خودروهای چینی با بیش از 1000 اسب بخار قدرت، از بی وای دی تا شیائومی
روزی روزگاری، هزار اسب بخار در دنیای خودروسازی عددی جادویی و دستنیافتنی بود و زمانی که بوگاتی ویرون با 1000 اسب بخار قدرت معرفی شد، یک شاهکار خارقالعاده محسوب میشد. با فراگیری خودروهای الکتریکی اما قدرت هزار اسب بخار ارجوقرب خود را از دست داد و امروز حتی در سدانهای زیر 100 هزار دلار هم میتوان چنین قدرتی را پیدا کرد. حتی کار بهجایی رسیده که خودروسازان چینی بعضاً نوپا هم خودروهایی با بیش از 1000 اسب بخار قدرت تولید کردهاند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با هشت خودروی چینی که توانستهاند از مرز هزار اسب بخار عبور کنند آشنا شویم.
دانگفنگ M-Hero 917
قدرت: 1073 اسب بخار
M-Hero برند آفرودی لوکس دانگفنگ است که قصد رقابت با خودروهایی مثل هامر EV را دارد. مثل هامر، پیشینهٔ M-Hero هم به برند منگشی بازمیگردد که کار خود را با تولید خودروهای نظامی آفرودی برای ارتش چین آغاز کرد و بعداً به ساخت نسخهٔ غیرنظامی این خودروها پرداخت. 917 اولین محصول برند M-Hero است که در نسخههای تمام الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری تولید میشود. دراینبین، نسخهٔ الکتریکی با چهار موتور برقی که مجموعاً 1073 اسب بخار قدرت و 1400 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند، قویتر است. به لطف این نیرو، M-Hero 917 با وجود وزن سنگین 3300 کیلوگرمی، ظرف تنها 4.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
یانگوانگ U8
قدرت: 1180 اسب بخار
U8 اولین محصول برند فوق لوکس یانگوانگ بیوایدی است. این شاسیبلند چینی علاوه بر طراحی بیرونی جذاب و منحصربهفرد، از قوای محرکهٔ چشمگیری هم بهره میبرد که از چهار موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو بهعنوان ژنراتور برای افزایش برد تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم، 1180 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور است که این شاسیبلند بزرگ 3460 کیلوگرمی را ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. U8 اما نهتنها شتاب سریع و توانایی آفرود بالایی دارد بلکه میتواند در مواقع اضطراری روی آب شناور شود و حتی میتواند مثل مرسدس G کلاس الکتریکی چرخش تانکی 360 درجه انجام دهد.
هایپتک SSR
قدرت: 1207 اسب بخار
هایپتک SSR یک سوپراسپرت الکتریکی است که توسط شرکت گک ساخته شده است. SSR در این خودرو مخفف «سوپر، اسپرت، ریس» است. در این خودرو میتوان ترکیبی از متریال مختلف مثل پانلهای بدنهٔ فیبر کربنی، رینگهای آلومینیومی و تودوزی آلکانترا را دید. سوپراسپرت هایپتک در سه نسخهٔ مختلف با نامهای SSR، SSR اسپرینت و SSR آلتیمیت تولید میشود که آخری از همه قویتر است. این نسخه به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1207 اسب بخار قدرت و 1230 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. سوپراسپرت چینیها با این نیرو ظرف تنها 1.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد تا یکی از پرشتابترین خودروهای الکتریکی جهان لقب گیرد.
زیکر 001 FR
قدرت: 1265 اسب بخار
زیکر که برند لوکس الکتریکی جیلی محسوب میشود، سال گذشته مدل 001 FR را بهعنوان اولین محصول پرفورمنس بالای خود رونمایی کرد. این خودرو که برای رقابت با تسلا مدل S پلد طراحی شده است، از کیت بدنهٔ فیبر کربنی با بال ثابت عقب و رینگهای 22 اینچی فورجکاری شده بهره میبرد. زیکر حتی برای بهبود عملکرد 001 FR با قهرمان سابق فرمول یک «کیمی رایکونن» همکاری کرده است. چهار موتور الکتریکی این خودرو مجموعاً 1265 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند و 001 FR را ظرف تنها 2.07 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. سیستم تعلیق KW و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو با کالیپرهای 10 پیستونه AP ریسینگ هم از دیگر ویژگیهای این سدان الکتریکی چینی هستند.
یانگوانگ U9
قدرت: 1287 اسب بخار
U9 اولین سوپراسپرت الکتریکی بیوایدی و دومین محصول برند یانگوانگ محسوب میشود. این سوپرکار چینی به چهار موتور الکتریکی با مجموعاً 1287 اسب بخار قدرت و 1680 نیوتن متر گشتاور مجهز است و به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف 2.33 ثانیه خود را از سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت U9 هم 375 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که آن را پس از آسپارک اوول و ریمک نورا، به سومین خودروی الکتریکی سریع جهان تبدیل میکند. علاوه بر این اعداد و ارقام هیجانانگیز، U9 از سیستمی بنام DiSus-X هم بهره میبرد که امکان رقصیدن، پریدن از روی زمین و حرکت با سه چرخ را برای خودرو فراهم میکند.
یانگوانگ U7
قدرت: 1306 اسب بخار
سومین محصول برند یانگوانگ، سدان لوکسی بنام U7 است که قصد رقابت با مرسدس بنز EQS، پورشه تایکان و تسلا مدل S را دارد. مثل U8 و U9، این خودرو هم از چهار موتور الکتریکی استفاده میکند که با تولید مجموعاً 1306 اسب بخار قدرت، خودرو را ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. علاوه بر این، U9 به لطف طراحی آیرودینامیک، به ضریب درگ چشمگیر 0.195 Cd رسیده که آن را به یکی از آیرودینامیکترین خودروهای تولیدی جهان تبدیل میکند. این خودرو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم هوشمند DiSus-Z میتواند با لاستیکهای برفی معمولی از شیب 37.5 درجه در پیست اسکی بالا برود.
نیو EP9
قدرت: 1381 اسب بخار
EP9 که اولین محصول برند نیو محسوب میشود، خودروی قدیمیتری نسبت به دیگر خودروهای این لیست است زیرا در سال 2016 در لندن رونمایی شد. این خودرو از یک مونوکوک فیبر کربنی استفاده میکند که تنها 165 کیلوگرم وزن دارد. EP9 همچنین به سیستم تعلیق فعال هم مجهز است که امکان کنترل نیروهای تا 3 جی را در پیچها فراهم میکند. این سوپراسپرت چینی به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1361 اسب بخار قدرت و 1480 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. سوپرکار نیو ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 310 کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند EP9 خودروی جادهای نیست اما رکورد سریعترین خودروی الکتریکی را در پیستهایی مثل نوربرگرینگ و پیست فرمول یک آمریکا به ثبت رسانده است.
شیائومی SU7 اولترا
قدرت: 1548 اسب بخار
SU7 اولترا که فعلاً در قالب یک پروتوتایپ معرفی شده است، نسخهای افراطی از SU7 با بدنهای عریضتر، ظاهری تهاجمیتر و بال عقب عظیم محسوب میشود. این خودرو از سه موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً 1578 اسب بخار قدرت را تحویل هر چهارچرخ میدهند. یکی از این سه موتور که بزرگتر است، میتواند بهتنهایی 578 اسب بخار قدرت تولید کند. به ادعای شیائومی، SU7 اولترا ظرف 1.97 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این شرکت چینی به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ است یعنی رکوردی که هماکنون در اختیار پورشه تایکان است.