جک J4 برقی در شرکت مپنا رؤیت شد؛ برنامه تولید برای سال آینده
در جریان بازدید علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس سازمان استاندارد از کارخانههای گروه مپنا در استان البرز، تصاویری از یک دستگاه خودروی جک J4 الکتریکی منتشر شد.
این خودرو به همراه مدل دیگر برند جک یعنی هاچبک برقی E-JS1، در مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای گروه مپنا (مکو) مراحل پایانی طراحی قوای محرکه و تست محصول را پشت سر میگذارند.
دو سال پیش بود که شرکت کرمان موتور با گروه مپنا قرارداد همکاری برای طراحی و تولید پیشرانه برقی امضا نمود.
از همان زمان هلدینگ خودروسازی کرمان به فکر تولید یک خودرو با مالکیت معنوی خود بود و به همین منظور حق تولید و مالکیت پلت فرم J4 را از برند مادر یعنی جیای سی چین خریداری نموده و نام آن را PS1 گذاشته است. از سال گذشته پروژه داخلی سازی جی فور با هدف دستیابی به داخلی سازی بالای 80 درصد آغاز شده و هماکنون نیز ادامه دارد.
ازآنجاکه پلت فرم J4 امکان برقی سازی را نیز دارا است، چند سال قبل شرکت جک خودرویی برقی را بر مبنای همین اتاق بنام iEV7 روانه بازار نمود.
با توجه به اینکه خودروسازی کرمان دانش کامل این پلت فرم را دارا است، قرار است تا با همکاری شرکت مپنا نمونه ای الکتریکی بر مبنای جک J4 را با نامی جدید و ظاهری فیس لیفت شده روانه بازار نماید.
مشخصات احتمالی سدان برقی کرمان موتور
طبق اعلام مدیران کرمان موتور خودروی برقی PS1 با مصرف 41 کیلووات انرژی در هر بار شارژ و قدرتی معادل 167 اسب بخار میتواند تا 300 کیلومتر پیمایش استاندارد داشته باشد. همچنین میتوان از طریق شارژرهای خانگی در کمتر از 5.5 ساعت و با استفاده از ایستگاههای شارژ سریع مپنا در 45 دقیقه باتری این خودرو را شارژ کرد.
نمونه چینی این خودرو یعنی iEV7 از یک موتور الکتریکی با توان 50 کیلووات بهره برده که میتواند 215 نیوتون متر گشتاور تولید کند. باتری های این خودرو به خاطر فضای خوب پلت فرم در کف اتاق قرار گرفتند و با ظرفیت 35 کیلووات ساعتی خود در عرض 40 دقیقه از 0 تا 80 درصد شارژ میشوند. iEV7 قادر است تا با هر بار شارژ کامل مسافتی 300 کیلومتری را بر اساس استاندارد NEDC طی کند. حداکثر سرعت این خودرو 110 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 50 آن 5.5 ثانیه می باشد.
رقبا و قیمت احتمالی جک جی 4 برقی
این خودرو قرار است تا در سال آینده به بازار عرضه شود. ایران خودرو نیز قول داده تا تارای برقی را در سال آینده به بازار عرضه کند. با این اوصاف بایستی منتظر رقابتی داغ بین اولین خودروهای برقی ساخت داخل باشیم.
iEV7 در بازار چین قیمتی در حدود 90 هزار یوان معادل 550 میلیون تومان دارد. نمونه بنزینی جک جی فور یا همان جک A30 نیز حدود 65 هزار یوان است که با تبدیل به ریال و در نظر گرفتن هزینههای قانونی، تقریباً همان 460 میلیون تومان اعلامی از سوی کرمان موتور به دست میآید. نسخه برقی جک J4 در چین 40 تا 50 درصد از نمونه بنزینی گرانتر است؛ پس برای نمونه برقی مونتاژ ایران نیز میتوان قیمتی حدود 800 میلیون تومان را پیشبینی کرد.