خودروهای چینیکرمان موتور

سیهول E10X؛ بررسی فنی و قیمت احتمالی هاچ بک برقی کرمان موتور

طی ماه‌های اخیر، تعداد مدل‌های الکتریکی ساخت چین که برای تست و بررسی وارد ایران شده‌اند، افزایش یافته است. زدریو GX5 در گروه سایپا و جک JS1 در مجموعه‌ی کرمان موتور، احتمالا مراحل پیش‌تولید برای فروش در ایران را می‌گذارنند.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، حدود ۱۵ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و معمولا بر تولید کامیون‌های سایز متوسط تجاری تمرکز دارد. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و انواع سواری شامل  J4 ،J5 ،  J6و  A60، همراه‌با چهار شاسی‌بلند  S2 ،S3 ،S5  و S7 را صادر می‌کند. از سویی دیگر، چند مدل ون و وانت پیکاپ با ابعاد مختلف هم در فهرست تولیدات جک وجود دارند. این خودروساز چینی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و درحال‌حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور برقی تولید می‌کند.

خودروسازی سیهول (Sehol) با سرمایه‌گذاری جک چین و شرکت سیات زیرمجموعه‌ی گروه فولکس واگن، سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. تقریبا تمام تولیدات سیهول، مدل‌هایی از جک با تجهیزات متفاوت و کمی تغییر چهره هستند. این برند تازه‌تاسیس، برای توسعه‌ی خودروهای برقی ارزان‌قیمت تلاش می‌کند؛ اما چند نمونه سدان و کراس‌اوور متناسب با سطح اول بازار چین نیز تولید می‌کند.

سیهول E10X خودرو برقی کرمان موتور

هاچبک برقی جک  e-JS1/ سیهول E10X با فروش نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱، از نظر تجاری برای بازار چین، محصولی موفق محسوب می‌شود. این هاچبک برقی در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.

طراحی بدنه و نمای ظاهری سیهول  E10Xیا جک JS1

سیهول E10X، در کلاس خودروهای شهری چهار نفره (A-segment) تولید می‌شود و پلت‌فرم مشترک با جک iEV6E دارد. ابعاد E10X شامل  طول ۳,۶۵۰  میلی‌متر، عرض ۱,۶۷۰  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۴۹۵  میلی‌متر با فاصله محورهای ۲,۳۹۰  میلی‌متر است. با این شرایط، سیهول E10X حدود ۱۵ سانتی‌متر در طول و عرض، بزرگ‌تر از دوو ماتیز خواهد بود.

کرمان موتور جک برقی سیهول

در نمای روبرو، الگوبرداری چراغ‌ها از کیا نیرو و ریو به وضوح دیده می‌شود. سیهول E10X مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی دنیا، فاقد جلوپنجره است و نمای ساده دارد. در سپر جلو با هدف افزایش حس اسپرت، قطعه‌ای پلاستیکی و باریک به شکل خطی سیاه‌رنگ و نمای یک مستطیل ناقص دیده می‌شود. حفره‌های چهارگوش کوچک در پایین سپر و جایگاه ویژه برای پلاک، ترفندهایی برای بهبود زیبایی با کم‌ترین هزینه برای سیهول E10X هستند.

در نمای جانبی، حالت مثلثی در بدنه و پنجره‌ها دیده می‌شود. قاب شیشه‌ها از پلاستیک سیاه‌ رنگ ساخته شده اما رکاب‌ها و گلگیرها فاقد ادوات غیرفلزی است. چرخ‌های ۱۴ اینچ سیهول E10X طراحی خلاقانه و هماهنگ با ترکیب بدنه‌ی خودرو دارند. روی این خودرو در چین، تایرهایی با پهنای ۱۶۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

کرمان موتور جک برقی سیهول

تصاویر موجود از سیهول E10X در سایت‌های چینی، دارای رنگ‌های شاد متنوع و سقف سفید است. دستگیره‌های فلزی هم‌رنگ بدنه و آینه بغل‌های راهنما دار، این هاچبک برقی را اندکی برتر از مدل‌های اقتصادی سطح پایین در بازار چین نشان می‌دهد.

در پشت، حالت خاص سپر مشابه نمای روبرو تکرار شده است. چراغ‌های کوچک با پس‌زمینه‌ی سیاه، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارند. در اقدامی عجیب، ستون انتهایی بدنه و بخش بزرگی از شیشه‌ی عقب، سیاه‌رنگ هستند. این شرایط به شدت دید راننده را محدود می‌کند. بالچه در انتهای سقف، آنتن کوسه‌ای و حجم‌دهی بدنه در قسمت سپر، نکات مثبت در طراحی سیهول E10X هستند.

نمای جانبی کرمان موتور جک برقی سیهول

در مجموع، می‌توان با کمی ارفاق از سبک طراحی سیهول E10X رضایت داشت و این محصول را قادر به جذب مشتری، خصوصا از گروه بانوان و رانندگان جوان توصیف کرد. عامه‌ی مردم، علاقه‌مند خودروهای کوچک نیستند و هر مدل ساخته شده در کلاس شهری را، ناخوشایند تصور می‌کنند؛ اما نقد طراحی خودرو باید ضمن توجه به سطح قیمت و ابعاد بدنه، انجام شود.

طراحی داخلی و نمای کابین سیهول  E10Xیا جک JS1

تقریبا تمام داشبورد و تودری‌های سیهول  E10Xاز پلاستیک ارزان‌قیمت ساخته شده است. خروجی تهویه مطبوع در وسط داشبورد، بسیار بزرگ و ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر می‌رسد. شاید تنها نکته‌ جالب در فضای داخلی سیهول  E10X، نصب نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم سرگرمی باشد؛ درحالی پنل دیجیتال پشت فرمان هم، کوچک و مینی‌مال است.

نمای داخلی کرمان موتور جک برقی سیهول

سیهول  E10Xمثل بسیاری دیگر خودروهای برقی، با گیربکس تک سرعته و بدون دسته دنده تولید می‌شود. طراحان این خودرو از فضای بین صندلی‌های جلو، به خوبی استفاده نکرده و این قسمت را با جا لیوانی، دکمه‌ی مخصوص استارت و ترمز دستی برقی هدر داده‌اند. در سیهول  E10X، محفظه‌ی داشبورد بدون در با حالتی شبیه طاقچه دیده می‌شود که برای خریدار ایرانی، خوشایند نیست.

باتوجه به ابعاد خودرو، می‌توان طراحی صندلی‌ها و رنگ‌بندی آن‌ها با استفاده از پارچه را، نکته‌ی مثبت دانست. در جلو، اندازه‌ی صندلی‌ها کوچک و نازک به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل فعلا نمی‌توان میزان راحتی راننده را قضاوت کرد. در عقب هم صندلی‌ها نیمکتی و عمودی و با جای پای تنگ هستند.

کرمان موتور جک برقی سیهول

پیشرانه و تجهیزات فنی سیهول  E10Xجک JS1 کرمان موتور

براساس اطلاعات موجود در سایت‌های چینی، دو نوع پیشرانه‌ی برقی برای سیهول  E10Xوجود دارد. موتور ۴۰ اسب بخار با گشتاور ۹۵ نیوتن‌متر و نمونه‌ی ۶۰ اسب بخار با گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر، تنها گزینه‌های موجود برای این هاچبک برقی هستند.

سیهول  E10X سه نوع باتری لیتیوم با ظرفیت‌های ۱۵، ۲۰ و ۳۰ کیلووات ساعتی دارد که به ترتیب، توان پیمایش ۱۵۰ و ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر ارائه می‌کنند. نهایت سرعت این خودرو برای مدل‌های مختلف با وزن خالص هزار تا ۱۱۰۰ کیلوگرم، حدود ۱۰۵ کیلومتربرساعت است. سیهول  E10X فقط به صورت دیفرانسیل جلو با گیربکس تک‌سرعته تولید می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت این خودرو در منابع چینی، ذکر نشده است اما ظاهرا برای رسیدن به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، حدود ۵/۵ ثانیه زمان می‌برد.

نمای فنی کرمان موتور جک برقی سیهول

زمان لازم برای شارژ سیهول با برق شهری، حدود ۱۱ ساعت است. این خودرو می‌تواند به شارژرهای DC متصل شود و ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را در ۴۰ دقیقه تکمیل کند؛ اما چنین تجهیزاتی فعلا در ایران موجود نیست.

امکانات رفاهی و ایمنی جک e-JS1 یا سیهول E10X

در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمی‌توان توقع بالایی از تجهیزات سفارشی داشت. با این رویکرد، می‌توان سیهول E10X را یک مدل سطح پایین دانست که امکانات مناسب در قبال قیمت پرداختی فراهم می‌کند.

