گروه بهمن در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اقدام به مونتاژ بسترن B30 در کلاس سدان کامپکت کرد. این خودرو از محصولات فاو چین، با پیشرانهی ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک در ایران حضور داشت.
گروه فا (تلفظ درست واژهی FAW) در سال ۱۹۵۳ با سرمایهگذاری دولتی بنیان نهاده شد و امروزه نیز، بخش اصلی سهام آن در اختیار دولت چین باقی مانده است. فاو دارای دو زیرمجموعهی عظیم خودروسازی است که شامل هونگچی و بسترن (بستون: Bestune) میشود. با توجه به اینکه سابقهی فاو، بیشتر بر ساخت کامیون و صنایع سنگین حمل و نقل استوار است، برند بسترن در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد تا کارخانهای مخصوص تولید خودروهای مدرن باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت هونگچی، از سالهای دههی ۵۰ میلادی فعال است و سواریهای تشریفاتی کلاس لوکس، تولید میکند.

ظاهرا برند بسترن (Besturn) مخصوص خودروهای صادراتی است و برای داخل چین از نام تجاری بستون (Bestune) استفاده میشود. در سبد محصولات بسترن، انواع سدان و شاسیبلند وجود دارد. مدلهای صادراتی بسترن شامل B70، T55 و X80 از نظر کیفیت فنی، نزدیک به سطح اول خودروسازی چین، مثل تولیدات جیلی و چری و چانگان هستند. اوایل دههی ۹۰ خورشیدی، بسترن B50 توسط گروه بهمن در ایران عرضه شد و نظر کارشناسان را در کلاس قیمتی خود، جلب کرد.
بسترن B30 با پلتفرم الهام گرفته از فولکس واگن جتا سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و آخرین نسخهی آن، سال ۲۰۲۰ به دست مصرفکننده چینی رسید. این خودرو با استقبال مناسب در چین مواجه بود و همراه نسخهی تمام برقی با سعاع حرکتی ۲۰۰ کیلومتر نیز وجود داشت. مدل بنزینی با پیشرانهی ۱/۶ لیتری و گیربکس اتوماتیک در بازار چین به قیمت ۹۰ هزار یوآن (معادل ۱۳ هزار دلار) فروخته شد.
طراحی ظاهری و بدنه بسترن B30
با وجود سابقهی طراحی در سال ۲۰۱۵، بسترن B30 هم، مشابه برادر بزرگتر (بسترن B50) ترکیب خوبی دارد که خصوصا از نمای مقابل، به سختی میتوان از آن، ایراد گرفت.
هماهنگی جالبی بین سایز جراغهای اصلی و جلو پنجره دیده میشود؛ به طوری که این بخش، جدا از کل بدنه به نظر میرسد. شباهت این قسمت، با هیوندای النترا ۲۰۱۵ و آیونیک، خصوصا در نمای ۶ ضلعی جلو پنجره، غیر قابل انکار است، اما در مجموع، جوانپسند و اسپرت محسوب میشود.
فریم جلو پنجره و خطوط افقی داخل آن، از فلز براق هستند و هرچند که در قابی سیاه و پلاستیکی در کنار چراغها دیده میشوند، حس ارزان قیمت خودروهای چینی را، از ذهن بیننده دور میکند. در طراحی سپر هم، بخش اصلی فلزی و همرنگ بدنه ساخته شده است، درحالیکه جایگاهی برای هدایت هوا و چراغهای روشنایی روز دارد. این سپر با ساختار لبهدار پایین، حجمدهی مناسبی در طرفین ارائه میکند که تاثیر مثبتی بر ابعاد ظاهری خودرو دارد. کاپوت جلوی بسترن B30، تا لبهی چراغها و جلوپنجره کشیده شده است به طوریکه تقریبا هیچ فضای خالی بین آنها، دیده نمیشود. نمای این بخش هم به سادگی رها نشده و دارای خطوط حجمدهنده است.
از نمای جانبی، ابعاد کوچک B30، کاملا جلب نظر میکند، درحالیکه بیش از ۴.۵ متر طول دارد و از این نظر، تقریبا هماندازهی تویوتا کورولا ۲۰۱۵ است. این خودرو در مقایسه با بعضی سدانهای چینی موجود در ایران مثل چری آریزو ۵، طول کمتری دارد و این موضوع، میتواند علاقهمندان چنین مدلهایی را به سمت نمونههای کشیدهتر (مثل آریو S300 و MG 360) جذب کند. پ
یچیدگی خاصی در طراحی B30 از نمای بقل، دیده نمیشود، اما به سادگی نیز رها نشده و دارای خطوطی حجمدهنده است که مهمترین آنها، از لبهی چراغ جلو تا چراغ عقب وجود دارد. پایین درها و نزدیک رکابها نیز، خطی مورب وجود دارد جلوهای مدرن به بسترن B30 میدهد. در نمونههای موجود در چین، رینگهای ۱۵ اینچی دیده میشوند، اما نسخههای وارد شده به کشور، با چرخهای اسپرت ۱۶ اینچ و طرح پنجپر دوگانه، همراه با آینه بغلهای راهنمادار و همرنگ بدنه هستند.
نکات مثبتی که در طراحی نمای مقابل و جانبی بسترن B30 اشاره کردیم، در پشت خودرو دیده نمیشود و به نوعی طراحی این بخش، جدی گرفته نشده است. سپر عقب و درب صندوق، بسیار ساده هستند، ضمن اینکه خلاقیت خاصی در چراغهای پشت خودرو دیده نمیشود. پرهیز از به کار گیری ادوات پلاستیکی در نمای عقب بسترن وجود دارد و صرفا در بخش کوچی از زیر سپر، شاهد استفاده از مواد ارزانقیمت هستیم. از سویی دیگر، کشیدگی شیشهی عقب که باعث افزایش زیبایی خودرو در نمای جانبی شده، طول کاپوت عقب را کاهش داده است که در نتیجهی آن، جابهجا کردن لوازم در انتهای صندوق عقب، کمی سخت است.
در مجموع، با توجه به اهمیت بسیار زیاد نمای روبرو در زیبایی یک خودرو، میتوان از کاستیهای عقب بسترن B30 گذشت و نمرهی بسیار خوبی به طراحی آن داد. ابعاد این خودرو شامل ۴۶۲۵ میلیمتر طول، ۱۷۹۰ میلیمتر عرض و ارتفاع سقف ۱۵۰۰ میلیمتر است که با فاصله محورهای ۲۶۳۰ میلیمتر ارائه میشود.
طراحی داخلی و کابین بسترن B30
با قرار گرفتن پشت فرمان بسترن B30، با نکتهی جذابی در طراحی اتاق این خودرو مواجه نمیشوید. هرچند که میتوان، داشبورد و ادوات آنرا، زیباتر از محصولات وطنی مثل پژو ۴۰۵ و سمند دانست، اما نوع چیدمان تجهیزات در مقابل سرنشینان، به کامیونهای چینی شباهت دارد و چندان جذاب نیست. مهمترین نکتهی مثبت در کابین B30، صندلیهای خوشفرم و نمایشگر لمسی ۷ اینچی هستند که حس یک خودروی مدرن به راننده میدهند. قطعات پلاستیکی در حاشیهی نمایشگر اصلی و دیگر تجهیزات داشبورد، طرحی شبیه به فیبر کربن دارند که در بعضی خودروهای چینی دیده میشود.
بسترن B30 از ادوات پلاستیکی با طرح چوب در نمای داخلی استفاده نکرده است، اما بعضی قطعات، مثل دستگیرهها و کلیدهای گردان تهویه مطبوع از فلز نفرهای رنگ ساخته شدهاند تا حس بهتری به کاربر دهند. هرچند که مواد موجود در صندلیها و تودریها تا حدودی قابل قبول است، پلاستیک سخت داشبورد و جایگذاری بعضی ادوات، مثل مجرای هوا در زیر نمایشگر؛ نکات منفی در فضای داخلی B30 محسوب میشوند.
