خودروهای چینی

رازهای نیو / NIO؛ استارتاپ چینی چگونه خودروهای برقی پیشرفته را ارزان تولید می‌کند؟

کارخانه دوم نیو در هفی چین، با ربات‌های پیشرفته و فناوری سبز، خودروهای الکتریکی لوکس را با قیمت‌های رقابتی تولید می‌کند. رازهای این کارخانه چیست؟

نیو، استارتاپ چینی خودروهای الکتریکی، با مدل‌هایی مانند هاچ‌بک فایرفلای، شاسی‌بلند خانوادگی اونوو L60 و سدان لوکس نیو ET9 که رقیب میباخ است، در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ توجه‌ها را جلب کرد. در آخرین روز بازدید، به کارخانه دوم نیو (F2) در هفی چین، واقع در پارک صنعتی نئوپارک به مساحت ۱۱.۴ کیلومترمربع، رفتیم. این کارخانه ۱۱۵ هکتاری با ۲,۵۰۰ کارمند و صدها ربات، ظرفیت تولید یک خودرو در دقیقه را (۳۰۰ هزار خودرو در سال با دو شیفت) دارد و سال گذشته، ۱۲۰ هزار خودرو در یک شیفت تولید کرد. کارخانه نیو با ۵۳ گیگاوات ساعت انرژی خورشیدی، سیستم جمع‌آوری آب باران و تهویه مطبوع پمپ حرارتی، استاندارد زیست‌محیطی LEED Gold را کسب کرده است.

مرکز تحویل نیو هاوس، تجربه‌ای منحصربه‌فرد

تور بازدید ما از نیو هاوس، یک فضای نمایشگاهی و مرکز تحویل دایره‌ای عظیم متصل به کارخانه آغاز شد. حدود پنج هزار خریدار از منطقه هفی ترجیح می‌دهند خودروهای نیو و اونوو خود را در این مرکز تحویل بگیرند و می‌توانند تور کارخانه را رزرو کنند.

تولید سفارشی، انعطاف‌پذیری در مقیاس بزرگ

نیو تمام مدل‌های خود را به‌صورت سفارشی با تحویل در دو هفته تولید می‌کند. این کارخانه می‌تواند ۳.۵ میلیون ترکیب مختلف از پنج مدل را بسازد. برای بهینه‌سازی، بدنه‌ها به‌صورت دسته‌ای رنگ‌آمیزی شده و در انبار عمودی با ظرفیت ۲۴۶ بدنه رنگ‌شده، ۲۵۰ بدنه خام و ۲۵۰ بدنه آماده رنگ ذخیره می‌شوند. این سیستم انعطاف‌پذیری تولید را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

ربات‌ها در قلب تولید

کارخانه F2 تقریباً به‌طور کامل رباتیک است. ۱۴۰ ربات تمام فرآیند رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهند. کارگران انسانی فقط نظارت، بررسی کیفیت و کارهای ظریفی مانند صاف کردن لبه‌های درها را بر عهده دارند. درها پس از بررسی، در قفسه‌هایی با کد QR قرار گرفته و توسط وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGV) به خط تولید منتقل می‌شوند. این سطح از خودکارسازی، بهره‌وری را بالا برده و هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد.

مونتاژ نهایی

برخلاف خطوط مونتاژ ثابت سنتی، خودروها در فضای ۱۴۸ هزار مترمربعی مونتاژ نهایی F2 روی AGV حرکت می‌کنند. این سیستم اجازه می‌دهد هر خودرو برای بازرسی یا تعمیر به‌راحتی از خط خارج شود یا مدل‌های پیش‌تولیدی آزمایش شوند. این انعطاف‌پذیری، زمان تولید را کوتاه کرده و کیفیت را بهبود می‌بخشد.

جزایر مونتاژ، نوآوری در زیرساخت‌ها

نیو از «جزایر مونتاژ» برای ساخت مجموعه‌هایی مانند داشبورد و درب عقب استفاده می‌کند که توسط AGV تغذیه می‌شوند. این روش، فرآیند مونتاژ را ساده‌تر و خطاها را کمتر می‌کند. همچنین، سیستم کنترل کیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی نیو، بیش از هزار عملکرد خودرو را در سه دقیقه بررسی می‌کند که دقت و سرعت را تضمین می‌کند.

خروج خودکار از خط تولید

تمام مدل‌های تولیدی F2 با حسگرها و نرم‌افزار رانندگی خودکار پیشرفته، خودشان از خط تولید خارج شده و به مسیر تست رانندگی می‌روند. این قابلیت نه‌تنها هزینه‌های لجستیک داخلی را کاهش می‌دهد بلکه نشان‌دهنده فناوری پیشرفته نیو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مشتاقی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (173 ديدگاه)

    عجب پیشرفتی

  2. Lyting

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (178 ديدگاه)

    مرحبا نیو
    مرحبا استارتاپ چینی
    مرحبا به خودروسازی چین
    .
    .
    .

  3. Mohammad

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (275 ديدگاه)

    خیلی پیشرفت کردن چینی ها واقعاً عجیبه
    کره ای ها هم خیلی پیشرفت کردند واقعاً دست مریزاد
    به نطرم همین فرداس که سنگاپورم خودرو تولید کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا