خودروهای چینی

معرفی باطری حالت جامد هوآوی؛ سه هزار کیلومتر رانندگی با پنج دقیقه شارژ!

هواوی با ثبت اختراع باتری حالت جامد با برد ۳ هزار کیلومتر و شارژ ۵ دقیقه‌ای، گامی بزرگ در فناوری باتری برداشته است.

هواوی با ثبت اختراع یک باتری حالت جامد مبتنی بر سولفید که برد رانندگی تا ۳ هزار کیلومتر و شارژ فوق‌سریع در تنها ۵ دقیقه ارائه می‌دهد، جاه‌طلبی خود در زمینه ذخیره‌سازی انرژی پیشرفته را تقویت کرده است. این پیشرفت نشان‌دهنده تلاش جدی این غول فناوری برای کسب جایگاه در چشم‌انداز رو به رشد باتری‌های حالت جامد است. این اختراع، معماری باتری حالت جامد با چگالی انرژی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را نشان می‌دهد که ۲ تا ۳ برابر باتری‌های لیتیوم یونی معمولی است.

هرچند هواوی باتری تولید نمی‌کند اما علاقه زیادی به مواد اولیه باتری نشان داده است. در اوایل سال ۲۰۲۵، این شرکت اختراع دیگری برای سنتز الکترولیت‌های سولفیدی ثبت کرد، ماده‌ای کلیدی که به دلیل رسانایی بالا شناخته می‌شود اما هزینه آن گاهی از طلا فراتر می‌رود. بخش خودروهای الکتریکی و فناوری چین به‌طور تهاجمی در حال کاوش فناوری‌های باتری حالت جامد است تا وابستگی به تأمین‌کنندگان باتری مانند CATL و بی‌وای‌دی را کاهش دهد. شرکت‌هایی مانند شیائومی و نیو به تولیدکنندگان باتری ثالث وابسته‌اند اما در تلاش‌اند تا با راه‌اندازی خط تولید باطری، کنترل این جزء گران‌قیمت را که می‌تواند بیش از نیمی از هزینه تولید یک خودروی الکتریکی را تشکیل دهد، به دست آورند.

اخیراً نیز شیائومی اختراعی برای ساختار الکترود کامپوزیتی ثبت کرده تا انتقال یونی را بهینه کند. این اقدام نشان‌دهنده ارزش استراتژیک نوآوری باتری برای شرکت‌های فناوری چینی است. درحالی‌که ادعاهای هواوی درباره برد ۳ هزار کیلومتری و شارژ ۵ دقیقه‌ای توجهات زیادی را جلب کرده اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این ارقام هنوز نظری هستند و به زیرساخت شارژی نیاز دارند که هنوز به‌صورت تجاری در دسترس نیست. بااین‌حال، وعده فنی و حضور هواوی، نگرانی را در میان رقبای جهانی برانگیخته است. رسانه‌های ژاپنی و کره جنوبی نگرانی خود را از پیشتازی فزاینده چین در فناوری‌های باتری نسل بعدی ابراز کرده‌اند. در سطح جهانی، رهبران سنتی مانند تویوتا، پاناسونیک و سامسونگ بیش از یک دهه است که در تحقیق و توسعه باتری حالت جامد سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، تویوتا در سال ۲۰۲۳ پروتوتایپی با برد ۱۲۰۰ کیلومتر و زمان شارژ ۱۰ دقیقه‌ای رونمایی کرد و هدف تجاری‌سازی آن را ظرف پنج سال تعیین کرده است اما چین به‌سرعت در حال نزدیک شدن است. نهادهای چینی سالانه بیش از ۷,۶۰۰ اختراع باتری حالت جامد ثبت می‌کنند که ۳۶.۷ درصد از فعالیت جهانی را تشکیل می‌دهد. در همین حال، تولیدکنندگان باتری چینی برای صنعتی‌سازی آماده می‌شوند. CATL قصد دارد تولید آزمایشی باتری حالت جامد هیبریدی را تا سال ۲۰۲۷ آغاز کند. باتری شرکت Going High-Tech با چگالی انرژی ۳۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم و چگالی حجمی ۸۰۰ وات ساعت بر لیتر نیز وارد تولید محدود شده است.

بااین‌حال، هنوز موانع قابل‌توجهی باقی مانده است. الکترولیت‌های جامد عموماً رسانایی یونی کمتری نسبت به همتایان مایع خود دارند و مقاومت رابط همچنان کارایی را محدود می‌کند. هزینه‌های بالای تولید که در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ هزار یوان به ازای هر کیلووات ساعت (تقریباً ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار) است، مانع فراگیری باطری‌های حالت جامد می‌شود. بااین‌وجود، ورود هواوی به این حوزه، شتاب بیشتری به تلاش چین برای رهبری موج بعدی نوآوری باتری می‌دهد. اگر پیشرفت‌هایی مانند این تجاری شوند، می‌توانند قوانین حمل‌ونقل الکتریکی را بازنویسی کنند، نگرانی برد را کاهش دهند و زمان شارژ را به‌شدت کم کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
carnewschina

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Lyting

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (242 ديدگاه)

    مرحبا 3000 کیلومتر با ۵ دقیقه شارژ!

    موافقم 8
    مخالفم 7
  2. علی

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    خوشم میاد سرعت تکنولوژی هی روز به روز بهتر میشه …

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. Hamid

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (95 ديدگاه)

      که البته ما از آن بی نصیبم و همچنان درگیر توهمات و اوهام.

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. کسرا

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (263 ديدگاه)

        برو سایت ساینس که معتبرترین منبع ارزشیابی علمی هست رو ببین(البته بعد برگشتن اینترنت به حالت قبلی)
        و ببین که ایران ۱۸ ام تو دنیا هستش

        موافقم 3
        مخالفم 19
        1. ارسلان

          ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (163 ديدگاه)

          ۴ تا دونه مقاله چاپ کردن با تکنولوژی دوتاست…. ایرانی همه درگیر چاپ مقاله هستند ، اونم بخاطر اینکه بتونند بورسیه بگیرند و فرار کنند از این مملکت…..

          موافقم 12
          مخالفم 2
  3. ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6559 ديدگاه)

    سلام بهتر هست یه برنامه به اسم پدال منتشر و اون رو تو مایکت بزارید اکثر کاربر ها دیگه از طریق وب نمیتونن بیان تو سایت دوستان عزیز سردبیران عزیز سایت به نظر من برای گذاشتن پست ها و اینکه همه بتونن پست ها رو ببینن یک برنامه آنلاین درست کنید و تو مایکت و بازار منتشر کنید

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. کسرا

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      کاربران چرا نمیتونن بیان؟
      بماند که الان تو این وضعیت ساخت برنامه واقعا دردسره

      1. ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6559 ديدگاه)

        تو بیشتر شهر های ایران همه چیز فیلتر شد حتی گوگل و نت کاملا داخلی شد

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. میلاد

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      گل بود به سبزه هم آراسته شد. خودمون کم بدبختی داشتیم قطعی اینترنت و همراه بانکمون هم بهش اضافه شد. خداشاهده چون پولم در اون بانکی بود که هک شده، این دو روز قرض میکنم از دوستان وآشنایان

      موافقم 12
      1. ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6559 ديدگاه)

        انشاالله درست میشه دوست عزیز

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. مجتبی .

          ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1211 ديدگاه)

          تنها چیزی که با ایشاالله درست میشه شله مشدیه باقی موارد خرد وتلاش میخواد.

          موافقم 7
          مخالفم 2
  4. Reza

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    صنعت
    چیزی که اینجا کم بهش بها داده میشه

  5. SS

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (910 ديدگاه)

    پیشرفت در هر زمینه ای عالیه
    ولی این ارقام کمی اغراق شده و خیلی خوشبینانه به نظر میان
    حتی اگر ۵۰۰ وات بر کیلوگرم هم چگالی انرژی داشته باشه حدود دو برابر باتری های NMC موجود میشه (حدود ۲۵۰ وات بر کیلوگرم)
    که یعنی پک باتری حدود ۱۰۰ کیلوواتی معمول موجود در خودروها اگر به مدارهای خنک کاری بیشتر نیاز نداشته باشه میشه ۲۰۰ کیلووات و رنج هم از حدود ۷۰۰ به زیر ۱۵۰۰ میرسه
    حتی اگر پک گفته شده ۲۰۰ کیلوواتی هم باشه (بیشتر نباشه) برای شارژ پک ۲۰۰ کیلوواتی در ۵ دقیقه به شارژر ۲.۵ تا ۳ مگاواتی نیاز هست که با زیرساخت فعلی اصلا امکان پذیر نیست. بهترین شارژهای سوپر فست شارژ عمومی حدود ۲۰۰ کیلووات بر ساعت که معمولا هم کمتر از این ارقام رو در دنیای واقعی ارائه میدن هستن‌.
    ضمن اینکه به طور کلی باتری های حالت جامد در حال حاضر بسیار گرون هستن و حتی با تولید انبوه هم احتمال داده نمیشه قیمت اون ها کمتر از باتری های NMC فعلی بشه. پس جایگاه و مزیت اون ها در خودروهای لوکس و پرفورمنس هست که ظرفیت باتری بسیار بالا در کنار عمر و ایمنی خیلی بیشتر رو باعث میشن.
    در حالی که برای خودروهای روزمره و در دسترس همگان به نظر میاد این باتری های LFP هستن که دارن بازار رو قبضه میکنن که اگرچه چگالی انرژی کمتری از NMC هم دارن (۲۰۰ وات بر کیلوگرم یا کمتر) ولی با توجه به قیمت کمتر و عمر طولانی تر توجیه اقتصادی دارن. باتری های NMC بعد حدود ۱۰-۱۲ سال ناپایدار میشن و حتما نیاز به تعویض اونها هست ولی ترکیبات الکرولیت LFP پایداری خودشون رو حتی بعد ۲۰ سال هم حفظ میکنن و فقط سالانه ۲ تا ۳ درصد ظرفیت رو از دست میدن.

    1. MehdiTurbo

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2555 ديدگاه)

      مهم موندگاری اول که یه شیامی خریده بودم پرچم دارش می ۱۱ خیلی عالی بود ده دقیقه ای شارژ میشد شارژدهیشم خیلی خوب بود نسیت به ۸ ۹ سال پیش
      ولی تا ۶ سال ماندگاری داشت الان سریع شارژ خالی میکنه همش باید بزاری تو شارژ
      این ارقام حتی اگه واقعیم باشند تجربه ای که من داشتم از گوشی های چینی چون واقعا نسبت به هم مرتبه های خودشان عالی بودند
      ماندگاری ندارن بحث اصلی موندگاریه چون هر چقدر این ارقام میره بالا موندگاری سخت تر میشه
      فک کن همچین باتری باشه بهد دو سه سال مثل روز اولش نباشه باید عوضش کنی خو چه فایده

      موافقم 1
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا