خودروهای چینی

اولین خودروهای چینی در ایران؛ از چری ویانا تا ام‌وی‌ام 110 و لیفان X60

خودروهای چینی که این روزها در انواع و اقسام مختلفی بازار کشورمان را قبضه کرده‌اند، ابتدا از اواسط دههٔ ۸۰ شمسی به بازار ایران وارد شدند.
اولین خودروهای چینی در ایران

سال‌ها است که خودروهای چینی را در بازار کشورمان می‌بینیم اما پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، به دلیل عدم حضور برندهای معتبر در بازار، حضور چینی‌ها در ایران بسیار پررنگ‌تر شد و شاهد عرضهٔ انواع و اقسام این خودروها توسط شرکت‌های مختلف بودیم که حتی برخی از آن‌ها از شرکت‌های واردکنندهٔ خودرو بودند. خودروهای چینی به لطف طراحی‌های بروز، آپشن‌های فراوان، بهبود کیفیت نسبت به گذشته و البته بازار محدود و انحصاری، توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از بازار خودروی کشورمان را تصاحب کنند و امروز خودروهای چینی فراوانی را در شکل‌ها، اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار ایران می‌بینیم؛ اما حملهٔ خودروهای چینی به کشورمان از چه زمانی آغاز شد و اولین خودروهای چینی که به ایران آمدند کدامند؟

۱-ام‌وی‌ام ۱۱۰

آغاز عرضه: ۱۳۸۴

اولین خودروهای چینی در ایران

ام‌وی‌ام ۱۱۰ اولین خودروی چینی بود که راهی بازار ایران شد. کرمان موتور که در دههٔ ۷۰ و اوایل ۸۰ شمسی با مونتاژ دوو سی‌یلو و ماتیز فروش خوبی را تجربه کرده بود، پس‌ازاینکه دوو توسط جنرال موتورز خریداری شد و به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانست به تولید خودروهای دوو در ایران ادامه دهد، با ایجاد شرکت مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در سال ۱۳۸۱، سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفت و این خودرو را با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ در ایران مونتاژ و عرضه کرد. این خودرو با وجود کیفیت پایین، ایمنی بسیار ضعیف و ناشناخته بودن خودروهای چینی برای ایرانیان، به لطف مصرف سوخت پایین و قیمت ارزان، فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد و تا سال ۱۳۹۵ با پیشرانه‌های سه و چهار سیلندر تولید شد.

۲-لیفان ۵۲۰

آغاز عرضه: ۱۳۸۷

اولین خودروهای چینی در ایران

دومین خودروی چینی در بازار کشورمان هم توسط کرمان موتور عرضه شد. این شرکت برای تنوع بخشیدن سبد محصولات خود، سراغ برند لیفان رفت و سدان کوچک ۵۲۰ آن را روی خط تولید برد. این خودرو که در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه پکن رونمایی شده و بر پایهٔ پلت‌فرم سیتروئن ZX دهه ۹۰ میلادی ساخته شده بود، کیفیت پایینی داشت و از مشکلات متعددی مثل خشکی سیستم تعلیق و سروصدای زیربندی رنج می‌برد. لیفان ۵۲۰ از لحاظ کیفیت ساخت هم در برابر رقبای داخلی مثل سمند حرفی برای گفتن نداشت. این سدان چینی که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ضعیف با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد، زمان زیادی در ایران دوام نیاورد و در سال ۱۳۹۲ کرمان موتور به تولید آن پایان داد.

۳-گریت وال دییر

آغاز عرضه: ۱۳۸۷

اولین خودروهای چینی در ایران

درحالی‌که بازار وانت‌های کشورمان برای سال‌ها تحت سلطهٔ وانت‌های پیکان، مزدا و نیسان بود، در اواخر دههٔ ۸۰ شمسی شرکت دیار خودرو فرصت را برای حضور در این بازار با یک وانت چینی مناسب دید. بدین منظور، وانت دییر (Deer) از گزیت وال انتخاب شد. این خودرو که از روی نسل ششم تویوتا هایلوکس کپی شده بود، بیش از ۹ سال محبوب‌ترین وانت بازار چین بود و حتی در بازارهای صادراتی مثل آفریقا و آمریکای لاتین هم موفق عمل کرد. بااین‌حال، دییر که فقط به‌صورت تک کابین توسط دیار خودرو مونتاژ شد، تیراژ پایینی داشت و نتوانست به تهدیدی برای وانت‌های قدیمی اما پرفروش بازار ایران تبدیل شود. به همین دلیل، گریت وال دییر به‌عنوان اولین وانت چینی بازار کشورمان، مدت کوتاهی بعد از روی خط تولید کنار رفت.

۴-چری ویانا

آغاز عرضه: ۱۳۸۸

اولین خودروهای چینی در ایران

هرچند چند سال قبل مدیران خودرو با مونتاژ ام‌وی‌ام ۱۱۰، با چری همکاری را آغاز کرده بود اما چندی بعد، شرکت دیگری بنام سناباد خودرو که در سال ۱۳۸۱ در مشهد تأسیس شده بود هم سراغ چری رفت و با همکاری ایران‌خودرو، مونتاژ سدان A15 را با نام ویانا آغاز کرد. پیشینهٔ A15 به سدان A11 بازمی‌گشت که اولین خودروی چری بود و بر اساس سئات تولدو ساخته شده بود. ویانا با قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان در کشورمان عرضه شد و قصد داشت به رقیبی برای پژو ۴۰۵ تبدیل شود اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و عرضهٔ محدود، به اهداف خود نرسید و تولید آن پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت.

۵-ام‌وی‌ام ۵۳۰

آغاز عرضه: ۱۳۸۹

اولین خودروهای چینی در ایران

مدیران خودرو که با عرضهٔ ام‌وی‌ام ۱۱۰ توانسته بود بازاری برای خود دست‌وپا کند، چند سال بعد سراغ خودروی بزرگ‌تری از چری با نام A5 رفت. این خودرو که دومین محصول مونتاژی چری توسط مدیران خودرو محسوب می‌شد، با نام ام‌وی‌ام ۵۳۰ راهی بازار شد. چری A5 که کپی نصفه و نیمه‌ای از نسل سوم نیسان آلتیما محسوب می‌شد، علیرغم ظاهر ناپخته، موفق‌تر از سدان‌های چینی قبلی بازار ایران یعنی لیفان ۵۲۰ و چری ویانا عمل کرد و توانست به رقیب جدی‌تری برای خودروهای داخلی مثل پژو پارس تبدیل شود. ام‌وی‌ام ۵۳۰ که به پیشرانهٔ ۲ لیتری قدرتمند با ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور مجهز بود، تا سال ۱۳۹۵ تولید شد و سپس جای خود را به ام‌وی‌ام ۵۵۰ داد که اساساً نسخهٔ فیس‌لیفت ۵۳۰ محسوب می‌شد.

۶-هافی لوبو

آغاز عرضه: ۱۳۸۹

اولین خودروهای چینی در ایران

ازآنجایی‌که ام‌وی‌ام ۱۱۰ در بازار ایران نسبتاً موفق عمل کرده بود، در سال ۱۳۸۹ شرکت کرمان خودرو تصمیم گرفت از طریق یکی دیگر زیرمجموعه‌هایش یعنی خودروسازان بم تولید هاچ‌بک چینی دیگری را آغاز کند. این خودرو که لوبو نام داشت، در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت چینی هافی معرفی شده بود. طراحی لوبو توسط پینین‌فارینا انجام شده بود و به همین دلیل ظاهر قابل‌قبولی داشت. این خودرو اما درحالی‌که گران‌تر از پراید و پژو روآ بود، از پیشرانهٔ ضعیف ۱.۱ لیتری با تنها ۶۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و امکانات اندکی داشت. به همین دلیل و البته دلایل دیگری مثل برند ناشناخته، فضای محدود کابین و کمبود نمایندگی‌ها و قطعات، هرگز استقبال خوبی از لوبو نشد و مدت کوتاهی بعد در اواخر سال ۱۳۹۰ بی‌سروصدا تولید آن خاتمه یافت.

۷-ام‌وی‌ام X33

آغاز عرضه: ۱۳۸۹

اولین خودروهای چینی در ایران

پس از عرضهٔ هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها و پیکاپ‌های چینی در ایران، حالا نوبت شاسی‌بلندهای چینی بود که راهی بازار کشورمان شوند و این بار هم مدیران خودرو پیشگام بود. این شرکت در سال ۱۳۸۹، مونتاژ چری تیگو را به‌عنوان اولین شاسی‌بلند چینی در بازار ایران آغاز کرد. این خودرو که در سال ۲۰۰۵ معرفی شده بود، اولین مدل از سری تیگو بود و به همین دلیل، ابتدا صرفاً با نام چری تیگو و بدون پسوند عددی خاصی در چین عرضه می‌شد اما مدیران خودرو برای بازار ایران، نام X33 را انتخاب کرد. این خودرو که آغازگر مسیر کراس‌اوورهای محرک جلو در بازار کشورمان بود، با استقبال مناسبی مواجه شد و فروش بالایی را تجربه کرد. X33 با تجربه چند فیس‌لیفت، تا سال ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو به تولید رسید تا به یکی از خودروهای چینی با بیشترین مدت تولید در ایران تبدیل شود.

۸-لیفان ۶۲۰

آغاز عرضه: ۱۳۹۰

اولین خودروهای چینی در ایران

با آغاز دههٔ ۹۰ شمسی، ورود خودروهای چینی به کشورمان شدت گرفت و چینی‌ها که رفته‌رفته جای خود را در بازار ایران باز کرده بودند، با مدل‌های بیشتری به این بازار پرسود حمله کردند. در همین دوران، کرمان موتور که در اولین تجربهٔ همکاری با لیفان و عرضهٔ ۵۳۰ شکست خورده بود، دوباره سراغ این شرکت چینی رفت و این بار مدل بزرگ‌تر ۶۲۰ را به ایران آورد که توانست شرایط لیفان را در بازار کشورمان کمی بهبود ببخشد. این سدان چینی که طراحی آن شبیه ترکیبی از ب‌ام‌و سری ۳ و مزدا ۳۲۳ به نظر می‌رسید، ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری در کشورمان عرضه شد اما از سال ۱۳۹۱، کرمان موتور پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۸ لیتری را با ۱۳۱ اسب بخار قدرت ارائه کرد. لیفان ۶۲۰ هرچند خودروی بی‌نقصی نبود اما موفق‌تر از ۵۲۰ عمل کرد و تا سال ۱۳۹۶ تولید شد.

۹-لیفان X60

آغاز عرضه: ۱۳۹۱

اولین خودروهای چینی در ایران

با موفقیت ام‌وی‌ام X33 در بازار، کرمان موتور هم که پیش‌ازاین سدان‌های لیفان را به ایران آورده بود، سراغ اولین کراس‌اوور لیفان یعنی X60 رفت. این کراس‌اوور چینی هم به لطف ظاهر مناسب و مشخصات فنی قابل‌قبول، در بازار ایران فروش قابل‌توجهی را تجربه کرد. X60 به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور داشت. کرمان موتور ابتدا این خودرو را با گیربکس دستی مونتاژ می‌کرد اما حدود چهار سال بعد، این شرکت عرضهٔ نسخهٔ اتوماتیک X60 را هم با گیربکس CVT آغاز کرد. این کراس‌اوور لیفان تا سال ۱۳۹۷ در ایران مونتاژ شد.

۱۰-جک J3

آغاز عرضه: ۱۳۹۱

اولین خودروهای چینی در ایران

در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، کرمان موتور که به دلیل وضع تحریم‌ها مجبور به خداحافظی با سدان‌های محبوب خود یعنی هیوندای ورنا و آوانته شده بود، به دنبال دست‌وپا کردن جایگزینی برای آن‌ها بود و بدین منظور سراغ شرکت چینی جک رفت. کرمانی‌ها در اولین گام، جک J3 را روی خط تولید بردند تا جانشینی برای ورنا باشد. این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ‌بک به ایران آمد تا رقیبی برای پژو ۲۰۶ باشد اما حتی حریف ام‌وی‌ام ۳۱۵ که همان سال‌ها به بازار آمده بود هم نشد. البته هرچند اولین تجزیهٔ حضور جک در ایران موفق نبود و تولید J3 پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۳ خاتمه پیدا کرد ولی اما سدان بزرگ‌تر و جذاب‌تر J5 که یک سال بعد روی خط تولید کرمان موتور رفت، این ناکامی را جبران کرد و برند جک را در ایران به شهرت رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    آقای دهقان ، من متوجه نشدم؟
    ینی مدیران خودرو زیر مجموعه کرمان موتور هستش؟

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. hamid

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      بله مجموعه کرمان موتور هست ، خوده کرمان موتور هم زیرمجموعه کرمان خودرو هست

      موافقم 26
      مخالفم 1
      1. هادی

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        مدیران خودرو زیر مجموعه کرمان موتور نیست ، مدیران خودرو و کرمان موتور زیر مجموعه هولدینگ کرمان خودرو هستن

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. hamid

          ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (108 ديدگاه)

          دوست عزیز یه سرچ بکنید بعد کامنت بزارید
          منم مثل شما فکر میکردم ولی زیرمجموعه کرمان موتور

    2. هراکلیوس

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (218 ديدگاه)

      کرمان شهر دوم مافیا خودرو

      موافقم 30
    3. گاس فرینگ

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (310 ديدگاه)

      مرحوم فربد زاوه میگفت این شرکت‌ها ربطی به هم ندارن

  2. حسین

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    پس میشه گفت چین به خاطر ایران الان انقدر پیشرفت کرده 😂
    انقدر بنجل کردن تو …ایرانیان
    تا بلاخره موفق شدند 😂

    موافقم 34
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      به خاطر ایران😏
      خیلی ساده لوحانه هست.
      شاید چری تا حدودی به خاطر ایران به اینجا رسیده،بازم می گم شاید ولی چری اصلاً شاید ۵ درصد خودروسازی چین باشه‌.

      موافقم 19
      مخالفم 8
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (960 ديدگاه)

      شاید باورت نشه ولی یه خودروساز اول پیشرفت میکنه بعد فروشش جهانی میشه
      پله پله از کشور های کوچیک و بازار های ضعیف شروع میکنه بعد بازار های بزرگ و اینکه بگیم بخاطر ما بوده فقط یه جکه

      موافقم 9
      مخالفم 5
    3. mahan

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      البته.
      این ماشینا مخصوصا لیفان و ویانا، دیگه سرطان نیستن، خوده مرگن.
      تو خیابون وقتی میبنیم میگم خدایا صاحب این میخواد چیکار کنه عزرائیل هم دیگه اینو ازش نمیخره

      موافقم 15
      مخالفم 6
    4. ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4794 ديدگاه)

      سلام دوست من اون زمان 405 به عنوان یک خودروی متوسط درست میشد و چینی ها چون تازه وارد بودن قیمت ارزونی روشون گذاشتن وگرنه الان قیمت یه جک جی فور که درحد و اندازه همیناست صفرش تو ایران حدود یه تومن اب میخوره

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. حسین

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    جالبه این لیست رو میبینیم تازه متوجه میشیم پژو ۴۰۵ هرچند قدیمی شد ولی زمان خودش جزو بهترین خودرو ها بوده تو قیمت خودش ، این ماشین خوش رکاب تا الان چرخه ی بزرگ ترین کارخونه خودروسازی ایران رو زنده نگه داشته ، نمیدونم اگر نبود چه اتفاقی میافتاد😂

    البته مقایسه پژو ۴۰۵ با چینی های هم دوره اش و حتی دهه های بعدش هم توهین به یکی از بهترین خودرو های موفق اروپاست و دوران خوب پژو

    موافقم 23
    مخالفم 15
    1. Hosseink3

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      405 سوار شو خیلی هم توی حوضه خودرو در موردش حرف نزن بدرود

      موافقم 24
      مخالفم 13
      1. حسین

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (141 ديدگاه)

        بدرود

        موافقم 10
        مخالفم 4
      2. comodor

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (75 ديدگاه)

        شمام اول برو ببین “حوزه” رو چطور مینویسن.
        بعد برو ۴۰۵ رو با هم سن و سالهای خودش مقایسه کن. بعد بفرما ریپلای بزن

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (960 ديدگاه)

      حالا یه ماشین و برند معمولی اینقدر تعریف نداره و به زودی چین از روش رد میشه

      موافقم 6
      مخالفم 6
  4. Taha Ayoobi

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3838 ديدگاه)

    یه چیزی فهمیدم،

    اولین ماشین بی وای دی، مدل F3 بود که تو ایران هم هست.
    خیلی جالب بود برام.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  5. احمد محسن

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    حواستون باشه این چینی ها کا ۱۵ سال از عمرشون گذشته دارن کارکرد ۱۰۰ هزار تا میفروشن قیمت پژو ۴۰۵ ، درحالی که حداقل ۳۰۰ تا کار کردن

    موافقم 11
    مخالفم 4
  6. hosen

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    ام وی ام 530 بین اینا ماشین بدی نبود با موتور قوی که داشت.

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Avan

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (412 ديدگاه)

      من تجربه ۱۲ سال مالکیت ۵۳۰ داشتم.انصافا ماشین خوب و باکیفیت نسبتاً آپشن دار و به قول خریدارش نجیبی بود.در این ۱۲ سال فقط یک قفل در عوض کردم و بقیه مخارج فقط مصرفی بود.یک بار تصادف سنگین داشتم که فهمیدم شاسی و بدنه بسیار قوی هم داره و خدا را شکر هیچ آسیبی به سرنشینان نرسید. البته ایرادات هم داشت ولی واقعا ماشین خوبی بود.

      موافقم 24
      مخالفم 2
  7. Reza-a

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (453 ديدگاه)

    اوایل تمرکز شرکت‌های خودرویی که ماشین چینی آوردن تمرکزشون رو رده‌ی قیمتی ارزون بود اما از وقتی واردات ممنون و ارزش پول ایران کم شد دیگه زنجیر پاره کردن! و تمرکز رو گذاشتن روی رده قیمتی لوکس و کلا سراغ مدلهای ارزون چینی نمیرن و تولید همون مدلهای نسبتا ارزون قبلی رو هم متوقف کردن.

    موافقم 11
  8. Salar

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جدا از چینی بودن و برند، ۵۳۰ واقعا ماشین قابل توجهی بود و واقعا از لحاظ کیفیت و دوام از ایرانی ها بالاتر بود

    موافقم 16
    مخالفم 2
  9. سالار فصل

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (372 ديدگاه)

    بهترینشون به نظر من و آقای اشتری x33 بود

    موافقم 2
    مخالفم 7
  10. Navid A J

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3789 ديدگاه)

    کسی از حال لیفان و تولیداتش خبر داره؟‌

      1. Navid A J

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3789 ديدگاه)

        اصلا باورم نمیشد این همون لیفان باشه. ممنون جناب اشتری

  11. علی جردن

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1999 ديدگاه)

    طبق نوشته متن بالا لیفان ۵۲۰ برای رقابت با سمند مونتاژ شد ایران خودرو هنوز داره سمند سورن پلاس تولید می کنه چین از لیفان ۵۲۰ رسیده به هونگچی H5

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      وای اگر اژدهای چین از خواب بیدار شود…
      اژدهای چینی ها بدجور بیدار شده و حالا از دهان و دماغش آتیش میده بیرون

      موافقم 5
      مخالفم 10
    2. RD 1600cc

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      اینجاش جالبه نوشته که موتورش ضعیف بوده
      اونایی که سواریشو کردن میفهمن از خیلی خودروهای داخلی تیز تر بوده
      امتحان کردم دنده سه ماشین تیکاف میزد
      فرمونش با انگشت کوچیک میچرخید.
      جنس بدنش که واقعا خیلی خیلی محکمه.

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (310 ديدگاه)

        وضعیت تامین قطعاتش بخصوص قطعات موتوری در همون زمان عرضه هم بد بود و داد مالکانش رو در آورده بود

    3. ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4794 ديدگاه)

      دوست من سمند در حدود اندازه لیفان 620 بود و 520 باید برای رقابت با پژو 405 مونتاژ میشد

      1. علیرضا

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (211 ديدگاه)

        والا سمند یه ۱۰ سانت طولش بیشتره و عرضش دو سانت بیشتره
        جوری میگی سمند بزرگتره یکی ندونه فکر میکنه داری تویوتا کمری رو با ۴۰۵ مقایسه میکنی

        1. ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4794 ديدگاه)

          بله دوستم ولی نمیشه مقایسه کرد منم از هیچ ماشین ایرانی دفاع نمیکنم

          موافقم 1
          مخالفم 1
  12. ممد

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    لیفان ۵۲۰ ماشین خوبی هست مخصوص توی مدل 520i من خودم 520iدارم ماشین خوبی هست از سمند خیلی بهتره

    موافقم 10
    مخالفم 5
  13. شایکل موماخر

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سطل زباله ای در پی سطل آشغالی دیگر……ببینید چقدر قشنگ و فکورانه، سطح انتظارات مون رو پایین آوردن که بین زباله چارچرخه های …..ی، دنبال بهتره میگردیم. البته اگر به گرگهای وال استریت وطنی سهامدار در پیتهای چینی برنخوره!!!!

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. gabriel

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      نه ببین مساله اینه که حتی چینی های بنجل هم طی یکدهه اخیر پله پله مسیر ترقی رو طی کردن و لحظه ای دست روی دست نذاشتن مهم اینه راهشون درسته هرچند حالاحالاها تا مقصد راه دارن.در حالیکه *** تو دهه اخیر با سرعت نور بسمت قهقرا حرکت کرده!!

  14. Taha Ayoobi

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3838 ديدگاه)

    این نشون میده ورود و به دست گرفتن بازار ایران توسط چینی ها به خاطر تحریم ها و رابطه بد با آمریکاس.

    یعنی ایرانم چینی رو نمی‌آورد تا اینکه جنرال‌موتورز دوو رو خرید.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  15. Saji

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    دقیقا تو کمتر از ۲۰ سال از mvm۱۱۰ شرکت چری رسیده به اکستریم ک اگه عقده و تعصب و تنفر کنار بره و منطق بیاد جاش واقعا پیشرفت عالی و ایده‌آلی بوده…حالا اینکه مثلا من دوچرخه سوار ک سوار بدترین ماشین چینیم نشدم بخاطر محدودیت شخصیم بیام نظر بدم ک بده و آشغاله و فلان از اصل واقعیت چیزی کم نمیشه تو ایران و روسیه و هند و چنتا کشور اروپایی و آمریکای جنوبی ک آمارش هست جایگاهشون محکمه تو کاناداهم برا اینکه فروش چینیا خیلی زیاد نشه روش تعرفه سنگین گذاشتن این واقعیته و آمار جهانی و معتبر داره نه حرف من متعصب و ماشین خوب ندیده&&

    موافقم 7
    مخالفم 4
  16. گاس فرینگ

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    در مورد وانت دییر اون زمان تو فروم های خودرویی میگفتن قیمت تمام شده اش برای شرکت ۶ میلیون بود و میخواستن با قیمت ۸ میلیون عرضه اش کنن که سایپا مخالفت کرد چون بازار نیسان آبی تهدید می‌شد

  17. گاس فرینگ

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    توی یک سایت انگلیسی زبان که مطلابی در خصوص صنعت خودروی چین منتشر میکنه در مطلبی مدعی اشتراک پلتفرم هر سه تا ام وی ام توی لیست (۱۱۰، ۵۳۰، ایکس۳۳) با محصولات دوو شده
    https://carnewschina.com/2023/07/31/the-big-read-chery-2-4-the-daewoo-affair/

  18. رامین صفایی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    یکی از یکی آشغال تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست