توان گلگیرهای برجسته، دستگیره‌های در مخفی و تایرهای آفرودی را مشاهده کرد.

چراغ‌های عقب M-Terrain به شکل صلیب هستند و در وسط آن‌ها قسمتی مشابه چرخ زاپاس جای گرفته است. فعلاً ابعاد دقیق این خودرو را نمی‌دانیم ولی باید حدود ۵.۲ متر طول داشته باشد. M-Terrain S اما خودروی عجیب‌تری است. در نگاه اول شاید فکر کنید این یک نسخه کوپه از M-Terrain باشد اما درواقع این یک پیکاپ است. بااین‌حال، واضح است که اتاق بار این خودرو اصلاً نمی‌تواند کاربردی باشد. دانگ‌فنگ فعلاً داخل این کانسپت‌ها را نشان نداده است ولی می‌توان دید M-Terrain S که فقط دو در دارد، در داخل به چهار صندلی مجهز است درحالی‌که در اینجا هم صندلی‌های عقب چندان کاربردی نخواهند بود.

طبق سندی که قبلاً از مشخصات فنی خودروهای M-Terrain دانگ‌فنگ افشا شد، این ماشین‌های آفرودی در دو نسخه تمام الکتریکی و هیبریدی افزایش‌دهنده برد تولید خواهد شد که نسخه اول به چهار موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۱۰۷۰ اسب بخار قدرت مجهز است. به لطف این نیروی عظیم، شاسی‌بلند آفرودی بزرگ دانگ‌فنگ ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسخهٔ تمام الکتریکی این خودروها به باطری‌های ۸۰۰ کیلووات ساعتی مجهز می‌شود که برد ۵۰۰ کیلومتری را فراهم می‌کنند.

نسخه افزایش‌دهنده برد اما حداکثر ۸۱۶ اسب بخار قدرت دارد و از باطری‌های کوچک‌تر ۶۵.۸ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند ولی با استفاده از پیشرانه بنزینی به‌عنوان ژنراتور، برد آن به ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. قرار است مدل‌های منگشی M-Terrain در سال ۲۰۲۳ راهی بازار چین شوند و دانگ‌فنگ انتظار دارد بتواند ماهانه ۴ هزار دستگاه از آن‌ها را به فروش برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    اینا به خط تولیدم میرسند ، آیا ؟!

    هر کوفتِ کپی‌ای هم که هست ولی خوب چیزِ فانتزی‌ای شده !

    موافقم 34
    مخالفم 4
  2. کافر مقدس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    چینی ها خیلی خوب ن . ولی تو نمایشگاه

    موافقم 39
    مخالفم 14
    1. حق گوی باطل

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      از لحاظ آمار فروش هم کم حرف برای گفتن ندارن سال پیش از ۱۰ برنک الکتریکی پر فروش ۳ تاش چینی بود

      موافقم 37
      مخالفم 6
      1. کیان

        ۷ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        درست هست ک امار فروش بسیار زیادی دارن، اما خب یه نکته داره اونم اینه که خودشوم یک چهارم جمعیت زمین هست تقریبا، بزرگترین بازار مصرف کننده هستن، (کلا سواله) حالا یه اقتصاد دان باید جواب بده فروش داخلی کمکی به اقتصادشون میکنه، باعث پیشرفت شاخصهای اقتصادی میشه یا تا وقتی صادرات نباشه و ارز تبادل نشه منفعت نخواهد برد، چه چین چه هرکشوری منظورم هست
        حالا یکی نیاد بگه ما هم کلی پراید میفروشیم و … ، بازار ما بستس کلا، قابل مقایسه نیست، تازه همون پراید و هم زوری داریم تولید میکنیم، الان هم یکمی چراغ و گلگیر عوض کردن اسمش عوض شد و …

        موافقم 26
        مخالفم 3
        1. ارسلان

          ۸ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (450 ديدگاه)

          کیان اگه یه کشوری یه محصولی تولید کنه که صدرصد بومی باشه یعنی بابت تولید نخواییم ارز از کشور خارج کنیم اگه اون محصول توی کشور زیاد بفروشه و نیاز بازار کشورش رو تامین کنه باعث کاهش نقدینگی میشه
          نقدینگی چیه ؟؟ پول نقد دست مردم رو میگن نقدینگی که با زیاد شدن نقدینگی شاهد افزایش تورم خواهیم بود چونکه تقاضا برای خرید کالاها افزایش پیدا میکنه افزایش تقاضا هم = با افزایش قیمت ها
          اگه یه کشور یه محصول صدرصد بومی تولید کنه منجر به کاهش نقدینگی و افزایش تولید ناخالص داخلی میشه که منجر به افزایش درامد دولت اون کشور از منبع اخذ مالیات میشه چون شرکتی که بیشتر فروخته بیشتر هم مالیات میده درصد مالیات همونه ولی مثلا 30 درصد 100 میلیون کجا و 30 درصد 100 میلیارد کجا ؟؟
          خب افزایش درامد های دولت باعث میشه که دولت بتونه در توسعه زیرساخت های کشور قویتر و سریعتر عمل کنه چین با همین روش تونست از یه کشور فقیر و کشاورزی به یه کشور صنعتی و دومین اقتصاد تبدیل بشه
          دولت چین به مردمش میگه بیا اینقدر وام بگیر و یه کارخونه درست کن 10 سال هم معاف از مالیات / وقتی تعداد برندها و کارخونه ها زیاد شدن بعد از 10 سال درامد دولت هزاران برابر میشه از همین مالیات ها همین سیاست باعث افزایش تولید ناخالص داخلی چین و رشد اقتصادی کشورش شد

          موافقم 7
          مخالفم 0
    2. Reza Waffen SS

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      تو عمل هم حرف های زیادی واسه گفتن دارن

      موافقم 26
      مخالفم 5
      1. phonix

        ۷ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        فقط نیو و بی وا دی اونم فقط خودش نه زیر مجموعه هاش خوب کار کردن بقیه فقط حرف بودن فعلا

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    دیگه همه دنیا میدنن که کپی کاری بین چینیا مخصوصاً تو صنعت خودروسازی یه امر رایج و مرسوم هستش!!!! تو چندین سال گذشته خودروسازای چینی همیشه تو طراحی ماشیناشون از برندهای نام آشنای دنیا طرح دزدیو کپی برداری کردن

    موافقم 10
    مخالفم 6
  4. Avan

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    طراحی و مشخصات فنی چشمگیری دارد

    موافقم 15
    مخالفم 3
  5. حق گوی باطل

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    حالا اسمشو چی بذاریم رضوانی تانک هامر یوریان؟

    موافقم 17
    مخالفم 10
  6. corvette

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    به من اندکی برانکو رپتور بدهید
    ( بهترین آفرودر)

    موافقم 8
    مخالفم 17
  7. M.Kkarimi

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (860 ديدگاه)

    چجوری با این زاویه های حمله و فرار و شکست آفرودم میخواد بره ؟!؟! :/ اون 105 میلی متر افزایش ارتفاع هم فکر نکنم بتونه خیلی دردی دوا کنه ….

    موافقم 16
    مخالفم 6
  8. مسعود

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    چراغ هاشون بخصوص چراغای عقب خیلی تخیلی و زشت طراحی شدن
    در کل توازن ندارن و خیلی شلوغ کاری شده روش
    انگار یه هامر دادن دست منصوری گفتن طوری تیونش کن شکل رضوانی در بیاد :\
    یه همچین گاو شتر اسب خروس الاغ پلنگی :|||||

    زاویه فرارشون هم تو حلق فن چینی ها
    ارتفاع پراید از اینا بیشتره فکر کنم

    موافقم 8
    مخالفم 6
  9. مهدی

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (552 ديدگاه)

    4000 تا ماهیانه قصد داره بفروشه !!…….

    موافقم 14
    مخالفم 0
  10. Si

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    رضوانی تانک؟
    پیشرفت کردن ولی مثل کره دارن از آمریکا و ژاپن تقلید میکنن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. aryan 25

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    یجورایی ترکیب فورد برانکو و رضوانی تانک هست که برقی شده
    ولی ارتفاعش برای آفرود کمه بنظرم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. پارسا

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (282 ديدگاه)

    حداقل اینا منتاژ کنید

    موافقم 9
    مخالفم 0
  13. JDM lover

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    با این زوایا حمله و فرار و… که افرودش در حد زامیاد کارونه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  14. T

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    بجای اینهمه برند معروف برم دنگ و فنگ بخرم که چی ؟😂

    موافقم 9
    مخالفم 2
  15. pouya98645

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    زیباست

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    این نمیتونه افرودی باشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. Swedish Arrogant Tiger

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ته قدرت آفرودیش عبور از چاله چوله ها و دست انداز های اینجاست.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  18. Brooo

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    رسماً یه کپی از تانک رضوانیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. GT500

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    از سایت پدال انتظار نمی رفت به این شایعات مقاله بده
    اخه دانگ فنگ هم مقاله داره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا