چین و اتحادیه اروپا وارد مذاکره درباره تعرفه خودروهای برقی شدند

جمعه 22 فروردین 1404 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
china-factory
درحالی‌که ترامپ سیاست‌های ضدچینی را دنبال می‌کند، اروپا و چین به‌دنبال راه‌حل توافقی برای خودروهای برقی هستند.
تبلیغات

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه آلمانی Handelsblatt، اتحادیه اروپا و دولت چین مذاکراتی را آغاز کرده‌اند که ممکن است به‌جای تعرفه‌های فعلی، به تعیین یک "حداقل قیمت" برای خودروهای برقی وارداتی از چین به اروپا منجر شود.

این مذاکرات در شرایطی آغاز شده‌اند که سیاست‌های جدید تجاری دونالد ترامپ—رئیس‌جمهور پیشین و نامزد احتمالی آینده آمریکا—باعث محدود شدن صادرات چین به بازار ایالات متحده و در عوض افزایش تمرکز خودروسازان چینی بر بازار اروپا شده است.

کپی لینک

چه چیزی در حال تغییر است؟

🔹 ماروش شفچوویچ، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، تأیید کرده که در ۲۴ ساعت گذشته با وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، گفتگو کرده‌اند. هر دو طرف موافقت کرده‌اند که بررسی کنند آیا می‌توان به‌جای تعرفه، یک قیمت حداقلی برای خودروهای وارداتی چینی تعیین کرد یا نه.

🔹 وزارت بازرگانی چین نیز در بیانیه‌ای رسمی در پکن اعلام کرده که این مذاکرات بلافاصله آغاز می‌شوند.

کپی لینک

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

از اکتبر ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا تعرفه‌هایی تا ۴۵.۳٪ روی خودروهای برقی چینی وضع کرده که در پاسخ، دولت چین نیز اقدام به وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه کرده است. از جمله این اقدامات، ضربه به صادرات نوشیدنی‌های الکلی فرانسوی بوده.

اما حالا اروپا به‌دنبال راه‌حلی پایدارتر است؛ روشی که هم تأثیرگذاری تعرفه را حفظ کند و هم قابل راستی‌آزمایی باشد. قیمت کف (Price Floor) یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند به شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر برای خودروسازان منجر شود.

کپی لینک

نقش ترامپ در این تغییرات

ترامپ اخیراً اعلام کرده که تعرفه‌های متقابل با همه کشورها (به جز چین) را به‌مدت سه ماه تعلیق می‌کند. او در عوض، وعده داده که مالیات کالاهای چینی را افزایش خواهد داد.

این سیاست باعث شده که خودروسازان چینی عملاً مسیر صادرات به آمریکا را بسته ببینند و در نتیجه تمرکزشان را به سمت اروپا معطوف کنند، جایی که باوجود تعرفه‌ها، همچنان امکان رشد و توسعه وجود دارد.

کپی لینک

نتیجه: چین در اروپا، قوی‌تر از همیشه

کارشناسان تجارت بین‌الملل معتقدند این وضعیت یک نمونه کلاسیک از انحراف تجاری (Trade Diversion) است؛ یعنی وقتی بازار اصلی بسته می‌شود، صادرکننده بازارهای جایگزین را هدف می‌گیرد.

در حال حاضر، اروپا به دومین بازار مهم صادرات خودروهای چینی بعد از آسیا تبدیل شده و برندهایی مانند BYD، Geely، SAIC، و Leapmotor حضور گسترده‌تری در این قاره پیدا کرده‌اند.

کپی لینک

چرا تعیین "قیمت کف" به نفع چینی‌هاست؟

در مقایسه با تعرفه‌های درصدی که می‌توانند غیرقابل پیش‌بینی و متغیر باشند، تعیین یک قیمت حداقلی برای ورود خودروها به بازار اروپا، به خودروسازان چینی امکان می‌دهد مدل‌های کسب‌وکارشان را بهتر تنظیم کنند، قیمت‌گذاری‌های منطقی انجام دهند و بازار را به‌طور پایدار توسعه دهند. این یعنی به جای اینکه منفعت درآمدی فروش یک خودرو به جیب دولت‌ها برود، به خودروساز می‌رسد که درنتیجه روی بهبود کیفیت محصول هم تاثیر خواهد گذاشت.

کپی لینک

آیا این مذاکرات به توافق منجر می‌شوند؟

هنوز برای نتیجه‌گیری زود است، اما آمادگی اتحادیه اروپا برای جایگزینی تعرفه با یک سیستم جدید، نشان می‌دهد که رهبران اروپا به‌دنبال سازوکار منطقی‌تر برای تنظیم تجارت با چین هستند، به‌ویژه در شرایطی که سیاست‌های ایالات متحده، تنش‌های تجاری جهانی را افزایش داده‌اند.

کپی لینک

نتیجه برای ایران:

اگر خودروهای چینی به اروپا با تعرفه کمتری یا قیمت کف مشخص برسند، سودآوری صادراتی بیشتری برای برندهایی مانند BYD یا لیپ موتور ایجاد می‌شود. این موضوع ممکن است باعث شود خودروسازان چینی برای صادرات به ایران، به‌دلیل سود کمتر، اهمیت کمتری قائل شوند یا مدل‌های ضعیف‌تر را روانه بازار ایران کنند. از سویی ممکن است این اتفاق باعث شود تا خودروهای ارزان‌تری که امکان ورود به بازار اروپا را پیدا نمی‌کنند، برای صادرات به ایران و سایر کشورها رقابت کنند.

در نتیجه، اتفاقات تجاری بین چین و اروپا می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم روی کیفیت و قیمت خودروهای وارداتی به ایران هم تأثیر بگذارد. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.