خودروهای چینیکرمان موتور

جک S3 دست دوم؛ مشخصات فنی، امکانات، قیمت و مقایسه با رقبا

راهنمای خرید خودروهای کارکرده بازار ایران

بعد از موفقیت جک S5 در بازار ایران، شرکت واردکننده اقدام به مونتاژ یک کراس‌اور کوچک‌نر به نام S3 گرفت. این خودرو برخلاف S5 از نظر قدرت پیشرانه و توانایی فنی، برتری خاصی نسبت به رقبا نداشت؛ اما موفق به جذب مشتری در ایران شد.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۵ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیش‌تر بر تولید کامیون‌های سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60، همراه‌با چهار شاسی‌بلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل می‌شود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور از این نوع، تولید می‌کند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمده‌ی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.

جک S3 فیس لیفت 2019

جک S3 وارد شده به ایران، در بازارهای خارج از چین، با نام S3 جدید (Refine S3) شناخته می‌شود؛ چرا که نسخه‌ی اول آن، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. پلتفرم S3 با سواری J4 مشترک است و از همان شاسی استفاده می‌کند. فیس‌لیفت جدیدی از جک S3 هم در چین رونمایی شده است که صرفا چراغ‌های جلوی جدیدتری را شامل می‌شد؛ اما هنوز در برنامه‌ی فروش کرمان موتور نیست. این خودرو در کشورهای آمریکای لاتین و مناطق شمال آفریقا، فروش خود را آغاز کرد و تقریبا در همه‌جا، امکانات فنی و ظاهری مشابه داشت. شرکت جک، با هدف تولید یک محصول اقتصادی، مدل S3 را تولید می‌کند و شاید به همین دلیل، نسخه‌ی دو دیفرانسیل یا نمونه‌‌ای با پیشرانه‌ی قدرتمند، برای جک S3 وجود ندارد.

طراحی ظاهری و بدنه جک اس ۳

مشابه S5، جک S3 هم شباهت غیر قابل انکاری به محصولات هیوندای دارد. فرم جلو جلوپنجره، شش‌ضلعی الهام گرفته از نمونه‌های قدیمی توسان و النترا است، اما تنها سه ردیف کروم با انحنا در طرفین، همراه قابی پلاستیکی در قسمت پایین دیده می‌شود که مکان نسبتا نامناسبی برای پلاک خودرو فراهم می‌کند.

نمای جلو جک JAC S3 کرمان موتور

در سایز جلوپنجره، نوعی زیاده‌روی و ناهماهنگی با دیگر اجزا دیده می‌شود؛ هرچندکه چراغ‌های اصلی S۳ اسپرت‌تر از S۵ هستند. سپر این خودو، نسبتا ساده طراحی شده و تنها در بخش کوچی از فضای زیر، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است. خطوط بدنه، با احتیاط زیاد و بسیار کم‌عمق در سپر S۳ استفاده شده‌اند که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، ریسک شلوغ شدن و به‌هم ریختگی در طراحی این کراس‌اور را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، چراغ مه‌شکن هم در قسمت پلاستیکی جا داده شده است که باعث ایجاد فضای خالی قابل‌توجه در لبه‌ی جانبی سپر و زیر چراغ اصلی شده است. این موضوع، تأثیری منفی بر طراحی نمای روبروی S۳ می‌گذارد. از نکات مثبت در نمای اصلی این خودرو، می‌توان به فرم خوب کاپوت اشاره کرد که در راستای ستون A و هماهنگ با فرم چراغ جلو، دارای خطوط حجم‌دهنده است.

نمای جانبی جک JAC S3 کرمان موتور

نمای جانبی جک S۳، فرم شیشه‌ها و زاویه‌ی سقف S۵ را تداعی می‌کند که البته نکات مثبت در طراحی برادر بزرگ‌تر محسوب می‌شوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشه‌ی چراغ عقب تا لبه‌ی در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاه‌رنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از معدود اجزای زیبا در بدنه‌ی S۳ هستند. کوتاه بودن کاپوت و عرض زیاد شیشه‌ی جلو، از زاویه دید جانبی، این خودرو را به یک اسباب بازی شبیه کرده است. ریل‌های باربند و دستگیره‌های نقره‌ای رنگ با نواری به همین رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه می‌شوند. فرم کلی بدنه، خصوصا برای درها و گلگیر جلو، فاقد خطوط حجم‌دهنده‌ و بسیار ساده است.

نمای پشت S۳، به‌خوبی اختلاف قیمت این محصول با S۵ را نشان می‌دهد؛ هرچند از نظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل مقایسه نیستند؛ اما اختلاف عرض قابل توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتی‌متر کمتر بودن عرض S۳، روی کاغذ کم‌اهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصا از نوع کراس‌اور، کاملا چشم‌گیر است. خوش‌بختانه طراحان جک، ارتفاع سقف را با شیبی میلایم در قسمت عقب، کاهش داده‌اند که باعث می‌شود کم‌عرض بودن S۳، چندان زننده نباشد (موضوعی که در طراحی چری تیگو ۵ رعایت نشده است).

نمای پشت جک JAC S3 کرمان موتور

از معدود نکات مثبت در طراحی نمای پشت، می‌توان به اسپویلر، سایز مناسب شیشه‌ی عقب و فرم قابل قبول چراغ‌ها اشاره کرد، درحالی‌که روی درپوش صندوق و گلگیرها نیز خطوط حجم‌دهنده‌ به‌خوبی استفاده شده‌اند. مکان قرار گرفتن پلاک خودرو، لوگوی سازنده و دستگیره‌ی براق صندوق هم در مجموع حس خوبی به بیننده می‌دهد. تقریبا تمام سپر عقب، از پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل شده است که مسلما نکته‌ای منفی محسوب می‌شود؛ اما با استفاده‌ی زیرکانه از ادوات نقره‌ای رنگ و محلی اختصاصی برای مه‌شکن عقب، ظاهر بهتری پیدا کرده است.

نمای جلو جک JAC S3 کرمان موتور

در مجموع می‌توان به طراحی جک S۳، نمره‌ی متوسط دارد؛ هرچند در نمای عقب و پشت، شاهد جذابیت بیشتری هستیم و در بخش رو‌به‌رو به‌عنوان مهم‌ترین قسمت در ظاهر خودرو، کمی سهل‌انگاری و صرفه‌جویی دیده می‌شود. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۳۲۵ میلی‌متر و عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلی‌متر ارائه می‌شود. با این حساب، کراس‌اور S۳ حدود ۱۰.۵ سانتی‌متر طول کمتری نسبت به S۵ دارد، درحالی‌که با ۷.۵ سانتی‌متر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه می‌شود. از نظر فاصله محورها هم مدل S۳، حدود ۸.۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر است که مسلما بر اندازه‌ی کابین و فضای صندوق بار، تأثیر می‌گذارد.

طراحی داخلی و کابین جک S۳

با ورود به کابین S۳ می‌توان حس بهتری در مقایسه با کراس‌اورهای کوچک و چینی بازار تجربه کرد، هرچند قیمت این مدل از جک، به میزان قابل تجهی بالاتر از چانگان CS۳۵ و لیفان X۶۰ است. فرم کلی داشبورد، خصوصا در قسمت مربوط به نمایشگر و مجاری هوای تهویه مطبوع با حالت پرانتزی، بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای آمریکایی نیست. مانیتور ۷ اینچ، جذابیت اصلی کابین است و البته ادواتی نقره‌ای رنگ و شبه‌فلز، زیبایی فضای داخلی S۳ را افزایش می‌دهند. یک نماشگر باریک هم برای اطلاع‌رسانی ساعت و هشدارهایی مثل نبستن کمربند ایمنی، بالاتر از مانیتور اصلی و روی داشبورد قرار دارد.

نمای کابین جک JAC S3 کرمان موتور

از نکات مثبت در طراحی داخلی جک S۳، می‌توان به خلاصه بودن کلیدها و پرهیز از شلوغی گیج‌کننده با انبوه دکمه‌ها اشاره کرد. این موضوع در قسمت پایین داشبورد (محل قرار گرفتن کلیدهای گردان تهویه مطبوع) به‌خوبی دیده می‌شود. پنل پشت فرمان هم حالت سیلندری و مدرن دارد؛ اما دایره‌ی منظم نیست و با حالت ۷ ضلعی ارائه می‌شود. بین پنل‌های مخصوص سرعت و دور موتور، دو بخش دیگر قرار داده شده که شامل مانیتور TFT برای اطلاع‌رسانی مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و این دست اخبار است. در بخش دیگر، هشداردهنده‌های لامپی مثل ایراد در باتری، افت فشار روغن‌، نقص در لنت و اطلاعاتی از این قبیل وجود دارد. فرم کلی فرمان هم کاملا شبیه S۵ است که به لطف طرح نقره‌ای رنگ و V شکل در قسمت پایین همراه‌با پوشش چرم مصنوعی، مطلوب ارزیابی می‌شود.

نمای فرمان جک JAC S3 کرمان موتور

 

هرچند صندلی‌های جک S۳ خوش‌سایز نیستند و یک فرد بالغ با وزن بالا، احتمالا روی صندلی ردیف جلو مشکل خواهد داشت؛ کیفیت ساخت و چرم مصنوعی قابل قبول دارند. استفاده از چرم مصنوعی برای تودری‌ها در کنار دستگیره‌های نقره‌ای رنگ، حس خوبی به سرنشینان S۳ می‌دهد و فراتر از محصولات اقتصادی مرسوم در بازار چین است.

کراس‌اور جدید جک، می‌تواند برای سه سرنشین در ردیف عقب، استفاده شود؛ اما مسلما برای نفر وسط، ناراحتی‌هایی به همراه خواهد داشت. با این اوصاف، بهتر است S۳ را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم می‌کند؛ اما صندلی‌ها کم‌عرض و نامناسب برای افراد درشت‌اندام هستند.نمای صندوق جک JAC S3 کرمان موتور

در صندوق S3، حدود ۶۰۰ لیتر فضای مفید وجود دارد که برای خودرویی در این کلاس بدنه، رضایت‌بخش است، ضمن اینکه با قابلیت جمع‌ کردن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بیشتری داشت.

پیشرانه و مشخصات فنی جک اس ۳

تنها یک پیشرانه برای جک S۳ قابل سفارش است که نمونه‌ی تنفس طبیعی ۱/۶  لیتری را شامل می‌شود که مشابه دیگر خودروهای چینی با این نوع پیشرانه، قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمی‌کند. گیربکس CVT نیز تنها گزینه برای جعبه دنده است.

عکس جک JAC S3

آزمایش رسمی از زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S۳ در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت S3 در در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک S۳، میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده می‌شود که با بنزین و شرایط کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جک  اس ۳

مهمترین امکانات جک S۳، مثل نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم صوتی ۶ بلندگو با درگاه‌های USB و AUX، امکان ارتباط تلفن همراه از طریق بلوتوث، شارژر ۱۲ ولت و سیستم ناوبری ماهواره‌ای، درهمه‌ی مدل‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد آپشن‌های ثابت این خودرو، آینه‌های با تنظیم برقی به همراه راهنمای LED، فرمان برقی، چراغ‌های خودکار جلو، روشنایی روز (DAYLIGHT) با LED ، کامپیوتر سفر، قابلیت مات شدن آینه وسط به‌صورت دستی، یخ‌زدای شیشه عقب، رینگ‌های ۱۵ اینچی و چهار شیشه‌ی برقی را شامل می‌شود.

دسته دنده جک JAC S3

جعبه‌دنده خودکار CVT، سانروف برقی دو حالته، رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچی آینه‌های برقی گرم شونده، حسگر عقب، باربند سقفی، فرمان چندکاره مجهز به کنترل‌کننده‌ی پخش صوت و ارتباط تلفنی، تهویه مطبوع خودکار به همراه فیلتر، پوشش چرمی فرمان، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) و صندلی‌های چرم مصنوعی برای S3 ارائه می‌شود. جک S۳ فاقد سیستم ورود بدون کلیدو استارت دکمه‌ای است؛ اما ترمز دستی (ترمز پارک) دکمه‌ای دارد.

مشابه دیگر خودروهای چینی واردشده به ایران، جک S۳ هم با ۵ ستاره‌ی ایمنی معرفی می‌شود که البته با توجه به اختصاصی بودن پلتفرم این خودرو برای شرکت سازنده، می‌تواند مورد تردید قرار گیرد. از سویی دیگر، فیلم فوق از تست تصادف جک S3 میزان مقاومت بدنه در برخوردوهای معمول را به خوبی نشان می‌دهد و گواهی بر کیفیت ایمنی S3 نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو است.

جک S۳ واردشده به ایران، دارای دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو خواهد بود. این خودرو با سیستم ارزشمند کنترل الکترونیک پایداری (ESP) ارائه می‌شود که در اکثر محصولات اقتصادی ساخت چین وجود ندارد. فناوری جلوگیری از حرکت خودرو در شیب (HSA) در کنار ترمز ضد قفل (ABS)، نیروی کمکی ترمز (BA)، تقسیم الکترونیک ترمز (EBD)، کنترل کشش (TCS)؛ مجموعه‌ی نسبتا کاملی برای جک S۳ تشکیل می‌دهد.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی جک S۳

نسخه‌ای از جک S۳ که برای واردات به ایران انتخاب شده، پیش از این در بازار چند کشور دنیا وجود داشته است. آنچه نکته مثبت کراس‌اور کامپکت جک نسبت به دیگر محصولات چینی عنوان می‌شود، سیستم تعلیق نرم و فنربندی قابل قبول در دست‌اندازها است. هرچند راننده‌ی S۳، با هدف تپه‌نوردی و سفرهای خارج جاده، به سراع این خودرو نمی‌رود؛ می‌توان در سرعت‌گیرهای شهری و حرکت با سرعت پایین در مسیرهای خاکی دارای پستی بلندی متوسط، روی توانایی‌های S۳ حساب کرد. رانندگی با این محصول، نرم و قابل قبول توصیف شده است؛ هرچند صدای پیشرانه تا حدودی در کابین شنیده می‌شود و کیفیت عایق‌کاری، در حد خودروهای کره‌ای نیست.

جک JAC اس 3

معایب جک S3

کوتاه بودن کاپوت جلو، به زیبایی خودرو لطمه می‌زند و البته نقش زیادی در کاهش هزینه‌های تولید دارد؛ اما مانور با جک را ساده‌تر کرده است. سقف S۳ شیب زیادی در قسمت عقب دارد که باعث می‌شود سرنشین جلو، از فضای خوبی در بالای سر استفاده کند؛ اما برای سرنشینان عقب با قد بالای ۱۸۵ سانتی‌متر، مشکل‌ساز است. این موضوع، در رانندگی طبیعی به چشم نمی‌آید؛ اما با حضور خودرو در دست‌اندازهای عمیق، می‌تواند منجر به برخورد سر مسافر عقب با سقف شود. علاوه بر این، عرض کم خودرو مانع از حضور راحت ۵ سرنشین در جک S۳ خواهد شد؛ مگر اینکه افرادی لاغر اندام از این محصول استفاده کنند. کم‌عرض بودن خودرو، حتی راننده و سرنشین جلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کمی ناراحت است.

شاید مهم‌ترین موضوع برای خریدار یک کراس‌اور، پیشرانه و قوای فنی باشد. همان‌طور که اشاره شد، تنها گزینه‌ی قابل استفاده در جک S۳، پیشرانه‌ی ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب‌بخار است این موضوع، گواه ناتوانی S۳ در شتاب‌گیری است؛ اما با توجه به وزن نسبتا پایین بدنه، عملکرد ناامیدکننده‌ای ندارد. جک S۳، کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد که از این نظر، سبک محسوب می‌شود.

داشبورد جک JAC S3 کرمان موتور

شرایط فنی باعث می‌شود شتاب‌گیری خودرو از حالت سکون تا حدود سرعت‌ ۷۰ کیلومتر بر ساعت، رضایت‌بخش باشد؛ اما با توجه به سبک بدنه‌ی کراس‌اور و تأثیر منفی آن بر آیرودینامیک بدنه، همراه‌با ضعف‌های طبیعی جعبه‌دنده CVT، حدود ۱۴ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این موضوع، مسلما حرکت در شیب‌های تند صعودی، شتاب‌گیری ناگهانی و سبقت گرفتن در بزرگ‌راه را برای جک S۳ مشکل می‌کند.  از دیگر موارد عجیب S3، باید به باک ۴۵ لیتری آن اشاره کرد که برای یک کراس‌اور، عجیب به نظر می‌رسد.

در مجموع، با خودرویی مواجه هستیم که صندوق بار مناسب و طول بدنه‌ی قابل قبولی دارد. ظاهر آن، اگر نگوئیم زیبا و جذاب، ناخوشایند هم نیست. پیشرانه برای استفاده‌ی شهری و غیر اسپرت، مناسب است، ضمن اینکه با بنزین ایرانی، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم کند.

مقایسه جک S3 با جک S5

در ابتدای ورود S3 به ایران، تصویر خرید یک کراس‌اور مشابه جک S5 با ابعاد کوچک‌تر و قیمت پایین تر، بین مردم ایران رایج شد. این موضوع، البته بعد از تست فنی S3 و ضعف پیشرانه ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی در مقایسه با S5 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو مشخص شد.

جک S5 توربو اتوماتیک، ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو باوجود ابعاد بزرگ‌تر و ۲۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر، حدود ۲ ثانیه زودتر از S3 به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. جک اس۵، استارت دکمه‌ای و چهار کیسه هوا نیز دارد.

قیمت جک اس ۳ دست دوم و مقایسه با رقبا

از اواخر سال ۱۳۹۹ به بعد، مونتاژ جک S3 توسط کرمان موتور بسیار محدود بوده است. اندک نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو در بازار آزاد، حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارند؛ درحالی‌که مدل دست دوم با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر و شرایط بدنه‌ی فاقد تصادف، به قیمت ۵۰۰ تا ۵۵۰ مییلون تومان معامله می‌شود.

ام وی ام X33

مهم‌ترین رقیب S۳، یکی از باسابقه‌ترین کراس‌اورهای چینی حاضر در بازار ایران است. ام‌وی‌ام X۳۳، با نسخه‌ی فیس‌لیفت‌ عرضه می‌شود و حالا X۳۳ S اسپرت نام دارد که با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار، اعتماد عامه‌ی مردم را جلب کرده است. از سوی بازار داخلی، کیفیت ساخت و استهلاک قطعات X۳۳، قابل قبول ارزیابی می‌شود و البته با کمی قیمتی بالاتر از جک S۳، جذابیت زیادی برای خریدار ایرانی دارد. مدل جدید X33 با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (غیر CVT) ساخت ۱۴۰۱، هم‌اکنون ۶۸۰ تا ۷۰۰ میلیون قیمت دارد و نسخه‌ی CVT مونتاژ ۱۳۹۹ با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است. با این شرایط، از دیدگاه نگارنده، خرید X33 با گیربکس اتوماتیک جدید یا CVT قدیمی، منطقی‌تر از جک S3 است.

lifan x60 لیفان

ظاهرا لیفان X۶۰ مهم‌ترین رقیب جک S۳ محسوب می‌شود. این محصول تا سال ۱۳۹۷ در خط مونتاژ کرمان موتور حضور داشت و هم‌اکنون با پیشرانه ۱٫۸ لیتری تنفس طبیعی و قدرت ۱۳۱ اسب‌بخار، در بازار دست دوم دیده می‌شود. فضای کابین X۶۰ کمی بزرگ‌تر از S۳ است و قدرت بیشتری فراهم می‌کند. نمونه‌های دست دوم و کم‌کار از کراس‌اور لیفان، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

ام وی ام X22 پرو MVM X22 proام‌وی‌ام X22 دیگر خودروی رقیب برای جک S3 است. کراس‌اور کامپکت چری، در ابتدای عرضه با جعبه‌دنده دستی و قیمت پایین‌تر از رقبا وارد بازار ایران شد و مورد توجه قرار گرفت؛ اما از سال ۱۴۰۰، فقط با مدل دنده اتوماتیک، امکانات رفاهی جدید و قیمت ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان عرضه شد. هم‌اکنون نسخه‌ی جدیدی از X22 به نام X22 پرو توسط مدیران خودرو پیش‌فروش می‌شود که مجهز به پیشرانه سه سیلندر یک لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر است.  از نظر ابعاد ظاهری، جک S3 فضای بیشتری نسبت به X22 و X22 پرو ارائه می‌دهد؛ اما عملکرد فنی و شتاب‌گیری مشابه دارد.

 

در ایران حق انتخاب زیادی برای علاقه‌مندان کراس‌اورهای ۵۰۰ میلیون تومانی وجود ندارد. شاید در بازار دست دوم، بتوان جک S۵ دنده‌ای را گزینه‌ی قابل تأمل در مقایسه با جک S۳ دانست؛ چرا که با هزینه‌ی مشابه، می‌توان S۵ دنده‌ دستی مدل ۹۴ یا ۹۵، با کارکرد کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر خرید. دیگر کراس‌اور دست دوم با این حدود قیمت، سوزوکی گرند ویتارا مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۴۰ اسب‌بخار است که هرچند در مقایسه با نسخه‌ی ۲٫۴ لیتری، شتاب و قدرت پایین‌تری دارد، برتری‌های واضحی نسبت به محصولات چینی ارائه می‌کند. سوزوکی ویتارا با موتور ۲ لیتری، مدل ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ و کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر، با هزینه‌ای معادل جک S۳، قابل خرید خواهد بود. البته چنین خودرویی قطعا کارکرد بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر و هزینه‌های جانبی برای تعمیر و نگه‌داری خواهد داشت.

مشخصاتجک S3هایما S5 توربوMVM X22 MT MVM X22 ATچری تیگو ۷BYD S6MVM  X33-Sلیفان X60چانگان SC35هایما S7 توربوجک S5 توربو
حجم موتور (سی‌سی)۱۴۹۸۱۴۹۵۱۴۹۸۱۴۹۸۱۴۹۸۲۴۰۰۱۹۷۱۱۷۹۴۱۶۰۰۱۷۹۵۱۹۹۷
تعداد سیلندر۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی
تعداد مجموع سوپاپ۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶۱۶
حداکثر قدرت خروجی (اسب‌بخار)۱۱۱۱۶۰۱۰۵۱۰۵۱۵۰۱۶۰۱۳۶۱۳۱۱۲۳۱۷۰۱۷۴
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۷۵۲۲۳۱۷۰۱۶۰۱۷۰۱۸۵۱۷۵۱۷۰نامشخص۱۷۰۱۸۰
نوع جعبه‌دندهCVTCVTدستی ۵ سرعتهخودکار ۴ سرعتهCVTخودکار ۶ سرعتهخودکار ۷ سرعتهخودکار ۴ سرعتهخودکار ۴ سرعتهخودکار ۶ سرعتهخودکار ۶ سرعته
حجم باک (لیتر)۴۵۶۰۵۰۵۰۵۷۷۲۵۵۵۵۵۲۶۱۵۵
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۷۸٫۵۸۸٫۲۶٫۵۱۰۸٫۵۸٫۲۷۹٫۶نامشخص
طول (میلی‌متر)۴۳۲۵۴۳۵۸۴۲۰۰۴۲۰۰۴۵۰۰۴۸۱۰۴۴۱۹۴۳۲۵۴۱۶۰۴۵۳۰۴۴۳۰
عرض (میلی‌متر)۱۷۶۵۱۸۲۳۱۷۶۰۱۷۶۰۱۸۳۷۱۸۵۵۱۷۶۵۱۷۹۰۱۸۱۰۱۸۳۰۱۸۴۰
ارتفاع (میلی‌متر)۱۶۶۰۱۶۳۰۱۵۷۰۱۵۷۰۱۶۷۰۱۷۲۵۱۶۵۱۱۶۹۰۱۶۷۰۱۷۳۰۱۶۶۰
وزن خالص (کیلوگرم)۱۲۲۰۱۴۵۰۱۲۴۵۱۲۴۵۱۴۳۲۱۶۹۵۱۴۲۰۱۳۳۰۱۲۹۰۱۵۴۵۱۵۴۵
استاندارد آلایندگییورو۵یورو۵یورو۵یورو۵یورو۵یورو۵یورو۵یورو ۴نامشخصیورو۵یورو۵

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    لطفا بررسی مزدا ۳۲۳ هم بذارید…
    ممنون

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. مشتاقی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      چرا رنو کوئید جایگزین پراید نشد؟
      قیمتش کمتر از ۵هزار دلار است!

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  2. شاهین

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1056 ديدگاه)

    با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون
    مزدا ۳ مدل ۸۸ رو ترجیه میدم
    هرچی باشه بهتر از این الکی شاسی بلنداس. اینا بیشتر هاچبک بلند هستن

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۶
  3. Erfan

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    اصلا با کراس اوور بودن MWM x22کنار نمیام بیشتر شبیه به هاچ بک هست که ارتفاعش رو بالا بردن

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
  4. Avan

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    جک اس ۳ ماشین خوبیه ولی طراحی ظاهری اش کاملا نامتناسب و به نوعی زشت هست.ابعاد خودرو متناسب نیست و سایز لاستیک کوچکه.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  5. TML BN

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (535 ديدگاه)

    واقعا به S3 آلرژی دارم

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳
  6. meysam

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3002 ديدگاه)

    طراحی هیچ بخشیی با باقی بخشها نمیخونه
    ام وی ام ایکس ۳۳ بنظرم خیلی بهتره

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۴
  7. ایران فرانسه

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    اشکال طراحی در قسمت بغل ماشین داره ،اندازه رینگ ها خیلی کوچک ه ،از شیراز تا پاسارگاد باهاش رانندگی کردم با این موتور ضعیف باید گیربکس AT
    میذاشتن براش، اما وقتی دور می گرفت خوب بود اندازه بالای داشبورد ش تا شیشه جلو خیلی خیلی زیاده فکر کنم از همه ماشین هایی که من تا حالا سوار شدم بیشتر بود ولی در کل نرم و بی صدا بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  8. بهنام

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (730 ديدگاه)

    یعنی اگه بخوام لیست ماشین های چینی که ازشون متنفرم رو بگم اولیش اینه
    خیلی بد ترکیبه لعنتی
    اگه ماشین صفر می‌خواین و اگه حتما باید شاسی بلند نما باشه حداقل x33 بگیرین باز کمی ظاهر داره از این ناقص الخلقه بهتره
    خودم باشم با رنج ۶۰۰ میلیون یا E46 میگیرم یا مزدا سه

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳
    1. Dian

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (120 ديدگاه)

      ای ۴۶ فوق العادس
      زیبا و عضلانی
      فقط تو ایران قطعاتش به سختی پیدا میشه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  9. SLR _ 722

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    سلام . اگر بتونید یک مقایسه بین خودرو های چینی و کره ای و ژاپنی که توی یک کلاس هستند و ۱۵۰ هزار کارکرد دارن تهیه کنید خیلی خوب میشود .
    اینطوری بهتر معلوم میشه پول بیشتر برای برند غیر چینی چقدر صرف کیفیت و چقدر صرف برند میشود
    چون همیشه یک گزینه در برابر چینی ها ، غیر چینی های کارکرده هستند
    یا حتی مثلا مقایسه همین اس ۵ با توسان هم قیمت خودش

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
    1. Dian

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (120 ديدگاه)

      گل گفتی

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  10. Kato

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    من جک اس ۳ دارم

    کم مصرف کم استهلاک کم خرج و…
    نسبتا نرم و بی صدا و…
    پیشرانه شتاب ضعیف…

    در کل راضی ام…

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  11. مانی

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    نویسنده متن نوشته چون پلت فرم این ماشین اختصاص به خود شرکت داره پس تو ستاره های ایمنی این ماشین باید شک کرد.من دلیل این استدلال عجیب و غریب رو اصلا متوجه نشدم.مگه شرکت های دیگه دنیا از پلت فرم اختصاصی خودشون برای تولید استفاده نمی کنند؟میشه دلیل فنی و مستندی در این مورد ارائه بشه تا من بی سواد هم متوجه بشم که قضیه چیه.در ضمن معلومه نویسنده کمترین اطلاعی در مورد ایمنی ماشین های چینی نداره و مثل همه آدم های عوام میگه که همه ماشین های چینی که تو ایران اومدن با ۵ ستاره ایمنی معرفی شدند.آقای نویسنده چانگان cs35 مونتاژ سایپا ۴ ستاره از موسسه c-ncap چین گرفته و ام وی ام ۱۱۰ هم ۳ ستاره از این موسسه گرفته و بعضی از ماشین های دیگه چینی که تو ایران اومدن کمتر از ۵ ستاره گرفتن.چرا عادت کردیم که مطالب فنی را مثل دلال های نمایشگاه دار یا عوام کوچه و بازار تحلیل کنیم.

    موافقم ۴
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا