خودروی Li L9، محصول پرچمدار شرکت چینی لیآتو (Li Auto)، اخیراً وارد ایران شده است. این شاسیبلند بزرگ و لوکس که با فناوریهای نوین و مشخصات فنی چشمگیر روانه بازار چین شده بود، حالا در خاک ایران دیده شده و احتمال عرضه رسمی این برند در کشور را تقویت کرده است.
در ادامه به بررسی دقیق مشخصات فنی، تجربه رانندگی، امکانات رفاهی و رقبای احتمالی این خودرو در بازار ایران میپردازیم.
معرفی کلی لی L9؛ پرچمدار خانواده L
لی L9 دومین محصول رسمی شرکت لیآتو پس از مدل Li One است و نخستین عضو از خانواده سری L محسوب میشود. این سری اکنون شامل مدلهای L9، L8، L7 و L6 بوده و طیف وسیعی از بازار خودروهای هیبریدی لوکس را در چین پوشش میدهد.
مشخصات فنی Li L9
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نوع خودرو | شاسیبلند فولسایز لوکس با سیستم برد افزاینده (EREV) |
سامانه محرکه | دو موتور برقی با سیستم چهار چرخ محرک |
قدرت کل | ۳۳۰ کیلووات (۴۴۲ اسب بخار) |
گشتاور | ۶۲۰ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۵.۳ ثانیه |
باتری | لیتیوم یونی، ۳۶.۸ کیلوواتساعت |
برد الکتریکی (CLTC) | ۲۱۲ کیلومتر فقط با برق |
موتور بنزینی | ۱.۵ لیتری توربوشارژ، نقش ژنراتور |
برد ترکیبی | تا ۱۳۹۰ کیلومتر |
سیستم انتقال قدرت | دو سرعته خودکار الکترونیکی |
برد ۱۳۹۰ کیلومتری در ترکیب باتری و موتور بنزینی، این خودرو را برای مسافتهای طولانی و استفادههای خانوادگی بسیار مناسب کرده است.
ابعاد و طراحی بدنه
ویژگی | عدد |
---|---|
طول | ۵۲۱۸ میلیمتر |
عرض | ۱۹۹۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۸۰۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳۱۰۵ میلیمتر |
وزن خالص | حدود ۲۷۱۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۰۵ لیتر (با همه ردیفها فعال)، تا ۱۱۸۰ لیتر با خواباندن صندلیها |
این ابعاد، لی L9 را به یکی از بزرگترین SUVهای وارد شده از چین به ایران تبدیل کرده است؛ حتی بزرگتر از برخی رقبای اروپایی مثل آئودی Q7 یا ولوو XC90.
طراحی داخلی و کابین؛ فناوری و لوکس بودن در کنار هم
- چیدمان ۶ نفره با صندلیهای کاپیتانی در ردیف دوم
- تهویه مطبوع سهگانه
- صندلیهای برقی با گرمکن، سردکن و ماساژور
- سقف پانورامیک بزرگ
- متریال داخلی لوکس از چرم، چوب مصنوعی و فلز براق
نمایشگرها و سرگرمی:
- نمایشگر اصلی افقی ۱۵.۷ اینچی برای سیستم مرکزی
- نمایشگر مخصوص جلو مسافر
- دو نمایشگر برای ردیف دوم (با اتصال HDMI و تبلت/کنسول بازی)
- سیستم صوتی پریمیوم با ۲۱ بلندگو و آمپلیفایر مستقل
فناوریها و سیستمهای ایمنی
- سیستم رانندگی نیمهخودران (Li AD Max) با لیدار ۱۲۸ لایه، دوربینها و رادارهای موج میلیمتری
- پارک خودکار
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- سیستم هشدار خروج از خط و کمک ماندن در خط
- کروز کنترل تطبیقی هوشمند
- نمایشگر هدآپ ۳D پیشرفته
تجربه رانندگی و تست درایو
در تستهای انجام شده در چین توسط نشریات معتبر خودرویی:
- هندلینگ خودرو برای ابعادی به این بزرگی، بسیار رضایتبخش گزارش شده است.
- کیفیت سواری به لطف سیستم تعلیق بادی تطبیقی و تعلیق فعال (CDC) بسیار نرم و پایدار است.
- شتابگیری در حالت اسپرت بسیار سریع و بدون تاخیر بوده و ترمزها عملکردی قابلاعتماد دارند.
- عملکرد سیستم برد افزاینده در مسافتهای طولانی بدون هیچ مشکلی ادامه دارد و مصرف بنزین در این حالت حدود ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.
