بررسی اسکای ول در بریتانیا؛ محصول کرمان موتور و مپنا از نگاه اروپاییها
برند اسکای ول در سال 2017 به عنوان جوینت ونچر بین گروه الکترونیکی اسکای ورث و شرکت تولید کننده اتوبوس برقی نانجینگ گلدن دراگون تأسیس شد و خودروی تولیدی آن در برخی بازارها از جمله ایران و همچنین بریتانیا عرضه میشوند. ظاهراً اسکای ول خودش را رقیبی برای شرکتهایی همچون آئودی و مرسدس بنز میداند هرچند چنین هدفی کاملاً جاهطلبانه به نظر میرسد. ET5 یا BE11 اولین خودروی اسکای ول است و امکان سفارش آن با باتری 72 یا 86 کیلووات ساعتی وجود دارد. کراس اور موردبحث با این باتریها توان پیمایش 399 و 489 کیلومتر را خواهد داشت. این باتریها با یک موتور برقی نصب شده در بخش جلو که 201 اسب بخار قدرت و 320 نیوتون متر گشتاور دارد همکاری میکنند.
هرچند هر دو نسخه ET5 ایرانی و BE11 اسکای ول درواقع یک مدل محسوب میشوند اما تفاوتهایی جزئی نیز در جلوپنجره آنها دیده میشود.
بررسی اسکای ول ET5
طراحی ظاهری
- نقاط قوت: طراحی یک دست و متناسب، تناسبات بزرگ بدنه که منجر به خلق کابینی بزرگ شدهاند
- نقاط ضعف: شباهت به سایر خودروهای برقی، طراحی ساده و به دور از هیجان
با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب 4720/1908/1696 میلیمتری، اسکای ول ET5 بیشک جزو بزرگترین خودروهای کلاس خود است و در جاده نیز وسیله نقلیهای بزرگ و با ابهت احساس میشود. طراحی ظاهری خودرو حداقل به نظر ما کمی ساده صورت گرفته اما یک دست و بیآزار است و همانند اکثر خودروهای برقی ساخت چین به چشم میآید. مدل ارائه شده توسط نبکا در ایران، باجلوپنجره باریک واضحتر، جذابتر است و متناسبتر به نظر میرسد. از جمله ویژگیهای بدنه ET5 میتوان به چراغهای جلوی LED موسوم به تیغهای، تریم کروم و رینگهای 19 اینچی اشاره کرد. در بخش عقب خودرو همانند آن چیزی که این روزها میبینیم نوار نورانی عریضی وجود دارد که نوشته این برند نیز در بین آن وجود دارد.
کابین
- نقاط قوت: تنظیمات خوب صندلیها و فرمان، فضای زیاد در بخش عقب کابین، فضای بار قابلتوجه
- نقاط ضعف: پیکربندی ضعیف نمایشگر لمسی، خرابی برخی برنامهها از جمله ناوبری و ارتباط با گوشی هوشمند، آیکن های کوچکی که در زمان رانندگی نمیتوان از آنها استفاده کرد
با تناسبات مشابه بی ام و iX3، اسکای ول ET5 کابین کاملاً بزرگی دارد و در این بخش فضا و نور زیاد به لطف سانروف پانورامیک کاملاً به چشم میآیند. فضاهای ذخیرهای متنوعی در نظر گرفته شدهاند و در بخش عقب کابین نیز فضای قابلتوجهی برای بزرگسالان تعبیه شده است. خودروی تست شده بازار بریتانیا با اینکه هنوز قیمت مشخصی ندارد اما گفته میشود نسخه مجهز به باتری 72 کیلووات ساعتی قیمتی معادل 45 هزار دلار (35 هزار پوند) خواهد داشت اما قیمت مدل دارای باتری بزرگتر بین 45 تا 51 هزار دلار خواهد بود. قیمت مدل 72 کیلووات ساعتی در امارات 180 هزار درهم معادل 2.9 میلیارد تومان است. خوشبختانه این خودرو در ایران قیمت ارزانتری دارد و تنها با قیمتی حدود 2.2 میلیارد تومان آن هم با تریم داخلی لوکس عرضه میشود.
به این ترتیب محصول نه چندان مشهور اسکای ول در اروپا به قلمرو خودروهایی همچون آئودی Q4 E-tron، تویوتا bZ4X و فولکسواگن ID.4 وارد میشود. از نظر کیفیت کابین باید گفت ET5 در برابر رقبای یاد شده تاحدی کم میآورد. تریم چوب غیرواقعی، پوشش چرم صندلیها و پلاستیکهای خراش پذیر همگی ظاهر و احساس ارزانقیمتی دارند و به راحتی میتوان برخی قطعات و تریمها را جدا کرد. داشبورد کاملاً تحت سلطه نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی است و با اینکه نرمافزار بکار رفته در آن فاقد مشکل قابلتوجهی بود اما در مقایسه با نمایشگرهای بکار رفته در رقبای اروپایی استانداردهای بسیار پایینتری داشت. در واقع اکثر سیستمهای موجود در نمایشگر یا کار نمیکردند و یا استفاده از آنها بسیار سخت بود هرچند شرکت واردکننده قول داده تمامی ویژگیها را بهصورت فعال در اختیار خریداران قرار میدهد.
برای مثال سیستم ناوبری اسکای ول ET5 که با نام توربو داگ 9 شناخته میشود کار نمیکرد و امکان اتصال گوشی به اپل کارپلی وجود نداشت. همچنین حالتی به نام ورم مود وجود دارد که علیرغم انتخاب هیچ تفاوتی در رفتار خودرو ایجاد نمیکرد. خود نمایشگر لمسی نیز پیکربندی جالبی نداشته و استفاده از آن در زمان حرکت به سختی صورت میگیرد؛ مثلاً تنظیم دمای کابین یا سرعت فن یک چالش بزرگ است زیرا آیکنها بسیار کوچک هستند. تغییر تنظیمات ترمز احیا شونده نیز نیازمند برخی دستورات پیچیده در نمایشگر است و گرافیک آن نیز چنگی به دل نمیزند.
قوای محرکه
- نقاط قوت: قدرت مناسب برای سبقت گرفتن در جادهها
- نقاط منفی: موتور برقی با تنظیمات ضعیف منجر به هرزگردی، سختی تنظیم پدال گاز، پدال ترمز نرم و اسفنجی
اسکای ول ET5 از نظر قدرت کمبودی ندارد و به راحتی میتوان در جادهها سبقت گرفت اما موتور برقی به خوبی تنظیم نشده است. برای تائید این مسئله کافی است پدال گاز را تا آخر فشار دهید و شاهد از دست رفتن کشش چرخهای جلوی این کراس اور 1.9 تنی باشید. ET5 از شما میخواهد تا هوشیارتر و محتاطتر باشید اما این امر به اندازهای که جلوه میکند ساده نیست زیرا پدال گاز به راحتی تنظیم نمیشود و رفتار ناهنجاری دارد. فرقی نمیکند که پدال را به نرمی یا با شدت فشار دهید چراکه تأخیر کوتاهی قبل از بیدار شدن موتور برقی وجود دارد. با اینکه اسکای ول ET5 از ترمز احیا شونده سود میبرد اما نباید انتظارات زیادی داشته باشید. به این معنی که شما از ترمز این خودرو بیشتر از حد انتظار در یک خودروی برقی استفاده خواهید کرد و خود پدال ترمز نیز بهطور غیرعادی نرم و اسفنجی است.
سواری و هندلینگ
- نقاط قوت: سواری بهتر در سرعتهای بالا
- نقاط ضعف: سیستم تعلیق نرم توانایی دفع ضربات ناشی از دستاندازها را ندارد، کنترل ضعیف بدنه، فرمان عصبی و فاقد بازخورد
سواری این کراس اور چینی کمی بیقرار است اما با افزایش سرعت اوضاع بهبود مییابد هرچند در زمان عبور از جادههای ناهموار کیفیت سواری به شدت افت خواهد کرد. فنرهای نرم ET5 خیلی توانا ظاهر نمیشوند و در زمان عبور از دستاندازها و سرعتگیرها حرکاتی نوسانی خواهند داشت. همچنین حین عبور از یک چاله بزرگ ضربات قابلتوجهی به کابین وارد میشود. به این مورد باید ناتوانایی خودرو در کنترل تکانهای بدنه را نیز اضافه کرد که در نهایت باعث میشود اسکای ول نتواند به استانداردهای دینامیکی رقبای اروپایی نزدیک شود.
با اینکه اسکای ول ET5 خودرویی برای عبور پرسرعت از پیچها نیست اما این نباید به معنی تقلای راننده جهت حفظ موقعیت خود روی صندلی راننده در زمان عبور از پیچها باشد. فرمان خودرو نیز مشکلات خاص خود را دارد چراکه بسیار سبک بوده و کمی عصبی عمل میکند. از نظر بازخورد و احساس نیز نمیتوان به فرمان اسکای ول نمره خوبی داد. در زمان شروع به حرکت و حرکت موسوم به گشتاور فرمان هم احساس کلی چندانی در فرمان وجود ندارد و همین موضوع اعتمادبهنفس راننده را کاهش میدهد. وقتی هم حالت سواری اسپرت را انتخاب کنید سفتی فرمان بهطور مصنوعی بیشتر خواهد شد.
قضاوت نهایی
در دفترچه راهنمای اسکای ول ET5 عبارت "همهچیز خوب است" نقش بسته اما شاید این یک طعنه و کنایه برای خودرویی باشد که حس ناتمام بودن و فقدان جذابیت را تداعی میکند. بررسی اسکای ول ET5 نشان داد اگرچه این خودرو بهصورت مطلق بد نیست اما بیشک محصولی پایینتر از حد متوسط این کلاس است. امتیاز اتوکار به این خودرو تنها 2.5 ستاره از 5 است. درصورتیکه کراس اور موردبحث با قیمتی ارزان در دسترس میبود شاید نظر برخی افراد را به خود جلب میکرد اما با قیمت بالای 45 هزار دلار، مطمئن نیستیم که چینیها بتوانند رقبای صاحبنام خود را در بازارهای آزاد شکست دهند.
این موضوع در ایران ممکن است کاملا برعکس شود زیرا تنها رقبای این خودرو نیز از چین میآیند و خبری از آئودی و تسلا و مرسدس نیست. بعلاوه قیمت رقابتی آن در برابر رقبای سنتی بنزینی هم میتواند، برگ برنده آن باشد.
مشخصات فنی اسکای ول ET5 | |
قوای محرکه | تک موتور برقی |
گیربکس | تک سرعته، دیفرانسیل جلو |
باتری | NMC لیتیوم یون با ظرفیت 86 کیلووات ساعت |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 201/320 |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 9.6 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 150 |
شعاع حرکتی (کیلومتر) | 489 |
وزن (کیلوگرم) | 1930 |