خودروهای چینی

زیکر 001 با باتری کانتمپ و توان پیمایش 1032 کیلومتر روانه بازار شد

به نظر می‌رسد خودروساز نوپای زیکر موفق شده با همراهی بزرگ‌ترین باتری‌ساز جهان، CATL، خودرویی برقی با توان پیمایش ۱۰۳۲ کیلومتر بسازد.

زیکر به‌عنوان زیرمجموعه برند مشهور جیلی، تحویل نخستین دستگاه‌های مدل تازه ۰۰۱ به مشتریان را آغاز کرده است. این خودرو به باتری‌های شرکت «کانتمپ امپرکس» یا «CATL» با نام «کیرین» مجهز شده و روی کاغذ، بیشتری برد را در میان خودروهای الکتریکی چین و جهان دارد.

باتری زیکر ۰۰۱ یک واحد لیتیوم‌یونی ۱۴۰ وات ساعتی به شمار می‌رود که بر پایه چرخه رانندگی CLTC می‌تواند با هر بار شارژ کامل، خودرو را تا ۱۰۳۲ کیلومتر حرکت دهد. این رقم برای یک خودروی درون‌سوز معمولی هم تحسین برانگیز محسوب می‌شود اما باید درنظر داشت که چرخه رانندگی چین، CLTC، بسیار خوش‌بینانه است. حاصل تست عمر باتری این خودرو تحت نظر EPA و با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت کاملا نامشخص است. اگر زیکر ۰۰۱ بتواند در دنیای واقعی تا ۸۰۰ کیلومتر مالکانش را پشتیبانی کند، به یکی از خوش‌عمرترین باتری‌های صنعت خودرو مجهز شده است.

زیکر در میانه سال ۲۰۲۲ وعده دست‌یابی به مسافت قابل‌پیمایش بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را داد و حال با فرارسیدن نیمه دوم سال ۲۰۲۳، موفق به عملیاتی‌کردن وعده خود شده است. باتری بزرگ و تازه زیکر ۰۰۱ درکنار دو نمونه ۸۶ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی دیگر، سه انتخاب را برای مشتریان این برند فراهم خواهند کرد. متاسفانه کانتمپ تنها تعداد محدود هزار عدد از باتری‌های کیرین را می‌سازد که موجب تولید محدود زیکر ۰۰۱ با برد طولانی تا زمانی مشخص خواهد شد.

استفاده از باتری کیرین تنها برای نسخه دیفرانسیل عقب زیکر ۰۰۱، WE، دردسترس است و خریداران نمونه‌های ME و YOU با سیستم چهارچرخ محرک به انتخاب از میان باتری‌های ۸۶ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی محدود می‌شوند. باتری ۱۴۰ وات ساعتی کانتمپ به‌شکل چشمگیری از نمونه ۱۰۰ کیلووات ساعتی گران‌تر است. در ادامه لیست قیمت مربوطه را مشاهده خواهید کرد:

نسخه قیمت (دلار) گستره پیمایش (Km)
زیکر ۰۰۱ WE (دیف عقب، باتری ۱۰۰KWh) ۴۲,۷۵۰ ۷۴۰
زیکر ۰۰۱ WE (دیف عقب، باتری کیرین ۱۴۰KWh) ۵۷,۴۲۶ ۱,۰۳۲

بنابراین به ازای ۲۹۰ کیلومتر مسافت قابل‌پیمایش اضافه (یعنی ۳۹ درصد مسافت بیشتر) قیمت باتری ۴۰ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر هر کیلووات ساعت ظرفیت باتری ۳۶۷ دلار قیمت خورده است.

باتری کانتمپ کیرین نسل سوم محصولات بر پایه سیستم CTP (سلول به بسته) این شرکت به شمار می‌رود که برای دستیابی به چگالی بیشتر انرژی، احتمالا از سلول‌های لیتیوم منشوری تشکیل شده‌اند (LFP یا NCM شیمیایی)؛ به این ترتیب، نمونه NCM می‌تواند تا ۲۵۵ وات ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره کند.

تولید انبوه این محصول در ماه مارس سال جاری میلادی آغاز شد و به استناد از رسانه‌های چینی، نخستین‌بار در مینی ون زیکر ۰۰۹ استفاده شد که یک ماه بعد به دست مشتریان رسید. بر اساس ادعای سازنده و بر پایه چرخه رانندگی CLTC، مینی ون ۰۰۹ که به باتری ۱۴۰ کیلووات ساعتی مجهز شده است، می‌تواند با هر بار شارژ کامل ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. نمونه استاندارد این ون کوچک نیروی خود را از باتری کوچک‌تر ۱۱۶ کیلووات ساعتی با توان پشتیبانی ۷۰۲ کیلومتری می‌گیرد.

نظر شما درباره پیشرفت صنعت چین در حوزه نوظهور خودروهای برقی چیست؟ آیا چین پرچمدار آینده این صنعت خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. سالار فصل

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (366 ديدگاه)

    بنظرم پس از گذشت زمان ورسیدن ثبات در بازار خودروهای الکتریکی ، چین بازار و نوآوری خودش رو کاملا از دست میده ، الان فقط از همه سریع تر دارن قدم بر میدارن و هجوم آوردن در این بازار اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی این شرکت های نوظهور چینی قرار هست به سود دهی برسن.
    پرچمدار این حوزه به نظرم آمریکا خواهد بود
    با تسلا ، لوسید ، ریوین ، فورد و در نهایت جی ام

    موافقم 12
    مخالفم 54
  2. محمد

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    همین چند وقت پیش catl باتری معرفی کرد که ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره میکرد و خودش یه رکورده تو صنعت باتری نمی‌دونم چرا از اون باطری استفاده نکردن

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. Bmwgg6

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      شاید میخواستن اقتصادی باشه

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. علیx76

      ۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (340 ديدگاه)

      معرفی شدن، با تجاری شدن متفاوته.
      ممکنه یک شرکت به فناوری خاصی دست پیدا کنه، اما به علت هزینه بالای تولید، نبود زنجیره تامین مواد اولیه یا حتی نداشتن عمر کافی، فعلا تجاریش نکنه.
      فرضا من یه باطری ۱۰۰۰ کیلو وات ساعتی ساختم. اما اگه کلا ۱۰۰ سیکل شارژ و دشارژ رو تحمل کنه، مشکلات گرما داشته باشه، سرعت شارژش خیلی پایین باشه یا هزاران مورد دیگه، معلومه که تجاریش نمیکنم.
      سر همینه که روزانه ۱۰۰ تا شرکت از باطری‌های جدیدشون رونمایی میکنن، اما هنوز خودروها از باطری های نسل قبل استفاده میکنن.

      موافقم 9
      مخالفم 0
  3. احسان سعیدی

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    چینی ها در دروغگویی و گمراه کردن مردم استادان بزرگی هستند ولی امیدوارم که ساخت این باطری راست باشد

    موافقم 15
    مخالفم 42
  4. R/T

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    زیکر بنظرم خیلی خوب داره عمل میکنه

    موافقم 31
    مخالفم 3
  5. AMIR

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خداییش پیشرفت تکنولوژی رو تو جهان ببینید که هر روز یه ماشین الکتریکی پیشرفته تر و بروز تر معرفی میکنن بعد تو ایران نه تنها کیفیت ماشین ها خوب نمیشه بلکه پسرفت هم داریم

    موافقم 32
    مخالفم 2
  6. PRPR

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بنظرم تنها برند چینی که میتونه با تسلا رقابت کنه زیکره

    موافقم 18
    مخالفم 7
  7. AMIR

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خداییش پیشرفت تکنولوژی رو تو کشور های دیگه ببینید هر روز یه ماشین الکتریکی پیشرفته تر و بروز تر معرفی میکنن بعد تو ایران کیفیت ماشین ها خوب که نمیشه هیچ پسرفت هم میکنه

    موافقم 14
    مخالفم 3
  8. حسن

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    جلل خالق ……مارکورد زدیم مارکورد زدیم ازقول بعضیا?

    موافقم 7
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا