تصمیم جنجالی در ترکیه، تعرفه 40 درصدی بر خودروهای چینی
وزارت تجارت ترکیه با اعلام این خبر افزود حداقل تعرفه اضافی برای هر خودروی چینی وارداتی به این کشور 7 هزار دلار خواهد بود. وزیر تجارت این کشور خاطرنشان ساخت وضع تعرفههای جدید بر خودروهای درونسوز و هیبریدی چینی با هدف حفاظت از خودروسازان داخلی و رفع مشکلات کسری تجاری این کشور صورت میگیرد. چین به دلیل افزایش صادرات خودروی برقی خود زیر ذرهبین رفته است. چندین کشور پکن را به ارائه یارانههای سنگین روی این خودروهای صادراتی با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی متهم میکنند و کمیسیون اروپایی نیز در روزهای آینده روی اعمال تعرفههای اضافی روی این خودروها تصمیمگیری خواهد کرد. آمریکا نیز ماه قبل اعلام کرد روی خودروهای برقی وارداتی از چین تعرفه 100 درصدی وضع میکند.
همانطور که گفته شد از تاریخ 17 تیر امسال، حداقل تعرفه 7 هزار دلاری به ازای هر خودروی وارداتی از چین اعمال میشود. وزارت تجارت ترکیه تصریح کرده این تعرفه روی خودروهای درونسوز و هیبریدی در نظر گرفته میشود تا از کاهش سهم تولیدات داخلی ترکیه جلوگیری شود. وزارت تجارت این کشور تأکید دارد تصمیمات تجاری جدید ترکیه به خاطر حل مشکلات کسری تجاری و بهبود سرمایهگذاری و تولید داخلی اتخاذ شده است. درصورتیکه 40 درصد تعرفه اعمالی روی خودروهای وارداتی از چین کمتر از 7 هزار دلار باشد، حداقل تعرفه 7 هزار دلاری اعمال خواهد شد. در واقع این تصمیم باعث میشود خودروهای ارزانقیمت چینی راهی به بازار ترکیه پیدا نکنند.
ترکیه در سال 2023 نیز تعرفههای جدیدی را روی خودروهای برقی وارداتی از چین وضع کرد و قوانین جدیدی را برای نگهداری و سرویس این خودروها در نظر گرفت. دولت این کشور به دنبال افزایش تولید و صادرات است تا وضعیت فعلی کسری حساب تجاری را که به 45.2 میلیارد دلار در سال قبل رسیده بهبود بخشد. نکته جالب اینکه هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه چند روز قبل دیداری سهروزه با مقامات چینی داشت و اعمال 40 درصد تعرفه روی خودروهای وارداتی این کشور باعث تعجب بسیاری از چینیها شده است.
کمیسیون اروپا نیز تا چند روز دیگر درباره اعمال تعرفههایی مشابه تصمیمگیری خواهد کرد اما انتظار میرود این تعرفهها به اندازه ترکیه و آمریکا شدید نباشند چراکه بسیاری از اروپاییها در چین فعال هستند. برای مثال چین بزرگترین بازار فولکسواگن است و 20 درصد سهام مرسدس بنز در اختیار شرکتهای چینی قرار دارد. کل شرکت ولوو نیز به گروه جیلی واگذار شده است. همچنین چینیها نیز کارخانههایی را در اتحادیه اروپا تأسیس کرده و به دنبال تأسیس سایتهای بیشتر هستند. بی وای دی به دنبال افتتاح کارخانه در مجارستان است و چری نیز بارسلونا را برای این کار انتخاب کرده است. گریت وال هم میخواهد در لهستان، آلمان و مجارستان کارخانه بسازد.