ضرردهی خودروسازان چینی علیرغم رشد فروش قابلتوجه
اگر به آمار فروش خودروسازان چینی به ویژه در زمینه محصولات الکتریکی نگاه کنید شاید با خود فکر کنید با وجود چنین آمار فروش رو به رشدی چینیها کاملاً روی ریل هستند اما به جز شرکت بی وای دی هیچیک از برندهای تولید کننده خودروهای الکتریکی در چین سودده نیستند.
از شرکتهای ژیپنگ، لی اتو و نیو به عنوان پیشتازان تولید این خودروها در چین نام برده میشود. این شرکتها نه تنها در چین بلکه در سایر بازارهای جهانی نیز جای پای خود را باز کردهاند. به عنوان مثال فروش ژیپنگ در سهماهه دوم امسال با رشد 98 درصدی به 34422 دستگاه رسیده درحالیکه این میزان رشد برای لی اتو برابر با 63 درصد بوده و این شرکت نیز 28687 دستگاه خودرو را در مدت یاد شده فروخته است. نیو نیز رشد فروش 14 درصدی و تحویل خودرو به 25059 نفر را گزارش کرده است.
ظاهراً که اخبار خوبی است نه؟ به گزارش پدال و به نقل از carscoops، آمار مالی منتشر شده توسط این سه خودروساز چینی نشان میدهد ضرر خالص ژیپنگ با افزایش 126 درصدی در سهماهه دوم امسال به 376 میلیون دلار رسیده درحالیکه این رقم برای نیو برابر با 370 درصد افزایش و 393 میلیون دلار بوده است. بهطور مشابه لی اتو هم با رشد ضرر 172 درصدی مواجه بوده و 90 میلیون دلار را از دست داده است.
همین داستان درباره دیگر خودروسازان چینی یعنی چانگان و گک موتور هم صدق میکند. چانگان میگوید در نیمه اول امسال 210 میلیون دلار ضرر خالص داشته و زیر برند الکتریکی این شرکت یعنی آواتر ضرر 35 میلیون دلاری را تجربه کرده است. گک و زیر برند الکتریکی آن یعنی آیون ضرر 196 میلیون دلاری داشتهاند و این اتفاق در حالی رخ میدهد که فروش گک رو به رشد است. اما بی وای دی وضعیت متفاوتی دارد. این خودروساز چینی که از حمایت وارن بافت برخوردار است بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی شده در چین به شمار میرود و در نیمه اول امسال 641350 دستگاه خودرو به فروش رسانده است. بی وای دی همچنین دومین سازنده بزرگ باتری خودروهای الکتریکی بوده و سود آن در نیمه اول امسال رشد 206 درصدی داشته و به 505 میلیون دلار رسیده است.