بر اساس تجربهی نگارنده، از حضور در کابین بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، میتوان گفت فضای داخلی B30 با وجود نمایشگر، سانروف و آپشنهای مثبت، کمی کوچکتر از رقبای آن احساس میشود. این موضوع، در ردیف دوم، بیشتر جلوه میکند و خصوصا در فضای سر برای سرنشینی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر، چندان راحت نیست.
نکتهی مثبتی که میتواند، برای خریدار بسترن B30 جذاب باشد، حجم قابل توجه صندوق عقب است. فضای این بخش، ۴۸۰ لیتر برآورد میشود که در مقایسه با سمند و صندوق ۵۰۰ لیتری، و L۹۰ با فضای بار ۵۱۰ لیتری، تفاوت خاصی ندارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی بسترن B30
تنها قوای محرک نصب شده روی B30، موتور ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر است. این خودرو در چین با دو نوع جعبهدندهی دستی و اتوماتیک تولید شد اما برای بازار ایران، فقط گیربکس اتوماتیک داشت. وزن خالص نسخهی مونتاژ بهمن موتور، ۱۲۷۰ کیلوگرم است.
جعبهدندهی خودکار ۶ سرعته در B30، میتواند برای خریدار جذاب باشد، چراکه ساخت آیسین ژاپن است و عملکرد بهتری نسبت به دیگر سدانهای ارزانقیمت چینی مجهز به گیربکس CVT دارد. با این شرایط، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت B30، حدود ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، تقریبا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بنا به ادعای شرکت وارد کننده، بسترن B30 میتواند به نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، هرچند که در تستهای میدانی، بیش ۲۰ ثانیه طول کشید تا از حالت سکون به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
فرمان برقی برای B30، یک آپشن فنی مهم محسوب میشود. در مجموعهی پیشرانه هم، ادواتی مثل سرسیلندر آلومینیوم، زمانبندی متغییر سوپاپها (VCT)، تنظیم متناوب تراکم سوخت (IUPR)، میل بادامک دوگانه (ِ DOHC) و زنجیر به جای تسمه تایم، وجود دارند که در میان خودروهای چینی، کمتر دیدهایم.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بسترن B30
ظاهر جذاب B30 و پیشرانهی کاملا معمولی آن، حتی اگر با بهترین گیربکس دنیا هم ارائه شود، نمیتوانn بدون آپشنهای متنوع، خریدار ایرانی را متقاعد کند. با این اوصاف، میتوان سدان کامپکت بسترن را در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، دارای امکانات راضیکننده و سطح متوسط توصیف کرد.
طبق معمول خودروهای چینی وارد شده به ایران، بسترن B30 هم دارای ۵ ستارهی ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) است. این موضوع، با توجه به حضور پلتفرم فولکس جتا در ساختار مدل B30، تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد، هرچند که تلاش ما برای یافتن فیلم مربوط به تست تصادف این خودرو، بینتیجه بود.
آپشنهای مربوط به سیستم ایمنی B30، مثل امکانات رفاهی آن، برابر با حداقلهای یک خودروی مدرن در سطح جهانی است، به طوری که، ترمزهای ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی فشار ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، فناوری کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سامانهی نگهدارندهی خودرو در شیب (HHC)، در سدان کامپکت سترن، در نظر گرفته شده است. نسخهای از بسترن B30 که به ایران خواهد آمد، دارای دو کیسهی هوا برای راننده وسرنشین کناری، خواهد بود.
در فضای داخلی B30 مونتاژ بهمن موتور، سانروف، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک، ناوبری ماهوارهای به زبان فارسی همراه با توانایی مسیریابی، قابلیت اتصال تلفن همراه به پخشکنندهی چند رسانهای از طریق USB، AUX و بلوتوث، وجود دارد. بسترن B30، علاوه بر رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ آلومینیوم، دارای چراغهای رشنایی روز، آینه بغلهای راهنمادارا، چراغ عقبهای LED و سیستم خاموش و روشن شدن خودکار چراغهای اصلی است.
کیفیت رانندگی، قیمت در بازار و مقایسه با رقبا
بسترن B30 دست دوم مدل ۱۳۹۷ با کارکرد کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر و شرایط بدنهی فاقد تصادف، حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. مهمترین رقیب این خودرو، چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک است که در نسخهی مدل ۱۳۹۷، تقریبا ۵۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. با این شرایط، قطعا چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک، ارزش خرید بالاتری نسبت به B30 دارد و ۱۰ درصد قیمت بیشتر را توجیه میکند.
تجربهی رانندگی با سدان کامپکت بسترن، نکات مثبت و منفی جالبی دارد. شتابگیری و مصرف سوخت خودرو، اگر نگوئیم ناامید کننده، مشابه دیگر خودروهای دارای پیشرانهی ۱.۶ لیتری بازار ایران (نظیر ۲۰۶ صندوقدار و سایپا آریو S300) عمل میکند. درحالیکه شرکت واردکننده مانور زیادی روی جعبهدندهی ژاپنی B30 داده است، اما این موضوع در عمل تاثیر زیادی بر شتاب خودرو ندارد و صرفا میتوان از نرمی تعویض دندهها تعریف کرد. سر و صدای پیشرانه، تا حدودی در کابین شنیده میشود که البته با توجه به کلاس قیمتی بسترن، قابل قبول است.
نکتهای که نباید فراموش شود، امکانات فنی B30 است. سیستمهای ترمز ABS و EBD همراه با فناوری کنترل لغزش ESP بهندرت در سدانهای اقتصادی ساخت چین دیده میشود. این تجهیزات، نقش زیادی بر کنترل خودرو در جادههای لغزنده و ترمزگیریهای حساس پیش از تصادف دارند که البته توسط خودروسازان ایرانی کماهمیت به نظر میرسند. بخش اصلی قطعات در ساختار ترمز و فناوریهای وابسته به آن در بسترن B30، ساخت بوش آلمان است.
مهردادکمال
۱۸ خرداد ۱۴۰۱صاحب اول و آخرشین اگه بخرینش
دکتر استاپ
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ماشین چینی که تولیدش متوقف شده دیگه ارزش فکر کردنم نداره
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۱واقعاً نمیفهمم پدال چیکار داره میکنه !!!
۱ – پدال ، دوستان ، کاربران ، عزیزان ، دلار هر لحظه امکان انفجارش رو به بالا هست !
۲ – خودروهایی مثل همین بسترن هستند که از قضا خودروی خوبی ( بودن ) !
۳ – بودنِ خدمات و قطعات یه موضوعِ ، قیمت خدمات و قطعات موضوعی دیگر !
۴ – خودروهایی هستند مثل ورنا یا آوانته که در نوع خودشان عالی هستند و قطعاتشان هم هست اما بسیار گران ، چنان گران که باورتان نمیشود و فقط قیمت یه سرسیلندرشون را بگیرید تا بفهمید قضیه چیه !
۵ – خودروهای چینیای مثل این خودرو مطمئناً چیزی جز دردسر برای صاحبش ندارد حتی اگر بهترین چینی باشد !
۶ – در این بازار مکارهی ایران یا ایرانی بخرید یا نهایت چِری ( با اینکه بدترین چینیه ایران هست اما حداقل قطعاتش هست و مکانیکها شناخت پیدا کردن به سبب گستردگی فروشش در ایران ) !
۷ – در کارکردهها به خودروهایی توجه کنید که اول استهلاک پائینی داشته باشه و در بدترین حالت اگر قطعاتش نبود ، حداقل بشه از امارات ترکیه پاکستان تهیه بشه و این خیلی مهم هست !
یه نگاه به تعرفهی اِجرت اوستاکارها بندازید تا بفهمید انتخاب شما امروزه با جیبتان شوخی نداره !
زیر ۶۰۰ میلیون به ساندرو و L90 فکر کنید !
زیر یک میلیارد به کرولا یاریس کمری ماکسیما سراتو فکر کنید !
بالای یک میلیارد هم دیگر با خودت هست ، چون کسی که بالای یک میلیارد در بازار ایران خرید میکند یعنی دلش برای پولش نمیسوزد و خدماتش هم اهمیتی ندارد اما حوصله هم خیلی مهم هست که خرابیها بیحوصله میکند آدم را !
بهمن
۱۹ خرداد ۱۴۰۱سلام آقا نوید،برای بودجه تا ۴۰۰ میلیونی چه ماشینی پیشنهاد میکنید؟
امین
۱۹ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا خیلی ماشین خوبیه.هر کی داره ،راضیه
hssn
۱۸ خرداد ۱۴۰۱و باز هم مطلب پرطرفدار.
زیزیگولو
۱۸ خرداد ۱۴۰۱🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️پدال تورا بخدا …….
The Grand Tour
۱۸ خرداد ۱۴۰۱دوستان تا ۱۰۰-۱۵۰ میلیون کلاسیک چی پیشنهاد میکنید؟
فقط ابعادش جوری باشه که توی شهر میخوام استفاده کنم (امریکایی ها بزرگ و SUV بزرگ نمیشه برای مثال)
کم خرج که نمیتونه خیلی باشه ولی تعمیر و تامین قطعاتش راحت باشه و خیلی هم قدیمی نباشه
امیرشایان فرازی
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ببین بنز کپل فک کنم بد نباشه یا یه مینی اگه گیر بیاری
من خودم تو فکرمه یه سویل بخرم
The Grand Tour
۱۸ خرداد ۱۴۰۱مینی که رنجش از ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیونه اصلا امکان پذیر نیست.
بنز کپل هم تمیز پیدا نمیشه متاسفانه
سویل برای شهر بزرگه و گرنه گزینه خیلی ایده آل و مناسبیه
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۱خندهداره ، اما به مزدا ۱۰۰۰ فکر کن !
چون هم قطعات استوکش هست هم اگر تمیز جمع شود میتواند چشمنواز باشد و همه هم دوستش دارند !
تویوتا سلیکا هم عالیه !
بیوک ایران هم بد نیست !
البته با این قیمتی که گفتید سخت خودرویی کلاسیک پیدا میشود !
مگر خودتان کارهایش را انجام دهید تا ارزان تمام شود و اگر نه فکر رهن سند ملکی و گرفتن وام باش جهت تکمیل خودرویی سالم و زیبا !
viper2
۱۹ خرداد ۱۴۰۱اقا بیوک و کادیلاکخیلی بیشتر از این حرفاس اصلا برای شهر مناسب نیست با این قیمت چون همش خرابه . اره با قیمت ۳۰۰ تومن میشه یه بیوک خشک گیر اورد . کادیلاکم که کلا برو بالا . کلا برو بالا تر
The Grand Tour
۱۹ خرداد ۱۴۰۱مزدا ۱۰۰۰ که وانته اصلا مناسب کارم نیست دنبال یه ماشینی هستم ۴ تا صندلی داشته باشه.
سلیکا بد نیست ولی سالمش خیلی گرون میشه و از دسترس خارج
بیوک ایران هم ابعادش بزرگه هم مصرفش بالایی داره
حالا منظور حتما کلاسیک ۴۰ ساله و اینا نیست تا ۲۵-۳۰ سال پیش هم مشکلی نداره عین هوندا یا میتسوبیشی
دکتر استاپ
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ی نگاهی به تویوتا کارینا بنداز
البته یکم قدیمیه
دکتر استاپ
۱۸ خرداد ۱۴۰۱اگه مدل بالا تر میخوای
تویوتا کریسیدا بگیر دقیقا مطابق با معیار های توئه
حرف نداره
viper2
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ببین دوست عزیز . با این قیمت ماشین کلاسیک مثل بیوک و نوا و بنز دانشجویی و کپل و هر چی که فکرش کنی نمیتونی بخری . یعنی میتونی ولی کار داره . به جای اینکه ماشین بهت خدمت کنه تو باید بهش خدمت کنی . ولی اگه کلاسیک میخوای تو این رنج . تویوتا کارینا کولر دار . هم کوچیکه هم ماشین خوبیه به نسبت قیمت . تمیزشم با این قیمت گیرت میاد . یا مثلا گالانت هم خوبه اگه بتونی گیر بیاری .
The Grand Tour
۱۹ خرداد ۱۴۰۱پست قبلی هم باهاتون صحبت کرده بودم
کارینا مدلش قدیمیه یخورده و خب امکانات کمی هم داره ولی گالانت گزینه خوبیه
در مورد قطعات نسخه ۲ لیتری انژکتوریش اطلاعی دارید GTi 16V
TML BN
۱۹ خرداد ۱۴۰۱مم دقیق نمیدونم ولی یک نگاهی به میتوسیوشی گالانت چرا نمیندازی البته من واقعا از قیمت این کلاسیک ها خبر ندارم ولی واقعا آهه دوو سیلو به کارت نمیاد؟؟؟؟
چون قیمتش مناسبه خیلی
The Grand Tour
۱۹ خرداد ۱۴۰۱سیلو ها هم قطعاتشون کم شده نسبت به چند سال پیش هم چون مونتاژی هستن داشبورد و اینا به صدا افتاده پشت ۲ تاش نشستم زیاد خوشم نمیاد نمیاد ازشون
اسپرو ها بهترن ولی قطعاتشون کمتره از سیلو
TML BN
۱۹ خرداد ۱۴۰۱دوو اسپیرو هم خوبه
امیرشایان فرازی
۱۹ خرداد ۱۴۰۱قطعاتش درست حسابی نیست فک کنم
Hadi
۱۸ خرداد ۱۴۰۱لطفا از مزدا ۳۲۳ هم بررسی کنید…
ممنون
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۱این نظر رو از دید صاحب ماشین میدم. سال ۹۷ حدود ۸۵ تومن خریدم و واقعااا ماشین خیلی خوبیه در این رنج قیمتی. سواری نرمی داره بخصوص تعویض دنده ها بسیار نرم هستش و از نظر فنی منهای شتاب گیری، خیلی خوبه. ابعاد داخلیش برای یک خانواده ۴ نفره مناسبه و کمبود فضا احساس نمیشه. طراحی داشبورد چنگی به دل نمیزنه و صندلی ها هم خشک هستن. بخاری و کولرش هم در حد معمولی هست. متریال داخلی کاملا خشک، فقط در رودری ها به مقدار خیلی کم چرم مصنوعی به کار بردن. کیفیت مونتاژ نسبت به دیگر چینی ها بالاتره. ولی یه مشکل اساسیش اینه؛ ورق بدنه خیلی نازک هست. یعنی وای به حالتون اگه یه برخورد حتی ریز داشته باشین. با اینکه ورق درب ها هم تقریبا صافه ولی با این ضخامت کمی که داره عملا نمیشه صاف درش آورد. متاسفانه خدمات پس از فروش زیر صفر هست به طوری که اگر قطعه ای مخصوص برای این ماشین خراب شد؛ دیگه خراب شد. شتاب اولیه خوبی داره ولی شتاب ثانویه به موتور های داخلی میبازه. خلاصه که ماشین خیلی خوبیه ولی در این نقطه جغرافیایی هیچ توجیه خرید نداره.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۱بنازمت علی آقا که حرف من را زدید ، دقیقاً !
انتخاب امروز خودرو در ایران مساوی هست با بودن خدمات و قطعات !
هرچی هم خودرویی خوب باشد ، اگر خدمات و قطعاتش نباشد فقط باید نشست داخلش گریه کرد !
JDM lover
۱۸ خرداد ۱۴۰۱میشه یکم هم خودرو های کارکرده ژاپنی بررسی کنید؟ یا مثلا المانی؟؟ خسته شدیم از دست این چینی ها
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ خرداد ۱۴۰۱بله حتما
Avan
۱۸ خرداد ۱۴۰۱خودرو های آلمانی و ژاپنی و آمریکایی و … را که مرتب بررسی می کنند.هدف این صفحه اینه که هر روز با یکی از خودروهای موجود در کشور آشنا بشیم برای کسانی که قصد خرید دارند
TML BN
۱۸ خرداد ۱۴۰۱طراحی خامی داره یکم
عباسی
۱۹ خرداد ۱۴۰۱باسلام، من این ماشین رو سال ۹۷ازبهمن خریدم، وبیشتر برای مسافرت از اون استفاده میکنم چون ماشین دیگری هم دارم. به نسبت ماشین های دیگری که داشتم از رانندگی بااین ماشین در جاده راضیترم. ولی چون درکشورما اتومبیل یک کالای سرمایه ای شده ومعمولاموقع خرید به موارد زیاددیگری مثل ارزش فروش وراحتی فروش رفتن اون توجه میشه، خرید اون بستگی به شرایط و مطلوبیت خریدار داره،
javadhy
۱۹ خرداد ۱۴۰۱هر چقدر خواستم جلوی خندمو بگیدم نشد ولی آخه ۰-۱۲۰ تو بیست ثانیه
غش نکنن سرنشینا یدفعه
javadhy
۱۹ خرداد ۱۴۰۱واقعیتش من خندیدم ولی این حرف در واقع گریه داره
new RAMIN
۱۹ خرداد ۱۴۰۱javadhy
((هر چقدر خواستم جلوی خندمو بگیدم نشد ولی آخه ۰-۱۲۰ تو بیست ثانیه
غش نکنن سرنشینا یدفعه))
مثل اینکه شما از شتاب آشغالای ایرانی که بهش القاب سلطان میدن خبر نداری… میدونی خطای کیلومترشون چقدره؟ درضمن میدونی خطای کیلومتر شمار بسترن چقدره؟
بسترن B30درحال شتاب بین۴الی۵کیلومتر خطا داره ولی اگه با سرعت یکنواخت بری فقط ۲ الی ۳ کیلومتر خطا داره.(خودم تو ماشین یکی از فامیلامون تست کردم با GPS) حال برای مقایسه پژو پارسی که ۴۰۰میلیون قیمتشه در حال شتابگیری بیش از ۱۲کیلومتر خطا داره و عجییه دنده عوض میکنی کیلومتر ۱۰تا میاد روش!!۴۰۵ هم سلطان خطای کیلومتر شمار هست…
تاجایی که من میدونم شتاب ۰تا۸۰بسترنB30 در ۱۳ثانیه هست و ۰تا ۱۰۰ در ۱۴.۵ثانیه و شتاب ۰تا۱۲۰ واقعا حدود ۱۹ثانیه طول میکشه. الان میگی چقدر کند ولی همین ماشین وقتی رولینگ یا درگ میزاره با elx حلبی یا ۴۰۵آشغالی حداقل۲ماشین جلو میزنه چون اونا فقط صدای موتور دارن و خطای کیلومتر…پارسELX(سلطان پوشالی) حداقل ۲۰کیلومتر خطا داره و ۴۰۵ هم راحت ۳۰تا خطا داره…خود ELX و ۴۰۵ حتی تارای ۶۰۰میلیونی وقتی با دستگاه های معتبر تایم گیری میکنی میبینی حدود ۱۵یا۱۶ثانیه طول میکشه برسن به ۱۰۰.
در ایران تنها ماشین چینی که شتاب ۰تا۱۰۰در ۱۰ثانیه باشه فقط MG GT و MG GS و آریزو ۶ هست(هایما S7 و S5 هم میتونن زیر ۱۰بزنن) بقیه همه بالای ۱۰ثانیه هستن. حتی تیگو ۷ هم حدود ۱۰.۵میزنه. اکثر ماشین های تنفس طبیعی چینی هم مثل X22 و X33 و تیگو ۵و بسترن B30 و B50 و چانگان ایدو و CS35 بین ۱۳الی۱۵شتاب رو ثبت میکنن که چون خطای کیلومترشمارشون کمه اینطوریه. شما یه بار با همین پارس و ۲۰۶ یا ۴۰۵ یا سمند شتاب ۲۰ تا ۱۲۰ با GPS بگیر… اگر کمتر از ۱۸ثانیه شد هرچی خواستی بیا بگو. تازه گفتم ۲۰تا ۱۲۰… ۰تا ۱۲۰پارس و ۴۰۵ سمند ۲۰۶ با لانچ و دستگاه سرعت سنج GPS عمرا زیر ۲۰ثانیه بشه. تازه گفتم لانچ…اگه لانچ نخواهی بگیری و فقط پاتو از روی ترمز برداری بعد بزاری رو گاز راحت ۲۲ یا ۲۳ثانیه ۰تا۱۲۰شون طول میکشه…(لانچ خودش خیلی کمک میکنه به شتاب خودرو. خود من بدون لانچ ۲ بار تست کردم cs35 رو که یه بار ۱۵.۵ زد یه بار هم ۱۵ زد ولی یکبار که لانچ کردم شد ۱۳ ثانیه شتاب. البته با cs35 هیچوقت لانچ نکنید اون یه بار من چندسال پیش ریسک کردم)
واقعا در عجب موندن از بسترن B30 تنفس طبیعی که سال ۲۰۱۵رونمایی شده و قیمتش هم ۱۴هزار دلاره چه شتابی توقع داری… شما برو شتاب شورلت اسپارک و میتسوبیشی میراژ و ساندرو رو ببین(تنفس طبیعی و نسخه پایه رو میگم)بعد بیا بخند به شتاب بسترن…
javadhy
۱۹ خرداد ۱۴۰۱والا من اولش گفتم خندم گرفت بعد که چند لحظه گذشت اومدم کامنت دومو گذاشتم چون واقعا یه لحظه از درون ناراحت شدم،درسته این جور چیزا و حتی بدترش برای ما عادی شده ولی بازم آدم اعصابش خورد میشه.
در مورد خطای کیلومتری که ذکر کردین منم از چندتا از دوستام شنیده بودم که ماشینای ایرانی از یه سرعت هایی به بالارو میانگین حدود ۱۰ کیلومتر بالا میزنن ولی حالا اگه حرفای شما رو ملاک بگیریم فکر نمیکردم دیگه انقدر فاجعه باشن،ولی هیچ چیز از فرغون های وطنی بعید نیست
در مورد شورولت اسپارکو میتسوبیشی میراژ هم حرفتون درسته ولی شخصا فکر میکنم اون سایز ماشینا حتی اگه شتاب اولیشون کم باشه و در حد همین بسترن، شتاب ثانویشون اونقدراهم بد نباشه بخاطر وزن کمشون، به هرحال در این کلاس ماشین ها من زیاد اطلاعات دقیقی ندارم بحث نمیکنم
راستی حالا شما که چینی فن هستید(دارم جدی میپرسم قصد مسخره کردن ندارم) توی مطلب چری اکسید که همین امروز توی سایت قرار داده شده بود نوشته بود که این اکسید با ۲۵۰ اسب بخار قوی ترین خودروی چریه
میخواستم بدونم یعنی چری با اینکه اصلا ازش خوشم نمیاد ولی بازم شرکت عظیمیه،یعنی یه ماشین بالای ۲۵۰ اسب نداره؟