پنل پشت فرمان کرمان موتور جک برقی سیهول

تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش غیراتوماتیک، دزدگیر و ایموبلایزر، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۱۰ یا ۱۲/۸ اینچ با رابط بلوتوث و ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک، حسگر پشت خودرو، روشنایی روز (دی‌لایت)، چهار شیشه‌ برقی و پنل پشت فرمان تمام رنگی ۶/۲ اینچ، امکانات موجود در نسخه‌ی کامل سیهول E10X هستند.

مدل فول از سیهول E10X، دارای چهار کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیک EBD، سیستم مدیریت تعادل ESP، ترمز کمکی، نمایشگر باد تایرها و سیستم حفظ خودرو در شیب است.

قیمت احتمالی سیهول E10X در ایران

هزینه‌ی خرید برای مدل‌های مختلف سیهول E10X در بازار چین، ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار یوآن، معادل ۶ تا ۱۲ هزار دلار است. این خودرو اگر با عوارض و مالیات اعلامی برای مدل‌های برقی یعنی عوارض ۱ درصدی وارد کشورمان شود، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه‌ی خواهد داشت اما با توجه به هزینه‌های جانبی و سود کمپانی واردکننده، ممکن است با قیمتی نزدیک ۸۰۰ میلیون تومان وارد بازار شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. hssn

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (477 ديدگاه)

    واقعا چرا اینا رو باید پوشش داد…

    موافقم 9
    مخالفم 44
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      نسبت تعداد اخبار خارجی به مطالب مرتبط با خودروهای داخلی در پدال، تقریبا ۱۰ به یک هست
      لطفا مقاله هایی که باب میلتون نیست، تحمل بفرمایید

      موافقم 73
      مخالفم 4
      1. ناخدا

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (124 ديدگاه)

        آقا مگه زوره

        موافقم 13
        مخالفم 17
    2. Behi

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (146 ديدگاه)

      واقعاً چرا باید چیزی که دوس ندارید رو انتخاب کنید؟
      خب رفیق باز نکن و رد شو(خواستی تو دلت یه ف.حشم بده)

      موافقم 27
      مخالفم 2
  2. Aran+Milan

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (280 ديدگاه)

    به نظرم طراحی خوبی داره

    موافقم 28
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      واقعا از نظر قیمت دلاری در بازار خارج ایران، ماشین خوبیه
      برای کارهای دم دستی داخل شهری و ماشین دوم مناسبه
      این مدل در چین، گارانتی ۳ ساله داره
      از همون مدل پایه ۶ هزار دلاری خوشم اومد

      موافقم 38
      مخالفم 4
  3. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (98 ديدگاه)

    بعید می‌دانم اینطور ماشین‌ها در ایران طرفدار داشته باشند.
    خیلی کوچک هست و ایران هم فقط تهران نیست. حداکثر ۲ هزارتا از این ماشین در بلندمدت بتوانند بفروشند.
    غیر از مسافت پیمایش باید اعلام کنند چند ساعت در ترافیک ماشین دوام می‌آورد.

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. hadi

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ترافیک؟؟؟ مگه بنزینیه که تو ترافیکم کار کنه! توی ترافیک نهایتا چراغ و ال سی هاش روشن هستن و تمام. یه کوچولو دقت کنید راجع به چه ماشینی داری کامنت میزاری.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  4. پدرام

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (797 ديدگاه)

    ماشین برقی خصوصا برای شهرهایی مثل تهران با این حجم از ترافیک و آلودگی خوبه به نظرم بهترین کار در وهله اول اختصاص به ناوگان تاکسی است حداقل کار ممکن حذف تاکسی بنزینی و فروش اتومبیل برقی به رانندگان با تسهیلات خوب ! اما بعید به نظر می رسه مافیای بنزین و سی ان جی از سود خودش کوتاه بیاد

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. Srn

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (745 ديدگاه)

      حرف شما زمانی درسته که منبع تولید برق پاک باشه
      نه این که تو نیروگاه ۵۰ ساله مازوت بسوزونیم که ماشین برقی رو به حرکت دربیاره؛
      معلوم نیست منطق پشت این پروژه‌ها چیه

      موافقم 21
      مخالفم 4
  5. امیرعباس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ماشین سطح بالایی مطمئنا نیست اما صد شرف داره به تیبا ،۲۰۶ و…

    موافقم 19
    مخالفم 10
  6. عزیز

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (354 ديدگاه)

    یکی از مشکلات خودرو های الکتریکی سیستم تعلیق سفت و خشک، وزن زیاد، کم فرمانی و هندلینگ
    ضعیف آنها است.
    این خودرو ها در هنگام تولید آلودگی زیادی تولید می‌کنند و باتری خودرو های الکتریکی با سوخت زغال سنگ به وجود می‌آید و بسیار آلوده تر از مدل بنزینی است
    ساخت خودرو الکتریکی و فشار زیاد اروپا به بهانه محیط زیست چرندیات بیش نبوده و همش پشت صحنه سیاسی داره ، چون اروپا نفت به اندازه کافی نداره و میخواهد اقتصاد کشور های نفت خیز را فلج کند

    موافقم 15
    مخالفم 12
  7. قاسم

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (219 ديدگاه)

    این چیه دیگه ؟؟

    موافقم 8
    مخالفم 8
  8. تحت پیگرد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (352 ديدگاه)

    وقتی تو کشور ما زیر ساختی وجود نداره این خودرو ها فقط جنگه اعصابه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. Moon

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (176 ديدگاه)

    فکر کنم از این به بعد باید از هر ماشینی که از کنارت رد میشه بترسی جیغ بکشی و فرار کنی چون معلوم نیست اون موتور الکتریکی لعنتی ۶۰ اسبیش می تونه تو رو بریون کنه یا نه . دیدم که آقای اشتری گفتن که ماشین به عنوان کارهای درون شهری با قیمت ۶۰۰۰ دلاری برای خارج از ایران خوبه ولی واقعا خوب نیست به دو دلیل ۱. چینی ( به معنی واقعی کلمه ارزونی با دلیل ) ۲. ماشین بی پدر مادری یعنی اصلا نه خودش عقبه ی درست و حسابی داره نه برندش ، کمپانی مونتاژش هم تو ایران برند خوش نامی نیست در هر صورت خریدش واقعا یک مغز ناقص می خواد

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. Hamid...Audi

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (712 ديدگاه)

      اتفاقا برای کاربرد روزانه و شهری فوق العاده س
      چینی ها هم ثابت کردن که قیمت پایین محصولاتشون دلیل بر بی کیفیتی محض نیست و از جمله دلایلش میتونه هزینه توسعه پایین (اکثرا کپی کارن) و نیروی کار ارزون باشه.
      به جرات میشه گفت 95 درصد مردم در روز بیشتر از 300 کیلومتر با ماشین رانندگی نمیکنن و این ماشین جوابگوی نیاز اکثریت هست.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  10. B.A.E Systems

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    خب از این به بعد آماده باشید فقط یه ساعت در روز برق بیاد

    موافقم 13
    مخالفم 3
  11. هدایت ادیبی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، من از مشتریان خودرو جک هستم و یه s3 دارم و علاقه زیادی به این برند دارم .
    به نظرم تا ۱۰ سال دیگه اکثر خودروها برقی خواهد شد و مدل فوق الذکر شروع کار هستش که با گذشت زمان مدل های پیشرفته تری معرفی خواهد شد و بالطبع زمان زیادی برای بستر سازی و ایجاد زیرساخت در ایران می خواد . مخصوصا توی کشور همینجوری هم کمبود برق داریم . تصور کنید دولت بخواد برای چند میلیون خودرو برق تولید کنه . مگر اینکه خودرو با نور خورشید بخواد کار کنه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  12. علی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چون من سوارش نشدم دربارش نظر نمیدم خوبه یا نه اما اونی که سایپا میخواست وارد کنه هم خیلی نرم بود و هم خیلی پر شتاب

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. ابوالفضل

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (34 ديدگاه)

    یه سوال دارم کشور ماکه زیر ساخت های لازم برای خودرو های برقی نداره ماخودمونم تابستونا واسه توخونه ها برق نداریم بعد اینا چطوری میخوان اینارو توی ایران بفروشن؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. م . ص

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو عکس اگه درخت و منظره نبود فکر میکردم ماشین اسباب بازی برا بچه هاست.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  15. pemn

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اگه قیمتش رو ۱۰ هزار تا داخل چین در نظر بگیرم
    اینجا میشه ۲۰تا که حداقل حدود ۶۰۰ میافته برای مشتری
    ولی در صورتی که به قیمت داخل چین و یارانه دولتی به دست مصرف کننده برسه، ارزش داره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا