زیکر 001 با باتری کانتمپ و توان پیمایش 1032 کیلومتر روانه بازار شد
به نظر میرسد خودروساز نوپای زیکر موفق شده با همراهی بزرگترین باتریساز جهان، CATL، خودرویی برقی با توان پیمایش 1032 کیلومتر بسازد.
زیکر بهعنوان زیرمجموعه برند مشهور جیلی، تحویل نخستین دستگاههای مدل تازه 001 به مشتریان را آغاز کرده است. این خودرو به باتریهای شرکت «کانتمپ امپرکس» یا «CATL» با نام «کیرین» مجهز شده و روی کاغذ، بیشتری برد را در میان خودروهای الکتریکی چین و جهان دارد.
باتری زیکر 001 یک واحد لیتیومیونی 140 وات ساعتی به شمار میرود که بر پایه چرخه رانندگی CLTC میتواند با هر بار شارژ کامل، خودرو را تا 1032 کیلومتر حرکت دهد. این رقم برای یک خودروی درونسوز معمولی هم تحسین برانگیز محسوب میشود اما باید درنظر داشت که چرخه رانندگی چین، CLTC، بسیار خوشبینانه است. حاصل تست عمر باتری این خودرو تحت نظر EPA و با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت کاملا نامشخص است. اگر زیکر 001 بتواند در دنیای واقعی تا 800 کیلومتر مالکانش را پشتیبانی کند، به یکی از خوشعمرترین باتریهای صنعت خودرو مجهز شده است.
زیکر در میانه سال 2022 وعده دستیابی به مسافت قابلپیمایش بیش از 1000 کیلومتر را داد و حال با فرارسیدن نیمه دوم سال 2023، موفق به عملیاتیکردن وعده خود شده است. باتری بزرگ و تازه زیکر 001 درکنار دو نمونه 86 و 100 کیلووات ساعتی دیگر، سه انتخاب را برای مشتریان این برند فراهم خواهند کرد. متاسفانه کانتمپ تنها تعداد محدود هزار عدد از باتریهای کیرین را میسازد که موجب تولید محدود زیکر 001 با برد طولانی تا زمانی مشخص خواهد شد.
استفاده از باتری کیرین تنها برای نسخه دیفرانسیل عقب زیکر 001، WE، دردسترس است و خریداران نمونههای ME و YOU با سیستم چهارچرخ محرک به انتخاب از میان باتریهای 86 و 100 کیلووات ساعتی محدود میشوند. باتری 140 وات ساعتی کانتمپ بهشکل چشمگیری از نمونه 100 کیلووات ساعتی گرانتر است. در ادامه لیست قیمت مربوطه را مشاهده خواهید کرد:
نسخه | قیمت (دلار) | گستره پیمایش (Km) |
زیکر 001 WE (دیف عقب، باتری 100KWh) | 42,750 | 740 |
زیکر 001 WE (دیف عقب، باتری کیرین 140KWh) | 57,426 | 1,032 |
بنابراین به ازای 290 کیلومتر مسافت قابلپیمایش اضافه (یعنی 39 درصد مسافت بیشتر) قیمت باتری 40 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر هر کیلووات ساعت ظرفیت باتری 367 دلار قیمت خورده است.
باتری کانتمپ کیرین نسل سوم محصولات بر پایه سیستم CTP (سلول به بسته) این شرکت به شمار میرود که برای دستیابی به چگالی بیشتر انرژی، احتمالا از سلولهای لیتیوم منشوری تشکیل شدهاند (LFP یا NCM شیمیایی)؛ به این ترتیب، نمونه NCM میتواند تا 255 وات ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره کند.
تولید انبوه این محصول در ماه مارس سال جاری میلادی آغاز شد و به استناد از رسانههای چینی، نخستینبار در مینی ون زیکر 009 استفاده شد که یک ماه بعد به دست مشتریان رسید. بر اساس ادعای سازنده و بر پایه چرخه رانندگی CLTC، مینی ون 009 که به باتری 140 کیلووات ساعتی مجهز شده است، میتواند با هر بار شارژ کامل 800 کیلومتر را بپیماید. نمونه استاندارد این ون کوچک نیروی خود را از باتری کوچکتر 116 کیلووات ساعتی با توان پشتیبانی 702 کیلومتری میگیرد.
نظر شما درباره پیشرفت صنعت چین در حوزه نوظهور خودروهای برقی چیست؟ آیا چین پرچمدار آینده این صنعت خواهد شد؟