وضعیت عرضه در ایران و قیمت
با اینکه هنوز اطلاعات رسمی درباره عرضه گسترده، نماینده واردکننده یا قیمت مصرفکننده منتشر نشده است، منابع غیررسمی ورود این خودرو از طریق واردات شخصی یا سفارش خاص را تایید کردهاند. در صورت عرضه رسمی، احتمالاً قیمت آن در محدوده بالای ۵ میلیارد تومان قرار خواهد گرفت. در چنین بازهای باید خودروهایی چون آئودی Q5 ای-ترون و یا میتسوبیشی اوتلندر H لاین و تانک ۳۰۰ را خریداری کرد.
در بازار چین قیمت نسخه پرو L9 از ۳۲۰ هزار یوان معادل ۴۴۵۰۰ دلار آغاز میشود. در امارات این خودرو به صورت واردات شخصی با قیمت معادل ۶۰ تا ۶۸ هزار دلار به فروش میرسد.
جمعبندی
Li L9 یک شاسیبلند لوکس، تکنولوژیک و قدرتمند است که با ترکیب برد بالا، راحتی فوقالعاده و امکانات مدرن، توان رقابت با خودروهای برندهای بزرگ جهانی را دارد. اگر عرضه رسمی آن در ایران انجام شود، میتواند یکی از گزینههای جذاب در رده خودروهای لوکس خانوادگی برای خریداران خاصپسند باشد؛ بهخصوص آن دسته که به تکنولوژی علاقهمندند و گزینههای تمامبرقی را محدود میدانند.
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴چین دست از سر کشورهای جهان سوم برنمیداره و بازارشونو قبضه کرده .
ممد ژانگولر
۵ خرداد ۱۴۰۴حالا پولشو از کجا بیاریم بخریم .
خداوکیلی با طراحی بیرونش حال نکردم اصلا چیز خاصی نداره .
Parsa
۵ خرداد ۱۴۰۴چی شد؟ ادعای بازار آزادتون که گوش فلک رو جر داده بود
امریکاش هم از ترس چین ، زد زیر میز بازار آزاد و تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی روی خودروهای چینی برقی بست
چینی ها عرضه ش رو دارن و رقابت می کنند
عرضه ش رو داشته باشید باهاشون رقابت کنید
عرضه ش رو ندارید ، ساده ست شکست می خورید مرد باشید بگید عرضه نداریم و شکست رو قبول کنید
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴یه لیوان آب بخور ، چین هیچ عددی نیست در مقابل آمریکا و متحدانش و باید التماس آمریکارو بکنه که اقتصادش ورشکست نشه .
ارسلان
۵ خرداد ۱۴۰۴دقیقاً همینه!! هر کشوری ورشکسته میشه و میوفته به التماس….. شاید اولش نه مذاکره کنه ، نه جنگ!!! ولی بعد مجبور میشه التماس کنه
! i M α η δ υ α R
۵ خرداد ۱۴۰۴Parsa @
نصف کره زمین ، دامپینگ ، معذرت …
Parsa
۵ خرداد ۱۴۰۴حالت خوشه!
مگه شکرهه که دامپینگ کنه؟
داریم در مورد خودرو حرف میزنیم که کلی فولاد توش داره،پلاستیکی توش داره که نفت ش رو چین با قیمت جهانی می خره،تکنولوژی برتر توشه
باتری ای که روش می گذاره رو از همون شرکت تولید باتری چینی می خره که باتری تسلا رو تامین میکنه
یه چیزی فقط شنیدین عین طوطی تکرار میکنید
برای پاسخ به جواب کوته فکرانه ت ارجاع ت میدم به سخنان معاون رئیس جمهور امریکا ، آقای جی دی ونس
گفت: ایده تجارت جهانی و آزاد سازی بازار ریشه در این داشت که کشورهایی که تکنولوژی برتر را دارند بازار های کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه رو تصاحب کنند ، چرا الان مخالف ش شدیم؟ چون قرار نبود کشوری که درحال توسعه بود به جایی برسه که بازار کشورهای پیشرفته رو تصاحب کنه
خلاصه ش اینه : بازار آزاد کلاهی بود که قبلا سرتون گذاشتیم تا بازار کشورهاتون رو قبضه کنیم و نگذاریم صنعت تون رشد کنه
حالا که کشور دیگه قرار بیاد بازار ما رو قبضه کنه و صنعت ما رو به خطر بندازه ، میزنیم زیر میز
با همه بله با ما هم بله
ما با همین ایده دنیا رو چاپیدیم حالا با چاقو خودمون می خواین سرمون رو ببریم …. آناناس… چاقوهای ما دسته نداره….
خوشم میاد چنان ذهن استعمارزده ای دارید نه تنها حرف های قبلی شون رو باور کردید ، خزعبلات الان شون رو هم باور میکنید
خودتون هم فکر کنید ، راه دوری نمیره
! i M α η δ υ α R
۵ خرداد ۱۴۰۴اگه بشنوی که کارگرای چینی عسلویه ، نسل لاکپشت دریایی اون منطقه از کشور ما رو از بس شکار کردنش و خوردن ، منقرض کردن …
اونوقت معنی دامپینگ رو با مزه گوشت لاکپشت مرده ، بهتر و بیشتر و با گوشت و پوست و خونت درک میکنی …
اونوقت دیگه برای دفاع از کثافت کاری چینی ها ، برای هموطنت ، رگ گردن کلفت نمیکنی …
برو پسر جون …
برو چشمات رو باز کن ، ببین کجای کاری …
Sina_carshow
۶ خرداد ۱۴۰۴اون کارگر های چینی این حرکت رو زدن مشکل ما بودیم نه خودروسازیش
هرچه قدرم ناراحت باشی از پیشرفتش چیزی برا حال ما تغییر نمیکنه
درضمن مگه غرب کم آسیب زده به ایران؟
سوشیانت
۵ خرداد ۱۴۰۴چین که نترسه چرا رو آمریکا تعرفه گذاشت و چرا انقدر از خودرو های درون سوز پرفورمنس میترسه😁
ارسلان
۵ خرداد ۱۴۰۴الان داخل ایران دارند با کجا رقابت میکنند ؟! با سایپا و ایران خودرو ؟!
مگه ملت چیزی جز آشغال چینی و آشغال داخلی ام دیدند که بینشون انتخاب کنند ؟!
چینی ها فقط دارند سو استفاده میکنند!! اگر همین جهان سومی های داغون نبودند، حداقل نصف آشغال فروشی های چین درش تخته شده بود.
Sina_carshow
۵ خرداد ۱۴۰۴خودرو به این شاهکاری مشکلش چیه؟ سواریش در سطح رولزرویس هس هم من تست کردم هم بقیه یوتوبر ها گفتن من حق انتخاب داشته باشم بازم اینو میخرم مفته نسبت به کیفیت تعلیق بی نظیرش
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴جدی سواریش در حد رولزرویسه ؟! واقعا کی اینو گفته که باور کردی ؟
Sina_carshow
۶ خرداد ۱۴۰۴خودم تست کردم میگم یوتوبر هایی مثل mkbhd هم گفتن تازه گفتن بعضی مدل ها مثل li auto mega از رولز رویس هم نرم تره
مزدا
۵ خرداد ۱۴۰۴حالم از این کابین های با مانیتور۷۰ ۸۰ اینچی !
به هم میخوره
mr-gtc
۵ خرداد ۱۴۰۴نمیدونم چرا ولی جذاب بنظر اومد
۵ خرداد ۱۴۰۴میخوره باحال باشه
Ali.d
۵ خرداد ۱۴۰۴خدایا خودت مارو از دست این چین و روسیه نجات بده
عجب گرفتاری شدیم
اون از هواپیما که ۴ برابر کردن تو پاچمون
اینم از تمام این چیزایی که میاد از چین دارن خونمون رو میمکن
شایکل موماخر
۶ خرداد ۱۴۰۴چین از چهار جهت هم خودشو …..ر بده، اسکوتر فروشی بیش نیست ،البته بعلاوه دو متر مربع تلویزیون وسط کابین!!!! مگه خودشون بخرن و بنگلادش و زیمباوه و اینجا.. که اینجا هم از سر اجبار هست مگر نه هیچکس ژاپنی آلمانی آمریکایی و کره ای رو ول نمیکنه خزعبلات چینی با دو سه سال سابقه تولید رو بخره.روزی بیست تا شرکت و اسم تجاری و برند ایجاد میکنن تا هم در آینده ،راحت از زیر مسیولیت گارانتی و تامین قطعات فرار کنن هم دامپینگ رو اوستا کنن….. جوون تر های عاشق چین، جوگیر نشن و یقه برای چینی پاره نکنن… همین شرکت،بله دقیقا همین شرکت حدود ۱۲ـ۱۰ سال پیش موبایل زد به اسم Leco لکو… حتی ایرانم اومد و دوسال هم فروخت و بعد یا علی از تو مشهد….. هیچ اثری دیگه ازش نموند.حتی مدیر فروشش یه خانم بود که ایرانم اومد…. اون موقع هم موبایل فروشای علاالدین به به و چه چه میکردن….. ببینید عقلتون چی میگه !!!!
Akbar top
۶ خرداد ۱۴۰۴موتور درونسوزش اگه دیزلی بود بهتر نبود چون مصرف سوختش کمتره.
حجتاله براهنی
۶ خرداد ۱۴۰۴علیرغم میل باطنیم باید بگم ماشین جالبیه! ظاهرش متناسبه و میشه گفت ساده و زیباست. در مورد فنی و سواریش چیزی نمیدونم.