کدام خودروسازان چینی را باید جدی گرفت؟
ازآنجاییکه خودروسازی صنعتی کاملاً جهانی است، باید یادآوری کنیم که چگونه اوضاع در حال تغییر است و نقش بازیگران جدید این عرصه چیست. پس از بیش از یک قرن سلطهٔ خودروسازان آمریکایی و اروپایی و سپس ژاپنی و کرهای، بازار جهانی خودرو هماکنون در حال تجربهٔ یک انقلاب چینی است. چین به دلیل وسعت و عوامل ژئوپلیتیکی خود، در حال تغییر رتبهبندی جهانی در زمینهٔ فروش خودرو است. با توجه به اینکه بخش قابلتوجهی از بازار خودروی کشورمان هم در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد، بد نیست نگاهی به خودروسازان بزرگ این کشور داشته باشیم و ببینم کدامیک ارزش توجه دارند.
خودروسازان بزرگ چینی کدامند؟
بیوایدی، چانگان، چری و جیلی بزرگترین خودروسازان چین از لحاظ آمار فروش با برندهای خودشان هستند (بهعنوانمثال، گروه سایک فروش بسیار بیشتری دارد اما نیمی از این فروش به خودروهایی اختصاص دارد که از طریق جوینت ونچر با فولکسواگن و جنرال موتورز تولید میشوند). در حال حاضر، بیوایدی با فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در سطح بینالمللی شهرت یافته است. سال گذشته این برند پس از تسلا دومین سازندهٔ پرفروش خودروهای الکتریکی بود و در فروش خودروهای پلاگینهیبریدی هم پیشتاز است. بیوایدی پتانسیل بسیار بالایی دارد زیرا در بخشی بین خودروهای معمولی و لوکس قرار گرفته و محصولاتی را عرضه میکند که نهتنها از لحاظ قیمت بلکه از لحاظ کیفیت هم بسیار رقابتی هستند. بیوایدی همچنین قصد دارد امسال به بزرگترین تولیدکنندهٔ خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شود.
چانگان در سطح بینالمللی بهاندازهٔ بیوایدی قدرتمند نیست اما در چین بازار بسیار پررونقی دارد و به لطف طیف گستردهای از محصولات و برندها، بهسرعت در حال توسعه است. این شرکت هماکنون اوشن بهعنوان برندی اقتصادی، شنلان بهعنوان برندی متوسط، کیوآن بهعنوان برند لوکس و آواتر بهعنوان برندی پیشرفته را در اختیار دارد. چانگان هماکنون روی بازارهای نوظهور تمرکز کرده اما دور از ذهن نیست که بهزودی حوزهٔ فعالیت خود را گسترش دهد.
چری با فروش نزدیک به 1.9 میلیون دستگاه خودرو در سال 2023، خود را برای مرحلهٔ دوم توسعهاش یعنی فتح اروپا آماده میکند. ازآنجاییکه کلمهٔ چری در کشورهای غربی خیلی چینی به نظر میرسد، این شرکت برای عرضهٔ محصولات خود در روسیه و اروپا، دو برند جیکو و اومودا را ایجاد کرده است. چری همچنین دومین خودروساز چینی است که از راهاندازی خط تولید در اروپا خبر داده است.
جیلی به دلیل خرید برندهای غربی، بینالمللیترین خودروساز چین محسوب میشود. درواقع، این تنها خودروساز چینی است که برندهای خارجی یعنی لوتوس، پولستار، ولوو و بخشی از پروتون و اسمارت را در اختیار دارد. این موضوع باعث برتری جیلی نسبت به تمام رقبای هموطن خود خواهد بود زیرا لازم نیست برای جا انداختن برند خود در بازارهای خارجی تلاش کند. بااینوجود، جیلی در حال کار روی معرفی برند لوکس زیکر در اروپا و همینطور توسعهٔ لینکاند کو است.
پسازاین چهار خودروساز، شش شرکت دیگر چینی هم هستند که فروش بالایی دارند. جوینت ونچر بین سایک، جنرال موتورز و وولینگ که با نام SGMW شناخته میشود، نهتنها در چین بلکه در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا هم بسیار فعال است. سایک همچنین مالک امجی است که حضور پررنگی در اروپا دارد. گریت وال نیز چهار برند مختلف شامل اورا، وی، هاوال و تانک را در اختیار دارد که برخی از آنها در اروپا حضور دارند. برندهای چینی دیگر مثل گک، فاو، جک و دانگفنگ اما هنوز خارج از چین راه زیادی در پیش دارند. در همین حال، باید به استارتاپهای چینی مثل نیو، ژیپنگ، لی اتو و لیپموتور هم اشاره داشته باشیم که آخری بهتازگی زیر چتر استلانتیس قرار گرفته است.
آمار فروش خودروسازان بزرگ چینی در سال 2023 و رتبۀ در بین تمام خودروسازان جهان
رتبه | شرکت | فروش |
10 | بیوایدی | 3,020,706 |
11 | جیلی | 2,681,997 |
15 | چانگان | 2,097,794 |
16 | چری | 1,881,949 |
18 | SGMW | 1,403,066 |
19 | سایک | 1,263,910 |