خودروهای چینی

سدان برقی لیپ موتور B01 با قیمت 12 هزار دلار رونمایی شد

کاهش قیمت خودروهای برقی ساخت چین، زنگ خطر جدی برای تسلا و دیگر سازندگان مدل‌های الکتریکی در سراسر دنیا است. لیپ موتور B01 با قیمت ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار در مدل‌های مختلف، عرضه خواهد شد.

لیپ موتور چین، سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. حدود ۲۰ درصد از سهام این مجموعه، به گروه استلانتیس (مالک پژو سیتروئن) تعلق دارد و غالب تیم مدیریتی را، سرمایه‌داران و مهندسان چینی تشکیل می‌دهند. لیپ موتور از سال ۲۰۱۹ تولید انبوه خودروهای متنوع را شروع کرده و تلاش می‌کند با رعایت استانداردهای اروپا صادرات به کشورهای مختلف را توسعه دهد. هاچبک ۱۰ هزار دلاری T03 و شاسی بلند تمام برقی C11 با قیمت ۲۵ هزار دلار، خودروهای پرفروش لیپ موتور در چین هستند.

خودروی برقی B01 لیپ‌موتور آماده می‌شود تا پس از موفقیت چشمگیر شاسی‌بلند B10، به محبوب جدید در بازار چین تبدیل شود. این خودرو که در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی شد، ترکیبی از طراحی ظریف و قیمت رقابتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند بازار سدان‌های الکتریکی میان‌رده را متحول کند.

لیپ‌موتور B10 (تصویر بالا) کراس‌اور ۱۳ هزار دلاری ثابت کرد که فرمول لیپ‌موتور جواب می‌دهد. تنها در دو هفته پس از عرضه، تحویل‌های کارخانه از مرز ۸۰۰۰ دستگاه گذشت و پیش‌بینی می‌شود تولید تا پایان ماه جاری به ۱۰,۰۰۰ دستگاه برسد. این عملکرد خارق‌العاده ناشی از ویژگی‌های جذاب B10 شامل برد ۵۱۰ کیلومتر، فناوری لیدار، پردازنده خودران کوالکام ۸۶۵۰ و پردازنده کابین ۸۲۹۵ است.

سدان B01 که بر روی معماری الکتریکی LEAP 3.5 لیپ‌موتور ساخته شده، دارای ابعاد ۴۷۷۰/۱۸۸۰/۱۴۹۰ میلی‌متر (طول/عرض/ارتفاع) و فاصله محور ۲۷۳۵ میلی‌متر است تا قابل مقایسه با ژی‌پنگ مونا Xpeng Mona 03 و گک آیون GAC Aion RT. باشد. از نظر فنی نیز، احتمالا سدان لیپ‌موتور، دو مدل با پیشرانه‌ی ۱۸۰ و ۲۱۸ اسب بخار، مشابه B10 خواهد داشت که همراه باتری‌های ۵۶ یا ۶۷ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۵۰۰ و ۶۵۰ کیلومتر فراهم می‌کنند.

این خودرو به‌طور رسمی به عنوان “زیباترین سدان هوشمند در کلاس  زیر ۲۲ هزار دلار معرفی شده و طراحی سیال با نمای فست‌بک دارد. پروفایل آیرودینامیکی B01 به ضریب درگ قابل توجه ۰/۱۹۷ دست یافته که حتی از پورشه تایکان و تسلا مدل اس نیز بهتر است.

در طراحی خارجی، یک نوار نورانی پیوسته در جلو به همراه چراغ‌های روزانه جداگانه و تزئینات سیاه پیانویی  برای ایجاد حس پریمیوم به کار رفته است. هشت رنگ بدنه از جمله یک رنگ متمایز “مورگان پینک” که حاوی عناصر منگنز برای ایجاد جلوه نور پویا در زیر نور خورشید است، قابل سفارش هستند.

فضای داخلی B01 با خودروهای کلاس ۲۰۰,۰۰۰ یوان (۲۸ هزار دلار) رقابت می‌کند. ۸۸٪ از سطوح کابین با چرم و مواد نرم پوشانده شده که در دو رنگ‌بندی بنفش و خاکستری همراه کروم روی دریچه‌های هوا، دسته‌ها و سایر نقاط تماس عرضه می‌شود.

لیپ‌موتور B01 از بهینه‌سازی فضای ممتازی با “نرخ بهره‌وری فضای ۸۶٪” برخوردار است. صندلی‌های عقب تا زاویه ۲۸ درجه قابل تنظیم هستند و به نسبت ۶۰:۴۰ جمع می‌شوند. صندوق عقب ظرفیت استاندارد ۴۶۰ لیتری دارد.

در کابین یک صفحه نمایش مرکزی ۱۴.۶ اینچی ۲.۵K و یک پنل دیجیتال ۸.۸ اینچ پشت فرمان تعبیه شده که احتمالاً توسط پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵/۸۲۹۵ پشتیبانی می‌شوند. انتظار می‌رود سیستم‌های کمک راننده پیشرفته مشابه B10 باشند و مدل‌های میان‌رده و بالاتر به لیدار و پردازنده کوالکام ۸۶۵۰ مجهز شوند. گزینه‌های باتری احتمالاً بردهای حدود ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلومتر را ارائه خواهند داد.

لیپ‌موتور موفقیت خود را مدیون درک اولویت‌های خریداران جوان می‌داند: اول زیبایی، سپس امکانات و قیمت. شرکت یک شکاف در بازار سدان‌های برقی زیر ۲۲ هزار دلار شناسایی کرده که عمدتاً توسط خودروهای برقی سرویس‌های اشتراک‌سواری، هیبریدهای کم‌مصرف و خودروهای شهری کوچک اشغال شده بود.

اگرچه این خودرو به‌طور رسمی در “کلاس ۲۲ هزار دلار” قرار گرفته، روندهای صنعت نشان می‌دهد که قیمت شروع B01 احتمالاً پایین‌تر از نقطه ورود ۹۹۸۰۰ یوانی (۱۳۶۰۰ دلاری) کراس‌اور B10 خواهد بود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت شروع ممکن است تا ۸۸۸۰۰ یوان (۱۲۲۰۰ دلار) کاهش یابد که فشار قابل توجهی به رقبا وارد خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (121 ديدگاه)

    نه این حقیقت ندارد🥲🥲🤣

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. MehdiTurbo

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2500 ديدگاه)

      هم قیمت 206 خودمون 😐
      حرفی ندارم

      موافقم 15
  2. مصطفی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (121 ديدگاه)

    هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی دلیل

    ۱۲ هزار دلاره دلیل نمیشه خوب باشه
    الان کوییکم ۶ ۷ هزار دلار میشه ولی مفت نمیارزه
    اره داداش…

    موافقم 6
    مخالفم 42
    1. Mohammad

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (187 ديدگاه)

      داداش هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری
      اون کوییک هم ۷ هزار دلار نمیارزه و برای خود کارخانه زیر ۳ هزار دلار در میاد ، در ضمن ایران خودرو و سایپا از دولت بودجه کلانی میگیرن بازم گرون میفروشن
      این مقایسه خیلی مسخره بود دیگه اصلا مقایسه نکن
      در ضمن هیچ وقت ایران رو با چین مقایسه نکن

      موافقم 25
      مخالفم 1
    2. amir-mr

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (411 ديدگاه)

      هر کسی به اندازه پولی که داره نیاز های زندگیش رو برطرف میکنه.
      الان چین کاری کرده که هر کسی می‌تونه خودرو بخره
      یعنی کسی که ۱۲ هزار دلار پول داشته باشه می‌تونه صاحب خودرو باشه،حالا اونی که ۱۲ هزار دلار پول به خودرو میده قطعا انتظار خودروی ۵۰ هزار دلاری از ماشینش نداره.

      موافقم 22
      مخالفم 2
  3. Mhosein

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چی میشه که اینا اینقد ارزون میشن؟!

    موافقم 10
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3355 ديدگاه)

      مدیریت منابع انسانی و متریال در کارخانه‌های چین با کشورهای غربی فرق داره
      اولا کارگر و مهندس، بسیار سخت، سه شیفت کار می‌کنند و حقوق‌شون طبیعتا از شهروند آمریکایی اروپایی و ژاپنی کمتره
      دوما تقریبا تمام مواد مصرفی معدنی و خصوصا لوازم الکترونیک ۱۰۰درصد خودشون می‌سازن و نیازمند واردات نیستند
      انرژی برق و قیمت زمین و هزینه اولیه کارخانه‌ هم توسط دولت با تخفیف به کارخانه‌‌ها داده می‌شه
      ……..
      مهمتر از همه این‌ها مدیریت عالی در کشور چین بسیار هوشمندانه است
      گردش پول در اختیار مافیا آقازاده‌ها یا کارمندان بانک نیست
      سران مملکت، مدیران دولتی و نماینده مجلس، استاد دانشگاه و معلم برای توسعه کشورشون، تلاش می‌کنند و طبق یک نقشه دقیق هرکسی کار خودش به بهترین شکل انجام می‌ده
      همچنین سیستم قضایی و نظارت قانون در چین، بسیار سخت‌گیر و دقیق عمل می‌کنه تا کسی به فکر چپاول منابع مملکت نباشه

      موافقم 41
      مخالفم 5
      1. جهان

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (13 ديدگاه)

        مزیت مقیاس
        تحقیق و طراحی و تولید در مقیاس بالا هزینه ها رو شدیداً کاهش میده اکثر این خودرو ها از یه نوع موتور و درایور و باطری استفاده میکنن
        اگه یادتون باشه قبلا موتور یک و نیم لیتری میتسوبشی که رو همه چینی ها سوار بود

        موافقم 13
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3355 ديدگاه)

          بله کاملا درسته
          مدیران فنی و مهندسی هم خیلی هوشمندانه کار می‌کنند

          موافقم 18
      2. محسن ل

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        سلام
        چرا مافیای گردش پول دست کارمندان بانک است؟

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3355 ديدگاه)

          چون هزاران هزار میلیارد تومن پول مردم داخل بانک ذخیره شده و از این منبع، بانک‌ها به کارمندان خودشون وام‌های سنگین با سود پایین و پرداخت بلند‌مدت می‌دن، این نوعی دزدی از بیت المال و خزانه بانک مرکزی هست
          الان در شهرهای دورافتاده یک آپارتمان کوچک ۲ تا ۳ میلیارد تومن قیمتشه ولی وام مسکن به‌زور با چندتا ضامن و دوندگی می‌رسه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون اما وام میلیارد تومنی برای کارمند بانک عادیه

          تحقیق بفرمایید در گوگل: کارمندان بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ میانگین چقدر وام گرفتن

          موافقم 12
          مخالفم 2
      3. ارسلان

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (96 ديدگاه)

        متریال گرید بندی دارند ، با این پولا متریال گرید ۳ استفاده میشه! هزینه طراحی و مهندسی ام ندارند !! اصل پولها صرف مهندسی و طراحی و ماده میشه……به کارگرم پول ندی بهش میگند برده داری نه مدیریت!!!
        ج.ا هم الان داره مدیریت میکنه طبق نظر شما!!! چین پول مالیات و مملکت و ریخته تو کارخونه ها ، ج.ا یه راست از ملت میگیره !! این مدل حمایت از کارخونه ها یعنی از مردم بگیری بدی به سرمایه دار !! داداش شما معنی حمایت نمیدونی…. سیستم کشور ما دقیقا کمونیستیه ، همه گدا به جز بعضی ها، اسمش ام گذاشتن برابری

        موافقم 5
        مخالفم 6
    2. دیا

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (257 ديدگاه)

      و کی میشه اینجا هم همین قدر ارزون بشه با پس انداز دو ماه یا سه ماه از حقوق بتونی یکی مثه اینا بخری. خدا نابودتون کنه که مردم رو نابود کردید

      1. J

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (70 ديدگاه)

        شایدم مردم خودشون، مقصر نابودی هستند.
        اون همه جماعت میلیونی، از آسمون نیومده بود.

        موافقم 7
        مخالفم 4
        1. دیا

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (257 ديدگاه)

          درسته . موافقم.

          موافقم 1
          مخالفم 1
  4. داوودع

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    چه قیمت عالی وطراحی هم خوبه

  5. محسن ل

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام دوستان
    دلیل قیمت تمام شده نهایی چینیها .
    حقوق و دستمزد _ مواد اولیه _ حمایتهای دولتی و بیشتر ازهمه اینها عدم ارائه خدمات پس از فروش میباشد. مثل اینکه اگه گیربکس یک خودروی چینی مشکل پیدا کنه به زحمت و هزینه های گزاف میشه سر هم بندی کرد ولی اگه گیر بکس ب ام دبلیو مشکل پیدا به راحتی و هزینه به مراتب پائینتری میشه سر هم بندی کرد
    خدمات پس از فروش یک کالای تولیدی خیلی مهم و هزینه بر میباشد که چینیها کلا بی خیال این موضوع میباشند البته دانسته و هوشمندانه نه از روی جهالت چون با این روش سود بسیار خوبی به دست میاورند. امید وارم که این طرز تفکر به سایر کشورها سرایت نکنه.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. محمود

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    طراحی ساده ولی قشنگی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا