خودروهای چینی

هاچ‌بک الکتریکی اورا کت، نشانهٔ آغاز سلطهٔ چینی‌ها بر بازارهای جهانی

اورا کت الکتریکی خودروی خطرناکی است البته خطرناک مثل خودروهای چینی پانزده سال قبل که مانند کیسه‌های کاغذی در آزمون‌های تصادف مچاله می‌شدند نه بلکه خطری واقعی برای خودروسازان باسابقهٔ جهانی است زیرا می‌تواند سهم بازار آن‌ها را کاهش دهد. این یک هاچ‌بک پنج‌در با ظاهری رترو و بردی حداکثر ۴۲۰ کیلومتر است که قیمت آن به میزان قابل‌توجهی از فولکس‌واگن ID.3 کمتر بوده و می‌تواند برای خودروسازان اروپایی مثل فولکس‌واگن و رنو دردسر بزرگی ایجاد کند.

نسخهٔ اروپایی کت که محصول برند اورا متعلق به گریت وال چین است، در ماه سپتامبر در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد و فروش آن از دسامبر امسال با قیمت پایهٔ ۲۵ هزار پوند (پیش از اعمال تخفیف دولتی ۲,۵۰۰ پوندی) در بریتانیا آغاز می‌شود. این یعنی هاچ‌بک الکتریکی گریت وال از ارزان‌ترین نسخهٔ ID.3 حدود ۶ هزار پوند و از هاچ‌بک کوچک‌تر رنو زوئی بیش از ۵ هزار پوند ارزان‌تر است.

تک موتور کت که در جلو نصب شده، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد و خودرو را ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این ماشین همچنین لیست سخاوتمندانه‌ای از تجهیزات استاندارد مثل چراغ‌های LED، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی را ارائه می‌کند. خریدارانی که خواهان ظاهر اسپرت‌تری هستند نیز می‌توانند تیپ GT را انتخاب کنند که رینگ‌ها و سپرهای متفاوتی دارد اما قطعات فنی زیر پوست آن تغییری نمی‌کند.

هیچ‌کس خارج از چین هنوز با اورا کت رانندگی نکرده و بنابراین نمی‌دانیم که رانندگی و سواری این خودرو در جاده‌های اروپا یا آمریکا در مقایسه با خودروهایی مثل ID.3 چگونه خواهد بود اما یکی از یوتیوبرهایی که با آن در چین رانندگی کرده می‌گوید در سواری و هندلینگ بهتر از رقبای اروپایی خود نیست؛ اما برای یک خودروی چینی تازه‌وارد همین هم کافی است زیرا برای بسیاری از خریداران قیمت، ویژگی‌های اتصالی و تجهیزات برای خرید یک خودرو بیشتر اهمیت دارد. به همین دلیل، اگر جای فولکس‌واگن بودیم که هرچند با ID.3 موفقیت بزرگی کسب کرد اما مجبور شد عقب بنشیند و طوفان تسلا با مدل ۳ و صعود آن به صدر جدول فروش اروپا را تماشا کند، نگران می‌شدیم.

اما خودروسازان بزرگی مثل فولکس‌واگن فقط به خاطر اینکه اورا کت پکیج وسوسه‌کننده‌ای به نظر می‌رسد نباید نگران باشند بلکه نگرانی اصلی آن‌ها بیشتر به خاطر پیش‌بینی آینده‌ای است که خیلی زود فرا خواهد رسید. مدتی است میدانیم که چینی‌ها در حال پیشرفت هستند اما در دوران الکتریکی‌سازی به نظر می‌رسد پیشرفت آن‌ها به جهش تبدیل شده باشد. خودروسازان چینی بشدت در زمینهٔ تکنولوژی خودروهای الکتریکی در حال کار هستند و با ورود به بازارهایی مثل اروپا می‌توانند از تمایل مردم به برندهای جدید و ناآشنا بهره ببرند. پانزده سال پیش چه کسی نام تسلا را شنیده بود؟

حتی هنوز هم ممکن است بسیاری از خریداران سوار بر خودروی چینی باشند و خودشان خبر نداشته باشند. ام‌جی، پولستار و تسلا همگی خودروهایی را در چین تولید و به سراسر جهان صادر می‌کنند درحالی‌که لینک ‌اند اکو اخیراً در اروپا خود را معرفی کرده و وعدهٔ حضور در آمریکای شمالی را هم داده است. بله ایالات‌متحده هم از حملهٔ چینی‌ها مصون نیست و برندهای چینی مدت‌ها است که به حضور در این بازار فکر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، حضور اخیر ام‌جی در مکزیک می‌تواند پلی برای رسیدن به بازار آمریکا باشد. هرچند برنامه‌های بسیاری از خودروسازان چینی مثل زوتی و چری برای ورود به بازار ایالات‌متحده عملی نشد اما می‌دانیم که تاریخ تکرار میشود.

قبلاً این اتفاق چندین بار رخ داده است. در دههٔ ۵۰ میلادی، خودروسازان آمریکایی مورد هجوم واردات خودروهای کم‌مصرف اروپایی مثل فولکس‌واگن بیتل قرار گرفتند. در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ خودروسازان ژاپنی همان کار را انجام دادند و خریداران آمریکایی و حتی اروپایی را با تجهیزات بیشتر و مهندسی قوی‌تر ترغیب کردند. دو دهه بعد هم برندهای کره‌ای همین مسیر را پیش رفتند.

یکی از بخش‌هایی که به نظر می‌رسد چینی‌ها در آن بهتر از کره‌ای‌های آن زمان عمل کرده‌اند، طراحی است. کیا و هیوندای سال‌ها برای ساخت خودروهایی که شخصیت خاص خود را داشته باشند تلاش کردند و اخیراً به این هدف دست یافته‌اند؛ اما هرچند اورا کت به‌وضوح از خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ و مینی الهام گرفته، حداقل متمایز و خاطره‌انگیز است و طراحی عقب آن که به شکلی غیرمعمول فاقد چراغ‌های سنتی است و بجای آن چراغ‌ها در نوار مشکی‌رنگ پایین شیشهٔ عقب پنهان شده‌اند، کمک می‌کند از دیگر خودروها متمایز شود؛ بنابراین طراحی اورا کت مطمئناً بهتر از برخی کپی‌های بی‌شرمانهٔ قدیمی چینی مثل لندویند X7 از روی رنجروور اووک یا چری QQ از روی دوو ماتیز است. QQ آن‌قدر کپی نزدیکی بود که حتی برخی قطعات ماتیز مثل درها به آن می‌خورد!

اما تنها طراحی خودروهای چینی نیست که بهبود پیدا کرده بلکه کیفیت قطعات زیر این پوسته هم بهتر شده است. برای سال‌ها، برندهای خودروسازی خارجی که تمایل به حضور در چین داشتند، ملزم به ایجاد جوینت ونچر یا همان سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان بومی چینی بودند و حالا همان شرکت‌های چینی از درس‌هایی که از آن پروژه‌ها آموخته‌اند استفاده می‌کنند. چینی‌ها این آموخته‌ها را به‌عنوان راهی سریع برای ورود به قلمروی خودروسازانی که تحت تعلیم آن‌ها بوده‌اند به کار گرفته‌اند. البته هنوز هم موانعی سر راه چینی‌ها وجود دارد مثل تصور عمومی در مورد بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی (باوجوداینکه همهٔ ما در طول زندگی خود حداقل یک گوشی هوشمند قابل‌اعتماد ساخت چین داشته‌ایم) و فقدان شبکهٔ نمایندگی‌ها اما این موانع هم به‌مرور برطرف می‌شود همان‌طوری که در مورد تسلا و برندهای کره‌ای برطرف شد.

منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    چه طراحی پخته ایی داره خصوصا داخلش
    کیفیت ساختشم به نظر خوب میاد
    فقط چینیها مولتی مدیا استاندارد تو ماشیناشون ندارن
    گیجه یکم منوهاشون
    تو مایه های نیسان میکرو و نیسان جوکه

    حتی اگر قیمتش خوب باشه هم اصلا موفق نمیشه 😂😉

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲۲
    1. M.K karimi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (652 ديدگاه)

      داداش پختگیش بر اثر کپی برداری صحیح و بی نقص هست 😂

      هر جا شو نگا میکنی از یه جا کپی کردن . بیرونش که بنظرم لازم نیست تشریح کرد داخلشم تا حد خیلی زیادی از کابین محصولات جنسیس کپی برداری کرده ( بنظرم از همه بیشتر به کابین G80 شبیهه )

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۶
      1. ممد ژانگولر

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        داداش کریمی بهت تبریک میگم بابت مقایسه ظاهرش با جنسیس
        قدرت تشخیصت حرف نداره

        حتما به تیم طراحی پنین فارینا یک ایمیل بزن و بگو رمزگشایی کردی از طراحی این ماشین

        تو بی نظیری 👏👏👏👏👏

        موافقم ۸
        مخالفم ۹
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (6374 ديدگاه)

    سه محصول ایتالیایی را در خود چَپانده !

    آلفارومئو ، داچیا ، فیات !

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۱
    1. احمدرضا

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (566 ديدگاه)

      داچیا رومانیایی هستش
      اون لانچیاست مجید جان

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۷
      1. ممد ژانگولر

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        داداش احمد رضا ایشون اسمشون نویده نه مجید
        ولی شما همون مجید صداش کنی کافیه 😂🙌

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۱۰
        1. Avan

          ۱۸ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (40 ديدگاه)

          منظورش «مجید دلبندم» بود که یک شخصیت تلویزیونی بچگانه بود که کلمات را اشتباه و جا به جا می گفت.فکر کنم شما نوجوان هستید و اون برنامه رو ندیدید.
          در مورد طراحی و کیفیت هم خودروی خوبی هست و اصلا فکر نمی کردم چینی باشه ضمن اینکه چون می خواد در اروپا عرضه بشه اگر کپی کاری باشه پوستش رو می کنند.

          موافقم ۹
          مخالفم ۵
    2. 🤍audi rs e tron gt🤍

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (718 ديدگاه)

      بخاطر چینی بودنش خیلی خوب نیست بهش بد بگیم
      ولی باید به این اشاره کنیم که از فیات کپی کرده

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
    3. Reza Waffen SS

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (3213 ديدگاه)

      داچیا 🙄🙄🙄

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  3. Silent

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (502 ديدگاه)

    اگر ماشین های درون سوزشون سر از اروپا و امریکا در اورد اینم می شه! :)))

    اینجور تیترها برا مخاطبی که بی خبر از جریان بازارهای جهانی و تکنولوژی رو به رشد TESLA و استانداردهاش هست می تونه مخرب باشه! و کسی هم در مورد سطح کیفی وقیمت باطری های TESLA که باعث شده هزینه پیمایش باک بنزین ۲ برابر گروون تر از شارژ برقی ها باشه جز اسکروول کردن و خنده خروجی نداره!

    خیلی دور نیست سال ۲۰۲۳ و رو نمایی از مدل ۲ TESLA با قیمت ۲۵ هزار دلاری نه پوندی!!!! مرز بین توسعه یافتگی و تکنولوژی در کلمات نیست و بازار های آزاد گویای همه چیز هست.

    موافقم ۶
    مخالفم ۲۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (4475 ديدگاه)

      فعلا که بعد از سالها هنوز رودستر رو تحویل نداده! سه چهار سال پیش وعده سمی تراک رو داد اونم هنوز مشخص نیست! سایبرتراک هم بماند! پلاد پلاس هم رفت لای باقالیا! اول وعده‌های پیشین خودش رو عملی کنه هاچبک ۲۵,۰۰۰پوندی پیشکشش!

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
      1. 🤍audi rs e tron gt🤍

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (718 ديدگاه)

        پلد پلاس برای اینکه پلد معمولی خیلی سری بود نیومد .میومد عالی می شد
        رودستر هم که اصلا مشکلی نیست ارزش صبر داره
        پدر خودرو سازی جهان هم اون ۲۷۵ تا را نمی خواد بهمون بده
        خیلی وقته منتظرشم‌
        (البته آلمانی فن و آئودی فن هم هستم)
        ولی به هر حال مرسدس چرا نمی دتش

        موافقم ۳
        مخالفم ۴
  4. DBS

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (109 ديدگاه)

    بهتر بود میزدن سلطه کپی کاران بر جهان
    لامصب خلاقیت منفی ۲۰ هست

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۷
  5. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    با اینکه کپیه ولی به نظرم به قیمتش میرزه ، شتاب خوب ، در کنار شن ها و طراحی جذاب در بیرون و داخل ، البته کسی از این ماشین انتظار کیفیت فوق العاده ای رو نداره پس به نظرم ماشین خوبیه نسبت به قیمتش

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2735 ديدگاه)

      شن ها : آپشن ها

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    2. sorena330

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (741 ديدگاه)

      این تفکر عمومی باید شکل بگیره که سلطه‌ی تفکر کمونیستی برای جهان آینه‌ی خوبی رقم نمیزنه، و مردم هرچقدر هم که کالای چینی به خصوص خودروی آن‌ها خوب باشد نباید آن‌ها را خریداری کنند، کافیست به برخی مستند‌های صنعتی که تاثیر مخرب تفکر چینی بر زندگی انسان‌ها را به نمایش گذاشته نگاه کنید.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۹
      1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2735 ديدگاه)

        ببین درسته ولی ما از نگاه یه خریدار معمولی باید به ماشین نگاه کنیم ، کسی که خود ماشین براش مهمه وگرنه درست میگین

        موافقم ۸
        مخالفم ۳
  6. احمدرضا

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (566 ديدگاه)

    چین با درگیر کردن دنیا با کرونا تونست خیلی خودشو بالا بکشه
    ولی خیلی چیزا رو نمی تونه هیچ جوره بخره
    مثه انسانیت مثل اصالت طراحی های ماشینش

    میدونم خیلی دیسلایک میخوره کامنتم

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۷
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2735 ديدگاه)

      نه اتفاقا درست میگی ، چین همه رو نابود کرد

      موافقم ۹
      مخالفم ۴
      1. امیر

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (12 ديدگاه)

        این جمله دو پهلو نیست؟ 😂

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

          ۱۸ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (2735 ديدگاه)

          نه بابا ، ظاهرش دو پهلوعه وگرنه فقط یه پهلو داره😂

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  7. امیر

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (610 ديدگاه)

    از نمای جانبی و کابین خوبه. کیفیت ساخت هم نباید بد باشه.
    ولی هیچ وقت به این کشور کمونیست اعتمادی نداشتم ، ندارم ، نخواهم داشت.
    والا سیتروئن آمی رو ترجیح می دم.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
  8. Yasin

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (62 ديدگاه)

    طراح قسمت عقبی: زهرا ۵ ساله از کرج

    موافقم ۰
    مخالفم ۴
  9. new RAMIN

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2040 ديدگاه)

    تو متن چیز جالبی چشممو گرفت.
    (حتی هنوز هم ممکن است بسیاری از خریداران سوار بر خودروی چینی باشند و خودشان خبر نداشته باشند. ام‌جی، پولستار و تسلا همگی خودروهایی را در چین تولید و به سراسر جهان صادر می‌کنند درحالی‌که لینک ‌اند اکو اخیراً در اروپا خود را معرفی کرده و وعدهٔ حضور در آمریکای شمالی را هم داده است. بله ایالات‌متحده هم از حملهٔ چینی‌ها مصون نیست و برندهای چینی مدت‌ها است که به حضور در این بازار فکر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، حضور اخیر ام‌جی در مکزیک می‌تواند پلی برای رسیدن به بازار آمریکا باشد. هرچند برنامه‌های بسیاری از خودروسازان چینی مثل زوتی و چری برای ورود به بازار ایالات‌متحده عملی نشد اما می‌دانیم که تاریخ تکرار میشود.)

    این همون چیزیه که من همیشه گفتم… بعد یه عده اومدن گفتن: نه، زمین کجه!دیدید که carscoops که سایت غربی هست ونوسینده هاش اونجا زندگی میکنن همچین چیزی میگن…الان اونا هم دارن همون چیزی رو میگن که من قدیم میگفتن…پس یعنی چاخان میگن و الان زمین کجه؟ امیدوارم یه عده چشماشون رو باز کنن و حقیقت رو ببین.

    (البته هنوز هم موانعی سر راه چینی‌ها وجود دارد مثل تصور عمومی در مورد بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی ((باوجوداینکه همهٔ ما در طول زندگی خود حداقل یک گوشی هوشمند قابل‌اعتماد ساخت چین داشته‌ایم)) و فقدان شبکهٔ نمایندگی‌ها اما این موانع هم به‌مرور برطرف می‌شود همان‌طوری که در مورد تسلا و برندهای کره‌ای برطرف شد.)

    این ۴ خط آخر میتونه پاسخ محکمی باشه به اونای که میگن فلان بهمان…
    البته افراد خواب رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده… نه

    گریت وال با محصولات لوکس تانک و برند جدید اورا داره به دنیا قدرتشو نمایش میده. بزودی اورا کت و مدل دیگه اورا در بریتانیا عرضه میشه بعد از گذش ۱سال عرضه در بازار ، اونموقع هست که حال روز همین فولکسid3 و تسلا مدل۳ دیدنی هست.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۹
    1. احمدرضا

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (566 ديدگاه)

      بچه خوب
      کی گفته تمام چینی ها بدن؟ کی گفته تمام چینی ها بی کیفیتن

      بحث اصلی اینه که جایگاهی که الان و آینده دارن جایگاهی نیست که بهش تعلق دارن
      کپی شدید از خودروها در کنار سیاست های کثیف دولت چین همه و همه باعث شد چین راه صد ساله رو یه شبه طی کنه
      راهی که کلی شرکت طی کردن و حتی یک تا چند بار هم ورشکسته شدن تا اینجا رسیدن

      نمونش همون تسلا که هی میگی
      همون لندرور که لندویند ازش کپی کرد

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۱
      1. ارسلان

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (146 ديدگاه)

        “” جایگاهی که الان و آینده دارن جایگاهی نیست که بهش تعلق دارن همه و همه باعث شد چین راه صد ساله رو یه شبه طی کنه””

        پسر جان حسادت اصلا چیزه خوبی نیست در وهله ی اول به خوده شخص حسود صدمه میزنه
        البته بنده میدونستم مخالفات ها و هیت کردن های غیرمنطقی صنعت چین که توسط یه سریا انجام میشه از روی حسادته ولی همون اشخاص انکار میکردن ولی بلاخره یه جایی مجبور به اعتراف میشن
        انتقادات و مخالفت های منطقی بجا هست ولی کلا یه سریا میسوزون وقتی پیشرفت چین رو میبینن خوب یکی نیس بهشون بگه دست تورو که نبستن شما هم همت کن رقابت کن تا پیشرفت کنی و از چین جلو بزنی
        بهانه ها هم بسیار بچه گانه
        مثلا بالاتر کاربر سورنا ۳۳۰ گفته خرید محصولات چینی باعث میشه که ما ایدءولوژی کومونیستی هم قبول کنیم 😂😂کاربر سورنا اشتب میزی دادا😂😂 بدجور هم اشتب میزی 😂 شما محصول میخری نه ایدءولوژی 😂 با این حساب شما کلا جنس نخر چون ۷۰ الی ۸۰ درصد اجناس دنیا از تمام برندها از آیفون بگیر تا خودرو همه توی چین ساخته میشه و از اونجا صادر میشه به بقیه دنیا , شما میتونید به سبک عصر حجر زندگی کنی تا خدایی نکرده ایدءولوژی چین گسترش پیدا نکنه 😂😂😂
        والا از چین هم فقط نام کومونیست باقی مونده و خیلی وقته شده یه کشور تماما سرمایه داری به سبک غرب چین اگه کومونیست بود نمیومد به شرکتای خارجی خودروسازی بگه بیا با شرکتای من کار کن ۵۰ / ۵۰ بعد همونم ور داشت و سیاست بازار باز خودرو پیش گرفت یعنی دیگه نیازی نیست خارجی ها شریک داشته باشن
        البته این کومونیست کومونیست کردن داستانش اینه که یه زمانی دنیا سه قطبی بود قطب اول سرمایه داری که چون زودتر از همه شکل گرفت شد جهان اول قطب دوم کومونیست که چون بعد از سرمایه داری به وجود اومد اسمش شد جهان دوم و قطب سوم هم که پیرو هیچکدوم نبودن به جنبش عدم تعهد معروف شدن چون سومین جنبش بود که شکل گرفت بهشون میگفتن جهان سوم که الان به اشتباه به کشورهای در حال توسعه میگن جهان سوم در صورتی که یه کشور میتونه کاملا توسعه یافته باشه ولی اگه مستقل باشه و نوچه سرمایه داری نباشه مثله کره جنوبی و ژاپن و نوچه کومونیست نباشه مثله کره ی شمالی و میانمار خودش ارباب خودش باشه میشه جهان سوم البته تقریبا ۷۰ درصد مردم ایران که تقصیر خودشون هم نیست و تحت تاثیر مغزشویی رسانه قرار گرفتن دوست دارن نوکرصفت باشن اونم نوکر غربی ها و اینکه خودت ارباب خودت باشی رو چیزه بدی میدونن دقیقا مخالف فرهنگ ایران باستان ایستادن اگه ما میخواستیم نوکر غربی ها باشیم پس چرا ۷۰۰ سال با یونان جنگیدیم ؟؟ تن شاهان ایرانی در قبر میلرزه اگه ساکنان امروزه ایران رو ببینند چرا میگم ساکنان چون خیلی ها فقط اینجا زندگی میکنن و خودشون رو ایرانی نمیدونن و عارشون میاد ایرانی باشن
        کومونیست و سرمایه داری اگه خوب بود جنبش عدم تعهد به وجود نمیومد و اگه سرمایه داری هم خوب بود کومونیست به وجود نمیومد الان توی ایران هم نظام سرمایه داری حاکمه پس چرا اینقدر غور میزنید نظام سرمایه داری خروجیش میشه این که ۹۰ درصد سرمایه یه کشور رو ۳ یا ۴ درصد جمعیت اون کشور صاحب میشن اینو دوست دارید ؟؟ خب همین الان داریدش پس غر غر کردن تون برا چیه ؟؟
        کومونیست هم برای مبارزه با سرمایه داری شکل گرفت ولی از اون وره بوم افتاد کومونیست میگه توی کشور همه باید دارایی برابر داشته باشن برای همین ما چیزی به اسم ماله تو نداریم ماله همه هس ولی چون باید یکی باشه همه رو مساوی تقسیم کنه پس همه چی ماله دولته و دولت مساوی میده و چون ۹۰ درصد جمعیت کشورای کومونیست فقیر و کارگر بودن به همین دلیل این کومونیست خیلی سریع پرطرفدار شد و سریع گسترش پیدا کرد هر چند ایدوءلوژی کمونیست خودش چیزه بدی هس ولی همونی هم که معرفی کردن که گفتن ما اینیم و کاری که میخواییم بکنیم اینه همونم نشد چون پول یعنی قدرت و قدرت هم ایجاد کننده ی فساد … وقتی تمام پول یه کشور به امید سهم مساوی در یک چهار چوبی به اسم دولت جمع شد خروجیش میشه تکبر
        اصلش اینه هر کی بیشتر زحمت کشید و بیشتر تلاش کرد بیشتر گیرش بیاد برا همین ما مساوی نداریم برا همین کومونیست بده ولی توی سرمایه داری هم طرف هیچی زحمت نمیکشه ولی ۹۰ درصد سرمایه کشور دستشه و ۹۰ درصد مردم ۱۰ درصد سرمایه کشور رو در اختیار دارن
        کاربر سورنا مردم باید به این باور برسن سرمایه داری و کومونیست هر دو بد هستن هرچند سرمایه داری به مراتب بدتر از کومونیسته

        موافقم ۸
        مخالفم ۱
        1. امین

          ۲۴ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (272 ديدگاه)

          آفرین. با زبان ساده مسئله توضیح دادی. که واقعا کار سختیه.
          به این کاربران هم توجه نکن.
          محیط پدال بشکلی شده که بنظر من از دو چیز نتیجه میگیره.
          ۱ . یا افراد دانش کمی دارند
          ۲ . یا سن کمی دارند
          و در هر دو صورت هنوز نیاز به مطالعه بسیار و کسب تجربه دانش و آگاهی احساس میشه.

          پی.نوشت: این ماشین سوار شدم. همه چیزش گواه از پیشرفت میده. و سنت قبلی خودرو چینی کلا از بین برده. کیفیتش تعجب آور بود

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
    2. پویان

      ۱۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (507 ديدگاه)

      سلام اقا رامین خوبی
      درست نوشتید .فقط معلوم نیست چرا چانگان ماشین برقی خوب برای خارج از چین تولید و عرضه نمیکنه؟
      یه سوال اقا رامین یعنی طبق این مقاله خودروهای پولستار ۲ که استقبال نسبتا خوبی هم ازشون شده در چین تولید و سپس صادر میشن ؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. new RAMIN

        ۱۹ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2040 ديدگاه)

        سلام.
        (فقط معلوم نیست چرا چانگان ماشین برقی خوب برای خارج از چین تولید و عرضه نمیکنه؟)

        چانگان آویتاE11به طور رسمی ۱۵نوامبر در ساعت ۲۰:۰۰ به وقت شانگهای معرفی میشه(یعنی۵روز دیگه!😄)خود من هم هیچ اطلاعات آنچنانی ازش ندارم فقط میدونم کراس اوور کوپه هست طولش ۴.۸ متر است. طراحیش هم فعلا طبق شایعات آقای نادر فقیه زاده انجام داده!🙂 چانگان تو وبسایت و اینیستاگرام و یوتویبش هیچی نگفته ولی طبق اونچیزی که از صنعت و معدن چین منتشر شده با یه پدیده طرف هستیم!

        برند آویتا(چانگان آویتا) طی ۲ سال آینده برنامه داره تا۱۱مدل جدید خودرو معرفی کنه که سدان سدان کوپه کراس اوور و اس یو وی هست همچنین به علت محبوبیت mpv هم تو چین mpv الکتریکی هم معرفی خواهد کرد

        فعلا تولید ۲ خودرو C385 و E11 تایید شده. که از پلتفرم جدید چانگان_هواوی سود میبرن. جفتشون از سیستم خنک کننده کاملا عجیب و جدید! چانگان سود میبرن که به موقعش درباره این سیستم خنک کننده توضیح میدم. احتمال زیاد هردو از سیستم اتوپارک APA7.0 استفاده میکنن…برای مقایسه بد نیست بدونید محصولات کنونی چانگان از سیستم APA5.0استفاده میکنن!این یعنی این ۲خودرو جدید ۲لول اتوپارکشون از محصولات کنونی چانگان بالاترن!بد نیست بدونید سیستم اتوپارک تسلا حدودا بینAPA 4.0 و APA 5.0هست!

        هیچ اطلاعات دیگری در دسترس نیست… باید تا ۱۵ نوامبر صبر کنیم.
        عرضه در بازار خارجی هم تا زمانی که E11 معرفی نشه هیچی نمیشه گفت

        سوال دوم هم بله.
        پولستار ولوو ام جی تو چین تولید سپس به بازار های دیگه صادر میشن. تمام پولستار و ولوو های جدید ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ موجود در بازار جهانی همه منتاژ چین هستن.

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    3. پویان

      ۱۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (507 ديدگاه)

      سلام اقا رامین خوبی .درست نوشتید
      یه سوال اقا رامین یعنی طبق این مقاله خودروهای پولستار ۲ که استقبال نسبتا خوبی هم ازشون شده در چین تولید و سپس صادر میشن ؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. یوسف

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (436 ديدگاه)

    دمش گرم خدایی عالی به نظر می‌رسه

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  11. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (4475 ديدگاه)

    یه فاجعه دیگه!😂😒 هنوز نه تولید شده نه چیز دیگه من نمی‌دونم چرا میگن تهدید! طراحی جلوش عین آلفارومئو میتو درست شده کاملا مشابه با این تفاوت که اون جلوپنجره سه گوش رو حذف کردن! پشتشم شبیه رنو کلیو و مکان های هاچبک دراومده چراغم که حذف کردن! موندم با اون خط چی میشه تو شب دید! طراحی داخلم که بقول دوستان کپیه جنسیس شده! ماشاالله به این خلاقیت! رتروی خالصه!😂
    مقایسه ماشینای چینی و خارجی مثل این میمونه به طرف بگی بین پراید و فرغون فرغون رو انتخاب کنی! چون قیمتش کمتره!

    موافقم ۱
    مخالفم ۷
    1. new RAMIN

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2040 ديدگاه)

      (یه فاجعه دیگه!😂😒 هنوز نه تولید شده نه چیز دیگه من نمی‌دونم چرا میگن تهدید! )
      🤣🤣این ماشین خیلی وقته تو چین عرضه شده و فروشش تو UK هم از ۲۵ نوامبر یعنی ۱۶ روز دیگه روز دیگه شروع میشه. اگه اون فیلم ۶ دقیقه هم ببینی میفهمی یه جایی شبیه نمایندگی هست و محیطش تو چین نیست… خب چون یکی از اون نویسنده های اتواکسپرس این ماشینو برسی کرده احتمالا تو همون UK هست. بعد شما میگی تولید نشده!! پس این ماشین چیه؟؟
      همین اول کامنتت نشون داد کامنتت اصلا ارزش خوندن نداره…

      جز اینکه بگی کپی هست چیز دیگه ای بلد نیستی بگی؟
      کپی نباشه رقابتی هم نیست!اگه سامسونگ اپل از روی هم طراحی هارو کپی نمیکردن الان دستمون همچنان همان نوکیا بود.اما کپی کردن هعی از روی هم کپی کردن ارتقا دادن و رقابت شکل گرفت طوری که روز گوشی جدید میاد نسبت به ماه پیش بهتره! کپی رقابت رو میاره…

      اگه لوسید ایر نبود خب تسلا میخواست چی کار کنه؟ یه جورایی لوسید کپی تسلا هست حتی مهندسان ازشدش هم برای تسلا کار میکردن! اگه e tron نبود خب تایکان میخواست با کی رقابت کنه؟ تقریبا ای ترون جی تی با تایکان یکی هستن فرقی ندارن پلتفرمشون هم یکیه/اگه بنز GLC کوپه نبود خب کی میخواست با x4 رقابت کنه؟ /اگه موستانگ کامارو چلنجر نبود کی میخواست با پونتیاک GTO رقابت کنه؟ یه خودرو تولید میشه برند های دیگه هم از روش کپی میزنن تغییرش میدن تا با اون رقابت کنن و نبرد شروع میشه…کپی هست که رقابت میاره….

      البته نه اون کپی برابر اصل. منظورم کپی هست که که شباهت دارن به هم و رقیب هم دیگر هستن//جلوی این ماشین فقط شباهت داره به فولکس غورباقه وگرنه پهلو عقب داخلش برای خودشه و شباهتی با سایر خودرو ها نمیبینم. داخلش هم هیچ شباهتی به جنسیس نداره…یه عده مثل اینکه توهم زدن! اورا کت اومده تا ID.3 و اون رنو زوئی رو به چالش بکشه…رنو زوئی که انصافا آشغال متحرکه. اما با iD.3 رقابت تنگاتنگی خواهند داشت

      تا سال ۲۰۲۵ چین در صنعت خودرو دنیا رو به لرزه در خواهد آورد… تا سال ۲۰۳۰ هم نیمی از خودرو های دنیا که فروش میره چینی خواهد بود اینو بارها گفتم. این امر نه گریز ناپذیره…نه انکار ناپذیر…
      حالا شما هعی بگو زمین کجه…

      موافقم ۷
      مخالفم ۴
      1. احمدرضا

        ۱۸ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (566 ديدگاه)

        این تشکیلات گنده که دربارش حرف میزنی قطب خودروسازی دنیا در ۲۰۳۰ یه طراح نداره که از مغزش عوض نگاه کردن به طرح های دیگران استفاده کنه؟

        این ماشین هایی که اسم بردی هیچ وقت از لحاظ طراحی شبیه هم نبودن
        همیشه شخصیت مستقل داشتن
        به عنوان مثال درسته سوبارو brz با تویوتا gr86 عین همن ولی کاملن شخصیت جدایی دارن
        یا تایکان و ای ترون جی تی

        نصف اونایی که گفتی هم جزو کلاس خودرو محسوب میشن نه ظاهر
        الان چلنجر و موستانگ به غیر از اینکه دوتاشون ماشین عضلانی هستن چه شباهتی دارن؟
        شباهت ظاهری این با بیتل و میتو فرای کلاس هست عملن کپی کاری حساب میشه

        موافقم ۴
        مخالفم ۶
        1. new RAMIN

          ۱۸ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (2040 ديدگاه)

          (الان چلنجر و موستانگ به غیر از اینکه دوتاشون ماشین عضلانی هستن چه شباهتی دارن؟)

          پونتیاک GTO مدل ۱۹۶۸
          https://cdn.dealeraccelerate.com/gkm/1/1778/262357/790×1024/1968-pontiac-gto

          دوج چلنجر ۱۹۷۰
          https://photos.classiccars.com/cc-temp/listing/151/8705/27827004-1970-dodge-challenger-r-t-thumb.jpg

          کامارو ss مدل ۱۹۶۹
          https://www.collectioncar.com/ad_photos/3178/31123/1968-Chevrolet-Camaro_SS-317811351371630_800x600.jpg

          شباهتی نمیبینی؟ عجب!

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
  12. حسین دهمرد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1937 ديدگاه)

    من زیاداز طراحیش خوشم نیومد. البته حتی اگر ساخت ایتالیا هم میبود همینو میگفتم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. Blak tiger

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (43 ديدگاه)

    برای قیافه حال بهم زنه ماشین نیومدم بحث کنم فقط ادعایی که کرده بنظرم عجیب اومد
    اول اینکه چینی ها خودشون یه نیگاه به بازار میکنن ببینن ماشینای خوب چیکار کردن بعد شروع میکنن به کپی برداری🤣 بعد به چه جراتی ادعای سلطه بازار جهان رو کردن خاک بر سر کسی که تو کشوری مثل آلمان باشه ولی سوار بنز و بی ام و نباشه بعد بجاش بره اینو برداره😂

    موافقم ۳
    مخالفم ۷
  14. Blak tiger

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (43 ديدگاه)

    میگم بچه ها تلیسمان هم همین قیمته ها!!!!
    تالیسمان ۳۴ هزار تا این ۳۰ هزار یورو
    حالا کدوم خری🤣 میاد اینو بخره
    در بازار جهانی تقریبا یه کارگر خوب میتونه به راحتی تلیسمان بخره

    موافقم ۳
    مخالفم ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا