خودروهای چینی

جیلی امگرند 7 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید

راهنمای خرید خودروهای دست‌دوم بازار ایران

شرکت ژجیانگ جیلی هلدینگ که عموماً با نام جیلی شناخته می‌شود یکی از مشهورترین برندهای چینی در بازارهای جهانی است. این شرکت به‌صورت خصوصی و توسط لی شوفو میلیاردر چینی اداره می‌شود. جیلی در سال ۱۹۸۶ تأسیس و با زیر برند جیلی اتو در سال ۱۹۹۷ وارد صنعت خودرو شد. جیلی اتو هم‌اکنون هفتمین خودروساز بزرگ چین به شمار می‌رود و در سال ۲۰۲۱ فروش ۱.۳۲۸ میلیون دستگاهی را بر جای گذاشته است.

جیلی خودروهای خود را با برندهای متنوعی همچون جیلی اتو، ژئومتری، ماپل، زیکر و برندهای اروپایی و خارجی همچون ولوو، پولستار، لینک اند کو، پروتون، لوتوس و… عرضه می‌کند. جیلی همچنین محصولاتی الکتریکی را با برندهای ویژه‌ای ارائه می‌کند. این گروه خودروسازی در سال پیش بیش از ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رساند و آمار فروش محصولات پلاگین هیبریدی‌اش در ژانویه امسال به ۱۷۹۲۶ دستگاه رسید.

جیلی همچنین یکی از سهامداران مهم دایملر یا مرسدس بنز به شمار می‌رود و به تازگی نیز برند اسمارت را احیا کرده است. توجه به گزاره‌های بالا نشان می‌دهد جیلی یکی از مهم‌ترین خودروسازان چینی به شمار می‌رود و برخلاف اکثر برندهای ناشناخته این کشور به دنبال ایجاد بازاری بین‌المللی برای خود است. جیلی با اقدامات حساب شده و خریداری برندهای مشهور جهانی توانسته است جای پای محکمی در بازارهای مطرح باز کند.

چند سال پیش یکی از برجسته‌ترین خودروهای چینی یعنی امگرند EC7 یا امگرند ۷ وارد بازار ایران شد. این خودرو اگرچه به مدت محدودی و به‌صورت وارداتی در کشور حضور داشت اما در همین مدت کم نیز نشان داد با برخی محصولات چینی دیگر متفاوت است و تلاش‌های جیلی برای جهانی شدن را تا حدی به نمایش می‌گذارد.

طراحی ظاهری جیلی امگرند ۷

جیلی امگرند EC7

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه طراحی این سدان چینی را توصیف کنیم باید واژه‌های ساده و شیک را بکار ببریم. ظاهر امگرند ۷ هیچ هیجانی را منتقل نمی‌کند اما درعین‌حال با چهره‌ای ساده و موقر روبرو می‌شوید که برخلاف اکثر خودروهای چینی اغراق‌آمیز نبوده و با گذشت چند سال نیز گرد کهنگی بر چهره‌اش ننشسته است. طراحان برای کاستن از سادگی ظاهر خودرو خطوط ظریفی را روی کاپوت و بدنه در نظر گرفته‌اند و گلگیرها نیز کمی حجم گرفته‌اند. چراغ‌های ساده با جلوپنجره و سپر هماهنگی خوبی دارند و در جای‌جای بدنه نیز از کروم استفاده شده است تا ۷ را کمی لوکس‌تر نشان دهد. نکته خوب درباره جیلی ۷ نیز به رینگ‌های ۱۶ اینچی‌اش مربوط می‌شود که در هماهنگی با ظاهر خودرو هستند و کوچک به نظر نمی‌رسند. در مجموع باید به طراحی ظاهری این خودرو نمره قبولی داد هرچند شاید برخی جوان‌ها از سادگی بیش‌ازحدش خوششان نیاید. در مقابل نیز طراحی این خودرو مناسب خانواده‌هایی خواهد بود که چندین سال یک خودرو را نگه می‌دارند.

طراحی داخلی جیلی امگرند ۷

داخل جیلی امگرند EC7

همان وضعیت بدنه درباره طراحی کابین نیز صادق است. از آنجایی که طراحی ۷ به چندین سال قبل بازمی‌گردد بنابراین نباید انتظار طراحی مدرنی را داشته باشید چراکه در این بخش فضایی به دور از هیجان و مدرنیته را می‌بینیم.

غربیلک فرمان چهارپره در نهایت سادگی طراحی شده است و در کنسول میانی هم نمایشگر ۶.۵ اینچی و ورودی‌های تهویه متفاوت دیده می‌شوند. از نظر ارگونومی مشکل چندانی وجود ندارد و صندلی‌های جلو نیز نسبتاً راحت هستند و پوشش چرمی دارند. بین صندلی‌ها نیز استراحتگاه دست وجود دارد. صندلی‌های عقب نیمکتی اگرچه فضای مناسبی دارند اما برای ایجاد حداکثر راحتی بهتر است دو نفر بزرگ‌سال یا سه خردسال کنار یکدیگر بنشینند. به‌صورت کلی فضای کابین امگرند ۷ جادار بوده و فضای بار بزرگ ۶۸۰ لیتری نیز کاملاً نیازهای یک خانواده را پوشش خواهد داد.

داشبورد جیلی امگرند 7

از نظر متریال بکار رفته نیز باید گفت امگرند ۷ در سطح بالایی قرار ندارد اما در برابر محصولات داخلی کاملاً پذیرفتنی بوده و پس از گذشت سال‌ها هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

پیشرانه و گیربکس جیلی امگرند ۷

موتور جیلی امگرند EC7

این سدان چینی از یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۹۲ سی‌سی استفاده می‌کند. پیشرانه یاد شده قدرت ۱۳۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۲ نیوتون متری تولید می‌کند. همکار این پیشرانه هم گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک  با شش دنده مجازی است. درباره تجربه سواری امگرند ۷ باید گفت با سدانی نسبتاً سنگین‌وزن (۱۲۸۰ تا ۱۳۱۰ کیلوگرم) روبرو هستیم که همین موضوع باعث می‌شود امگرند ۷ خودروی چابکی نباشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۲ ثانیه‌ای برای دنده دستی و ۱۲.۸ ثانیه ای برای نسخه CVT نیز مؤید این نکته خواهد بود. البته نیروی پیشرانه برای ترددهای روزمره کاملاً کافی است و رضایت شما را جلب می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر برای چنین خودرویی خوب بوده هرچند در شهر بالاتر خواهد بود.

یکی از نکات قابل‌ذکری که برخی مالکان به آن اشاره کرده‌اند سواری نسبتاً خشک و کوبش‌های سیستم تعلیق امگرند ۷ است که شاید از نظر برخی افراد مأیوس‌کننده باشد اما در کل نمی‌توان آن را ایرادی خیلی پررنگ دانست. در مقابل باید به ایمنی بالای این خودرو اشاره کنیم که توانسته است از انکاپ اروپا ۴ ستاره ایمنی کسب کند. قوای محرکه این خودرو استهلاک نسبتاً کمی دارند و نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم کیفیت مناسبی را نشان می‌دهند. در جدول زیر مشخصات فنی جیلی امگرند ۷ خدمت شما عزیزان ارائه شده است:

مشخصات فنی جیلی امگرند EC7

طول (میلی‌متر) ۴۶۳۵
عرض (میلی‌متر) ۱۷۸۹
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۴۷۱
وزن ناخالص (کیلوگرم) ۱۲۸۰-۱۳۱۰
حجم صندوق بار (لیتر) ۶۸۰
حجم باک سوخت (لیتر) ۵۰
تیپ موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ CVVT
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۳۸
گشتاور موتور (نیوتون متر) ۱۷۲
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۵
گیربکس ۵ دنده دستی – اتوماتیک CVT با ۶ دنده مجازی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۲
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق مک فرسون بازوی اتصالی عقب

تست تصادف جیلی امگرند EC7

امکانات و تجهیزات جیلی امگرند ۷

با توجه به اینکه سدان موردبحث متعلق به حدود ۱۰ سال پیش است بنابراین از نظر امکانات و تجهیزات نباید انتظارات بالایی داشت اما در برابر رقبای داخلی بازهم جیلی با دست پر وارد میدان می‌شود. تجهیزاتی همچون سانروف برقی، نمایشگر لمسی، پوشش چرم صندلی‌ها، کیسه‌های هوای جلو و پرده‌ای، حسگرهای پارک و… جزو شاخص‌ترین تجهیزات امگرند ۷ هستند. در جدول زیر می‌توانیم لیست تجهیزات این خودرو را مشاهده کنیم:

امکانات و تجهیزات جیلی امگرند EC7

چراغ‌های جلوی دارای تنظیم ارتفاع
چراغ مه شکن جلو و عقب
دستگیره درب با تریم فلزی
رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی
شیشه جلو با سیستم HSEA سبز رنگ
شیشه عقب با سیستم HSEA سبز رنگ با آنتن درون شیشه و سیستم گرم‌کن شیشه
سانروف برقی
آینه‌های برقی با گرم‌کن و قابلیت جمع شوندگی دستی
کنسول جلو با تریم طوسی نقره‌ای
تریم داشبورد چرم
رودری ها با تریم چرم
فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی
رکاب استیل
چراغ زیر درب راننده
چهار پنجره مجهز به سیستم پاور ویندوز
شیشه‌ها با محافظ نویز
پرده شیشه عقب با قابلیت جمع شوندگی دستی
صندلی‌های چرم با قابلیت ایزو فیکس
ABS+EBD
سنسور تشخیص کمک‌راننده
کمربندهای صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم شانه‌ها و محدودکننده نیرو
قفل کودک
آلارم باز بودن درب‌ها
آلارم روشن ماندن چراغ‌ها
چراغ‌های جلو با قابلیت روشن شدن اتوماتیک
آینه وسط با قابلیت مات شدن
ایربگ صندلی‌های جلو، جانبی و پرده‌ای
تجهیزات هشداردهنده ضد سرقت
هشدار سرعت بیش از حد مجاز
هشدار فراموش کردن کلید در داخل خودرو
قفل فرمان
سیستم قفل اتوماتیک درب‌ها با سنسور سرعت
سنسور عقب
باک بنزین ضد انفجار و ضد نشتی با ۶ لایه مواد پلیمری مخصوص
سیستم برف‌پاک‌کن تناوبی
صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۸ حالته
فرمان قابل تنظیم هیدرولیک
سیستم تهویه مطبوع تمام‌اتوماتیک
فیلتر گردوخاک
نمایشگر اطلاعات خودرو مجهز به نمایشگر دمای خارجی
سیستم پخش DVD با صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی

 

قیمت جیلی امگرند ۷

آن‌طور که گفتیم جیلی امگرند ۷ به خاطر برخی مشکلات وارد کننده و تحریم‌های خارجی دیگر به‌صورت صفرکیلومتر در بازار حضور ندارد اما نمونه‌های کارکرده آن بسته به مدل، نوع گیربکس و تمیزی با قیمت‌های بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند.

رقبای جیلی امگرند ۷

با توجه به کلاس خودرویی و قیمت این سدان رقبای زیادی در بازار حضور دارند. از ام جی ۵۵۰ گرفته تا رنو مگان و برلیانس H330، دنا پلاس و… جزو رقبای امگرند ۷ هستند که هریک جایگاه خاص خود را در بازار دارند اما توصیه همیشگی ما درباره خودروهای چینی این است که اگر می‌خواهید یک خودرو را برای مدت نسبتاً طولانی‌ای نگه دارید و از بابت یافتن قطعات یدکی آن مشکلی ندارید، جیلی می‌تواند خودروی مناسبی باشد اما اگر می‌خواهید یک خودرو با بازار دست‌دوم خوب و قطعات یدکی فراوان را انتخاب کنید گزینه‌های داخلی و شناخته شده انتخاب بهتری خواهند بود.

مزایا و معایب جیلی امگرند ۷

ما به‌صورت مفصل این سدان را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. از جمله مزایای امگرند ۷ می‌توان به ایمنی خوب، طراحی بی حاشیه و ساده، کیفیت خوب قوای محرکه و ادوات داخلی در مقایسه با رقبای داخلی و سایر خودروهای چینی، صندوق‌عقب جادار و… اشاره کرد. البته امگرند ۷ هم خودروی بی‌نقصی نیست و از جمله معایب آن می‌توان به سواری نسبتاً خشک، کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آن‌ها، بازار فروش دست‌دوم بد در مقایسه با رقبای شناخته شده داخلی و… اشاره داشت.

مزایا معایب
ایمنی خوب سواری نسبتاً خشک
طراحی شیک و ساده کمبود قطعات یدکی و گرانی آن‌ها
کیفیت کلی خوب بازار دست‌دوم بد در مقایسه با رقبا
صندوق‌عقب جادار صندلی نه چندان راحت، عدم عایق بندی مناسب، تنظیمات کم

نمای عقب جیلی امگرند EC7

جمع‌بندی

جیلی امگرند ۷ را می‌توان خودرویی دانست که دید مصرف‌کننده ایرانی به خودروهای چینی را تا حد زیادی تغییر داد. این خودروساز چینی کاملاً در مسیر جهانی شدن گام برداشته است و امگرند ۷ تلاش‌های اولیه جیلی برای تحقق این هدف را نشان می‌دهد. امگرند ۷ خودرویی خوب با ایمنی و تجهیزات مناسب است که در زمان صفرکیلومتر بودن طرفداران زیادی را به خود جلب کرد اما حالا با مشکل نبود خدمات و کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از نظر بازار دست‌دوم نیز تعریف چندانی ندارد. در واقع این‌ها مشکلاتی هستند که اکثر خودروهای چینی در کشور به آن مبتلا شده‌اند و مالکان نیز باید با این واقعیت‌ها کنار بیایند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در هنگام خرید این خودرو دقت کنید و اگر به دنبال گزینه‌ای هستید که سریعاً به فروش برود بهتر است گزینه‌های داخلی را مدنظر قرار دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، از سال ۹۲ جیلی رو دارم؛و واقعا حیفم میاد عوضش کنم،به نسبت قیمت فروش، تردیددارم که بتونم ماشین بهتری سوار بسم؛فقط دوستان تجربه ای که دارم خدمتتون عرض میکنم: استهلاکش پایینه ولی در مورد قطعات مصرفی یه نکته اینکه با خیلی از خودروها قطعات مشابه داره و میشه جایگزین کرد، فقط مکانیک سما خیلی شرط،اگه مکانیک بتونه تشخیص بده که قطعه با چه خودروهایی مشابه هسه، اصلا به مشکل نمیخورید و همین جیلی کار کرده شرف داره به سمند و دنا و تارا صفر

    موافقم 12
    مخالفم 2
  2. Kamran

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان در این اوضاع گرانی خودرو اول باید ببینید معیارتون برای خرید خودرو چیست؟! اگر به دنبال فروش فوری و سود هستید برید همون آشغال های وطنی رو بخرید که با یه تصادف ریز مچاله میشن ولی اگر دنبال کیفیت ، مصرف کم ، قدرت و از همه مهمتر ایمنی خودتون و خانواده تون هستید شک نکنید که جیلی امگراند یکی از بهترین گزینه هاست… شش ماهه که یه مدل ۲۰۱۳ دستیش رو با ۱۲۴ تا کارکرد خریدم و واقعاً از هر لحاظ با ماشین داخلی قابل مقایسه نیست! مسلماً من هم دوست داشتم یه ژاپنی یا کره ای اصیل بخرم ولی وقتی قیمت ها اینقدر وحشتناکه ترجیح میدم یه ماشین چینی باکیفیت و قیمت مناسب سوار بشم نه آشغال های وطنی رو!

    موافقم 16
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا